4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

Alluzz99
Pyörä:
Yamaha DT 50, Rieju MRX 50, Solifer SM50 2T EX = Zongshen hummer 250cc, Solifer SFR, Fude Sport, Tyscon XL50
Liittynyt:
7.4.2013 15:07
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut Alluzz99 » 14.5.2015 23:00

alkaa ikävästi näyttämään taas siltä, että remppaa tiedossa... :itku: :itku:
paikallaan kehrää kivasti ja ei pätki tai mitään muutakaan... ajossa: kiihtyy laiskasti, pätkii välillä ja jää jurraamaan (ei oikein osaa päättää, ottaako kierroksia vai ei), pienellä alamäkiavustuksella alkaa kiertää nätisti mut pienki ylämäki niin leikki loppuu siihen... väännöt = ei ole. :s
vielä 100km sitten kulki 60 suoralla,,, nyt tuulesta riippuen 43-50...
Aloin miettimään pahinta, jos se on leiponut?? taaas...
viimeksikin teki vähän samaa ja lopulta ei kulkenut enää kuin 30 suoralla... johtu pikku hoonaushiekoista, vaikka mulla on uus suodatin se päästää hiekkaa läpi (tiedän siitä kun kotelon sisäpuolelle on jäänyt semmonen kerros hiekkaa kiinni) :lol: :lol:

Tulin siihen tulokseen että pyöräytän koneen joku pv auki ja jos on oikein syvät rannut niin koko setti uus tai sit jos ei paljoo oo nii hoonaa ja uus mäntä....
MUTTA mikähän olis vaihtoehtonen ilmanputsari joka EI päästäs hiekkaa läpi???... alkaa vituttamaan kun tääkin pyttysetti ollu 450km kiinni ja nyt jo leipoo.... Ja sen tiedän että hiekkaa sinne kyllä menee, kerran kotelossakin sitä oli. :|
Tojaa
Pyörä:
Ex. Baotian milansportti imuri -07, VARASTETTU : skyteam monkey -06, Ex kiinanimuri baotian -08, Ex imuri nimeltään Sanili -04, toinen ex Sanili imuri -04
Paikkakunta:
Pirkanmaalta jostakin.
Liittynyt:
7.5.2010 17:40
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut Tojaa » 16.5.2015 1:21

kotelo tiiviiksi ja suodatin öljyseks nii ei päästä hiekkaa läpi..
Skyteam on ongelmajätettä.
Alluzz99
Pyörä:
Yamaha DT 50, Rieju MRX 50, Solifer SM50 2T EX = Zongshen hummer 250cc, Solifer SFR, Fude Sport, Tyscon XL50
Liittynyt:
7.4.2013 15:07
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut Alluzz99 » 16.5.2015 14:14

vois olla ihan viisasta juu :lol: :lol: täytyy varmaan uus mäntä ostaa ja sit sitä putsarinöljyä.. Onko merkillä mitään väliä, että käykö ihan ku biltemasta tai motonetista ostettava tökötti? en oo ikänää muistanu öljytä näitä.. :roll:
Elek
Liittynyt:
27.5.2012 6:04
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut Elek » 17.5.2015 11:16

Tälläinen tuli hommattua eli Boatiam Milan Sport 50cc 4tahti https://www.dropbox.com/s/3t4khh8wjvdcxra/2015-05-16%2015.21.27.jpg?dl=0

Kaasari puhdistettiin ja tankkiin vaihdettiin uudet bensat, nyt toimii tyhjäkäynnillä ja pienellä kaasulla jolla voi ajaa about kävelyvauhtia mutta isommalla kaasulla hyytyy/sammuu,
ilmanputsari ok ja ilmaa tulee, kyse on varmaankin että bensaa tulee liikaa yms.

Välillä saatiin kiertämään laittamalla kaasari kiinni ja käynnistämällä jonka jälkeen kaasulla kiersi nätisti mutta uudelleen kokeillessa taas hyytyy..

Kaasarin kuvat: https://www.dropbox.com/s/er3yu2ekbi22wxn/2015-05-16%2019.36.46.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s/20hy4oa81u1frw3/2015-05-16%2017.32.49.jpg?dl=0

Mikäs tuo ympyröity osa on? http://i.imgur.com/czMgjIT.jpg
Tippui kaasaria putsatessa pöydälle enkä ihan varma mistä se on, paikan sille löysin kaasarin "sisältä" johon neula menee sisälle, kuva: http://i.imgur.com/hfwlqdI.jpg

Eli jos jollain on jotain vinkkiä jota heittää ennenkuin menen tallille lisää tutkimaan niin kiitän :).
-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut -Zone- » 17.5.2015 11:31

Ympyröity osa on pääsuutin. Suutinputken päähän kohokammioon tulee, eipä se muualle sovikaan kuin omalle paikalleen.
Onko sulla automaattiryyppy vain irti vai puuttuuko kokonaan ?
Varmistitko luistikalvon ettei ole murtumia. (kalvoa kannattaa hiukan venytellä kun aina niitä murtumia ja repeämiä ei huomaa) Pienikin repeämä vaikuttaa.
Viimeisessä kuvassa näyttäis että kiihdytyspumppu on jämähtänyt ala-asentoon.

E: luehan tuo mun juttu kaasarista. Se saattaa hiukan auttaa ymmärtämään sitä kaasaria viewtopic.php?f=13&t=64650&p=4289088&hilit=seossuhteen#p4289088
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
Elek
Liittynyt:
27.5.2012 6:04
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut Elek » 17.5.2015 11:53

-Zone- kirjoitti:Ympyröity osa on pääsuutin. Suutinputken päähän kohokammioon tulee, eipä se muualle sovikaan kuin omalle paikalleen.
Onko sulla automaattiryyppy vain irti vai puuttuuko kokonaan ?
Varmistitko luistikalvon ettei ole murtumia. (kalvoa kannattaa hiukan venytellä kun aina niitä murtumia ja repeämiä ei huomaa) Pienikin repeämä vaikuttaa.
Viimeisessä kuvassa näyttäis että kiihdytyspumppu on jämähtänyt ala-asentoon.

E: luehan tuo mun juttu kaasarista. Se saattaa hiukan auttaa ymmärtämään sitä kaasaria viewtopic.php?f=13&t=64650&p=4289088&hilit=seossuhteen#p4289088


Okei hyvä, kiitos. Automaattiryyppy oli vain irti kun kaasaria purettiin, luistinkalvo on ehjä. Nyt pääsee taas viisaampana tallille rassaamaan ;)
Elek
Liittynyt:
27.5.2012 6:04
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut Elek » 17.5.2015 20:32

Kaasarin pitäs olla kunnossa, senverran monta kertaa käynyt pöydällä, tänään saatiin toimimaan jonkunaikaa suht hyvin, pääsi 15km/h suoralla ja 30km/h alamäkeen ja hetken päästä ei toiminut enää senkään vertaa.

Skootterin saa hetken toimimaan hyvin kun irrottaa luistin eli muovisen kannen kaasarin päältä ja ottaa systeemit neulat yms pois ja kaataa sinne bensaa reilusti, heittää kamat kasaan ja pistää käyntiin jonka jälkeen kiertää normaalin kuuloisesti ja kulkee, sitten kun laskee kaasun takas tyhjäkäynnille ja antaa uudelleen kaasua niin sama vika että hyytyy kierroksilla :roll:

Eikös tuossa kaasarissa ole vain 2 letkua kiinni, bensaletku ja imukaulan alipaineletku, tietysti noiden lisäksi kaasuvaijeri ja ryyppy.

Kuvat: https://www.dropbox.com/s/8xn2nped9opfi5f/2015-05-17%2018.32.52.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s/g4s51h2900vmkq7/2015-05-17%2018.33.12.jpg?dl=0

Tässä vielä video jolta luulisi selviävän:
https://www.dropbox.com/s/veee3fvabusgtv3/VID_20150517_183135421.mp4?dl=0
-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut -Zone- » 17.5.2015 22:10

Vaikuttaa että soppa loppuu kesken. Tarkistappa bensahan virtaavuus ja tankin korvausilma.

Eli bensaletku irti kaasarista ja letkun pää pulloon. Sitten imaset kevyesti alipaineletkusta. Hanan kuuluu aueta (hyvin kevyellä imasulla jo) ja bensan virrata hyvin. Jos bensan tulo tyrehtyy vaikka imet alipaineletkusta niin avaa tankin korkki. Jos bensa alkaa nyt virrata nopeammin se tarkoittaa että tankki ei saa korvausilmaa. Tankki saa korvausilman korkissa olevan kanavan kautta ja se voi olla tukossa.

Bensapinnan korkeus kannattaa tarkistaa myös aina kun kaasari on auki. Samoin neulaventtiilin toiminta ettei koho takertele yms. Mulla on itselläni ollut useampikin sohlaava bensahana. Varmista myös jos on bensansuodatin ettei se ole tukossa. Varmista myös että alipaineletkussa ei ole murtumia.

Bensaletku on mulla myös joskus jäänyt istuinkaukalon väliin puristuksiin.

Hanan/tankin virtaavuusongelman voi testata hyvin esim sinappi- yms shampoo- jne pullolla. Leikkaat siitä pohjan pois. Pullo olisi siis hyvä olla sellanen että sen korkkiin saat liitettyä bensaletkun. Pullo johonkin kiinni vaikka teipillä ja pulloon bensaa. Moottorin alipaineletku voi olla kiinni mopon oikeassa hanassa. Näin moottori saa suoraan väliaikaistankista bensaa ja jos nyt toimii niin bensan virtaavuudessa on ongelmia.

Tarkistitko muutes sen kiihdytyspumpun ? Kuvan perusteella kun se oli jämähtänyt pohjaan.
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
Elek
Liittynyt:
27.5.2012 6:04
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut Elek » 17.5.2015 23:29

Pitää kokeilla tuota shampoopullotemppua kun pääsee tallille, ei tullutkaan mieleen..
Tänään käytettiin sitä tankin korkki auki eikä ollut vaikutusta mutta bensahanassa voi silti olla jotain..

Kuinka tarkistaa bensapinnan korkeus kaasarin ollessa auki? Katsoa ns. vesirajaa vai?

Tässä kuva kaasarista tällä hetkellä ja kiihdytyspumpusta: https://www.dropbox.com/s/o4ey8juubthsqic/2015-05-17%2023.26.01.jpg?dl=0
Joni88
Liittynyt:
5.2.2004 18:31
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut Joni88 » 18.5.2015 1:56

Tulipa tuossa talviteloilta otettua kesälelu Sym Orbit käyttöön. Kaasarin putsauksen jälkeen lähti polkemalla hyvin käyntiin.

Ongelmana on pieni sähkövika.

Vilkut toimivat vähän miten sattuu, eli vilkkuessa kuuluu "sähköistä sirinää" normaalin naksahduksen sijaan. Vilkkuu välillä normaalisti, välillä nopeasti ja välillä jää palamaan. Samalla kun vilkkuu niin bensamittari heittelehtii eri suuntiin. Myöskään sähköstartti ei toimi.

Välillä kuitenkin niin että kaikki toimii normisti, vilkkuu normaalisti, bensamittari ei heittelehdi ja samalla startti toimii.

Eli joko kaikki viat tai ei vikoja ollenkaan.

Onko noissa joku rele joka ohjaa kaikkia toimintoja vai mikähän voisi moista aiheuttaa?
-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut -Zone- » 18.5.2015 9:10

Elek kirjoitti:Kuinka tarkistaa bensapinnan korkeus kaasarin ollessa auki?

Se bensapinta tuskin on pielessä, mutta se on yksi mahdollisuus jos se on säädetty liian alas jolloin moottori pyrkii vetämään suuttimen läpi ilmaa. Tämä ei tapahdu ihan heti, kuten kuvastakin huomaat. Pääsuutin sijaitsee melko alhaalla kohokammiossa ja ilman vetämiseen bensapinta täytyisi olla hyvin alhaalla.

Pistä kaasari suoralle tasolle ja kun koho lepää omalla painollaan neulaventtiiliä vasten kohon sauma pitäisi olla samansuuntainen pöydän kanssa.
Kuva

Videon perusteella soppa kulkee normaalisti tyhjäkäyntipiirin kautta, mutta ei kunnolla pääsuutinpiirin kautta. Onko pääsuutinpiirin ilmakanava muutes auki? Jos se on tukossa niin oireet on samat kuin videossa mutta syitä on siis muitakin mahdollisia. Pääsuutinpiirin ilmakanava alkaa tästä:
Kuva

Ja se jatkuu suutinputkelle.

Sen oikealla puolella oleva ilmakanava on tyhjäkäyntipiirin ja vasemmalla ylempänä on ryyppypiiri.
Mikäli on vain mahdollista niin olisi hyvä jos saisit joltain toista kaasaria kokeiluun. Tällä saadaan hyvin varmistettua se että onko vika kaasarissa vai muualla. Itselläni esim on useampikin kaasari ja mulla on aina valmiiksi putsattu kaasari hyllyssä ja mikäli bensaongelmia ilmenee, heitän suoraan hyllystä toisen kiinni ja aiemmin ollut menee vastaavasti putsaukseen ja sitten hyllyyn. Tällä menettelyllä näkee nopeasti onko vika siinä vai muualla bensansaannissa.

Kiihdytyspumpun käyttövarsi on nyt ok. Aiemmassa kuvassa oli välissä selvä rako.

Olethan myös ladannut nuo huolto oppaat 1 ja 2 josta selviää monia säätöarvoja moottorille. http://www.jm-racing.fi/

Missä muutes sulla on tuo sinisen neliön säätöruuvi?
Kuva
Sen yläpuolella on normaali seosruuvi mutta tuo merkitsemäni on aika kumman näköinen. Muistaakseni yhdessäkään kaasarimallissa ei pitäisi tollasta olla edes tyhjäkäyntiruuvina.

Joni88 kirjoitti:Ongelmana on pieni sähkövika.

Kuulostaa hyvin tyypilliseltä maadotusongelmalta. Avaa kaikki löytämäsi liittimet ja jos näkyy hapettumaa, putsaa se pois. Kaikki kohdat joissa johto kiinnittyy runkoon kannattaa varmistaa että se myös saa maakontaktia. Maajohdot on useimmin vihreitä.

Koska vika on tullut itsekseen mopon seisoessa on 98% todennäköisintä että jossain liittimessä tai maajohdon kiinnityksessä hapettumaa.
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
Elek
Liittynyt:
27.5.2012 6:04
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut Elek » 18.5.2015 16:24

Kyllä näyttää omaan silmään olevan ihan tarpeeksi samalla tasolla pöytään nähden
Kuva

Kaikki ilmakanavat on tarkistettu ja ovat auki

Tuota sinisellä ympäröröityä säätöruuvia ei ole, otin kuvan virijavaran sivuilta ja kysyin täältä epähuomiossa väärää osaa, tarkoitin tuota kuvan yläreunassa olevaa joka menee tuohon kiihdytyspumpun alapuolelle

Pari muuta kuvaa

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut -Zone- » 18.5.2015 20:09

Eipä noista kaasarikuvista muuta selviä kuin että tankissa on vissiin ollut joskus ruostetta ja ryypyn O-rengas on jäänyt tuonne pesäänsä. Se ei tosin noita oireita tee.
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
Elek
Liittynyt:
27.5.2012 6:04
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut Elek » 18.5.2015 21:12

Juu eipäniin mutta ei niiden ottamisesta haittaakaan ollut, itse en kumminkaan vielä niin haka näiden kanssa ole, kaasarissa oli about puol desiä ruostepölyä kun sen avasi ensimmäisen kerran.. huomenna pääsen tallille katsomaan bensahanan yms.
Elek
Liittynyt:
27.5.2012 6:04
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut Elek » 19.5.2015 20:14

Tänään kokeilin ottaa bensaletkun pois kaasarista ja imea alipaine letkusta ja huomasin että bensaa ei meinaa tulla kuin kovaa imemällä jos silloinkaan eli bensahanassa on jotain häikkää, huomenna otan tankin irti ja putsaan bensahanan 8)

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista