Yleistä keskustelua variaattorista

Palezu
Liittynyt:
28.4.2011 9:59
Re: Yleistä keskustelua variaattorista

ViestiKirjoittanut Palezu » 10.8.2012 20:57

Tuo voi osoittautua vaikeaksi ratkaista, ainakin noissa kopiominarellin koneissa teharivireillä tulee ennenpitkää tuo ongelma että vaikka on jäykät kytkinjouset ja vp niin ei siltikään jaksa lähteä kunnolla paikaltaan, koska kytkin nappaa vasta niin ylhäällä kiinni, että siinä vaiheessa välitys on kerennyt jo suurentua vähän, ja kun mopedi lähtee liikkeelle niin on liian iso vaihde silmässä eikä lähde kunnolla. Tuohon saattaa auttaa jonkun 0,2g-0,4g kevyemmät rullat, tosin sitten saattaa kiertää liikaakin kiihdytyksessä eikä kiihdy niin hyvin mutta variaattorin lämmetessä pitäis palautua normaaliksi. Minkäpainoiset rullat sulla on nyt siinä ja mikä variaattori, ja kauanko siinä kestää kun se saa piikin, lähteekö melkein heti kunhan pääsee liikkeelle vaiko vasta jossain 20kmh vauhdissa?
älä viritä niin se toimii
two smoke four joke
Dementikko
Liittynyt:
19.2.2011 18:56
Re: Yleistä keskustelua variaattorista

ViestiKirjoittanut Dementikko » 10.8.2012 21:57

Mullakin on ongelmaa liikkeellelähdön kanssa. Likkeellelähtö ei parane merkittävästi laitoinpa variaattoriin mitä tahansa. Kyseessä on Piaggion kuristamaton ruiskukone (+LV ZX, Multivar 2000 yms.)

Onko kellään vinkkejä mitä seuraavaksi, nyt on kokeiltu liikkeellelähtöä piristää seuraavin toimenpitein:

- Kokeiltu 1g-2g väliltä kevyempiä rullia kuin optimaaliset ovat
- Kokeiltu vakiovariaattoria, josko vika olisi Malossin varissa, mutta ei (kokeilin myös täysin vakiosetuppia voimansiirrossa ja kytkin otti kiinni jo tyhjäkäynnillä! Ei se niin tehnyt skootterin ollessa vakio... Vakiojousetkaan ei oo voineet löystyä, koska eivät oo teharin kanssa olleet paikallaan)
- Kokeiltu montaa eriä VP-jousta, joista tiukin ollut S6 Medium
- Kokeiltu monia kytkinjousia, joista huomasin seuraavaa: Polinin tiukimmilla kytkinjousilla liikkeellelähtö on huonompi kuin setin toiseksi löysimmillä, mikä on erikoista, koska tiukimmatkin ottavat liian aikaisin kiinni (noin 5k, optimi olisi lähempänä 7k). 2. löysimmät jouset sen sijaan ottavat likimain 5k myös kiinni, mutta matelu ennen piikkiä ei kestä niin kauaa kuin tiukimmilla.
= Tiukimmat kytkinjouset ottavat 5k kiinni ja matelu loppuu 7k kierrosten kohdalla (eli lähtee piikille 7k). Löysemmät sen sijaan ottavat myös kiinni noin 5k, mutta matelu loppuu ja piikki alkaa noin 6k-6.5k kohdalla, jonka ansiosta liikkeellelähtö on parempaa ja piikillepääsy ei kestä niin kauaa. Miksi näin käy? Miksei kytkin voi ottaa kiinni siellä missä piikki alkaa? Piikki alkaa aina eri kierroksilla riippuen käytettyjen jousten vahvuudesta. Miten tämä on edes mahdollista? Vai kuuluuko skootterin voimansiirron toimia niin, että piikki alkaa vasta 3-5 sekunnin päästä kun vääntää kaasun pohjaan? Tuskin.
+ Liikkeellelähtö kärsii entisestään kaverin istuessa kyydissä.

Itselläni on aika lailla sormi suussa tämän pelin kanssa... Tuntuu että vika on varmasti kytkimessä, koska ei oikein mikään muukaan osa voimansiirrosta voi enää olla susi. Ennen mitään merkittäviä mateluita ennen piikkiä ei ollut, vaan muistaakseni aina lähti mallikkaasti liikkeelle - ongelma on alkanut jotenkin salakavalasti.

Kiitos ideoistanne!
MYYDÄÄN: Osia Piaggion koneellisiin skoottereihin
Parta779
Pyörä:
Mbk mach g midrace 70cc "mäkhi" "Red Devil" ja offroad jogi stage6 alu 50cc.
Paikkakunta:
Kemi
Liittynyt:
2.6.2012 13:55
Re: Yleistä keskustelua variaattorista

ViestiKirjoittanut Parta779 » 10.8.2012 22:38

Palezu kirjoitti:Tuo voi osoittautua vaikeaksi ratkaista, ainakin noissa kopiominarellin koneissa teharivireillä tulee ennenpitkää tuo ongelma että vaikka on jäykät kytkinjouset ja vp niin ei siltikään jaksa lähteä kunnolla paikaltaan, koska kytkin nappaa vasta niin ylhäällä kiinni, että siinä vaiheessa välitys on kerennyt jo suurentua vähän, ja kun mopedi lähtee liikkeelle niin on liian iso vaihde silmässä eikä lähde kunnolla. Tuohon saattaa auttaa jonkun 0,2g-0,4g kevyemmät rullat, tosin sitten saattaa kiertää liikaakin kiihdytyksessä eikä kiihdy niin hyvin mutta variaattorin lämmetessä pitäis palautua normaaliksi. Minkäpainoiset rullat sulla on nyt siinä ja mikä variaattori, ja kauanko siinä kestää kun se saa piikin, lähteekö melkein heti kunhan pääsee liikkeelle vaiko vasta jossain 20kmh vauhdissa?


Juu itellä ei ole kopio vaan ihan aito Minarelli.
Malossi multivar 5.0gr, heti lähtee kun vaan saa sen piikin.
Nyt illalla toimi paremmin kun laitoin 50 suuttimen :D o.O
Katon miten pelittää huomenna, siinä oli nyt ku lämpes sellanen et lähtee liikkeelle sitte miettii vähä aika tulee ns "kuoppa" ja sitte lähtee piikille,kylmällä lähti heti.
It Ain't fast without mixed gas!
Parta779
Pyörä:
Mbk mach g midrace 70cc "mäkhi" "Red Devil" ja offroad jogi stage6 alu 50cc.
Paikkakunta:
Kemi
Liittynyt:
2.6.2012 13:55
Re: Yleistä keskustelua variaattorista

ViestiKirjoittanut Parta779 » 10.8.2012 22:44

Dementikko kirjoitti:Mullakin on ongelmaa liikkeellelähdön kanssa. Likkeellelähtö ei parane merkittävästi laitoinpa variaattoriin mitä tahansa. Kyseessä on Piaggion kuristamaton ruiskukone (+LV ZX, Multivar 2000 yms.)

Onko kellään vinkkejä mitä seuraavaksi, nyt on kokeiltu liikkeellelähtöä piristää seuraavin toimenpitein:

- Kokeiltu 1g-2g väliltä kevyempiä rullia kuin optimaaliset ovat
- Kokeiltu vakiovariaattoria, josko vika olisi Malossin varissa, mutta ei (kokeilin myös täysin vakiosetuppia voimansiirrossa ja kytkin otti kiinni jo tyhjäkäynnillä! Ei se niin tehnyt skootterin ollessa vakio... Vakiojousetkaan ei oo voineet löystyä, koska eivät oo teharin kanssa olleet paikallaan)
- Kokeiltu montaa eriä VP-jousta, joista tiukin ollut S6 Medium
- Kokeiltu monia kytkinjousia, joista huomasin seuraavaa: Polinin tiukimmilla kytkinjousilla liikkeellelähtö on huonompi kuin setin toiseksi löysimmillä, mikä on erikoista, koska tiukimmatkin ottavat liian aikaisin kiinni (noin 5k, optimi olisi lähempänä 7k). 2. löysimmät jouset sen sijaan ottavat likimain 5k myös kiinni, mutta matelu ennen piikkiä ei kestä niin kauaa kuin tiukimmilla.
= Tiukimmat kytkinjouset ottavat 5k kiinni ja matelu loppuu 7k kierrosten kohdalla (eli lähtee piikille 7k). Löysemmät sen sijaan ottavat myös kiinni noin 5k, mutta matelu loppuu ja piikki alkaa noin 6k-6.5k kohdalla, jonka ansiosta liikkeellelähtö on parempaa ja piikillepääsy ei kestä niin kauaa. Miksi näin käy? Miksei kytkin voi ottaa kiinni siellä missä piikki alkaa? Piikki alkaa aina eri kierroksilla riippuen käytettyjen jousten vahvuudesta. Miten tämä on edes mahdollista? Vai kuuluuko skootterin voimansiirron toimia niin, että piikki alkaa vasta 3-5 sekunnin päästä kun vääntää kaasun pohjaan? Tuskin.
+ Liikkeellelähtö kärsii entisestään kaverin istuessa kyydissä.

