Joo se on vähän sellainen kun osa kysyjistä on hädin tuskin 15 täyttänyt ja tekninen tietämys rajoittuu legopalikoiden yhteenliittämiseen niin siksi kyselen välillä tyhmiä. Kuten venttiilien läppäilystä yms. On tällä nimittäin joskus ollut niitäkin jotka on ne vain vaihtaneet kanteen ja sitten ihmetellään kun molemmat venat valskaa ihan uusilla osilla.
Oletettavasti olet sen nokan ajoituksen tarkistanut kasatessa. Se voisi selittää sen yskimisen. Toinen mm. mahdollinen on venttiilin ajoittainen takertelu ohjaimeen, mutta se käytännössä tarkoittaa lähes aina sitä että venttiililautanen on ottanut kontaktia männänpäähän jolloin venan varsi hivenen taipuu ja alkaa takerteleen. se tosin tietysti tarkoittaa että vena alkaa myös valskaamaan. Olisi hyvä saada paikannettua minne se yskii. Löystynyt vauhtipyöräkin voi yskiä imu tai pakopuolelle kun sytkän perusennakko heittelee.
Joo sen pitkäiskuisen kampuran kanssa ei normisti kuuluisi joutua käyttään korotuspaloja mutta koneistuksethan näissä on usein sinnepäin. Mäkin jouduin jyrsiin lohkoa jo 72cc sylinteriä laittaessani. Syy:
Toisella foorumilla "kani" niminen käyttäjä sai uuden kannen jonka koneistukset oli tätä tasoa..
http://aijaa.com/img/b/00570/12710939.jpgJa ihan varmistukseksi eihän se sylinterin alapään koroke peitä öljykanavaa kanteen. Öljypumpultahan tulee öljykanava pinnapultinreikää pitkin venttiilikoneistolle.
Squishina olen miniminä pitänyt 0,30mm välystä. Suurimmillaan se on muistaakseni jollain kannella ollut 0,8mm. Eroja en nyt niin ole huomannut perstuntumalla mitattuna, myöskään nakutustaipumukseen se on tuntunut vaikuttavan hyvin vähän, jos nyt on ollenkaan. Mittauksen olen tavallisimmin tehnyt juotostinan pätkällä ja mitannut paksuuden sitten kasaan painuneesta langasta. Tuossa kannattaa muistaa että noin mitatessa välykset kiristetään ns. alaspäin ja käyvässä koneessa välykset on taas toiseen suuntaan jolloin käyvässä koneessa todellinen välys on mitattua hivenen pienempi.
Venttiileiden ja männän venataskujen välysmittaukseen käy muovailuvaha, sinitarra tai purukumi.
Pistän tähän lainauksen itseltäni tuolta vanhasta topicista. Lähinnä siksi että siitä saattaa olla jollekin hyötyä.
Kirjoittanut -Zone-
päivämäärä 18.3.2013 11:19
"
Aina kun moottoreita kasataan eri sylintereillä, kansilla, nokilla yms joissa mäntä/venakosketus on mahdollinen venttiili-mäntävälys tarkistetaan. Jos tarkistusta ei ole tehty ja luotetaan siihen mitä joku väittää saa syyttää vain itseään jos leviää.
Homma kun on sen verran nopea toimenpidekin että laiskuuteen vetoaminen on laiskuutta ennemmin pelkkää typeryyttä. Purukumikin käy jos ei sinitarraa ole. Itse mittaan nykyään useimmin juurikin purukumilla. Kun pytty ja mäntä on paikallaan pistetään imu- ja pakovenan taskuihin mäntään purukumista kerros ja se leikataan puolittain askarteluveitsellä näin:
http://www.chevyhardcore.com/image/2012/08/Photo-13.jpgPurukimin päälle pistän sormella sipauksen vaseliinia tai pisaran öljyä jos se on lähempänä. Tämä siitä syystä ettei purukumi pyri tarttumaan kiinni venttiiliin.
Sitten kansi ja nokka paikalleen. Itse laitan aina ilman kannetiivistettä eikä kannen muttereita tarvitse kiristää oikeaan momenttiin, mutta löysällekään ei niitä nyt tietty jätetä. Sitten kierretään kampiakselia 2 täyttä kierrosta ja otetaan kansi pois.
Nyt nähdään välyksen suuruus kuten tuossa kuvassakin on. Mä olen pitänyt miniminä 1 milliä kun mittaan ilman kannentiivistettä joka kasvattaa mittaa kasatussa moottorissa. Jos mittaa tiivisteen kanssa niin siihen käytetään vanhaa tiivistettä sillä se on puristunut hivenen matalammaksi kuin uusi tiiviste on. Paras ja varmin on mitata ilman kannentiivistettä.
Mikäli venttiili-mäntävälys on liian pieni niin mä en koskaan nosta sylinteriä. Mä jyrsin aina männän venataskuja isommiksi. Sylinterin nostaminen madaltaa puristussuhdetta enemmän kuin venataskujen jyrsintä
(Nostaminenhan kasvattaa squish clearencea koko squishin alueella). Taskuja saa jyrsittyä dremelillä männän paikallaan ollessakin kun pölynimurilla samalla imuroi kokoajan purua pois. Itse irrotan männänkin jos jyrsiä tarvii, vaikka siitä hivenen enemmän työtä onkin.
Näissä kinkeissä on osissa niin helv*.. paljon eroja että mitään ei kannata ruuvata tarkistelematta kiinni. 72cc kanssa mulla on ollut kiinni 3 eri mäntää ja yksi mäntä on ollut jossa imupuolella mäntä-venavälys oli alle 0,10mm jo vakionokallakin, eli ei kiinni mutta varsin lähellä. Vakionostolla ei siis olisi kolissut mutta pidempiasteisella nokalla se olisi jo ottanutkin kiinni. Se männänpää oli kyllä hivenen erimuotoinenkin kuin niissä muissa."
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein