Huolto & korjaus

kcmd
Liittynyt:
9.9.2012 19:37
Re: Huolto & korjaus

ViestiKirjoittanut kcmd » 12.1.2014 20:11

Morjes, tuo pyörä unohtunu ylimääräseks talliin 1.5 vuodeksi niin voiskin laittaa nyt kuntoon ja myydä. Kytkimen kanssa joku iso probleema oli, johon sen syytä löytänyt tai jaksanut edes hirveästi tutkia niin vähän jääny..
Eli siis joskus viimeeksi kun ajoin niin kytkimestä alkoi loppua tunto ja pienen ajelun jälkeen kokonaan. Kahva liikkui ennen normaalisti, nyt liikkuu erittäin vähän ja senkin tosi jäisesti ja sitten stoppaa.
Noh, joskus myöhemmin sitten vilkuilin, että mikä vikana niin huomasin ettei kytkinkruunu ollut kunnolla kiinni (irronnut tärinästä, ollut löysällä!?). Lukitusmutteri/siipi oli ottanut osumaa. Vaihoin sitten uuden kruunun ja levyt, pistin kiinni mutta ei vaikuttanut ollenkaan. Edelleen kahvaa kääntäessä ei liiku hirveesti ja sitten stoppaa. Hankala selittää, toivottavasti tajusitte siis minkälaista on kahvan käyttö :D
Nyt sitten oon mietiskelly, että mikähän on vikana? Voi olla jokin yksinkertainenkin juttu, tai sitten ei. Ite en pahemmin näistä laitteista tiedä.
Yksi erikoinen juttu on se, että kytkinvaijeri lohkonluona , missä se osa liikkuu kahvan myötä, näkyy vaijeria niin mulla on aina ollut siinä vaijeria näkyvillä puolet vähemmin kuin "normaalisti" ja nytten hajoamisen myötä sitä on vielä vähemmin.

Onko kytkin ns jäänyt pohjaan ja ei silti nappaa mitään?

Onkohan jossain jokin ihme patentti joka hajonnut? (Kytkinkahvan vaijerin säätö paskana ja fixattu teipillä, lohkon luona se vaijeri varmistettu rautalangalla kiinni siihen vipuun joka liikkuu)

Tarviiko joku minua tietävämpi kuvia, että selvenee tilanne? (Kysy)


Kiitän jos joku osaisi auttaa. :)

Voi olla joo ettei oo iso vika ehkä edes, muuten pyörä toimii hienosti.

(husqvarna wr 125 2009)
OA243
Pyörä:
YZ450F
Liittynyt:
8.12.2007 22:32
Re: Huolto & korjaus

ViestiKirjoittanut OA243 » 12.1.2014 22:48

Vaijeri vaan ihan loppuun rispaantunu? Luulis toisaalta kyllä että sen näkee/tuntee kyllä jos se vika siellä kahvarungossa tai vaijerissa on...
Ricede
Pyörä:
GasGas ec 300 -10
Paikkakunta:
Konnevesi
Liittynyt:
23.4.2008 21:50
Re: Huolto & korjaus

ViestiKirjoittanut Ricede » 13.1.2014 0:22

Hmm. Oliko miten pahasti päässyt löystymään kruunu? Nimittäin kytkimen vivusta, jossa vaijeri kiinni kulkee tappi vaihteiston läpi painelaakerille. Täällä tapin päässä kuuluu olla irtonainen pieni kuula, jos tämä päässyt tippumaan pois niin ei kyllä kytkin toimi.

Itse omistin tuommoisen piikkisen wr juuri 09 vuosikertaa. Ota yhteyttä yv ja laittele kuvia niin katsotaan tarkemmin.
Kari Vehniäinen Racing jos pyöräsi vaativat huoltoa
JiiPee1305
Pyörä:
Honda crf250r '11
Liittynyt:
24.7.2012 22:16
Re: Huolto & korjaus

ViestiKirjoittanut JiiPee1305 » 13.1.2014 11:29

Meikäläisellä oli joskus aikojen alussa 01 piikki CR Husse ja siinä läks kerran juurikin kyseinen kuula liikenteeseen kytkintä purkaessa ja sen jälkeen kytkin ei toimi huonostikkaan. Ota painelaakeri ja se moottorin läpikulkeva tanko irti ja kallista pyörää oikealle kyljelle ja kato tuleeko se kuula sieltä pihalle. Ja varovasti jos se kuula onkin siellä niin se häviää aika herkästi. :lol:
Uuden kuulan otin näppärästi vesiletkun pikaliittimestä. :lol: Pyörä meni tutulle minun jälkeen ja kytkimessä ei ollu mitään ongelmia. :)
PKS
Pyörä:
KTM SX 250 -13, Gas Gas EC 300 -07, KTM EXC 525 -06
Paikkakunta:
Pello
Liittynyt:
25.10.2006 21:57
Re: Huolto & korjaus

ViestiKirjoittanut PKS » 13.1.2014 13:06

mikä voisi olla vikana kun pyörän jäähdytinneste pääsee sylinteriin sisälle ja pakoputken päästä lentää kaaressa pihalle kun saa pyörän käyntiin? Kansitiivisteet vaihdoin ja ei ollut apua. Vaihteistoöljyssä ei mielestäni ollut seassa nestettä kun vaihdoin ne.
mansila
Pyörä:
exc 350 sixdays -13
Liittynyt:
26.4.2013 23:57
Re: Huolto & korjaus

ViestiKirjoittanut mansila » 13.1.2014 18:50

Mites usein porukka on vaihdellu nokkaketjua, ja onko isompi homma?
Pyöränä 350 exc ja aika pitkälti enska ajossa.
Anssi_L
Pyörä:
450 SX-F 2013
Paikkakunta:
Helsinki
Liittynyt:
4.8.2005 14:27
Re: Huolto & korjaus

ViestiKirjoittanut Anssi_L » 13.1.2014 22:18

Jammussa aina kun mäntäkin, koska oli niin halpa ja helppo vaihtaa.
rolle1
Liittynyt:
8.8.2012 1:03
Re: Huolto & korjaus

ViestiKirjoittanut rolle1 » 13.1.2014 22:45

Kertoisko joku mistä löytyy mikilon 250 pyörään moottorin varaosia? Tai mikä moottori näissä on jos etsis sillä? Itse en löydä mistään
kcmd
Liittynyt:
9.9.2012 19:37
Re: Huolto & korjaus

ViestiKirjoittanut kcmd » 15.1.2014 17:36

Palailen tuohon mun kytkin asiaan>

Vaijeri kun ei ollut kahvassa kiinni, niin silloin tietenkin vivun luona oli varmaan joku 5cm sitä vaijeria, sitten kun kiinni laitoin kahvaan niin sitä oli taas aivan minimaalinen määrä vivun luona.. Tosin nytten tuntui siltä, että ihan kuin kytkin tavallaan vähän nappaisi kahvasta (mitä nyt vivulla varaa liikkua). Ei vaan ole suurta liikerataa kahvalla..

Tuossa nyt pari kuvaa,

Ja se pieni kuula pitäisi olla paikallaan, kun kytkimen purkasin niin oli ja laitoin kohilleen kasatessa.

Niin ja ne kuvat:
https://www.dropbox.com/s/896au0hv3vxl0 ... 153938.jpg
https://www.dropbox.com/s/ixf6x1qts29kl ... 153852.jpg

Voisikohan vaijeri olla joku ihan väärä? Esim, on kaaduttu ja kytkinkahva systeemi ottanut osumaa jonka takia se oli teippaultu , että musta osa pysyy kahvassa kiinni niin vaijeri siinä katkennut? SItten heitetty uusi vaijeri joka on liian lyhyt? Kun vaijerin pää joka vivussa, on sekin patentoitu vissiin hieman :D

Tuossa kuva mustasta osasta kahvassa,
https://www.dropbox.com/s/rftrn5xar1jgv ... 154131.jpg

teipillä oli kiinni ettei jatkuvasti irtoa. Varmaan puuttuu jokin osa tossa?
enskapena
Pyörä:
2011 Ktm Exc 250
Liittynyt:
9.2.2006 10:04
Re: Huolto & korjaus

ViestiKirjoittanut enskapena » 16.1.2014 10:34

Marsus89 kirjoitti:14,8h ajettu -14 250kxf kawa, hajos eile enduropolulla, kiertokangenlaakeri paskana. Hyviä vehkeitä. Muilla särkyny uusista pyöristä mtn tommosta vähillä tunneilla ? :nolo:¨
Öljyt + suodatin vaihdettu yht 6 kertaa.

Joko on peli nipussa? Suostuko kukaan korvaamaan mitään?
mikulov
Pyörä:
KTM SX-F 450 -14, TM 450 -05
Paikkakunta:
Kausala
Liittynyt:
30.4.2010 15:31
Re: Huolto & korjaus

ViestiKirjoittanut mikulov » 16.1.2014 16:06

kcmd kirjoitti:Palailen tuohon mun kytkin asiaan>
Ja se pieni kuula pitäisi olla paikallaan, kun kytkimen purkasin niin oli ja laitoin kohilleen kasatessa.
Niin ja ne kuvat:
https://www.dropbox.com/s/896au0hv3vxl0 ... 153938.jpg
Voisikohan vaijeri olla joku ihan väärä?

Hanki oikea vaijeri aluksi, ja tsekkaa sen kuulan olemassaolo huolella; vai onko kytkimen keskiössä säätöruuvi? Moottorin päällä olevan vivun kuuluisi olla yli 90 asteen kulmassa vaijeriin nähden. ..Sitten kun saat kytkimen irrottamaan niin katso vielä ettei ole säätö liian tiukalla, ts. kytkinvivun täytyy päästä liikkumaan vapaasti noin 5-8mm.
Marsus89
Pyörä:
kx250F -14
Paikkakunta:
Nilsiä
Liittynyt:
11.8.2012 15:18
Re: Huolto & korjaus

ViestiKirjoittanut Marsus89 » 16.1.2014 17:14

enskapena kirjoitti:
Marsus89 kirjoitti:14,8h ajettu -14 250kxf kawa, hajos eile enduropolulla, kiertokangenlaakeri paskana. Hyviä vehkeitä. Muilla särkyny uusista pyöristä mtn tommosta vähillä tunneilla ? :nolo:¨
Öljyt + suodatin vaihdettu yht 6 kertaa.

Joko on peli nipussa? Suostuko kukaan korvaamaan mitään?


Ensi viikolla nipussa, ei suostunu kukaan korvaamaan. Kuluttaja asiamies sanoi että tee valitus kuluttajariitalautakuntaan, ei jaksa enää lappujen ja lippujen kanssa vehata olkoot. :|
kcmd
Liittynyt:
9.9.2012 19:37
Re: Huolto & korjaus

ViestiKirjoittanut kcmd » 16.1.2014 18:08

mikulov kirjoitti:
kcmd kirjoitti:Palailen tuohon mun kytkin asiaan>
Ja se pieni kuula pitäisi olla paikallaan, kun kytkimen purkasin niin oli ja laitoin kohilleen kasatessa.
Niin ja ne kuvat:
https://www.dropbox.com/s/896au0hv3vxl0 ... 153938.jpg
Voisikohan vaijeri olla joku ihan väärä?

Hanki oikea vaijeri aluksi, ja tsekkaa sen kuulan olemassaolo huolella; vai onko kytkimen keskiössä säätöruuvi? Moottorin päällä olevan vivun kuuluisi olla yli 90 asteen kulmassa vaijeriin nähden. ..Sitten kun saat kytkimen irrottamaan niin katso vielä ettei ole säätö liian tiukalla, ts. kytkinvivun täytyy päästä liikkumaan vapaasti noin 5-8mm.

Hetkoonen.. Otin kruunun irti niin huomasin, että se kuula onkin karannut.. :roll: Eikös sen pitäisi näkyä, kun nostaa kruunun ja sitte sieltä koneen poikittäin läpi tuleva putki niin sen kytkinkruunun puoleisessa päässä se kuula pitäisi olla? Siinä pienessä osassa? Noh, eipä ollu.. Tai sitte se karkas purkaessa.. (tuskin kyllä)
Nomutta kun kytkinkruunun vaihdoin niin silloin oli vielä kuula kiinni, ja sama vika kytkimessä. Tosin kruunu olikin löystynyt ja kulunut.
Kuulan puuttuminen varmasti vaikutttaa paljon ettei kytkin toimi, mutta tuskin se liitty siihen, että vivussa ei ole varaa liikkua/vaijeria paljoa.

Eli lähenkö ettimään sitä säätöruuvia? En tosiaa tiedä, että onko sellanen. Pitää kattoa huomenna päivällä. Sillä vois sitten saada pelittää ehkä, vika voi olla siinä?
Vanha omistaja varmaa säätäny sen johkii tappii, kun entine kruunu oli siinä kunnossa ettei kyllä täysiä voinu napata.. :D
OziBo_
Pyörä:
Ei ole
Paikkakunta:
isokyrö
Liittynyt:
22.2.2007 16:25
Re: Huolto & korjaus

ViestiKirjoittanut OziBo_ » 18.1.2014 22:27

Se kuula sinne pitää laittaa..
imafinland
Pyörä:
FZR
Paikkakunta:
Jyväskylä
Liittynyt:
1.12.2010 18:08
Re: Huolto & korjaus

ViestiKirjoittanut imafinland » 19.1.2014 0:48

Kawassa ei millää starttipolin pysy kiinni aina löystyy käsin pyöritettäväks, lukitettaki koittanu... Polkimen akseli vaihtoon? :|
Seo hyvä kun sen maalaa!