Ongelmia käyttäjätunnuksen aktivoinnissa? Lue tämä ja lähetä sähköpostia sami (ät) motot.net.

4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

Pyörä:
Monta rikkinäistä
Paikkakunta:
Satakunta
Liittynyt:
27.10.2015 23:18
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut Jakkinakki » 4.9.2017 23:30

Onkos täällä kuinka monella 125 kinkkejä? Ite tuli haettua mopo solikka johon runkoon muokattu moottorin kiinnikkeet päin helvettiä ja lisäks kulkee sen 75km/h. Vähän kyllä säädöt hukassa mutta silti.

Sitten kanssa sähköjä mietin toiseen vehkeeseen. Staattorilta punamusta ja sinikeltainen cdille josta ne lähtee puolalle, ja maajohto rungosta moottoriin. Pitääko muutakin olla että kipinä löytyy? Tarviiko vetää staattorilta keltainen ja valkoinen cdille ja siitä jännitteensäätimelle? Vai tarviiko niitä kahta kytkeä lainkaan? Nyt ihan rautalangasta saa vääntää niin yksinkertaiset sähköt kuin vaan saa että moottori käy mitään muuta en vaadi.
Tehdään eka ja korjataan virheet myöhemmin...
Pyörä:
Yamaha DT125R -91 <3
Paikkakunta:
Kouvola
Liittynyt:
26.4.2004 16:53
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut Höspö » 7.9.2017 15:06

naata22 kirjoitti:Mikä on 90cc botski vikana ku kulkee vaa 70


Perävälitykset loppuu kesken ja varista myös välitykset?

Oon ajanut kerran kurittomalla vakio fudella joita tuotiin hetken aikaa suomeen vahingossa joka kulki n. 65 tasaisella ihan sellaisenaan. Alkuun ei hirveesti kiihtynyt mutta 45-50kohdalla alkoi kiekat nousemaan ja mopo ottamaan jenkaa ihan kunnolla mittarin mennessä yli asteikon :lol:
Pyörä:
Kymco Super 9
Paikkakunta:
Raisio
Liittynyt:
30.1.2009 19:22
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut Migzu » 30.9.2017 19:56

Jaahas, nyt alkaa loppua huumori tuon ruohonleikkurin kanssa. Kyseessä on perus 139QM (Znen).

Ongelman nimi on se, että tuo tykkää syödä hihnoja. Varikopan sisälle on kaikki osat vaihdettu, eli koko kytkinpakka ja etuvariaattori ovat uudet. Kaikki pinnat on hifistelty, hiottu ja putsattu moneen kertaan, mutta hihnoja vain tuntuu menevän. Kaikki hihnat ovat siis tähän mennessä palaneet ulkopinnastaan (asentajaan päin oleva kylki) ennen lopullista katkeamistaan. Yleensä ovat kestäneet muutaman kilometrin, mutta viimeisin kesti sentää satasen verran. 669-pitkää hihnaa olen tuolle kulkineelle ruoaksi tarjonnut, kun sen pitäisi googlen mukaan noihin "short-case" kopallisiin kuulua.

Voisikohan tuollaisesta olla mennyt kytkinakseli käyräksi? Muuta ideaa en enää päähäni saa, kerta kaikki osat on jo kertaalleen vaihdettu. En ainakaan tuosta akselista klappia löydä, eikä vaihteiston stefakaan ole vuotanut. Silmämääräisesti arvioiden tuo kyllä näyttää ihan suoralta. Jostain syystä tuo kytkin tahtoo myös pullauttaa stefansa ulos. Niitä on nyt liimailtu pohjaan silikonilla ja pikaliimoilla, mutta ei tunnu pitävän. Toisaalta, eihän noihin täydellisen sivuttain pyöriessääin pitäisi ottaa voimaa pitkittäissuunnassa ollenkaan.

Onko samantyyppistä ongelmaa tullut kellään vastaan?
Liittynyt:
3.10.2017 18:17
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut Kingipasiba » 3.10.2017 18:28

moikka kysyisin kun minä ja iskä yritettiin löytää cdi boksia skootterista eli baotian fude sportista mutta ei löydetty osaisko joku kertoa ihan tarkalleen missä kohtaan se on ja yritettiin virittää sitä mutta ei saatu viritettyy skootteri kulkee vaan melkee 30-40 km
Liittynyt:
22.6.2005 21:42
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut -Zone- » 4.10.2017 7:59

Monessa mallissa cdi on akkukotelossa. Ei kaikissa.
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
Liittynyt:
22.1.2018 21:08
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut futukkaukko » 22.1.2018 21:12

Hei ois tälläinen kymysys että ku tein konerempan futteen nii nyt kun laitan nokkaakselia paikalleen nii se nokkaketju tuntuu tosi kireältä eikä se men kunnolla nokka-akselin rattaisiin. Ja nokka-akselin rattaasta kauempi laakeri ei osu sinne minne sen pitäs mennä ja koko nokka-akseli on vinossa.

Jos joku sai selvää mitä selitin niin auttakaa :lol:
Liittynyt:
22.6.2005 21:42
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut -Zone- » 22.1.2018 22:36

Oletko ottanut ketjukiristimen pois pytystä? Sen jännitys täytyy myös vapauttaa poistamalla kiristimen jousi ja siirtämällä kiristimen keskitappi alkuasentoon kun se laitetaan takas pyttyyn.
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
Liittynyt:
22.6.2005 21:42
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut -Zone- » 23.1.2018 17:14

Kiinanpoika kusetti. Bongasin wish:stä halvan isovenaisen kannen. Kuvissa on selvästi isovena, mutta pikkuvenainen tuli. Samaten niissä "100cc" sarjoissa (oikeasti 82cc) tulee mukana pikkuvenainen, eikä ole mikään avartajan unelma. Äärihalpa satsi tosin kyllä muuten jos 50mm pyttyä tarvitsee. Pitäkää mielessä jos tilaatte tuota kautta.
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
Liittynyt:
22.1.2018 21:08
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut futukkaukko » 23.1.2018 18:39

-Zone- kirjoitti:Oletko ottanut ketjukiristimen pois pytystä? Sen jännitys täytyy myös vapauttaa poistamalla kiristimen jousi ja siirtämällä kiristimen keskitappi alkuasentoon kun se laitetaan takas pyttyyn.



kyllä olen ottanut irti mutta mikkää ei auta.
Liittynyt:
22.6.2005 21:42
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut -Zone- » 23.1.2018 19:30

Varmista, että ketju on kampiakselilla rattaalla. Se jää sinne joskus huonosti. Ei siinä asennuksessa pitäisi mitään ihmeellistä olla. Tuossa on jonkun vähän säheltämällä tehty video, mutta oleellinen siitä selviää https://youtu.be/DPKfNbOL1Xo
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
Liittynyt:
22.1.2018 21:08
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut futukkaukko » 23.1.2018 20:04

juu minäpäs kahtelen mikä siinä on ja vaikka kassaan uuvellee mutta kiitos kuitenkin :)
Liittynyt:
6.2.2018 15:24
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut Rampe78 » 6.2.2018 15:29

Morjens! Mikä voisi olla Baotianissani vikana kun ei kulje kuin 53kmh (mitattu gps)

Tekniikka:
-72cc
-kaasutin 24mm, suutin on 92
-A9 nokka
-Suurtehopuola
-5.5 gramman rullat
- cdi boxista revitty se pinkki rajotin johto pois
-Vaahtouovi ilmanputsari
-kuritonputki
-variaattorilta se sähköinen kierroksen rajoitin poikkastu

Kiitos jo etukäteen :)
Liittynyt:
22.6.2005 21:42
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut -Zone- » 6.2.2018 17:48

Rampe78 kirjoitti:-kaasutin 24mm, suutin on 92
-Vaahtouovi ilmanputsari

Ainakin nuo osuu silmään. Itsellä 72cc vakiokaasarilla ja vakioputsarilla sopiva suutinkoko kesällä oli 90 ja talvella kaipasi sitäkin isompaa. Vapaammin virtaavalla putsarilla ja 24mm kaasarilla pääsuutin saa mitä luultavimmin olla roimasti suurempi. En muutoinkaan ole 24mm kaasarin kannalla kuin vasta 82cc ja isovenakannella. Samaten vakioputsari musta riittää aivan täysin 72cc ja A9 nokankin kanssa.

4T moottorissa kannattaa ymmärtää sellainen seikka, että kaikki soppa sinne sylinteriin virtaa viimekädessä venttiililautasen ja seetin välistä. Virinokillakaan se venttiili ei mitään hirmupaljoja aukea ja eteenkin pikkuvenaisessa kannessa se venalautasen ja seetin väliin jäävä rako ei ole järin iso. Samasta syystä kanavia on tarpeetonta kairata äärimmilleen. Laskekaapa joskus piruttaan mikä on virtauspinta-ala täysin auenneen venttiilin ja seetin välissä. Sitä kannattaa verrata kaasarin läpivirtauspinta-alaan niin aika nopeaan ymmärtää miksi jättisuuret kaasarit on pikkuvenaisella kannella turhia. Venttiilin nostossa on huomioitava sekin, että venttiili on täysin auki vain pienen hetken ja suurimman osan ajastaan se on joko aukeamassa tai menossa kiinni, joka pienentää suhteellista virtausalaa entisestään.

Mitä isompi kaasari, sen vaikeampi se on lisäksi saada säätöihin. Vapaastivirtaavat putsarit vielä korostaa ongelmaa kun kyseessä on alipainekaasari. Luisti nousee alipaineella ja mitä helpommin ilma kulkee kaasarista läpi, sitä vähemmän on olemassa luistia nostavaa energiaa.
Viimeksi muokannut -Zone- päivämäärä 6.2.2018 23:50, muokattu yhteensä 1 kerran
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
Liittynyt:
6.2.2018 15:24
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut Rampe78 » 6.2.2018 19:43

No nyt on kiinni vakio suutin joka tuli tuon 24mm kaasarin mukana. Eli joku 93-105 paha sanoa kun ei ole kirjattu suuttimeen kokoa mutta selvästi suurempi reikä siinä on kuin 92 kokoisessa ja seuraava suutin joka itseltä löytyy niin on 150 että se on vähän liian roima :(
Liittynyt:
22.6.2005 21:42
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut -Zone- » 6.2.2018 22:56

Nakuttaako se täyskaasulla ?

Onko varma ettei ole kierrosrajotettu cdi ? Mulle on nimittäin itselle tullut vastaan cdi jossa oli se variaattorin rajoitin eli se pinkki johto ja tämän lisäksi myös kierrosrajoitettu cdi. Se kannattaa varmistaa.

Jos suutinkoon muutos ei vaikuta mitään niin se tuskin silloin on syynä. Liian laihalla oleva moottori vetää paremmin kun tukkii osan ilmanputsarista. Se voi tarkoittaa kahta asiaa; Joko pääsuutin on liian pieni tai sitten alipaine ei jaksa nostaa luistia samaan tahtiin kaasuläpän kanssa, Vakiokaasarit tuntuu olevan kranttuja ilmanputsarimuutoksiin, Itse nykyään vaihdan alkuperäisen putsarikopan johonkin muuhun vasta sitten kun ihan pakko on, eli että se selkeesti aiheuttaa kombossa virtausvastusta. Oon nimittäin tolla virtauspenkisysteemilläni mittaillut vakioputsaria ja verrannut sitä kannen virtausarvoihin ja tullut siihen tulokseen, että vakioputsaria ei ole tarpeen vaihtaa pikkuvenaisilla kansilla millään pytyllä.

Jokainen saa olla sitä mieltä tahtoo, mutta mä ole tätä mieltä.

Pistetääs tähän samalla vähän yleisellä tasolla..

Putkikin vaikuttaa joissain tapauksissa yllättävän paljon.Myytävänä on viriputkiakin jotka hengittää vakioitakin huonommin. Jorellakin oli joku mistä se teki videoo. Se putken tyhjentäminen on musta 72cc kanssa ihan tarpeetonta, tehoja sillä ei saa ja tyhjentämisessä kannattaa huomioida, ettei sen putken virtausvastukset välttämättä siitä hirveästi muutu, nimittäin EGR venttiileillä varustetuissa on semmonen rakenteellinen vika, että egr;n liitosputki ylettyy noin puoleen väliin saakka varsinaista pakoputkea. Eli siinä alkukäyrän mehopillissä on kohta josta se on noin puolet pienempi. Tein tuosta silloin kerran sen pdf-jutunkin.

Sen ei tosin kyllä pitäisi muodostua ongelmaksi 72cc kanssa, mutta esim 90cc se voi olla jo niin ahdas että pakoventtiilin lämpötila nousee liian korkeaksi. Liian kuumana käyvä pakovena voi hehkusytyttää, mikä siis esiintyy kuuman koneen nakuttamisena ja liian kuuma venttiili voi katketa ennenaikojaan, Tuota muutes veikkaan varteenotettavimmaksi syyksi niihin joren 90cc koneiden täystuhoihin. Pakoventtiilihän niissä sillä juurikin aina petti. Jos kannessa on sac-järjestelmä (tunnetaan myös SLS) niin se kannattaa aina poistaa. Niistä ei tule kuin ongelmia myöhemmin.

Muita mieleentulevia löytyy variaattorin puolelta, eli etuvariaattorille kannattaa tehdä se tussitesti varmistuakseen että hihna nousee ihan ylös asti. Takavariaattoriin jäykempien kytkin- ja vastinjousten vaihto on musta hölmön hommaa. Vakiot parhaat ajoi sitten millä setupilla tahansa. Itse tykkään 6,5g rullista. Ainoa mitä musta takavariaattoriin kannattaa tehdä, on vaihtaa voimansiirtolevy parempaan. Sellaseen jossa välitys muuttuu koko matkalla vääntömomentin mukaan. Vakiossa lähes puolet muuttuu vääntövoiman kautta, loput pelkän kierrosluvun. Vakionkin voimansiirtolebyn voi muuttaa sellaiseksi, mutta ratkaisuna se ei toimi yhtä hyvin, mitä tehdastekoinen. Kokeiltu on. Mä joskus linkkasin tänne videon siitä venäläisestä hepusta mikä videossa tuon teki.

EDIT:

Tuossa se mun pakoputkijuttu - http://www.mediafire.com/file/gcd61nizq ... tkelle.pdf
Ja tossa se voimansiirtolevyvideokin https://youtu.be/VckNFtrio38
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein