Huolto & korjaus

niinvarmaanjoo1
Pyörä:
KTM
Paikkakunta:
Ylöjärvi
Liittynyt:
27.1.2009 23:49
Re: Huolto & korjaus

ViestiKirjoittanut niinvarmaanjoo1 » 16.4.2014 19:15

Normaalisti ei tarvii.
Ricede
Pyörä:
GasGas ec 300 -10
Paikkakunta:
Konnevesi
Liittynyt:
23.4.2008 21:50
Re: Huolto & korjaus

ViestiKirjoittanut Ricede » 16.4.2014 21:03

Valmistajalta saa kyllä tiedot, kuinka paljon katkosvälys pitää olla. Kannattaa se tarkastaa ennen kuin asentaa uuttaa mäntää ja viilata tarvittaessa.
Kari Vehniäinen Racing jos pyöräsi vaativat huoltoa
FOX151
Pyörä:
HONDA CRF250R -08
Liittynyt:
17.11.2007 23:08
Re: Huolto & korjaus

ViestiKirjoittanut FOX151 » 18.4.2014 15:24

Otti sitten tuo hondan nokkaketjunohjurin alin kiinnityskohta kipeetä ko. ketjun vaihdon yhteydessä... Onkohan tuosta mitään haittaa, koska ketjunohjuri vain stoppaa tuohon? Pala on kyllä tallessa, mutta kannattaakohan alkaa korjailemaan mitenkään?

Kuva
pan51
Liittynyt:
6.7.2005 10:07
Re: Huolto & korjaus

ViestiKirjoittanut pan51 » 18.4.2014 16:58

Mulla hajos Suzukista ihan vastaava kiinnike samanlailla kun meni nokkaketju poikki. En korjannut, eikä aiheuttanut mitään ongelmia parin vuoden aikana mitä mulla pyörä oli. Pyörän myin tutulle muutama vuosi sitten ja vielä toimii, vaikka ei sitä lohkoa ole vieläkään korjattu.
Kervine
Liittynyt:
3.9.2002 8:59
Re: Huolto & korjaus

ViestiKirjoittanut Kervine » 19.4.2014 0:00

Kannattaa korjata vaikkei välttämättä ongelmia aiheutakaan. Helppo hitsata. Kyseinen korvake hajoaa helposti jos ketju on jostain syystä hieman kaksinkerroin alapäässä ja yrittää konetta pyöräyttää ympäri.
FMF
Liittynyt:
3.10.2007 15:53
Re: Huolto & korjaus

ViestiKirjoittanut FMF » 20.4.2014 18:36

Rupeaa omassa piikissä olemaan kolmas mäntä elinkaarensa loppupuolella eli kokonaisajotunnit kohtapuoliin n. 120h. Rupesin tässä miettimään, että joko tarvii alkaa alakertaakin jo remppaamaan. Mielipiteitä?

Pelkkää harrasteajoa tällä on ajeltu ja ilmansuodatin pesty jokaisen ajon jälkeen, joten mitään epänormaalia kulumaa ei pitäisi olla.
sklitva
Pyörä:
Honda CR 250 2007
Paikkakunta:
Seinäjoki
Liittynyt:
6.7.2009 17:01
Re: Huolto & korjaus

ViestiKirjoittanut sklitva » 22.4.2014 8:11

FMF kirjoitti:Rupeaa omassa piikissä olemaan kolmas mäntä elinkaarensa loppupuolella eli kokonaisajotunnit kohtapuoliin n. 120h. Rupesin tässä miettimään, että joko tarvii alkaa alakertaakin jo remppaamaan. Mielipiteitä?

Pelkkää harrasteajoa tällä on ajeltu ja ilmansuodatin pesty jokaisen ajon jälkeen, joten mitään epänormaalia kulumaa ei pitäisi olla.


Pytty irti ja kokeilet onko veivissä klappia,samoin petilaakerit saat tsekattua magneeton kopan kautta.Jos ei klappia oo niin uus mäntä vaan sisään.Vaihteistossa tuskin on mitään ihmeempää kulumaa,jos ei sit oiri jotenki..Kytkinpuolelta kannattaa tsekata kytkinlevyt ja kytkinkori ja sen holkki ja neulalaakeri. Samaten kampuran stefat ja kytkinpuolelle stefan sisään tuleva holkki vaihtoon (saa kätevästi vaihdettua stefat molemmille puolille ulkokautta konetta kokonaan halkaisematta). Samalla kannattaa vaihtaa vesipumpun stefat ja laakeri,ja tarkastaa vesipumpun akseli kulumien varalta.
"Jos asiat oikein huonosti menee,joutuu vittuun koulukotiin tai kadotukseen"

http://www.motot.net/galleria/kuva200614/

http://www.youtube.com/user/MrPilipsi/videos
SJK
Pyörä:
RM 250
Paikkakunta:
Vaasa
Liittynyt:
15.8.2005 12:02
Re: Huolto & korjaus

ViestiKirjoittanut SJK » 22.4.2014 11:37

Missä hinnoissa on koneen osat 2t crosseihin 125/250? Kampiakseli, mäntä, sylinteri, muut koneen laakerit?
FMF
Liittynyt:
3.10.2007 15:53
Re: Huolto & korjaus

ViestiKirjoittanut FMF » 22.4.2014 12:31

Suuntaa antavat hinnat Hondan oem-osille: http://www.lingshondaparts.com/honda_motorcycle_parts_block_selection_M30.php?mod_01=2408
Nimetön
Pyörä:
77cc & 250cc
Paikkakunta:
Oulu
Liittynyt:
19.10.2004 16:45
Re: Huolto & korjaus

ViestiKirjoittanut Nimetön » 23.4.2014 14:31

Mikähän mahtaa Kx 250cc 2-tahtia vaivata ku huohottaa vaihteistoöljyä lämpimänä ylivuoto letkusta ? Ja tyhjäkäynnillä kierrokset leijailee/käy epätasasesti ? Vanhassa läppärungossa raotti läpät, vaihoin läppärungon ja imukaulan.. ei vaikutusta. Imuvuotoa en startti pilotilla löytäny pytystä tai imupuolesta. Ei tupruta sinistä. Imuvuodolta toi kyllä vaikuttas mut....

Vinkkejä otetaan vastaan :)
If speed kills, prepare to die!
sklitva
Pyörä:
Honda CR 250 2007
Paikkakunta:
Seinäjoki
Liittynyt:
6.7.2009 17:01
Re: Huolto & korjaus

ViestiKirjoittanut sklitva » 23.4.2014 16:35

Nimetön kirjoitti:Mikähän mahtaa Kx 250cc 2-tahtia vaivata ku huohottaa vaihteistoöljyä lämpimänä ylivuoto letkusta ? Ja tyhjäkäynnillä kierrokset leijailee/käy epätasasesti ? Vanhassa läppärungossa raotti läpät, vaihoin läppärungon ja imukaulan.. ei vaikutusta. Imuvuotoa en startti pilotilla löytäny pytystä tai imupuolesta. Ei tupruta sinistä. Imuvuodolta toi kyllä vaikuttas mut....

Vinkkejä otetaan vastaan :)


Kuluttaako kawa vaihteistoöljyä??
imuvuotojen testaamisessa kannattaa käyttää laimeaa saippualientä.sitä kun suihkii mahdollisiin vuotokohtiin,niin se alkaa näkyvästi kuplimaan.

Pahasti kuulostaa siltä että hengittää lohkojen välisestä tiivisteestä kampikammion kautta vaihdelaatikkoon..Tai sitten kampuran stefat sököt.

lohkon tiivisteen testaaminen voiki olla hankala juttu..vaihteiston öljyropun kautta voi saada jotain osviittaa, esim imeeko tai puhaltaako kun annat jenkaa roppu auki ja huohotinletku tukittuna..öljyä voi toki hiukan lentää silmille kytkinkorin pyöriessä roppu auki..

koita myös miten reagoi jos laitat vaihdelaatikkoon esim 2-4 desiä normimäärän yli öljyä..luulis puskevan aika haipakkaa öljyä pihalle ylivuodosta jos ylipainetta tulee vaihdelatikkoon..samoin jos imee öljyä kampikammioon niin varmasti on huono käynti ja kaamee savutus. kannattaa erityisesti testata ns. 2t vaihteistoöljyllä, nelariöljy kytkinlisäaineella ei välttämättä savuta,vaikka sitä jotenki palotilaan joutuiskin..

yks vaihtoehto testata imuvuotoja on paine testeri jonka rakentaa 30-40eurolla motonetin ja hydrauliikkaliikkeen perus osista. googlella löytyy teko-ohjeita esim "diy 2 stroke leakdown tester" "crank seals leakdown testing" "crank case leakdown testing" jnejne..tässä yks esimerkki

http://www.youtube.com/watch?v=92KqC1-2BaU

voin laittaa omastaki testeristä ja testausoperaatiosta kuvaa tai videota jahka ehdin..

