Suzuki RM-Z

niinvarmaanjoo1
Pyörä:
KTM
Paikkakunta:
Ylöjärvi
Liittynyt:
27.1.2009 23:49
Re: Suzuki RM-Z

ViestiKirjoittanut niinvarmaanjoo1 » 12.8.2013 17:48

Juu täytyy kokeilla säätää seuraavaks ajokerraks putket alemmas.
JayDaddy
Pyörä:
YZ450F '17
Paikkakunta:
Aura
Liittynyt:
20.9.2003 13:23
Re: Suzuki RM-Z

ViestiKirjoittanut JayDaddy » 13.8.2013 8:28

Tässä ihan hyvä artikkeli tuosta fillarista, kannattaa lukea:
INSIDE THE NEW 2009 SUZUKI RM-Z450
Stylish as usual @ 2006
@ Twitter
Moottori16
Pyörä:
Suzuki rm 250
Liittynyt:
23.10.2009 18:30
Re: Suzuki RM-Z

ViestiKirjoittanut Moottori16 » 15.8.2013 23:02

Tietääkö joku onko näissä samat vanteet kun RM :ssä? Tarkoitan siis molemmista malleista noita vähän uudempia. Supermotovanteita etsin siis omaan 2tahtiseen ja niitä on myynnissä oikeestaan pelkästään RM-Z:aan, mutta ajaako kukaan edes tahdilla supermotovanteilla.
niinvarmaanjoo1
Pyörä:
KTM
Paikkakunta:
Ylöjärvi
Liittynyt:
27.1.2009 23:49
Re: Suzuki RM-Z

ViestiKirjoittanut niinvarmaanjoo1 » 29.8.2013 20:07

Mikä mahtaa olla 450rm-z 2009 nokkapukkien momentti? :) Ostin ton mopon hetki sitten ja nyt tarkastin venavälykset niin oli pakopuolella 0.35 ja 0.40 välystä. Onkohan edellinen vaan säätäny miten sattuu vai mistä voi johtua?
Anssi_L
Pyörä:
450 SX-F 2013
Paikkakunta:
Helsinki
Liittynyt:
4.8.2005 14:27
Re: Suzuki RM-Z

ViestiKirjoittanut Anssi_L » 30.8.2013 2:59

Jammuissa on ollut pakko vetää näppimomentilla. Speksin mukainen momentti on niin pieni, että aika tarkan avaimen vaatisi.

Yleensä vain pidän huolta, että nokat pyörivät esteettä (voi pyöritellä vähän eestaas käsin kun nokkaketjun kiristin ei vielä kiristä). Haittana liian tiukista pulteista on siis se, että nokat leikkaavat kiinni.
niinvarmaanjoo1
Pyörä:
KTM
Paikkakunta:
Ylöjärvi
Liittynyt:
27.1.2009 23:49
Re: Suzuki RM-Z

ViestiKirjoittanut niinvarmaanjoo1 » 30.8.2013 21:06

Joo 10nm näytti olevan korjaamo käsikirjassa. Täytyy varmaan käydä ostamassa joku 5-20nm asteikolla oleva momenttiväännin kun sitä tarvii muutenkin.
niinvarmaanjoo1
Pyörä:
KTM
Paikkakunta:
Ylöjärvi
Liittynyt:
27.1.2009 23:49
Re: Suzuki RM-Z

ViestiKirjoittanut niinvarmaanjoo1 » 8.9.2013 20:23

niinvarmaanjoo1 kirjoitti:Tuli nyt ostettua tommonen 09 450 rm-z ja hyvältä tuntuu. Pyörä tuntuu ehkä kääntyvän vähän turhankin hyvin. Mitä kannattais muokata että sais vakaamman ajettavan? T-palat on säädetty siten että iskariputket tulee sentin yli t-palasta.


Vieläkin ois sama ongelma että suzukista tarvis saada vakaampi ajettava. Mitähän tolle nyt kannattais tehdä? Keulaputket on säädetty niin alas kun saa ja takaiskaria on koitettu kiristää ja löysätä. Molemmat iskarit on myös huollettu. Kaverin 450 kotarilla kun ajaa välillä niin tuntuu että menee kun juna suzukiin verrattuna.
jot
Liittynyt:
29.9.2006 19:20
Re: Suzuki RM-Z

ViestiKirjoittanut jot » 8.9.2013 20:55

onko saggi kohdallaan? jos on niin pistää takaa paluuvaimennusta hitaammalle.
niinvarmaanjoo1
Pyörä:
KTM
Paikkakunta:
Ylöjärvi
Liittynyt:
27.1.2009 23:49
Re: Suzuki RM-Z

ViestiKirjoittanut niinvarmaanjoo1 » 8.9.2013 21:37

Sagi säädetty noin 100mm ja paluuvaimennuskin on takaiskarista jo melkein täysillä.
rescue73
Pyörä:
Rmz250k9, Gasgas TXT270, Ltr450k6
Paikkakunta:
Kokkola
Liittynyt:
28.5.2012 21:58
Re: Suzuki RM-Z

ViestiKirjoittanut rescue73 » 8.9.2013 23:07

Moi, onhan painumat mitattu ohjekirjan ilmoittamista paikoista?
>omasta k9 pikku Suzukista painumat mittailin alkuun nrokilven ja lokasuojan yht.kohdasta, sivusta seuranneet väittivät jäykän oloiselta. Tarkistin ohjekirjasta oikeaksi ylämittauspisteeksi penkin kiinnitysruuvin>jouduin löysäämään esijännitystä huomattavasti päästäkseni 100mm painumaan 8o
jot
Liittynyt:
29.9.2006 19:20
Re: Suzuki RM-Z

ViestiKirjoittanut jot » 8.9.2013 23:34

eihän sillä yläpään mittaus kohdalla ole mitään väliä kunhan mitta on suoraan ylöspäin taka-akselin kohdalta ja kaikki sag mittaukset tehdään samasta pisteestä.

eli alapään mittaus kohta on akseli, minkä hyvän reunan siitä löytääkään.

race sag on muutenkin henk. koht eikä sitä voi oikein vertailla muiden kanssa. saa vaan suurinpiiteisen kuvan takajousen oikeasta jäykkyydestä. ja kun itse mittaa aina samalla tavalla saa omat vertailu arvot eri alustoille.
jot
Liittynyt:
29.9.2006 19:20
Re: Suzuki RM-Z

ViestiKirjoittanut jot » 8.9.2013 23:36

niinvarmaanjoo1 kirjoitti:Sagi säädetty noin 100mm ja paluuvaimennuskin on takaiskarista jo melkein täysillä.


paljonko on melkein täysillä?
voisit yrittää kuvailla tilannetta miten epävakaus ilmenee.
niinvarmaanjoo1
Pyörä:
KTM
Paikkakunta:
Ylöjärvi
Liittynyt:
27.1.2009 23:49
Re: Suzuki RM-Z

ViestiKirjoittanut niinvarmaanjoo1 » 9.9.2013 8:43

Muutamaa kliksua vajaa ettei oo ihan hitaimmalla. Esim kaanaan pehmeellä hiekkaradalla tuntuu että pitää kokoajan keskittyä pitään tankoo suorassa ettei kokoajan hae minne sattuu. Kovalla radalla tuntuu taas ihan kohtuulliselta. Tuntuu että tolla pyörällä pitäis kokoajan kääntyä johonkin suuntaan ja suoraan on vaikee ajaa. :)
Anssi_L
Pyörä:
450 SX-F 2013
Paikkakunta:
Helsinki
Liittynyt:
4.8.2005 14:27
Re: Suzuki RM-Z

ViestiKirjoittanut Anssi_L » 9.9.2013 11:31

Mites edessä vaimennukset, ettei ui liian syvällä? Kuin takana ketjun säätö? Siinä on kuitenkin varaa useampi sentti, ja mitä taaempana taka-akseli, sitä vakaampi kulku. Entä ajo-asento (lähinnä stongan/jalkatappien paikka verrattuna vaikka siihen KTM:ään)?

Suzuki on perinteisesti ollut vähän kiikkerä.
rescue73
Pyörä:
Rmz250k9, Gasgas TXT270, Ltr450k6
Paikkakunta:
Kokkola
Liittynyt:
28.5.2012 21:58
Re: Suzuki RM-Z

ViestiKirjoittanut rescue73 » 9.9.2013 14:55

jo kirjoitti:eihän sillä yläpään mittaus kohdalla ole mitään väliä kunhan mitta on suoraan ylöspäin taka-akselin kohdalta ja kaikki sag mittaukset tehdään samasta pisteestä.

eli alapään mittaus kohta on akseli, minkä hyvän reunan siitä löytääkään.

race sag on muutenkin henk. koht eikä sitä voi oikein vertailla muiden kanssa. saa vaan suurinpiiteisen kuvan takajousen oikeasta jäykkyydestä. ja kun itse mittaa aina samalla tavalla saa omat vertailu arvot eri alustoille.


Perusasia asettaa pyörä ohjekirjan mukaisille painumille VARSINKIN ONGELMATILANTEESSA eikä ruveta arvailemaan/koittelemaan oisko vikaa siellä ja täällä. ;)
Mainitsemassani pyörässä mittauspiste ei ole suoraan ylös ja vaikuttaa oleellisesti painuma-arvoihin.