Old School MX (80- ja-90 luvun pyörät,varusteet,yms.)

M-Racer
Liittynyt:
28.9.2008 17:38
Re: Old School MX (80- ja-90 luvun pyörät,varusteet,yms.)

ViestiKirjoittanut M-Racer » 6.11.2011 21:12

http://youtu.be/9__6b24RvY4
Wannabe
Pyörä:
kawa
Paikkakunta:
tku
Liittynyt:
8.7.2005 15:00
Re: Old School MX (80- ja-90 luvun pyörät,varusteet,yms.)

ViestiKirjoittanut Wannabe » 6.11.2011 21:28

Komeen näköistä! :)

Mulla mennyt sunnuntai mukavasti tätä katsellessa:

1999 250 World Motocross Season in Review
villeke
Liittynyt:
7.11.2011 14:38
Mitä tehdä pommi KX:lle?

ViestiKirjoittanut villeke » 7.11.2011 14:48

Terve kaikille. Olen uusi palstalla ja kokemus kaksipyöräisistäkin varsin vähäistä. Kirjoittelen tänne, kun pikkuveljen kevarista (TM enduro -99 kilvellisenä) innostuneena ostin kawasaki kx 125 -88. Se on kuitenkin osoittautunut vähän "pommiksi" enkä oikein tiedä mitä tuon kanssa olisi järkevää tehdä. Onko noin vanhaa pöyrää järkeä purkaa ja myydä osina, meneekö mitään? Aavistelen, että jos tuota rupeaa laittamaan niin lisähintaa kertyy että olisi jo saanut 10 v uudemman mopon. Tarkoituksena ei ole mikään entisöintiprojekti varsinaisesti vaan opiskelijabudjetin metsämopo, jolla silloin tällöin päästelisi.

Tässä kuitenkin vähän tarinaa puutteista. Ostoreissulla kx:ää oli kokeiltava pimeällä 200m pihatiellä, tuntui vetävän ihan hyvin kun mitään ei nähnyt ja mutkiakin oli. Kotona kuitenkin tuntui että kun "piikki" alkaa niin loppuu myös aika äkkiä eikä sitten ylhäällä tapahdu mitään. Vikaa on löytynyt ainakin KIPS (kawan pakosäädin) systeemistä. Oikeanpuoleinen kara tai miksi pitäisi sanoakaan, on poikki siitä kanavan/loven kohdalta ja vasen ei liiku ollenkaan vaikka hammastankoa liikuttelee. Keulasta on toinen alaputki pilattu ilmeisesti jatkamalla etuakselin kiinnityspukin kierrettä niin että sisällä on patti ja pohjaa siihen ja jää 1/3 joustosta pois. Vaikuttas myös että sisältä puuttuis jotain osia eikä vaimennus pelaa oikein. Tästä ajattelin alkuun että öljy vain vähänä. Myös takaiskari vaikuttais olevan huono liekö nesteitä ollenkaan. Kotiin tullessa tajusin myös ettei kepin ja takapyörän välissä ollut mitään kuraläppää, niin en uskaltaisi luottaa että halvalla huollolla/remontillakaan hyvän saa. Muuten suunnilleen pelaa: jarrut, kaikki vaihteet, lähtee käyntiin, puristuksia on, jne.

Pari viikkoa tuota ja nettiä tutkineena osaisin nyt jo jättää ostamatta, mutta kun on jo hommattu. Saa kertoa aloittelijalle ajatuksia löisinkö nyt lihoiksi ja laittaisi vähän uudemman vai mitä ihmettä tekisin, jonkunlainen kuramopo olisi kuitenkin hauska omistaa. Tästä nyt tuli vähän pitkä, mutta toivottavasti joku jaksaa lukea. Ja ainiin, vaihteiston proppukin alkoi vuotamaan heti kun sillä vähän ajoi ja tyhjäähän se pyöri kun kiristää yritti. Siihen jo vedin R1/4 kierteen ja putkitulppa paikalleen ja se pitää nyt, sentään:D

kuva härvelistä
KxRider
Pyörä:
ktm 540(400cc pytty), husqvarna wr400 -85, rieska mrt50 pro -09
Paikkakunta:
ilomantsi
Liittynyt:
21.3.2010 10:08
Re: Old School MX (80- ja-90 luvun pyörät,varusteet,yms.)

ViestiKirjoittanut KxRider » 7.11.2011 15:53

itellä kävi kanssa sama ton kasikymppi kawan kaa että pyörä vietti enemmän aikaa pukin pällä kun ajossa ja olisi siihen laitetulla rahalla saanu jo toimivan mutta ei se sen uudempi ois ollu... ja jos kerta mökki mopoks on tullu ni ei kai se mikää täydelline nyt tarvii ollakkaa. Mutta sen voin sanoo et kyllä noiden kaa oppii paljon vaikka pari ärräpäätä pääsee välillä :D. Ite oon nyt 15 ja näiden kahen vuoden aikana olen tosta laitteesta purkanu kaiken muun paitsi takaiskarin ja alakerran tarvittavien työkalujen puutteen takia. joten omana neuvona nyt alkuun vaa purat koko paskan nii osii ku vaa pokka kestää ja katot mitä pitää uusia ja jos ei muuta ole ku noi iskarit ja pa säätdin nii varmaa 500€ selviit ellet vähemmälläki. mutta jos epäilet että koneessa saattaa olla lisää susia ja muutenki se kannattaa purkaa ja tsekata jos et ite ni liikkeesee vaa kiikutat ja sillo tietysti iha liike kohtasesti ja koneen kunnosta riippuen hintaa tulee lisää. ja ei tota kannata rupee myymää ainakaa osina koska et sinä siitä tuu saamaa paljoo paskaakaa...
nieminen-racing
Pyörä:
yamaha wr 450 2010 yamaha yz 250 2007
Liittynyt:
19.6.2004 15:08
Re: Old School MX (80- ja-90 luvun pyörät,varusteet,yms.)

ViestiKirjoittanut nieminen-racing » 7.11.2011 16:40

kuntoon vaa iskarit saa purkuosina eikä sillä oo muuten merkitystä ku et paksuus tkappaleitten kohdalla sama kips purkuosina.. purkuosat.net motomaster, veikko laaksosta ainakin etuiskarit ja oli pyöräki mukaan.. eikä se kuraläppäkä oo ku 15e
JM82
Pyörä:
KTM 250SX -16, KTM 150SX -13, Honda CR 125R -86, Husaberg FE 650 smoto -08
Paikkakunta:
Seinäjoki
Liittynyt:
8.5.2003 19:28
Re: Mitä tehdä pommi KX:lle?

ViestiKirjoittanut JM82 » 7.11.2011 17:37

villeke kirjoitti:T kawasaki kx 125 -88
kuva härvelistä


Kuvasta päätellen tuo sun pyöräs on -87 vuosimallia. Kannattaa varmistaa oikea vuosimalli runkonumerosta, jos alat osia siihen hankkimaan.

Todennäköisesti joudut ruuvaamaan tuota pyörää paljon enemmän, mitä pääset ajamaan...
http://www.youtube.com/watch?v=JdXWY6ICs-c
http://www.youtube.com/watch?v=Mod_6dG__Qw
villeke
Liittynyt:
7.11.2011 14:38
Re: Old School MX (80- ja-90 luvun pyörät,varusteet,yms.)

ViestiKirjoittanut villeke » 7.11.2011 22:45

JM82 kirjoitti:Kuvasta päätellen tuo sun pyöräs on -87 vuosimallia. Kannattaa varmistaa oikea vuosimalli runkonumerosta, jos alat osia siihen hankkimaan. Todennäköisesti joudut ruuvaamaan tuota pyörää paljon enemmän, mitä pääset ajamaan...

Niinpä onkin. Hyvä huomio! -88 oli vaan hätäinen arvio alkuun kun 89:nä myytiin eikä se ainakaan ole. Ruuvaaminen ei pelota, mutta jos tod näk väihäiset ajotunnit tulevat kalliimmiksi vanhalla resulla kuin paremmalla uudemmalla niin siinähän ei olis järkeä :roll:

nieminen-racing kirjoitti:kuntoon vaa ........ kuraläppäkä oo ku 15e

Kuraläppäjuttu oli lähinnä, että onko sen puute mahd pilannut iskarin. En sen lattaimista meinannut hankalaksi, jonkunlaisen lärpykän laitoin kun asian huomasin. Mutta täytyypä tosiaan kysyä purkaamolta hinta kaikista osista ja arvioida sitten tilannetta. Kiitos kommenteista, olin jo ihan purkufiiliksissä viikonloppuna, kun kips-vika sekä syy keulan toisen puolen ennenaikaseen pohjaamiseen löytyi. Mietin onko tolkkua korjata jos sama yllätyspussi teema jatkua ympäri mopoa aina kun jotakin kohtaa tarkemmin tutkii :s
KxRider
Pyörä:
ktm 540(400cc pytty), husqvarna wr400 -85, rieska mrt50 pro -09
Paikkakunta:
ilomantsi
Liittynyt:
21.3.2010 10:08
Re: Old School MX (80- ja-90 luvun pyörät,varusteet,yms.)

ViestiKirjoittanut KxRider » 8.11.2011 11:31

Itellä menny n.1000 toho laitteesee ja koko kone on tähä mennessä lähes tulkoo uusittu viimesintä pulttia myöte! ois maksanu kaks kertaa enemmän jos oisin vieny koko laittee korjattavaks jonnekki korjaamoo mut ei sillä tonnilla vielä mitää uutta hienoo saa! ja sain siis ton oman
ilmasiks raatona
AllTerrain
Paikkakunta:
Sodankylä
Liittynyt:
9.4.2004 23:46
Re: Old School MX (80- ja-90 luvun pyörät,varusteet,yms.)

ViestiKirjoittanut AllTerrain » 8.11.2011 21:03

Todennäkösesti paljon helpommalla pääsisit, jos ostaisit tämän vuosituhannen vehkeen ja ajaisit sillä. Mutta on tossa vanhassa pommissaki omat hyvät puolensa. Opit varmasti ropaamaan vehkeitä paljon paremmin, jos värkkäät tota ite kuntoon ja hakkaat päätä seinään aina välillä. Seuraavalla kerralla se on aina paljon helpompaa. Ja toiseksi, paljon halvemmaksi sulle tulee tehä ton kans ensimmäisen pyöränomistajan virheitä ku esim. jonku uuden nelarin kans. Ei muutaku hymyä huuleen kun kuset vastatuuleen ;) Ja tervetuloa mahtavan harrastuksen pariin!
Minä oon oikiassa.
KxRider
Pyörä:
ktm 540(400cc pytty), husqvarna wr400 -85, rieska mrt50 pro -09
Paikkakunta:
ilomantsi
Liittynyt:
21.3.2010 10:08
Re: Old School MX (80- ja-90 luvun pyörät,varusteet,yms.)

ViestiKirjoittanut KxRider » 9.11.2011 16:45

AllTerrain kirjoitti: Ei muutaku hymyä huuleen kun kuset vastatuuleen ;) Ja tervetuloa mahtavan harrastuksen pariin!


ei vois paremmin sanoo! :lol:
Tuoppii_
Pyörä:
Honda cr 250 -96 Yamaha Dt 125 peugeot xps-08 yz 80cc
Paikkakunta:
mikkeli
Liittynyt:
4.5.2010 15:27
Re: Old School MX (80- ja-90 luvun pyörät,varusteet,yms.)

ViestiKirjoittanut Tuoppii_ » 9.11.2011 23:11

Nyt tuli tallii 90-luvun honda cr 250. Tarkotus olis tehä projekti ja pistää peli kuntoo.
Olis tarkotus hommata alumiini runko ja uuet vannekehät sekä pinnat.
Iskarit huoltaa taakse hommata Ölshini. Sit kaikki kulutus osat uusiks.
Jarrulevyt siinä oli ruosteessa. Takahaarukan kiilotin sama pitäs tehä sit alumiinirungolle.
Vieläku konerempan teen ja piikit talveks hommaan ni eiköhä täst pyörä vielä saaha :)
Raimo Kuski
Liittynyt:
24.10.2008 12:17
Re: Old School MX (80- ja-90 luvun pyörät,varusteet,yms.)

ViestiKirjoittanut Raimo Kuski » 10.11.2011 19:13

http://www.yle.fi/elavaarkisto/?s=s&g=3 ... 569&a=9081

Heikki Mikkola
juhani1
Paikkakunta:
Vantaa
Liittynyt:
28.10.2008 22:22
Re: Old School MX (80- ja-90 luvun pyörät,varusteet,yms.)

ViestiKirjoittanut juhani1 » 10.11.2011 22:48

Tuli hommattua -81 vuoden 250WR Husse. Pyörä on rekisterissä ja hyväkuntoinen ikäisekseen.
Siinä ei ollut kipinää kun ostin sen ja netistä löysin kaverin joka korjaa Motoplatteja.
Motoplatti postiin ja osoite oli Espanjassa, parinviikon päästä sain sen takaisin ja kiinni Husseen.
Hyvin toimi ja pyörä lähti käyntiin heti. Tehoa on aika rutkasti eikä mitään sivuääniä kuulu joten vain ajamaan. Valot täytyy viellä yhdistää ja vanhat johdot uusia mutta ei se käyntiä eikä metsässä ajoa häiritse. Yllätyin kyllä tehoista, potkua on paljon enemmän kuin oletin, viimeeksi ajoin 250 Hussella -67 ja 450 kakstahti Hussella -71. Renkaat, ketjut, rattaat ja iskarit ovat hyvässä kunnossa joten mitään ei tarvii heti uusia.
villeke
Liittynyt:
7.11.2011 14:38
Re: Old School MX (80- ja-90 luvun pyörät,varusteet,yms.)

ViestiKirjoittanut villeke » 15.11.2011 12:51

AllTerrain kirjoitti:Ei muutaku hymyä huuleen kun kuset vastatuuleen ;) Ja tervetuloa mahtavan harrastuksen pariin!
:D :D Olipa ehdoton päivän piristys :lol:

Tosiaan viikko sitten kirjotin vanhasta kx:stä vikoineen, mutta olikin vasta alkusoittoa. Siihen liittyen kyselisin että voiko putkitetun sylinterin aina porata?? Täältä netistä sellaista käsitystä saanu...

Kun siis, irrotin ja availin moottorin jotta näkis mitä kaikkea pakosäätimeen tarvitsee. Kone muuten myyjän mukaan piti olla "porattu" 3v/20 h sitten, ja ammattimies tehny kaiken, sen jälkeen ajanu alle mopoikänen poika muutaman kerran. Noh, ensimmäisenä löytyi mäntä väärin päin, viivaa ympäri pyttyä, kunnon ura pakoaukon alla (m-renkaan sauman kohta), kangen alapään laakerissa väljää niin että lotisee.
tuosta eteenpäin muutama kuva
Voiko sylinterin olettaa olevan putkitettu kun kanavissa on rappua vaihtelevasti ja alhaalta näyttää niinkuin olis erillinen putki tähän tyyliin

Netin perusteella arvelin että 500+ laittas ehkä koneen jos tuon nyt porata voi, wisecolla ja wössnerillä näkyi ylikokomäntiäkin olevan tarjolla. Miettiä pitää missä on järkeä, kun se keula ja takaiskarikin pitäisi laittaa :s

Hmm tuli mäntä-topickissa mieleen, voiko vääränlainen m-rengas (kovakromi tai jotain) putkitettuun, ja siks kuluttaa??
-hannibal-
Pyörä:
yamaha yz250R
Paikkakunta:
Jyväskylä
Liittynyt:
13.3.2010 22:25
Re: Old School MX (80- ja-90 luvun pyörät,varusteet,yms.)

ViestiKirjoittanut -hannibal- » 15.11.2011 17:27

http://www.motot.net/galleria/ajoneuvo10949/ itellä tommonen projekti alla.tarkotus kaikki tarrat repiä pois ja heittää maalia tilalle. uutta lokaria pitäis taakse saada ja koneeseenkin menee vaihtoon kampiakselia ja muuta,koska kampura on magneeton juuresta katkennu,mutta ei onneks aiheutunu lisää vahinkoa. :) mutta kaipais lisää tietoo että mistähä toho on toi R pääte tullu ku koskaa oo tullu vastaa missää muutaku pelkkää yyzetaa...