4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

Tojaa
Pyörä:
Ex. Baotian milansportti imuri -07, VARASTETTU : skyteam monkey -06, Ex kiinanimuri baotian -08, Ex imuri nimeltään Sanili -04, toinen ex Sanili imuri -04
Paikkakunta:
Pirkanmaalta jostakin.
Liittynyt:
7.5.2010 17:40
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut Tojaa » 3.6.2013 14:50

tuo "jos lompakko sallii" oli näin yleisesti kun ei ole näitä tuloja tässä kun ei oo töitä.. kuitenkin 72cc tai 80cc tulossa talvella. mistäs niitä isovena kansia saa uutena halvalla? mutta kaipasinkin neuvoja variaattori puolelle. manuaali koneita tullu pää osin laitettua vaan ja nyt kun joutuu imurilla ajeleen niin olis kiva kun sais sen kiihtymään edes paremmin. mitä iloa yleensä on esim. malossin variaattoreista? tai niiden kopioista. mitä eroa niillä on vakio variaattoriin? ja mitäs iloa siittä jäykemmästä vp-jousesta nyt oli? kiihtyvyyttä? paskaksihan kaikki ne jouset haukkuu kun löystyy heti joten sitä on turha alkaa pätemään taas.. nopeudenhan pitää pysyä yli 60km/h ettei tartte tylsyyteen kuolla.
Skyteam on ongelmajätettä.
-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut -Zone- » 3.6.2013 15:29

Tojaa kirjoitti:ja mitäs iloa siittä jäykemmästä vp-jousesta nyt oli? kiihtyvyyttä? paskaksihan kaikki ne jouset haukkuu kun löystyy heti joten sitä on turha alkaa pätemään taas.. nopeudenhan pitää pysyä yli 60km/h ettei tartte tylsyyteen kuolla.

Tosiasia on, että niihin jousiin kannattaa suhtautua vähän niin ja näin. Mulla esim malossin violetti oli ostaessa jo vakiookin löysempi, eli toisin sanoen 4T kinkeissä on varsin jäykkä jousi jo alkujaankin. Siitä kielii myös alkuperäisten rullien massa vaikka se näissä tunnetusti vähän vaihteleekin. Omassa vakiorullat on 8,5g.

Se mitä hyötyä sitten on jäykemmästä jousesta on että välitys ei kasva niin nopeasti suuremmaksi, eli periaatetasolla siis sama homma kuin mitä saadaan kevyemmillä rullillakin. Malossin variaattori oli yhdessä vaiheessa mutta kun siitä loppu tuli, niin siitä saakka olen pärjännyt ihan vakiovariaattorilla niin edessä kuin takanakin. Kytkinjouset on myös vakiot, eikä mua todellakaan tippaakaan kiinnostaisikaan edes jäykemmät jouset sinnekään. Kerran kokeilin poikain mopoja ja riitti se kytkimen täysin turha huudatus. Lisäksi se kytkin kuluukin paaaaljon nopeammin selväksi.

Jos tuollaisella budjetilla mitä kuvailit pitää mennä, niin vaihtoehdoksi jää kevyemmät rullat ja siinä se. Lopputulos ei järin päätä huimaa, mutta jos tolla budjetilla on mentävä, niin se vaan on näin. Rahansa voi virivareihin pistää toki halutessaan, itse en ole sen kerran jälkeen tarvinnut. Vakio on halpa uusia ja kun löytää hyvät rullat motilleen niin vakiovarillakin pärjää. Ainoa minkä olen omaan takavariaattoriin tehnyt on voimansiirtolevyn modaus, jotta se vaihtaisi hivenen herkemmin pienemmälle välitykselle kun rasitus kasvaa. Ohjeet siihen on tässä videossa http://youtu.be/VckNFtrio38

Isovenaiset kannet maksaa uutena kotimaassa sen noin 60 ekee + pk:t. Halvemmalla saa vain ulkomailta. Kaikkein eniten vastinetta rahalle antaa lisäkuutiot. Riitti niihin sitten ne rahat tai ei. Piste. Virivariaattorit yms on lähinnä viimeistelyjä niille isommille kuutioille. Hukkaan vaan musta menee virivariaattoreista maksetut rahat 50cc pytyllä. Kyllä niitä jotkut kehuu, eikä ne täysin mitään tekemättömiä olekaan mutta mä en todennut sitäkään muutosta silti sen hinnan väärtiksi.

Tojaa kirjoitti:mitä eroa niillä on vakio variaattoriin?

Jos meinaat mekaanista eroa, niin rullaramppien erilainen muoto ja tavallisimmin niillä ääriasennossa saadaan hivenen suurempi välitys. Käytännössä jälkimmäinen tulee tarpeeseen esim 90cc pytyillä. Ensimmäinen saa variaattorin toimimaan hiukan herkemmin sen toiminta-alueellaan. Vakiovareista sen verran, että jotkut yksilöt ei mene aivan suurimmalle välityssuhteelle, kun rullat törmää sitä ennen rullarampin päässä olevaan suoraan esteeseen. Itsellänikin oli yksi tuollainen etuvari josta poistin ne suorat osuudet. Hommasta lisää samalta kaverilta kuin tuo voimansiirtolevyn modauskin : http://youtu.be/c_LwHp0FlRw

E: Jos tuo rullaramppien päädyn modaus tehdään vanhaan variaattoriin, niin varmistukaa, että niissä liukupaloihin tulevissa tapeissa ei ole päähän kulunut kynnystä. Jos on niin se pitää viilata tasaiseksi.
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
dabisshh
Pyörä:
Bultaco Lobito
Paikkakunta:
Kymenlaakso, Kotka
Liittynyt:
24.8.2011 20:08
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut dabisshh » 3.6.2013 18:30

ootko tosissas että tommonen sahailu ja viilailu muka auttaa? luulis että tommonen vaa tekee sen et ei toimi olleskaa. tosin en väitä että kusettaisit ihmetyttää vaan testi videota ja todisteita pöytää:D
-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut -Zone- » 3.6.2013 19:03

Ihan olen kyllä tosissani.

Rautalankana: Voimansiirtolevyssä on alkujaan osa urasta 45 asteen kulmassa ja loput akselin suuntaisesti. Muutos on melko tarkkaan takavariaattorin liikkeen puolessa välissä. Alle puolen välin takavariaattorin välitys muuttuu siis rasituksenkin kasvaessa, jolloin välitys menee tiuhemmaksi tämän jälkeen vain kierrosluvun mukaan. Homman nimi on siis muuttaa voimansiirtolevyn toiminta samankaltaiseksi kuin on noissa "viri" voimansiirtolevyissä, joissa muutos tapahtuu myös rasituksen myötä sen koko liikematkalla.

Kuva tuollaisesta "racing" voimansiirtolevystä: http://www.moposport.fi/productresource ... 209100.jpg

Etuvariaattoreissa on tosiaan joissain yksilöissä se vika että lautaset ei liiku toisiinsa kiinni asti jolloin suurinta mahdollista välitystä ei saavuteta, kun rullat törmää rullarampin päätyyn tätä ennen. Jos katsot tämän videon niin se varmaankin havainnollistaa asian http://youtu.be/e2yOgYB01-A

Jotkut kompensoi ongelmaa lyhentämällä variaattorin holkkia (jolloin lautaset menee luonnollisesti lähemmäksi toisiaan), mutta se ei ole ihan kaikkein viisain tapa, sillä näin menetetään hivenen taas sieltä variaattorin välityksestä alapäästä kun hihna ei enää laskeudu aivan variaattorin pohjalle.

Näitä variaattoreita kanttaa ihan oikeasti pähkäillä, miten se toimii, miten sen toimintaa voi parantaa, mikä on vialla jos se ei toimi, jne. Siten sitä voi saada paremmaksi. Ei se niin kovin mystinen värkki ole. Keskipakovoima puskee rullia kauemmaksi ja vastinjousi vastustaa tuota rullien liikettä. Rullapaino ja vastinjousi on siten aina toisiinsa sidoksissa olevia asioita. Tuon sisäistettyäsi olet jo päässyt alkuun.

Mä en ole enää mikään ihan nuori tyyppi ja voisin olla sen puolesta hyvinkin suuren osan täällä pyörivien isäkin.. Autoja ja kaikkia muitakin päriseviä vermeitä on tullut nuorempana viriteltyä ihan kyllästymiseen saakka. Niin 2 kuin 4 tahtisinakin. Onneksi autoista olen päässyt jo lopullisesti eroon, eli en enää omista mokomaa enkä hevillä hankikkaan, joten ei enää niitä jokavuotuisia katsastusremonttejakaan ja nykyään moottoriremontteja tehdessä moottorit mahtuu jo vaikka tuolille nostaisi ;) Vuodesta 2004 saakka olen näiden kiinanromujen kanssa pelannut kun halpoja ovat. Kyllä tässä ajassa aika tarkkaan on oppinut mitä nämä on. Niin laadullisesti kuin muutoinkin.
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
Tojaa
Pyörä:
Ex. Baotian milansportti imuri -07, VARASTETTU : skyteam monkey -06, Ex kiinanimuri baotian -08, Ex imuri nimeltään Sanili -04, toinen ex Sanili imuri -04
Paikkakunta:
Pirkanmaalta jostakin.
Liittynyt:
7.5.2010 17:40
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut Tojaa » 3.6.2013 20:36

täytyy kanssa alkaa perehtyyn nyt taas variaattori koneisiin. autoon ei varaa ja kortti ens vuonna.
Skyteam on ongelmajätettä.
-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut -Zone- » 3.6.2013 20:58

Kyllä se ihan hyödyllistä on. Oon joskus miettinyt miten mopokansaa pistetään halvalla. Otetaas esimerkkinä vaikka juurikin tuo voimansiirtolevy. Moposportissa näihin malossin "racing" mallinen löytyy hintaan 118.90 € ja jos tutkitaan, miten se poikkeaa vakiosta, niin on aika vaikea ymmärtää sen hintaa kun osakin koostuu muotoon prässätystä pellinpalasta ja pätkästä putkea.

Samaan aikaan viri ja vara myy koko takavariaattoria kytkimineen kytkinkelloineen päivineen 40.95 € ja kun huomioidaan että toiminnallisesti sama saadaan modaamalla tehtyä vakiostakin voimansiirtolevystä, niin kyllähän siinä hyväuskoisia sumutetaan jo aika surutta. ..No ok. myönnetään että se malossin versio voi olla laadullisesti parempi, mutten silti ymmärrä sitä hintaa.

Tätä samaa mieltä olen viri-vareistakin etupäässäkin. Ei ne turhia ole, mutta hyöty verrattuna siihen hintaan ei musta ole oikein balanssissa. Siksi olen täysin vakiovariaattorin kannalla. Eteenkin kun sen saa hintaan 14.90 € .. Rullineen päivineen. ;)
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
Tojaa
Pyörä:
Ex. Baotian milansportti imuri -07, VARASTETTU : skyteam monkey -06, Ex kiinanimuri baotian -08, Ex imuri nimeltään Sanili -04, toinen ex Sanili imuri -04
Paikkakunta:
Pirkanmaalta jostakin.
Liittynyt:
7.5.2010 17:40
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut Tojaa » 4.6.2013 0:10

sen takia on vielä hyvä kun voi kysyä täällä jollei tiedä :) noita kanssa ihmetelly mitä erikoista niissä on jos malossin kisa variaattori makaa lähes 100e. onneksi täällä selviää jos joku on sattunut tutkimaan asiaa. ;)
Skyteam on ongelmajätettä.
dabisshh
Pyörä:
Bultaco Lobito
Paikkakunta:
Kymenlaakso, Kotka
Liittynyt:
24.8.2011 20:08
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut dabisshh » 4.6.2013 0:17

No nyt alkaa tyhmälläkin jyvä juurtumaan, anteeksi epäilykseni. sitten muutama kysymys näihin modauksiin liittyen elikkäs: kun takavarin lautasesta hioo tuon mutkan suoraksi nii eikö tuo väljä haittaa mitään? ja tänään katselin omaa varia nii mistäs erotan että kannattaako ottaa sahalla se pala pois vaiko ei ja kun käsin sain ne etuvarin lautaset osumaan yhteen niin ne perkeleet ei erkaantunu muutoin kun avaamalla koko härpäke ja laittaen uusiksi nippuun ja rulllat oli samalla kääntyny kyljellleen??! kiitoksia näistä "meidän täällä pyörivien isä":)!
-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut -Zone- » 4.6.2013 1:41

Ne muokatut voimansiirtolevyn aukot ei haittaa mitään. Ainoa mikä siitä suurentuneesta tilasta tulee on se, että moottorijarrutuksessa ne lautaset pääsee kiertymään toisiinsa nähden takaisinpäin enemmän kuin muokkaamattomassa jos variaattori on silloin pituusliikkeensä puolessavälissä. Siis kun moottorissa on veto päällä, urassa oleva tappi seuraa sitä suoristettua reunaa ja moottorijarrutuksessa sitä muokkaamatonta reunaa. Näin se käyttäytyy muokkaamattomanakin, joskaan se kiertoliike ei alkujaan ole tietysti kovin suuri.

Se mitä tuo vino reuna sitten käytännössä tekee on se että kun rasitus kasvaa, pyrkii voimansiirtolevy noiden viistojen urien johdosta pakottamaan takavariaattorin lautasia lähemmäksi toisiaan. Koska hihnan pituus ei muutu se pakottaa taas etuvariaattorin lautasia kauemmaksi toisistaan jolloin välitys tiuhenee. Noita voimansiirtolevyn uria voisi siis ajatella toiminnaltaan kuten toimii ruuvi. Eli kun rasitus kasvaa (kiihdytetään tai ajetaan ylämäkeen) voimansiirtolevy kiertyy (koska fysiikan lakien mukaisesti energia pyrkii absorboitumaan sinne jossa vastus on pienin) ja pakottaa välitystä tiuhemmaksi.

Jos urat olisi kokonaan akselin suuntaiset, ei tuota ilmiötä tapahtuisi ja takavariaattori "vaihtaisi" pienemmälle vasta kun kierrosluku laskee riittävästi. Ei noilla viistoilla urilla mitään hirmu muutosta saa kuten ei maksamalla siitä malossinkaan voimansiirtolevystä, mutta mikäli sen voimansiirtolevyn saa hyvin tehtyä ja herkkätoimiseksi sen kiertoliikkeenkin + yhdistelmässä on vielä siihen järkevä vastinjousi ja rullat, niin kyllä sen hyödyn ajossa juuri huomaa. Ei siitä kyllä silti liki 120 euroa kannata maksaa ;)

Tässä kuten muissakin on muistettava, että se moottori on kokonaisuus. Samoin on myöskin variaattori. Kun kaikki sen osat saa stemmaan hyvin yhteen vakiovariaattori riittää ihan hienosti. Lämpö on hihnojen vihollinen nro 1. Kinkeissä se etuvariaattorin tuuletin on melkeinpä vitsi ja kaikki mitä voi tehdä sen variaattorin jäähtymisen parantamiseksi kannattaa hyödyntää. Tuolla skootterini.comin puolella on aihetta ja jäähdytysviritelmiä käsitelty enemmänkin.

Etuvariaattori mitataan tussilla. Eli rullakupin puoleiseen lautaseen tehdään tussilla säteensuuntainen viiva ja mopolla ajetaan täyttä vauhtia muutama sata metriä, jonka jälkeen koppa pois ja katsotaan onko tussin jälki hävinnyt ylös saakka.

Jos on, niin asia ok, jos ei niin tutkitaan mistä syystä. Syy voi olla esim liian jäykkä vastinjousi tai liian kevyet rullatkin, jolloin koneessa ei riitä voima saada välitystä loppuun saakka tai siihen voi olla syynä esim kulunut variaattorikin. Eteenkin niitä rullakupin tappeja jotka liikkuu liukupaloissa kannattaa seurailla. Ne saattaa esim. kuluneina takerrella.

Ja tietenkin se syy voi olla se rullakuppi joka ei liiku loppuun saakka ilman muokkaamista. Viri ja varan etuvariaattorit ei ole mulla vaatineet muokkaamista yksikään, mutta yhden varaosakoneen mukana tuli vähän erinäköinen etuvariaattori, joka taas vaati muokkaamista. Sitä ei ollut kuulemma koskaan vaihdettu, joten se oli sen koneen alkuperäinen.

Tussitesti: http://img480.imageshack.us/img480/335/img22548hs.jpg
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
rahikka
Pyörä:
Cpi Popcorn 50cc piristetty
Paikkakunta:
Lohja
Liittynyt:
26.4.2012 21:20
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut rahikka » 4.6.2013 10:57

Mitäs mieltä porukka on. meneekö 12" cpi popcornin vanteet 10" tuumasten
BT49QT-9 vanteiden tilalle. molemmissa rumpu jarru mutta toi sopiiko koon puolesta ???
Skootterit ja Naiset
Tojaa
Pyörä:
Ex. Baotian milansportti imuri -07, VARASTETTU : skyteam monkey -06, Ex kiinanimuri baotian -08, Ex imuri nimeltään Sanili -04, toinen ex Sanili imuri -04
Paikkakunta:
Pirkanmaalta jostakin.
Liittynyt:
7.5.2010 17:40
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut Tojaa » 4.6.2013 11:15

ei. joutuisit vaihtaan vasemman puolen lohkon variaattoineen.
Skyteam on ongelmajätettä.
-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut -Zone- » 4.6.2013 11:24

Eikös noissa cpi koneissa ollut eri booritus akselissa ? En ole tuosta enää niin varma, mutta koon puolesta asia 12" -> 10" välillä on hankalampi. Ei ainakaan mulla mahtunut paikalleen sillä vanteella olleella kumilla. Reilusti matalammalla kumilla se olisi kyllä mennyt. Toistepäin taas menee eli 12" "pitkälohkoiseen" baotianin koneeseen sopii kyllä 10" baotianin vanne. Pekpel mm. vaihtoi bellaansa 12" koneen ja siihen alkuperäisen 10" vanteen kun halusi saada pidemmän akselivälin, mutta alkuperäiset vanteet.
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
rahikka
Pyörä:
Cpi Popcorn 50cc piristetty
Paikkakunta:
Lohja
Liittynyt:
26.4.2012 21:20
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut rahikka » 4.6.2013 11:35

Eli ootte sitä mieltä että se mahtuu ? ja menee kunnolla?
Skootterit ja Naiset
-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut -Zone- » 4.6.2013 11:41

Koska lukeminen näyttää tuottavan vaikeuksia niin kerrataan:
Ei mahdu, ellet sitten löydä jostain maailmankolkasta niin matalaprofiilista rengasta kuin vain voi kuvitella.
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
Joonasd9
Liittynyt:
20.9.2011 18:49
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut Joonasd9 » 4.6.2013 15:04

http://www.ebay.co.uk/itm/HIGH-LIFT-RAC ... 3a696e9573

Mitä eroa tuolla vakionokkaan? Että saako lisää tehoja irti, 72cc ja kaikki rajottimet pois ja varii säädelty

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista