Tekniset uutuudet, uudet pyörämallit yms.

OA243
Pyörä:
YZ450F
Liittynyt:
8.12.2007 22:32
Re: Tekniset uutuudet, uudet pyörämallit yms.

ViestiKirjoittanut OA243 » 30.5.2012 22:39

Jaze kirjoitti:
OA243 kirjoitti:Et osaa englantia?


Ok. Mä en varmaan sit osaa. Kerros nyt mitä tärkeetä multa meni ohi?


They also added some goodies like a new dual-muffler setup that's designed to be more compact, as well as meeting current sound levels.


No eipä sitä tossa näköjään yhtä tarkkaan selostettu kun jonkun muun saitin tekstissä tai videolla mutta painonjaukauma saadaan tasaisemmaksi sivulta sivulle ja kun tehdään kaks vaimenninta voidaan niistä tehdä lyhyempiä ja saadaan näin painopistettä keskemmälle. Mul ei fysiikan oppimäärä riitä siihen että osaisin perustella miksi äänet on kahdella vaimentimella helpompi pitää matalalla mutta niinhän ne tossa väittää myös. Kuitenkin toi painonjakauma varmasti isoin juttu.
M-Racer
Liittynyt:
28.9.2008 17:38
Re: Tekniset uutuudet, uudet pyörämallit yms.

ViestiKirjoittanut M-Racer » 30.5.2012 23:45

Luulen, että tarkoittivat että vastaavan virtauksen omaava yksi putki on kovaäänisempi, koska tuplaputkessa on yli 20% enemmän vaimentavaa pinta-alaa vastaavalla halkaisijalla olevaan yksi putkiseen? Muistatte varmaan millaisia halkoja ne 2006 - 2008 yksikanisteriset tehoputket oli CRF250:seen ja aika kovaäänisiä. Itsellä oli Akran tuplatehoputki ja oli kyllä ainakin mun mielestä ihan törkeen hyvä ja himmee alapaukku. Joka tapauksessa luulen, että ne on sitä testanneet ja hommaan on selkeet syyt, ei ne huvikseen sitä ole laittaneet.
willik
Pyörä:
exc&RR
Paikkakunta:
MLI/Jkl
Liittynyt:
2.1.2004 19:25
Re: Tekniset uutuudet, uudet pyörämallit yms.

ViestiKirjoittanut willik » 31.5.2012 8:10

M-Racer kirjoitti:Luulen, että tarkoittivat että vastaavan virtauksen omaava yksi putki on kovaäänisempi, koska tuplaputkessa on yli 20% enemmän vaimentavaa pinta-alaa vastaavalla halkaisijalla olevaan yksi putkiseen?

Juurikin näin. Tuohon voisi vielä lisätä teoreettisesti sen, että äänenvaimentimen pituus ja halkaisija antaa näin pelivaraa "säätää" ääniaaltojen heijastumisia ja resonanssitaajuuksia laajemmalti mitä yhdellä pöntöllä. Suurin vaikutus tietysti vaimennusmateriaalilla määrällä ja pinta-alalla...
-Gotham Squad-
Acme Motorsport
Jaze
Pyörä:
KTM 125sx 2009
Paikkakunta:
Seinäjoki
Liittynyt:
20.7.2005 22:09
Re: Tekniset uutuudet, uudet pyörämallit yms.

ViestiKirjoittanut Jaze » 31.5.2012 17:43

No eipä menny sit mitään tärkeetä ohi. Mun mielestä tuo on vaan turhaa painon lisää ja kalliita äänenvaimentimia kun lippaa pyörällä. Kummasti siitä pikkunelaristakin tuplaputki viritelmät katos turhakkeina pois. Eipä enduropyörissäkään oo yhdelläkään valmistajalla tietääkseni tuplaputkiviritelmiä.
Tehonlisäykseenkään en usko ennenkuin nään luotettavat käppyrät samasta pyörästä mitattuna.
Painonjakauma nyt on kyllä selkeetä mainospuhetta.
Ei riemulla rajaa kun crossilla ajaa!
M-Racer
Liittynyt:
28.9.2008 17:38
Re: Tekniset uutuudet, uudet pyörämallit yms.

ViestiKirjoittanut M-Racer » 31.5.2012 21:40

tota painojakauman ja momenttia on helppo testata, teippaa vaan litran limupuollon takalokariin ja katsoo vaikuttaako ajettavuuteen? Veikkaan että vaikuttaa...toisalta kun ne vaimentajat on vähän pienemmät niinovat sitten paremmin suojassa numerokilpien takana. Itsellä oli aikoinaan CRF250:ssä Akran tuplaputki ja ainakin siinä se toimi tosi hyvin.
willik
Pyörä:
exc&RR
Paikkakunta:
MLI/Jkl
Liittynyt:
2.1.2004 19:25
Re: Tekniset uutuudet, uudet pyörämallit yms.

ViestiKirjoittanut willik » 1.6.2012 7:57

Jaze kirjoitti:Tehonlisäykseenkään en usko ennenkuin nään luotettavat käppyrät samasta pyörästä mitattuna. Painonjakauma nyt on kyllä selkeetä mainospuhetta.

Ihanan kriittinen asenne.

Ystäviltäni löytyy dynolappuja eri putkistolla ja iceroadracing.com:ssa on tekstinpätkä missä lausutaan hyvin pätevän moottorinvirittäjän taholta, että esim. ktm 450 moottorille parhaaksi putkeksi mitä on saatavilla on akran tuplaputket. Sitäkin yleensä vielä vähän parannetaan holkittamalla. Jos ne eivät lisää tehoa ja ole parempia niin onko ne silloin sen 1800e arvoiset? Tuntuu olevan...

Painojakaumasta sen verran, että käännä käsi sivulle suoraksi, oletko silloin suorassa ja tunnetko itsesi tasapainoiseksi? Epäilen ettet tunne... Sama asia pakoputkessa, painon keskittäminen on yleensä ihan hyvästä vaikkei se niin isolta siirrolta vaikuttaisi. Painoa ehkä vähän lisää vs. helpompi hallita ääniä. Mieluusti ite ottaisin hiljasemmat äänet.
-Gotham Squad-
Acme Motorsport
M-Racer
Liittynyt:
28.9.2008 17:38
Re: Tekniset uutuudet, uudet pyörämallit yms.

ViestiKirjoittanut M-Racer » 1.6.2012 9:30

willik kirjoitti: Mieluusti ite ottaisin hiljasemmat äänet.

Sama homma, joka on kyllä crossipuolella harvinainen asenne. Tykkään omasta kuulostani ja haluan kuulla myös jatkossa ja toisaalta kun on toi oma rata, niin naapureiden kanssa välit pysyy parempina mitä hiljaisemmaksi noi pyörät saa...
ilexxx
Pyörä:
Suzuki RM125 -06
Paikkakunta:
Mäkkylä
Liittynyt:
20.6.2005 0:05
Re: Tekniset uutuudet, uudet pyörämallit yms.

ViestiKirjoittanut ilexxx » 1.6.2012 13:26

M-Racer kirjoitti:
willik kirjoitti: Mieluusti ite ottaisin hiljasemmat äänet.

Sama homma, joka on kyllä crossipuolella harvinainen asenne. Tykkään omasta kuulostani ja haluan kuulla myös jatkossa ja toisaalta kun on toi oma rata, niin naapureiden kanssa välit pysyy parempina mitä hiljaisemmaksi noi pyörät saa...

Joo kyllä vain. Näissä crossitouhuissa noi harrastuspaikat on vähän nihkeitä äänien suhteen, ni tää laji kyllä todella niin sanotusti ampuu itseään jalkaan sallimalla niin kovat metakat pyörissä.. :s Miettikääpä, tuskinpa ne asukkaat siellä kymmenen kilsan päässä radasta valittais jos crosseissa olis katulaillisesten pyörien tasolla äänet... Ja kuinka monen hevosvoiman tähden? En tiedä mutta mututuntumalla veikkaan että ei todellakaan kovin monen. Tiedän kyllä että monia ajopaikkoja ei virallisesti menetetä välttämättä äänien takia, mutta kyllä ne kylän asukkaat kaikki pykälät ja kaavat käy läpi jos meteli ei miellytä ja sitten sieltä löytyy jotain puutetta ja taas yks ajopaikka vähemmin milloin minkäkin syyn takia. :roll:
Anssi_L
Pyörä:
450 SX-F 2013
Paikkakunta:
Helsinki
Liittynyt:
4.8.2005 14:27
Re: Tekniset uutuudet, uudet pyörämallit yms.

ViestiKirjoittanut Anssi_L » 1.6.2012 13:58

Itse olisin valmis jopa menettämään jonkin verran tehoja hiljaisempien äänten saavuttamiseksi. Ymmärrän kyllä jos joku 250-kuski ei ole ihan yhtä innokas.
Yam66
Liittynyt:
19.1.2012 21:09
Re: Tekniset uutuudet, uudet pyörämallit yms.

ViestiKirjoittanut Yam66 » 1.6.2012 14:02

En tiedä haittaisiko se 250 kuskejakaan enää jos kaikkien merkkien pyörät kärsisi samanverran jos tulisi uusi meluraja rossipyörille. 2 tahdeilla kun kaikki ajais niin ei ois ongelmaa, niitten meteli kun ei kuulu puoliksikaan niin kauas kuin nelareiden möristely.
Jaze
Pyörä:
KTM 125sx 2009
Paikkakunta:
Seinäjoki
Liittynyt:
20.7.2005 22:09
Re: Tekniset uutuudet, uudet pyörämallit yms.

ViestiKirjoittanut Jaze » 1.6.2012 16:28

Jotenkin uskallan epäillä, ettei tuota painojakaumaa huomaa ajettaessa. Taitaa mennä samaan kategoriaan hifimiesten kaapeliväittelyitten kanssa ;)
Ei siinä mitään, että pyörät ovat hiljaisempia, mutta eipä noi yksiputkiset enskat nyt mun mielestä hirveetä mekkalaa pidä. Luulis vaan, et niis kaikis olis sit tollaset.
Tuo tuplaputkinen 13´ malli nyt ei varmasti ole se pelastus joka tiputtaa ääniä esim. yli 5db.
Pitäis kait käydä sit testaamas tätä mullistusta jos tulee mahdollisuus.

Mut se siitä...
Ei riemulla rajaa kun crossilla ajaa!
rossipoika
Liittynyt:
11.10.2007 19:46
Re: Tekniset uutuudet, uudet pyörämallit yms.

ViestiKirjoittanut rossipoika » 1.6.2012 17:00

Mainospuheethan täälä haisee. Painojakaumaa kyllä pystyttäisiin säätämään monilla muillakin muutoksilla. Ja jos se tuntuu suurelta, että kilo änkkää siirretään 20 senttiä vasemmalle, niin ajatelkaapas mitä vaikuttaa kun polttoainetankki tyhjenee erän aikana. Tankit yleensä kun on epäsymmetrisiä.

Tehosta kun puhutaan, niin vakoilkaapas rr-vehkeitä. Ei varmaan löydy yhtään rinnakkain olevaa änkkää yhdelle pytylle. Se nyt vaan sattuu olemaan niin, että mitä useampaan reikään sama virtauspinta-ala jaetaan sitä enemmän on seinämäpinta-alaa. Se tarkoittaa suurempaa virtausvastusta ja lämmön karkaamista.

Mutta kyllähän noilla tuplaänkillä myy. Onhan ne paljon söpömmän näköset kun semmonen lihotettu pesismaila ja toivottavasti myös hiljaisemmat.
SoHo
Pyörä:
Pyörätön
Liittynyt:
6.7.2008 11:59
Re: Tekniset uutuudet, uudet pyörämallit yms.

ViestiKirjoittanut SoHo » 1.6.2012 17:42

Miksi ei muuten FIM tai AMA kerralla lätkäise jotain 70db rajaa pyörille? Valmistajien olisi pakko mukautua , vaikkakin tosin uudet pyörät olisivat tehottomampia. Se ehkä toisi myyntivoittoihin lommon yhdeksi/kahdeksi vuodeksi kun harrastelijat pitäytyisivät vanhemmissa malleissa mutta ei sekään ikuisesti kestä. Kilpailevien olisi vähän pakko mukautua sääntömuutoksiin. Haittaa olisi muutamille hetkeksi mutta pidemmällä tähtäimellä paljon parempi melusaastetta vastaan. Nykyisellä 1-2db/vuosi vauhdilla kestää ikuisuus ennenkuin huomattavia muutoksia saavutetaan.
M-Racer
Liittynyt:
28.9.2008 17:38
Re: Tekniset uutuudet, uudet pyörämallit yms.

ViestiKirjoittanut M-Racer » 1.6.2012 18:40

rossipoika kirjoitti:Ja jos se tuntuu suurelta, että kilo änkkää siirretään 20 senttiä vasemmalle, niin ajatelkaapas mitä vaikuttaa kun polttoainetankki tyhjenee erän aikana.

No kai se pointti onkin, että painopistettä saadaan keskemmälle pyörää pituussunnassa kun on lyhyempi putki ym. Se pieni paino vaikuttaa paljon enemmän kun se on siellä metrin päässä pyörän keskikohdasta kuin 30 cm keskikohdasta (tankki). Ainakin Pingree hehkutti sitä racer x:n testissä ja se kyllä sanoo aika suoraan jos ei tykkää jostain. Ja mitä tulee noihin endurovaimentajiin, niin ainakin kaikki enskapelit joilla olen ajanut, niin aika nuhapumpuilta ne on tuntuneet verrattuna omaan pyörään.
Bream
Pyörä:
KTM 250SX-F ´07
Liittynyt:
14.9.2010 16:13
Re: Tekniset uutuudet, uudet pyörämallit yms.

ViestiKirjoittanut Bream » 1.6.2012 19:35

Mites melumittaukset pyöräkohtaisesti tehdään motocrossissa? Ratalajeissa nykyään 2m päästä 115db on maksimi. Melua ei ole enää nimeksikään ja pyörät vain tuhisee. Lajien harrastamisen kustannukset nousivat samalla kun koneiden elinikä tippui huomattavasti. Kuristetusta koneesta kun pitää kuitenkin ottaa irti tehoja ja ne tuppaa sulamaan, jopa talvella. Silti, Lahden Pipon rata suljettiin (crossirata taitaa vielä olla käytössä?) meluhaitan vuoksi. Tuntuu siltä, että ihan mitä tahansa tehdään niin se ei riitä joillekkin, jotka ovat ottaneet tehtäväkseen suoraan sanottuna tuhota moottoriurheilun.