Itselläni on aika lailla sormi suussa tämän pelin kanssa... Tuntuu että vika on varmasti kytkimessä, koska ei oikein mikään muukaan osa voimansiirrosta voi enää olla susi. Ennen mitään merkittäviä mateluita ennen piikkiä ei ollut, vaan muistaakseni aina lähti mallikkaasti liikkeelle - ongelma on alkanut jotenkin salakavalasti.

Kiitos ideoistanne!


No koska jouset ovat löysemmät ne päästävät kytkin paloja aikaisemmin ottamaan kiinni niin piikki tippuu niiden mukana, kun jouset ovat jäykemmät niin ne vetävät kytkin paloja kiinni tiukemmin ja avautuvat myöhemmin, minun mielestä tämä kuulostaa ainaki omaan korvaan järkeensä käypältä.

Ja koita s6 hard vp:tä.

Ei tuu nyt muuta mieleen
Mites suuttimet itellä on vähän outoo nyt kiinni 50 suutin ja tuntu toimivan paremmin :D??

T. Toinen saman ongelman jäsen :DD
It Ain't fast without mixed gas!
JereR-
Liittynyt:
16.8.2011 18:26
Re: Yleistä keskustelua variaattorista

ViestiKirjoittanut JereR- » 10.8.2012 23:12

Vaihdoin tossa vpjousen ja ilmeni pieni ongelma. Sen kytkimen mutterin (38mm) saa tietylle kireydelle ja sen jälkeen kuuluu naps ja lähtee aukemaan pyörittämissuunnasta riippumatta eli kierteet vissiin menneet. Onko tosta haittaa, kun kumminkin sen mutterin saa sen verran kireelle, että sormilla ei ainakaan pysty painamaan jousta (+15) lytympään?
Parta779
Pyörä:
Mbk mach g midrace 70cc "mäkhi" "Red Devil" ja offroad jogi stage6 alu 50cc.
Paikkakunta:
Kemi
Liittynyt:
2.6.2012 13:55
Re: Yleistä keskustelua variaattorista

ViestiKirjoittanut Parta779 » 10.8.2012 23:22

Mutteri pitää kyllä olla kiinni. Itellä on sellanen merkki tehtaan merkki jonka olen vahvistanut, väännään ruuvi penkissä siihen sen aina käsin kiinni, merkkiin asti.
It Ain't fast without mixed gas!
Dementikko
Liittynyt:
19.2.2011 18:56
Re: Yleistä keskustelua variaattorista

ViestiKirjoittanut Dementikko » 10.8.2012 23:25

Parta779 kirjoitti:No koska jouset ovat löysemmät ne päästävät kytkin paloja aikaisemmin ottamaan kiinni niin piikki tippuu niiden mukana, kun jouset ovat jäykemmät niin ne vetävät kytkin paloja kiinni tiukemmin ja avautuvat myöhemmin, minun mielestä tämä kuulostaa ainaki omaan korvaan järkeensä käypältä.

Niinpä tietenkin, kylläpä oon taas ajattelematon... Kiitti.
MYYDÄÄN: Osia Piaggion koneellisiin skoottereihin
JereR-
Liittynyt:
16.8.2011 18:26
Re: Yleistä keskustelua variaattorista

ViestiKirjoittanut JereR- » 10.8.2012 23:29

Juu kyllä se aika kireellä onkin, muttei ihan tapissa asti...
dwacz
Liittynyt:
9.5.2012 17:59
Re: Yleistä keskustelua variaattorista

ViestiKirjoittanut dwacz » 11.8.2012 2:26

Hei onko normaalia että mulla pitää olla multivarissa ihan tajuttoman painavat rullat ettei kone huuda liikaa?:o Paljon lukenu että porukka heittää näihi samoihin skopiin 4-5gr rullia niin minä piän kevyinpänä jotain 7-8gr :D Eli skootteri on Keeway Fact -07: malossi multivar, malossi 70cc sport, stage6 pro replica, s6 ilmanputsari, malossin punane vp ja keltaset kytkinjouset ja sit nyt tulloo 17.5mm lortto. Apuja tai ymmärrettävä vastaus että onko ihan normaalia vai onko jokin säätö päin vit***? :)


Kiitos etukäteen!
Reetuhai2
Pyörä:
2xSuzuki Street Magic -98, 3xPappa Tunturi (-64,-72 ja joku 80vm), 2xGilera Stalker 50cc ja 70cc, Tunturi SuperSportin raatoja x3, Yamaha DT SM -06
Paikkakunta:
Vihti
Liittynyt:
30.6.2010 15:41
Re: Yleistä keskustelua variaattorista

ViestiKirjoittanut Reetuhai2 » 11.8.2012 2:28

Street Magic vaati myös Multivarin kanssa todella painavat rullat. Mutta jos toimii normaalisti niin ei siinä mitään.
Vakio mopo/skootteri on aina laiton. Myynnissä 2xvälikelin piikkirenkaita.
Ostetaan vaakakoneeseen sopiva Stage6 Pro, vaihdossa voidaan antaa Yasuni Z.
dwacz
Liittynyt:
9.5.2012 17:59
Re: Yleistä keskustelua variaattorista

ViestiKirjoittanut dwacz » 11.8.2012 2:30

Reetuhai2 kirjoitti:Street Magic vaati myös Multivarin kanssa todella painavat rullat. Mutta jos toimii normaalisti niin ei siinä mitään.


Aijaa vakiot tais kiiwissä olla jotain 5gr niin nyt 7.5gr alkaa hipoa täydellisyyttä:) mutta vieläkää ei piikiltä saa millää lähtee tätä... Alussa ottaa hitosti kierroksia sit lähtee "piikiltä", hyytyy -> vauhtia 40-50-> piikki ja sit lähtee mut vauhti tyssää tosin jonnekki 80 tienoille tän pienen kaasarin kanssa vielä.,..
Parta779
Pyörä:
Mbk mach g midrace 70cc "mäkhi" "Red Devil" ja offroad jogi stage6 alu 50cc.
Paikkakunta:
Kemi
Liittynyt:
2.6.2012 13:55
Re: Yleistä keskustelua variaattorista

ViestiKirjoittanut Parta779 » 11.8.2012 8:04

Onhan rullat varmasti oikean kokoiset, itellä oli väärän kokoset huuti älyttömästi eikä ees lähteny liikkeelle, siis liian pienet rullat.
It Ain't fast without mixed gas!
Yam4ha
Pyörä:
Piaggio| EX: Yamaha Dt -06, Derbi DRD PRO SM, MBK Nitro, Aprilia Rx
Paikkakunta:
Tupos
Liittynyt:
10.4.2011 13:08
Re: Yleistä keskustelua variaattorista

ViestiKirjoittanut Yam4ha » 11.8.2012 10:08

[guote]Aijaa vakiot tais kiiwissä olla jotain 5gr niin nyt 7.5gr alkaa hipoa täydellisyyttä:) mutta vieläkää ei piikiltä saa millää lähtee tätä... Alussa ottaa hitosti kierroksia sit lähtee "piikiltä", hyytyy -> vauhtia 40-50-> piikki ja sit lähtee mut vauhti tyssää tosin jonnekki 80 tienoille tän pienen kaasarin kanssa vielä.,..[/quote]

Siksipä just sinulla ei lähde piikiltä, koska liian painavat rullat ja myös tippuu siinä välillä tuo nopeus, koska skootteri ei pysy tehoalueella. Tämä korjantuu sillä, että laitat oikean painoiset rullat ja skootteri pysyy kokoajan tehoalueella.
Siitä vaan vääntää, oho hups..
Tsekkaa Youtube kanava, ajovideoita yms !
Mr. Jog
Pyörä:
Yamaha jog r 2008 70 cc lower sport
Liittynyt:
27.5.2012 14:54
Re: Yleistä keskustelua variaattorista

ViestiKirjoittanut Mr. Jog » 11.8.2012 12:21

Mistähän säädöistä tämä minun ongelmani johtuu, rullista vai kenties kaasuttimesta?

Eli kirjoittelin tänne vähän aiemmin tästä, tosin aika hätäisesti kun en ollut edes koittanut juuri säätää variaattoria. No kuitenkin. Vaihdoin rullat kevyemmiksi 5.7 g ---> 5.0 g. Käynnistin koneen ja lähdin liikkeelle. Vieläkin se kiihtyi hitaasti alkuun (ehkä sinne 10 km/h about) Mutta lähti kuitenkin kiihdyttämään. Kiihdytin sinne 80 km/h tietämille kun piti lopettaa kun tie loppui :(. Kun hidastin vauhtini, Ei se enää kiihtynyt yli 40 km/h vaan jäi siihen ja röpötti hulluna.

Mitäs sitten koitetaan?

edit: Pistetään nyt tähän vielä virit: Pro replica, sport pro vari, 17.5 kaasutin jossa 85 suutin (65 vakio), malossi pun. vp.jousi, torque control kytkin jossa valkoiset jouset ja 70 cc streetrace.
Parta779
Pyörä:
Mbk mach g midrace 70cc "mäkhi" "Red Devil" ja offroad jogi stage6 alu 50cc.
Paikkakunta:
Kemi
Liittynyt:
2.6.2012 13:55
Re: Yleistä keskustelua variaattorista

ViestiKirjoittanut Parta779 » 11.8.2012 12:24

Eli siis kun se lämpeni niin ei kulje?
Mikä vp sulla on?
Entäs suutin oisko liian iso?
It Ain't fast without mixed gas!

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista