Motocrossin lajiparlamentti

hp199
Liittynyt:
5.8.2007 17:09
Re: Motocrossin lajiparlamentti

ViestiKirjoittanut hp199 » 19.11.2012 19:56

"...lajipäällikön haku jatkuu" ??
Jaze
Pyörä:
KTM 125sx 2009
Paikkakunta:
Seinäjoki
Liittynyt:
20.7.2005 22:09
Re: Motocrossin lajiparlamentti

ViestiKirjoittanut Jaze » 19.11.2012 20:44

[^lollero^] kirjoitti:
Valmennuslinjausten lisäksi myös SML:n edustusjoukkueiden lähettämisestä
MM- ja EM-kilpailuihin linjattiin aikaisemmasta poikkeavalla tavalla. Uuden
linjauksen mukaan SML:n kustannuksella lähetetään sellaiset joukkueet, joilla
on realistinen mahdollisuus saavuttaa mitalisija lajin kyseisessä kilpailussa.
Tämä linjaus tarkoittaa sitä, että joukkue voidaan vuosittain lähettää lajin
joukkuemestaruuskilpailuun, mutta joukkueen kulujen kattaminen SML:n
toimesta tulee kyseeseen sellaisissa tapauksissa, joissa lähetettävä joukkue
omaa realistiset mitalimahdollisuudet. Muissa tapauksissa joukkueen
lähettämisestä koituvat kulut tulee kattaa ulkoisten tukien tai lähtevien ajajien
toimesta.


Toisin sanoen ei joukkuetta MXON lähetettäväksi.


Mihis nuo säästetyt rahat sitten meinataan kohdentaa? :s
Ei riemulla rajaa kun crossilla ajaa!
josko
Pyörä:
KTM
Paikkakunta:
Seinäjoki
Liittynyt:
19.10.2003 15:52
Re: Motocrossin lajiparlamentti

ViestiKirjoittanut josko » 19.11.2012 21:30

JayDaddy kirjoitti:
MX -lajiryhmään valittiin Miska Aaltonen, Jani Mahlamäki, Jussi Nikkilä, Jyrki Louhi uusina jäseninä Markku Nissisen ja Jani Saarisen lisäksi. Lajipäällikön haku jatkuu.


Oho! Aika yllättävä nimi tuo Louhi. Vanha lätkäjyrä nurmoosta
[^lollero^]
Liittynyt:
19.7.2010 23:46
Re: Motocrossin lajiparlamentti

ViestiKirjoittanut [^lollero^] » 19.11.2012 23:04

Jaze kirjoitti:
[^lollero^] kirjoitti:
Valmennuslinjausten lisäksi myös SML:n edustusjoukkueiden lähettämisestä
MM- ja EM-kilpailuihin linjattiin aikaisemmasta poikkeavalla tavalla. Uuden
linjauksen mukaan SML:n kustannuksella lähetetään sellaiset joukkueet, joilla
on realistinen mahdollisuus saavuttaa mitalisija lajin kyseisessä kilpailussa.
Tämä linjaus tarkoittaa sitä, että joukkue voidaan vuosittain lähettää lajin
joukkuemestaruuskilpailuun, mutta joukkueen kulujen kattaminen SML:n
toimesta tulee kyseeseen sellaisissa tapauksissa, joissa lähetettävä joukkue
omaa realistiset mitalimahdollisuudet. Muissa tapauksissa joukkueen
lähettämisestä koituvat kulut tulee kattaa ulkoisten tukien tai lähtevien ajajien
toimesta.


Toisin sanoen ei joukkuetta MXON lähetettäväksi.


Mihis nuo säästetyt rahat sitten meinataan kohdentaa? :s

Ei ne saunaillat ilmasia ole!!
MV700
Liittynyt:
20.11.2012 12:30
Re: Motocrossin lajiparlamentti

ViestiKirjoittanut MV700 » 20.11.2012 21:02

MXJ ja MXB nopeimmat kuskit pitäis ajaa samassa lähdössä ja loput toisessa, Eli luokat pitäis olla MXB ja MXC. sillon olis enemmän kilpailuakin.
Ja se ikuinen puheen aihe keltainen lippu, vain ja ainoastaan heiluva. ei ois tarvinnut tätäkään viesti ketjuu kirjotaa ja muita satoja eri palstoilla. Ja anoppikin osaa liputtaa oikeen. :lol:
M-Racer
Liittynyt:
28.9.2008 17:38
Re: Motocrossin lajiparlamentti

ViestiKirjoittanut M-Racer » 20.11.2012 22:00

Mielipiteitä on tietysti monia, mutta MXJ ja MXB pitää mun mielestä pitää mahdollisuuksien mukaan erillään monestakin syystä esim. maailmanmestaruudesta haaveileva MXJ junnu ajaa paljon isommalla riskillä kuin omaa yritystä pyörittävä perheen isä MXB luokassa. Itse olen huomannut, että junnut tulee helpommin kylkeen ja pelit muutenkin lepattaa aika isosti eli niiden kanssa ei mielummin aja samassa lähdössä. Ikä tuo malttia ja MXB:ssä on harvemmin isä kiljumassa siellä radan reunalla tai toisille kuljettajille jos aikaajo kierroksella sattuu ajamaan edessä. ;)

Lisäksi keltainen paikallaan oleva lippu on ihan oiva tilanteissa, kun jengi polkee radan reunassa pyörää käyntiin tai on vaan nutullaan sellaisessa paikassa jossa on hyvä näkyvyys. Ei se liputtaminen mitään rakettitiedettä ole.
[^lollero^]
Liittynyt:
19.7.2010 23:46
Re: Motocrossin lajiparlamentti

ViestiKirjoittanut [^lollero^] » 20.11.2012 23:22

Nyt joutuu kyllä olemaan vähän eri mieltä m-racerin kanssa. Tuollein sen ajattelisi vähänkää maalais järkeä omaava ihminen mutta, omat kokemukset puhuvat toista.

Mxj:ssä kaverit tuntuvat antavan tietä kun käyttää pyörää kerran rajoittimella ja kun joku meinaa tulla ohitten niin melkein annetaan tietä. Kun taas mxb:ssä vielä alle 10 sijoilla ajetaan ihan verenmaku suussa. Siis se touhu on ihan kreisiä kun kavereitten juuri pitäisi pitää työnteko sun muu mielessä niin kun vähän lokaria näyttää niin heti kiilataan ja kurveissa kyljet kolisee :lol:

Itsehän kuulun juuri tähän mxj maailmanmestaruushaave porukkaan ja ainut oikea ohitus on blokkaamalla :D mutta silti.

Ja tuo mxj/b yhdistys ei tulisi toimimaan edellä mainituista syistä, ja että mxj20 vastaa mxb 10 sijaa...

Olen puhunut saa olla erimieltä.
JayDaddy
Pyörä:
YZ450F '17
Paikkakunta:
Aura
Liittynyt:
20.9.2003 13:23
Re: Motocrossin lajiparlamentti

ViestiKirjoittanut JayDaddy » 21.11.2012 1:32

Lueskelin tossa Kurren kommentteja tästä rahan uudelleen kohdentamisesta. Tässä ollaan nyt vähän...okei - nopealla pureskelulla kuulostaa ihan hyvältä: rahaa ei määräänsä enempää ole, ja se halutaan nyt kohdentaa valmennukseen. Olen jossain määrin samaa, mutta kuitenkin eri mieltä. Tässä nähdään taas se mistä olen aikasemminkin kirjoittanut: harraste- ja huippu-/ammattilaisurheilu eivät kuulu saman katon alle, ei ainakaan näin kun meillä se on niputettu. Jos ei raha riitä molempiin, niin sillon pitää luopua toisesta ja skaalata toiminnot sen mukaiseksi.

Sattuiko kukaan katsomaan ~pari kuukautta sitten YLE:ltä ohjelman "A2 Teema - Huippu-urheiluilta"? Siinä doping vei aivan liian ison siivun, mutta erittäin mielenkiintoista oli keskustelu urheilumarkkinoinnista. Alan ammattilaiset sitä mieltä että urheilumarkkinointi on Suomessa lapsen kengissä, ni meidän kurapyöräilyä ei kannata edes mainita samassa kontekstissa. Tuo on sellanen homma et "you need to spend money to gain money", eurolla kaks. Toki sitä yhtä euroa voi koittaa raapia kasaan nollabudjetillakin, mutta hemmetin vaikeeta se on. Kunnon demari sanois tähän kohtaan: "Korotetaan sitten veroja." (lue: lisenssin hintaa)

E:
besserwisser @ xracing.fi kirjoitti:Liitolla hallintokulut kasvaneet yli nelinkertaisiksi, 2010=121000 eurosta 2011=560000 euroon, sijoitus- ja rahoitustoiminta tehnyt tappiota -71000Eur kun vielä 2010 teki tulosta +142000 Eur

Toimintaan osallistuvien matka- ja majoituskulut, joista ymmärtääkseni kustannetaan kaikkien joukkueiden kulut, olivat 165000 Eur. Urheilija ja valmentaja tuet olivat 33000 Eur.
Taitaa mennä suurin osa noista "miljoonista" muihin juttuihin kuin suoraan tukeen kuskeille, ehkäpä voisi etsiä muitakin säästökohteita kuin edustusjoukkueet?
Varainhankinta on kyllä kehittynyt, +300000 Eur vuodesta 2010 mutta tuntuu että sekin on revitty harrastajien selkänahasta.
Stylish as usual @ 2006
@ Twitter
wolvie
Liittynyt:
23.8.2009 23:24
Re: Motocrossin lajiparlamentti

ViestiKirjoittanut wolvie » 21.11.2012 14:53

Aikuisluokkien menosta en tiedä mitään, mutta tänävuonna oli junnupuolella havaittavissa jonkinasteinen osallistujakato. 2011 tuntui MXC/B:ssä olevan todella usein 3-4 puomillista porukkaa ja tänävuonna maksimi oli 80 (hyvinkäällä). Tuolta siis hävisi paljon kuskeja. Vastaavasti 2011 65-luokassa oli pari puomillista valtaosassa kisoja, ei ollut tänävuonna. 2011 MXC/C:ssä oli täysi puomillinen joka kisassa ja tänävuonna hyvä jos saivat 20 kuskin rajan ylitettyä.

Suomeksi, osallistujien määrä on syystä tahi toisesta vähentynyt aika paljon. Jos junnuja on entistä vähemmän, niin kohta on isojakin vähemmän...

Itse katselen maailmaa MXC/B:stä käsin kun poika siellä ajaa.

Jos saisi esittää toivomuksia seuraavalle kaudelle, niin MXC -luokan voisi pistää aika vahvasti uusiksi.

Mielestäni on ihan ääliötä, että MXC/C:ssä on puolikas puomillinen, MXC/A:ssa toinen puolikas ja MXC/B:ssä pääosa kuskeista. Samaan aikaan MXC/C:n ja MXC/B:n kärkikuskit pärjäisivät varsin hienosti MXC/A:ssakin.

Ehdotus:
1) MXC:n alaikäräja kaikkiin luokkiin samaksi kuin MXC/C:llä (eli 11)
2) kaikki kuskit aloittaisivat MXC/C:stä ja sieltä noustaisiin nousupisteiden kautta ylöspäin. Nousu tapahtuisi aina välittömästi. Näin saataisiin jokaiseen ryhmään lähemmäksi samantasoisia kuskeja jolloin kaikki kehittyisivät. Lisäksi C/A:ssa olisi oikeasti suomen nopeimmat kuskit.
3) Olisi kiva myös pystyä pudottautumaan luokkaa alemmaksi jos vauhti vaan ei riitä ylempänä
4) Kaikki kassarit samalle viikonlopulle.
5) Superit ikiomaksi sarjaksi. Ne ajaa jotka haluavat ajaa.

Mitä tulee tuohon ikuiseen liputuskeskusteluun, niin mielestäni tällä kaudella homma toimi ihan asiallisesti. Vielä kun kerhot saisivat kisoihin enemmän vapaaehtoisia niin että jokaisella hyppyrillä olisi vähintään 2 henkilöä niin hommaa saataisiin parannettua entisestään.
crossiblogi.fi / Meikäläisen blogi / Harjoituspäiväkirja
JayDaddy
Pyörä:
YZ450F '17
Paikkakunta:
Aura
Liittynyt:
20.9.2003 13:23
Re: Motocrossin lajiparlamentti

ViestiKirjoittanut JayDaddy » 21.11.2012 15:42

Tuossa oli wolviella hyviä havaintoja. Itse olen sen verran vieraantunut koko kilpailutouhusta, että en osaa noin kommentoida. Itse olen ajanut wanhaan aikaan kun C/C:stä aloitettiin ja nousupisteet kun tuli täyteen niin C/B ja siitä sitten noustiin taas C/A. En edes tiennyt että systeemi ei nykyään ole sama. :nolo:

Tuloksia tulee seurattua ja esim. 65cc luokassa oli Jämsässä ~5 ukkoa mikä itsessäni ainakin herätti ihmetystä.

Nykyään noi kisapäivät on järkeistetty jo aika hyvin (kaikki ajaa 2 erää), mutta vielä haluaisin nähdä enemmän kerhojen välistä yhteistyötä. Jos on kahden päivän kilpailut niin olisiko mahdollista ajattaa ristiin? Eli lauantaina toinen porukka toisella paikkakunnalla, ja sitten sunnuntaiksi vaihto? Eikä mitään 300km siirtymää välissä. Varsinkin pikkujätkille tuo olisi ihan ehdoton setti. Enkä mä jaksa uskoa että toi ois junnujen perheillekään mikään ongelma: tänä viikonloppuna painetaan 2 kisaa, ens viikonloppuna kokonaan vapaa. Jos sitä näin haluaa tasapainottaa. On kisat sitten lauantaina tai sunnuntaina niin kyllä siinä tahtoo koko viikonloppu palaa kuitenkin, tavalla tai toisella, joten miksei sitten ajettaisi molempina päivinä.
Stylish as usual @ 2006
@ Twitter
Jaze
Pyörä:
KTM 125sx 2009
Paikkakunta:
Seinäjoki
Liittynyt:
20.7.2005 22:09
Re: Motocrossin lajiparlamentti

ViestiKirjoittanut Jaze » 21.11.2012 23:30

Itseäni tekisi kovasti mieli koittaa vähän kilvanajoa, mutta tuo lisenssin hinta laittaa vähän miettimään.
Jos nyt sattuu kesälle työreissua pahasti niin menee n:450€ aika hukkaan.
Tuossa tänään juttelin kelkkahemmojen kanssa ja kertoivat, että kelkkapuolella porukka jo kyllästyi liiton touhuihin ja pistivät oman järjestön enduropuolelle pystyyn.
Ei riemulla rajaa kun crossilla ajaa!
[^lollero^]
Liittynyt:
19.7.2010 23:46
Re: Motocrossin lajiparlamentti

ViestiKirjoittanut [^lollero^] » 22.11.2012 0:53

Niihän ne meni tekemään, ja näin meijänki pitäs kylmästi tehdä!!
Mutta mistä vetoporukka tälle? Moni mukana mutta harva tekemässä, vähän niinku kerho hommissa yleensäkkin...
wolvie
Liittynyt:
23.8.2009 23:24
Re: Motocrossin lajiparlamentti

ViestiKirjoittanut wolvie » 22.11.2012 9:30

[^lollero^] kirjoitti:Niihän ne meni tekemään, ja näin meijänki pitäs kylmästi tehdä!!
Mutta mistä vetoporukka tälle? Moni mukana mutta harva tekemässä, vähän niinku kerho hommissa yleensäkkin...


Tuossa on sellainenkin pieni haaste, että FIM säännöissä sanotaan että kussakin maassa voi olla vain yksi FIM alainen liitto.

Käytännössä se tarkoittaa, että ne kuskit jotka on SML:ssä eivät voisi osallistua uuden liiton kisoihin koska silloin he syyllistyisivät mahdollisesti sopimusrikkomukseen jonka seurauksena voisivat menettää lisenssinsä.

Toki pieni ja ketterä liitto ajamassa "yhden" lajin etua olisi varmasti motivoituneempi ajamaan edustamansa lajin asiaa kuin iso, Kankea ja vanha liitto. Toisaalta tässäkin asiassa on vähän sama homma kuin uuden pyörän ostossa, se on uusi vain pienen hetken.
crossiblogi.fi / Meikäläisen blogi / Harjoituspäiväkirja
M-Racer
Liittynyt:
28.9.2008 17:38
Re: Motocrossin lajiparlamentti

ViestiKirjoittanut M-Racer » 22.11.2012 10:53

Aktiivisia tekijöitä on vaikea löytää edes nykyisellään eli vaikea uskoa, että mihinkään uuteen liittoon löytyisi tekijöitä. Oma kokemukseni esim. lajiryhmätoiminnasta menee siten, että 1 - 2 henkilöä tekee kaiken duunin ja muut vaan kertoo asioista mielipiteensä (jotka usein ovat vielä vailla perusteita). Tällä tarkoitan sitä, että on todella helppoa kertoa että tehkää näin tai näin, mutta unohdetaan aina että:
a) rahaa ei juurikaan ole käytössä
b) jonkun pitäisi käytännössä toteuttaa nämä suunnitelmat siis aktiivisesti kirjoittaa sääntöjä, lähetellä meilejä, käydä paikanpäällä valvomassa, suunnitella mainoksia, päivittää nettiä jne.
c) ihan sama mitä tekee, aina jotain harmittaa. Esim. jossain superissa jaettiin rahaa, niin heti joku valitti että sitä annetaan liian vähän ja toinen valitti että ainoastaan kuusi ensimmäistä sai rahaa.

Tuleva Helsingin supercross on hyvä esimerkki siitä kun osa vaan kitisee kun eka SM superi on niin aikaisin ja ei pääse harjoittelemaan jne. Oikeasti jengin pitäisi ottaa vaan lusikka kauniiseen käteen ja miettiä kuinka hyvä diili toi oikeasti on:
- kisa Suomen pääkaupungissa ja MP messujen yhteydessä eli paikalle saattaa eksyä muitakin kun crossikansaa. Viime vuonna messuilla oli yli 54 000 kävijää ja esim. treenit on ilmaista huvia kaikille messuvieraille. Sijainti mahdollistaa myös sen että media oikeasti saapuu paikalle. Mahdollisuus koko lajille ja myös yksittäisille kuljettajille.
- Hesarin väliin tulee pääkaupunkiseudulla lähtöluettelo jossa sitten myös tiimin ilmoittaja / sponsori voi saada näkyvyyttä.
- ilmoittautumismaksua ei ole ja bensatkin on ilmaiset (lisäksi aika moni kuskeista olisi muutenkin menossa messuille ja jopa valmiit ostamaan lipun)
- pääsee ajamaan lämpimässä ja uudella radalla (treenejä jälleen tarkoitus järjestää to ja mahdollisesti ke). Rata tehdään erityisesti turvallisuusnäkökohdat huomioiden ja sillä ajatuksella, että kuskit pääsee ehjin nahoin jatkamaan kautta.
- palkintorahaa jaossa + ajankohta on sellainen, että ulkomaalaisia kuskeja tuskin tungokseksi on paikalla.
- ilman SM-arvoa kisaa ei olisi MP-messujen yhteydessä, koska viime vuoden kansainvälinen kisa oli fiasko.
- tällä hetkellä Suomessa on ihan kohtuulliset mahdollisuudet treenata halleissa ja Virossa ja Ruotsissa on hallit melkolailla lähituntumassa.

Nyt vaan kuskien kannattaisi soitella sponsseilleen (mahdollisille sponsseille) ja kertoa, että on mukana Helsingin superissa ja ostaa niille liput sinne, niin luulen että on hieman helpompi käydä niitä neuvotteluja tulevasta kaudesta. Esim. sijoitettu 2x35€ (lipun hinta tietääkseni) ei ole mitenkään mahdoton kääntää neuvotteluissa 500 - 1000€ sponssirahaksi.
JayDaddy
Pyörä:
YZ450F '17
Paikkakunta:
Aura
Liittynyt:
20.9.2003 13:23
Re: Motocrossin lajiparlamentti

ViestiKirjoittanut JayDaddy » 22.11.2012 12:59

M-Racerilta hyviä kommentteja tuosta Helsingin superista. Ilman ruotimatta syitä miten tähän tilanteeseen on jouduttu, miksi homma takkuaa, rahat on loppu jne... katse eteenpäin: jotain on tehtävä. Pakko ajatella laatikon ulkopuolelta, ja jos tämä Helsingin superi saa boostattua lajia kohti kesää ni aivan loistohomma. Mikään pelastaja tuo ei ole, mutta nyt vois myös jokainen kuljettaja miettiä että miten tuo Helsingin mahdollisesti tuoma momentum pystytään siirtämään ja kannattelemaan lopputalven. Miten se käännetään näkyvyydeksi, ja sitä kautta euroiksi. MP-messut on kiistatta tapahtuma, joka kiinnostaa muutakin mediaa kun vain OffroadProta ja MP-Maailmaa. Vai ollaanko kisojen jälkeen tilanteessa että joku sattui jossain näkemään tulokset, ja toukokuussa lajin sisälläkään olevat ihmiset eivät enää muista kuka Helsingissä voitti...

E: Tartutaan wolvien kommentteihin vielä.

wolvie kirjoitti:Tuossa on sellainenkin pieni haaste, että FIM säännöissä sanotaan että kussakin maassa voi olla vain yksi FIM alainen liitto.

Käytännössä se tarkoittaa, että ne kuskit jotka on SML:ssä eivät voisi osallistua uuden liiton kisoihin koska silloin he syyllistyisivät mahdollisesti sopimusrikkomukseen jonka seurauksena voisivat menettää lisenssinsä.


Olikos tässä autopuolelta esimerkki aikoinaan? Eikös siinä käynyt vähän kylmät sitten sen suhteen (liiton näkövinkkelistä)? Offroadpron foorumillakin tätä asiaa sivuttiin:
http://www.offroadpro.fi/keskustelu/moo ... set?page=1

wolvie kirjoitti:Toki pieni ja ketterä liitto ajamassa "yhden" lajin etua olisi varmasti motivoituneempi ajamaan edustamansa lajin asiaa kuin iso, Kankea ja vanha liitto. Toisaalta tässäkin asiassa on vähän sama homma kuin uuden pyörän ostossa, se on uusi vain pienen hetken.


En mä tiedä että onko oma liitto sen parempi, mutta selkeästi Liiton pitäisi keksiä tapa mitenkä saadaan jokaiselle kumisaapasrossarille myytyä jonkin sortin Moottoriliiton jäsenyys. Massat tuo rahaa, mutta ei ne kanna sitä ilman että ne saa jotain vastineeksi. Uhkailu ja kiristys on huonoja motivaattoreita.
Näin ollen pitäisi saada eroteltua kilpa- ja harrasteurheilu liiton sisällä. Perustaa sellainen toimiva elin, joka ajaa näiden harrastepenojen asiaa. Jos se ei Liiton sisältä lähde, niin sitten pitää hyväksyä se että se voi lähteä Liiton ulkopuolelta. Painetta tulee "kentältä", ja vaikka kaikkia ei voi miellyttää niin voisihan sitä edes yrittää. :)

Pari esimerkkiä mainitakseni: Itse olin pari kesää sitten Fifty Finlandin järjestemällä ajopäivällä Lahdessa. Meininki oli leppoisaa, porukkaa enemmän kun reilusti, vanhoja & uusia tuttuja - ajettiin vaan. Jätkät järjesti muistaakseni kolme noita ajopäiviä (Vantaa - Lahti - Tampere). Toinen esimerkki on nuo länsirannikon enskapenailut, Satakunta Enduro Cup. Kysyntää tuntuu tuollaiselle toiminnalle olevan, mutta Moottoriliitto ei joko osaa tai ei halua lähteä mukaan aktiivisesti tällaista tukemaan. Toisaalta myös Moottoriliitto on ajanut itsensä sen verran korkealle norsunluutorniin että sieltä jalkautuminen ruohonjuuritasolle ei enää helpolla onnistu (hylkimisreaktio).

E2: Lämmin tervehdys norsunluutornista
Stylish as usual @ 2006
@ Twitter