ko kapineella laitetaan imusarjan kautta painetta alakertaan muistaakseni 6 psi:tä.testauksen ajaksi mäntä ykk:hon ja pakoaukko tulpataan laajenevalla kumitulpalla. tuon 6 psitä pitäis pysyä alakerrassa n.10min. ja jos tippuu ekojen minuuttien aikana muutaman psi:n, voi olla varma että kampuran stefat tai lohkontiiviste tai pytyn ylä tai alatiiviste vuotaa.samalla kun paineet on sisällä,voi suihkia saippualientä ja katella vuotaako ulkopuolisista tiivisteistä tai magneeton puolen kampuran stefasta.kytkinpuolen stefanki pystyy kattoa,on vain kovatöinen purkaa kytkinlohko.jos purkaakytkinlohkon niin siinä samalla vaivalla sen stefan jo vaihtaa varoiksi ulkokautta (ainakin hondassa,kawasta en tiä onnistuuko)..
"Jos asiat oikein huonosti menee,joutuu vittuun koulukotiin tai kadotukseen"

http://www.motot.net/galleria/kuva200614/

http://www.youtube.com/user/MrPilipsi/videos
Anssi_L
Pyörä:
450 SX-F 2013
Paikkakunta:
Helsinki
Liittynyt:
4.8.2005 14:27
Huolto & korjaus

ViestiKirjoittanut Anssi_L » 23.4.2014 17:43

Kampuran stefa kytkimen puolella? E: missasin ton edellisen vastauksen.
Nimetön
Pyörä:
77cc & 250cc
Paikkakunta:
Oulu
Liittynyt:
19.10.2004 16:45
Re: Huolto & korjaus

ViestiKirjoittanut Nimetön » 24.4.2014 13:30

Kiitoksia vastauksista!

Tätä itsekki pelkään että vika ois siellä mutta en tahdo hyväksyä sitä :D . Moottori tuli rempattuna Canadasta (mitään epäilystä ei ole etteikö olisi rempattu) mut on se seissy pitkään kuivana ja tänä vuonna vasta sain ajoon ton aparaatin.

Täytyy rakennella tommonen, sittenhän sitä on taas paljon viisampi.
If speed kills, prepare to die!
JM82
Pyörä:
KTM 250SX -16, KTM 150SX -13, Honda CR 125R -86, Husaberg FE 650 smoto -08
Paikkakunta:
Seinäjoki
Liittynyt:
8.5.2003 19:28
Re: Huolto & korjaus

ViestiKirjoittanut JM82 » 24.4.2014 14:18

Nimetön kirjoitti:mut on se seissy pitkään kuivana ja tänä vuonna vasta sain ajoon ton aparaatin.


Kampuran stefat ovat päässeet kuivahtamaan, koska moottori on ollut käyttämättä ja sen vuoksi vuotavat.
http://www.youtube.com/watch?v=JdXWY6ICs-c
http://www.youtube.com/watch?v=Mod_6dG__Qw
sklitva
Pyörä:
Honda CR 250 2007
Paikkakunta:
Seinäjoki
Liittynyt:
6.7.2009 17:01
Re: Huolto & korjaus

ViestiKirjoittanut sklitva » 24.4.2014 14:50

JM82 kirjoitti:
Nimetön kirjoitti:mut on se seissy pitkään kuivana ja tänä vuonna vasta sain ajoon ton aparaatin.


Kampuran stefat ovat päässeet kuivahtamaan, koska moottori on ollut käyttämättä ja sen vuoksi vuotavat.


ei se vaseliini/2t öljy niistä stefoista mihinkään katoa,jos ei nyt useiden vuosien seisonnasta puhuta. EDIT:olettaen että stefan huulet on voideltu asennuksessa.Jos ei ole niin ne on voinu jo kärähtää/kulahtaa paskaksi ensistartissa.
vuotavat stefat ei oikein selitä sitäkään että pukkaa öljyä vaihteiston ylivuodosta ulos.ei mulla ainakaan vanhasta CR:stä tullut mitään ylivuodosta vaikka kampiakselin magneeton ja kytkimen puolen stefat vuosi niin paljon että kone oli superlaihalla (leijuvat kierrokset ja vitivalkonen tulppa, ja vaihteistoöljyä katos 2-3 desiä tunnissa kytkinpuolen stefasta kampikammioon.
"Jos asiat oikein huonosti menee,joutuu vittuun koulukotiin tai kadotukseen"

http://www.motot.net/galleria/kuva200614/

http://www.youtube.com/user/MrPilipsi/videos