4T vs. 2T

Anssi_L
Pyörä:
450 SX-F 2013
Paikkakunta:
Helsinki
Liittynyt:
4.8.2005 14:27
Re: 4T vs. 2T

ViestiKirjoittanut Anssi_L » 18.4.2012 18:22

rossipoika kirjoitti:Hermanni jätti laiskana fysiikan läksyt lukematta. Kerroppa nyt niin että kaikki ymmärtää: MIHIN FYSIIKAN ILMIÖÖN pitoero perustuu?


Renkaan ja maan välinen pito ei ole sellainen juttu jota ihan lukiofyssalla kannattaa paljonkaan pohdiskella.

Esitän kuitenkin hypoteesin että koska nelarissa "voimapulssit" tulevat harvemmin kuin 2t:lla samalla kierrosluvulla, ehtii takapyörän pyöriminen hidastua sen verran että joissain tapauksissa käydään lepokitkan puolella ja saadaan etua "stiction"-ilmiöstä. 2t taas pitää takapyörän koko ajan liukukitkan puolella.
rossipoika
Liittynyt:
11.10.2007 19:46
Re: 4T vs. 2T

ViestiKirjoittanut rossipoika » 18.4.2012 18:38

Joo noinhan se periaatteessa toimii ainakin asfaltilla. Mutta eihän sitä 2-tahtistakaan kuulu sielä liukukitkan alueella viedä. Ja silloin kun kakstahteri potkii tasasesti lepokitkan rajatuntumassa, niin nelarin harvat lyönnit vetäis jo välillä liukukitkalle, jolloin kakstahtisen tasasuus hakkaa nelarin kokonaiskitkavoimassa.
Tästä päästään kyllä siihen asiaan miksi se nelari TUNTUU pitävämmältä. Mainitsemastasi ilmiöstä johtuen nelarin pito ei lipsahda yht äkkiä täysin liukukitkan alueelle. Joka tekee siitä tottumattomalle kieltämättä helpomman. Mutta saahan sitä terot savuttajiinkin rakentaa tahdistinta jos se on välttämätöntä.

Asioitahan nimen omaan kannattaa pohdiskella. Eikä mun mielestä pohtimiseen tarvita välttämättä (edes) lukiokoulutusta.
oilburner
Pyörä:
moto-x
Paikkakunta:
Porvoo
Liittynyt:
11.5.2007 15:17
Re: 4T vs. 2T

ViestiKirjoittanut oilburner » 18.4.2012 19:00

En tiiä mihin fysikaaliseen ilmiöön perustuu mutta oon huomannu että nelarit heittää selkeesti enemmän hiekkaa takana tulevan kypärän sisään. Ja senkin oon huomannu että nopeet jätkät ajaa kovaa millä vaan mutta hitaat ajaa vähemmän hitaasti nelarilla...
Yam66
Liittynyt:
19.1.2012 21:09
Re: 4T vs. 2T

ViestiKirjoittanut Yam66 » 18.4.2012 19:12

No nelarissa tulee pakoputkesta niin kovaa sitä pakokaasua että se antaa hiekalle vauhtia. Ja joo, tottahan se on että tälläset tunarit pääsee vähemmän huonosti nelarilla kuin mitä 2 tahilla. Helppo ajaa kuin mikä.
201262
Liittynyt:
18.7.2006 13:50
Re: 4T vs. 2T

ViestiKirjoittanut 201262 » 18.4.2012 20:06

Rupeaa olemaan niin teoreettista spekulaatiota, että ihmettelen että missä on eräs multipersoona Tampereen liepeiltä...
zeizei125
Liittynyt:
14.4.2008 14:25
Re: 4T vs. 2T

ViestiKirjoittanut zeizei125 » 20.4.2012 2:45

M-Racer kirjoitti:Kai te tiedätte paine AMA:n sääntömuutoksen syntyi alunperin vuosituhannen alussa kun EPA alkoi kiristää Kalifornian päästömääräyksiä ja vuoteen 2006 mennessä oli tarkoituksena tulla voimaan niin kireät päästömääräykset ettei kaksitahdilla olisi voinut ajaa maastossa luvallisesti. Idea ei todellakaan tullut AMA:n ja tehtaiden puolelta, mutta jenkkien lainsäädännön mukaan on mentävä, koska se vastaa yli 30% maailman mp-markkinoista ja offroad puolella vieläkin isompaa osaa.


Noi voi hyvää päivää noita sun juttujas! Juuri muutama viesti takaperin sanoit kuinka me "2-t fanaatikot" suollamme propagandaa nettiin, jotta aloittelijat eivät tiedä miten asiat "oikeasti" ovat.
Tässä viestissä se olet kyllä sinä, M-Racer joka sitä "propagandaa" harjoittaa.

Kuka sinulle noita EPA juttuja on puhunut? Noi EPA jutut on noita Hondan myyntimiesten urbaanilegendoja. Vai alkoi EPA kiristämään Kalifornian päästömääräyksiä? Tämä todistaa ettei sinulla ole käsitystäkään koko aiheesta! Ensinnäkin, EPA on Yhdysvaltain ympäristönsuojeluvirasto joka vastaa terveydestä ja ympäristöstä. He päättävät myös päästörajoista. Yhdysvallat ovat siinä mielessä jännä paikka, että siellä osavaltiot saavat itse säätää lakinsa, jopa asettaa päästörajat, kuten esim, Kalifornia. Kalifornian (CARB) tiukensi päästörajoja jo 90-luvulla. EPA esitti vuodelle 2006 uudet päästörajat mitkä olivat tiukentuneet, mutta olivat löysemmät kuin mitä Kaliforniassa oli jo käytössä. EPA päättää kansallisella tasolla yleiset päästörajat Yhdysvalloissa, mutta osavaltiot saavat toki säätää myös tiukemmat rajat jos näin haluavat menetellä. EPA ja Kalifornian osavaltio ovat myös vääntäneet noista päästöasioista huolella, haastoipa ihan oikeuteen asti tuon EPA:n. Joten EPA ei ole kiristänyt Kalifornian päästöjä vaan, olisi tehnyt niistä löysemmät.

Toinen jännä asia. Kilpakäyttöön tarkoitetut laitteet ovat vapautettu EPA:n säännöksistä. EPA:n säännökset koskevat tie- ja virkistyskäytössä olevia moottoripyöriä. Byrokratialla kaksitahti pyörien käyttö kilpailukäytössä olisi saatu onnistumaan. Näin ei haluttu vaan käyvän.

M-Racer kirjoitti:Kai te tiedätte paine AMA:n sääntömuutoksen syntyi alunperin vuosituhannen alussa kun EPA alkoi kiristää Kalifornian päästömääräyksiä.

Voisitko kertoa mitä tällä tarkoitat? Isommilla nelareilla sallittiin 2000-luvun alussa kilpailla pienempiä kaksitahtisia vastaan, koska päästörajat olivat muuttumassa joskus vuosien päästä? En ymmärrä..
Miksi YZ400F:llä sai kilpailla 250 2-t:ä vastaan jo vuonna 1997, kun päästörajoitukset olivat muuttumassa noin 9 vuoden päästä... Mitä tekemistä niillä päästöillä oli luokka muutokseen? Joku tässä kaaviossa nyt mättää...
hp199
Liittynyt:
5.8.2007 17:09
Re: 4T vs. 2T

ViestiKirjoittanut hp199 » 20.4.2012 8:38

Jos en ihan väärin muista, niin amerikoissa oli tuolloin -97 kun jammun YZM400 ilmestyi radoille nelarin kuutiotilavuusraja 550cc. Joku ton kokoinen KTM tais jollainlailla pärjätäkkin, nelarifanaatikkojen hurratessa. Silloin taisi olla tilanne toisinpäin ja talibaaneja olivat nelariharrastajat ;)
Ilmeisesti Yamahan ajatuksena oli, että nelisatanen olisi optimikoko. Nythän kotarin mielestä optimikoko vissiin sitten ois 350. Mutta säännöt on sääntöjä, niiden mukaan mennään vaikka kaikki kuskit makais loukkaantuneena.
Amerikan kansalliset pro säännöt kieltämättä ei ole nykypäivänä ihan oikeudenmukaiset, mutta antaa poikien siellä häärätä mielensä mukaan ja keskitytään täällä omiin sääntöihin. Jotka meikäläisen mielestä on piikkiluokan tulon jälkeen aikalailla hyvät, jopa paatuneinkin TST löytää varmasti luokan itselleen :D
201262
Liittynyt:
18.7.2006 13:50
Re: 4T vs. 2T

ViestiKirjoittanut 201262 » 20.4.2012 17:43

Se nelisatanen tehtiin juuri niistä F1-koneen osista.
jamperi
Pyörä:
Rmz 450 -11
Paikkakunta:
ilmajoki
Liittynyt:
8.5.2004 20:27
Re: 4T vs. 2T

ViestiKirjoittanut jamperi » 20.4.2012 20:09

oilburner kirjoitti:En tiiä mihin fysikaaliseen ilmiöön perustuu mutta oon huomannu että nelarit heittää selkeesti enemmän hiekkaa takana tulevan kypärän sisään. Ja senkin oon huomannu että nopeet jätkät ajaa kovaa millä vaan mutta hitaat ajaa vähemmän hitaasti nelarilla...


oikeesti? :D
"Täälä kans saa mitää olla tai tehdä"
M-Racer
Liittynyt:
28.9.2008 17:38
Re: 4T vs. 2T

ViestiKirjoittanut M-Racer » 20.4.2012 22:04

Isot pojat on kertoneet, että viime kausi oli paras supercrosskausi ikinä ja tietääkseni loukkaantumisia ei ollut mitenkään käsittämättömän paljon ja kaikki kärkiäijät ajoivat 450cc pyörällä kauden loppuun. Vakavasti ottaen olen sitä mieltä, että laji on kehittynyt vaan niin pitkälle, että pärjätäkseen on pakko ottaa riskejä ja vetää ihan rajalla riippumatta siitä millä ajetaan...
Bream
Pyörä:
KTM 250SX-F ´07
Liittynyt:
14.9.2010 16:13
Re: 4T vs. 2T

ViestiKirjoittanut Bream » 21.4.2012 11:42

Turha sanoa että huonot kuskit ajaa nelarilla kovempaa jne. Usko pois, huiput ajaa vieläkin kovempaa ja enemmmän rajalla.

Radatkin on tainnut muuttua nelitahtisten aikakaudella hieman. Omasta mielestäni GP ja AMA sarjoissa on enemmän flowta kuin samojen sarjojen vanhoissa kisoissa esim. 1990-luvun lopussa. Palan kisassa 2011 alettiin mennä jo todella riskirajoilla, ja taisi olla Villopoto joka mainitsi että nyt mennään jo melkein tarpeettoman kovaa. Omaa silmää ainakin hivelee enemmän nelariaikakauden kisojen meno. Yksi syy myös miksi eksyin lajin pariin. Kaksitahtisten aikana en sietänyt motocrossia.. sellasta huudattamista, suttaamista ja töytäilyä.
mantsapoika
Liittynyt:
29.10.2011 16:19
Re: 4T vs. 2T

ViestiKirjoittanut mantsapoika » 21.4.2012 14:05

Mun mielestä on edelleen tosi hieno juttu et on monenlaisia erilaisia pyöriä ja kaikilla pystyy ajamaan kovaa.Itellä ollut 4 ja 2 tahti pyöriä ja kummassakin on puolensa
oilburner
Pyörä:
moto-x
Paikkakunta:
Porvoo
Liittynyt:
11.5.2007 15:17
Re: 4T vs. 2T

ViestiKirjoittanut oilburner » 21.4.2012 14:07

Minä olen huono kuski ja ajan nelarilla nopeampia kierrosaikoja. Siitä on kellokin samaa mieltä. Mulla on huonoja/hitaita ajokavereita jotka nekin ajais ennemmin nelarilla mutta lompakko sanoo vahvan vastalauseen asiaan. Pitäis näissä vertailuissa pitää harrastelijat ja AMA Pro/GP kuskit eri lauseessa. Tulee helposti väärinkäsityksiä. Mutta tosta maailman tasosta oon samaa mieltä että rima on nostettu niin korkeelle että safety zone on aika kaukana ja joka kuskilla se on vaan ajan kysymys koska on joku raaja poikki.

Ja tosta tahtien vaikutuksesta lajin mielenkiintosuuteen niin mun mielestä on aivan sama vaikka ajais sähköpyörillä kunhan vehkeet kulkee ja hiekka lentää...
rossipoika
Liittynyt:
11.10.2007 19:46
Re: 4T vs. 2T

ViestiKirjoittanut rossipoika » 21.4.2012 14:41

Miten musta tuntuu että tää keskustelu lässähti. Nelarifaneilla loppuu ymmärrys kun pitäs alkaa perustelemaan niitä juttuja? Mukavahan tänne on kirjotella suu vaahossa omia mutuja...
oilburner
Pyörä:
moto-x
Paikkakunta:
Porvoo
Liittynyt:
11.5.2007 15:17
Re: 4T vs. 2T

ViestiKirjoittanut oilburner » 21.4.2012 15:48

Et kai sä kuvitellu että tähän keskusteluun löytyis joku vastaus tai voittaja? Nää 4T vs. 2T jutut on vähän kuin alkuräjähdys vastaan luomisteoria...

Niin ja itsehän oon kaksitahtipyörällä ajava kaksitahtifani joka pitää enemmän nelitahti/ruiskupyörällä ajamisesta. Ja olen myös alkuräjähdyksen kannalla. I believe you Esko Valtaoja...
Viimeksi muokannut oilburner päivämäärä 21.4.2012 17:44, muokattu yhteensä 1 kerran