Keskustelua Alustoista & Jarruista

-Tebi-
Liittynyt:
28.11.2004 18:51

ViestiKirjoittanut -Tebi- » 17.9.2006 15:56

Noniin, kertokaapas ihmiset etupumppujen stefojen vaihto vaihe vaiheelta? Etten vaan rupee mitään hajottamaan.
Saattaa olla että riipasen kovan kännin tänään.
Wertigo
Liittynyt:
29.9.2005 19:52

ViestiKirjoittanut Wertigo » 17.9.2006 19:02

Woot kirjoitti:Olisko aihetta vaihtaa/sorvauttaa jarrulevyt kun ei tahdo enää uratonta pintaa löytyä? :D
20k ajettu ja aika epätasaiset levyt on, yhtään poikkisuuntaista uraa ei tosin ole. Ainakin mun fysiikan ymmärryksellä pääteltynä pikkusen uraisessa levyssä pitäis olla enemmän kitkapintaa? :P


Levyt pitäisi tietääkseni vaihtaa kun kulutuspinta tippuu alle valmistajan ilmoittavan paksuuden ? Nitrossa lukee muistaakseni levyn kyljessä se minimi, olisiko ollut 3.2mm ? Ei varmaa tietoa mutta tuon alle kun katoaa niin olisi varmaan aika vaihtaa ?
paperbox
Pyörä:
Suzuki SV 650S
Paikkakunta:
Vantaa
Liittynyt:
19.7.2005 23:07

ViestiKirjoittanut paperbox » 17.9.2006 20:00

Wertigo kirjoitti:Nitrossa lukee muistaakseni levyn kyljessä se minimi, olisiko ollut 3.2mm ? Ei varmaa tietoa mutta tuon alle kun katoaa niin olisi varmaan aika vaihtaa ?
näin taitaa lukea melkein kaikissa, ainakin mitä oon katellu ni ain on näkyny. aprilian levyissä(ainakin sr50) lukee 3mm. jotain tos 3mm pintaan se minimipaksuus kummiski taitaa olla.
Wertigo
Liittynyt:
29.9.2005 19:52

ViestiKirjoittanut Wertigo » 17.9.2006 20:51

Aprilioissa varmaan sen takia merkinnät koska niissä on samat levyt kuin yamahoissa ja mbkoissa ;) Aika moni konserni taitaa käyttää näitä samoja levyjä näet niitä näkyy joissain peugeoteissa... Mutta asiasta toiseen, mitä noiden levyjen paksuus sitten loppujen lopuksi vaikuttaa ? Periaatteessa pari milliä ei tunnu missään mutta käytännössä varmaan kyllä :D Pystyisiköhän nuita levyjä parantelemaan jos löisi vähän paksumpaa tilalle :D
jusutus
Paikkakunta:
Lounaisrannikko
Liittynyt:
22.1.2002 3:00

ViestiKirjoittanut jusutus » 17.9.2006 23:45

Jarrumännän liikeradan pidentyessä ennen kuin pala ottaa levyyn kiinni, pienentää levyyn kohdistuvaa voimaa.
Toisin sanottuna teho heikkenee.
Liian paksut levyt eivät kuitenkaan lisää jarrutustehoa, sillä sinne hädin tuskin edes mahtuu moinen...
Woot
Liittynyt:
30.11.2005 23:45

ViestiKirjoittanut Woot » 18.9.2006 20:15

Ja muistetaan vielä se, että mitä ohuemmaksi levy kuluu, sitä heikommaksi se myös muuttuu ;) Kierto- ja "kehän"jäykkyys laskevat toisinsanoen.
Jamppa-
Paikkakunta:
Tornio/Lappi
Liittynyt:
22.10.2005 12:37

ViestiKirjoittanut Jamppa- » 8.10.2006 21:20

Jees, eli nyt tarvis tietää, että käykö vanhempien Aprilia SR:ien vanteet bw's/boosteriin? ne, joissa takana rumpujarrut, kuten kuvassa.[/url]
Woot
Liittynyt:
30.11.2005 23:45

ViestiKirjoittanut Woot » 8.10.2006 21:33

Ja nyt pitäs äkkiä saada pikaohjeet miten huollan skootterin etupumput? :D
Stefat vaihtoon tottakai, mutta kun molempiin pitäisi nesteitä lisäillä. Mistä ja miten, kun ei pumpuissa mitään erillisiä nippoja ole?
sasu` Moderaattori
Pyörä:
Cb 350
Paikkakunta:
Tuusula
Liittynyt:
24.2.2005 20:15

ViestiKirjoittanut sasu` » 9.10.2006 6:50

jamppa- kirjoitti:Jees, eli nyt tarvis tietää, että käykö vanhempien Aprilia SR:ien vanteet bw's/boosteriin? ne, joissa takana rumpujarrut, kuten kuvassa.[/url]


Kyllä, noi rumpujarrullisella takavanteella olevien vanteet käyvät.
Micce
Paikkakunta:
Hämeenlinna
Liittynyt:
5.4.2005 19:32

ViestiKirjoittanut Micce » 12.10.2006 0:08

Woot kirjoitti:Ainakin mun fysiikan ymmärryksellä pääteltynä pikkusen uraisessa levyssä pitäis olla enemmän kitkapintaa? :P
Onhan siinä nyt hieman enemmän sitä kitkapintaa, mutta mitä hyötyä tästä on koska teoriassa jarruteho vaan heikkenee?

Esimerkkinä normaalin mopon kytkinlevyt, enemmän kitkapintaa -> vähemmän pitoa jos verrataan samankokoiseen halkaisialtaan, mutta pienempi kitkapintaiseen ;)
Woot
Liittynyt:
30.11.2005 23:45

ViestiKirjoittanut Woot » 12.10.2006 1:01

Micce kirjoitti:Onhan siinä nyt hieman enemmän sitä kitkapintaa, mutta mitä hyötyä tästä on koska teoriassa jarruteho vaan heikkenee?

Esimerkkinä normaalin mopon kytkinlevyt, enemmän kitkapintaa -> vähemmän pitoa jos verrataan samankokoiseen halkaisialtaan, mutta pienempi kitkapintaiseen ;)
Niinno, onhan se näinkin :D
Mutta siis kummasta sitten loppujen lopuksi on enemmän hyötyä? Pienistä kitkapinnoista, eli suurempi voima/paine kohdistetaan pienelle alueelle VAI Suurista kitkapinnoista joissa pienempi voima/paine kohdistetaan suuremmalle alueelle? Olettaen että tuo "voima" on vakio. Olisko se joku kultainen keskitie, en tiedä :D
Micce
Paikkakunta:
Hämeenlinna
Liittynyt:
5.4.2005 19:32

ViestiKirjoittanut Micce » 13.10.2006 20:22

Woot kirjoitti:
Micce kirjoitti:Onhan siinä nyt hieman enemmän sitä kitkapintaa, mutta mitä hyötyä tästä on koska teoriassa jarruteho vaan heikkenee?

Esimerkkinä normaalin mopon kytkinlevyt, enemmän kitkapintaa -> vähemmän pitoa jos verrataan samankokoiseen halkaisialtaan, mutta pienempi kitkapintaiseen ;)
Niinno, onhan se näinkin :D
Mutta siis kummasta sitten loppujen lopuksi on enemmän hyötyä? Pienistä kitkapinnoista, eli suurempi voima/paine kohdistetaan pienelle alueelle VAI Suurista kitkapinnoista joissa pienempi voima/paine kohdistetaan suuremmalle alueelle? Olettaen että tuo "voima" on vakio. Olisko se joku kultainen keskitie, en tiedä :D
Suuri voima pienelle alueelle tietenkin, mutta jarruissa hieman eriasia.
edu93
Pyörä:
Yamaha Dt-x 125cc
Paikkakunta:
Kajaani
Liittynyt:
4.3.2006 21:46

ViestiKirjoittanut edu93 » 20.10.2006 21:29

voiko fuden etuiskareita säätää.??
jusutus
Paikkakunta:
Lounaisrannikko
Liittynyt:
22.1.2002 3:00

ViestiKirjoittanut jusutus » 20.10.2006 23:51

edu93 kirjoitti:voiko fuden etuiskareita säätää.??

Miksi haluaisit niitä säätää? Paskat ne joka tapauksessa on.
-Tebi-
Liittynyt:
28.11.2004 18:51

ViestiKirjoittanut -Tebi- » 28.10.2006 23:07

vähä niinku koko mopo.
Saattaa olla että riipasen kovan kännin tänään.

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista