iskarien säätäminen

rescue73
Pyörä:
Rmz250k9, Gasgas TXT270, Ltr450k6
Paikkakunta:
Kokkola
Liittynyt:
28.5.2012 21:58
Re: iskarien säätäminen

ViestiKirjoittanut rescue73 » 29.10.2013 10:10

Moi, RMZ aiheen alle kirjoittamani kysely jousista, ajatellen talvista spooriajoa ja enskailua muutenkin taisi tulla väärään paikkaan. Eli 73kg rossiossi (kamat päällä n.+10kg=83-84kg) haluaisi tietää millaisia jousia pitäisi vaihdella 2009 vuoden pikkunelariin vakioiden tilalle? (etu 44 taka 54) :nolo:

KIITOS :)
Foge
Pyörä:
CRF 250R -09
Paikkakunta:
Helsinki
Liittynyt:
31.3.2009 16:04
Re: iskarien säätäminen

ViestiKirjoittanut Foge » 31.10.2013 11:38

Mitäköhän öljyä kannattaisi laittaa Showan takaiskariin (Honda CRF 250R '09)? Käykö ihan haarukkaöljy vai pitäisikö olla takaiskarille suositeltua öljyä? Mielellään laittaisi laadukasta kamaa, jotta ei tarvitse heti olla uudelleen huoltamassa.
OA243
Pyörä:
YZ450F
Liittynyt:
8.12.2007 22:32
Re: iskarien säätäminen

ViestiKirjoittanut OA243 » 1.11.2013 1:15

Kyllä sinne takaiskariin on ihan omat öljyt. Jonkun asteinen seppä on kyllä jo mun kirjoissa jos saa oman takaiskarinsa tehtyä ja ilmattomaksi.
OMS-Racing
Pyörä:
CRF450&250
Paikkakunta:
Mikkeli
Liittynyt:
27.4.2006 17:32
Re: iskarien säätäminen

ViestiKirjoittanut OMS-Racing » 1.11.2013 19:12

Öljyksi joo ihan iskarille tarkoitettua öljyä, nyt testissä itsellä Denicol. Mutta loppupeleissä hyvin simppeli homma. Hakee vaikka kaasut sitten jostain prätkäliikkeestä tai iskarinlaittajalta, kuten itse teen. Tästä vaikka videota neuvoksi http://www.youtube.com/watch?v=tu85Fnx8UPU
Tommi Toukola
Pyörä:
KTM 200EXC
Liittynyt:
27.1.2011 10:56
Re: iskarien säätäminen

ViestiKirjoittanut Tommi Toukola » 6.11.2013 20:48

Yleensä kaasut on saanut ilmatteeksi kun on öljyn ostanut samasta paikasta. Itse olen kokeillut takaiskarissa myös Bilteman keulaöljyä, vitosta ja mineraalina. Sunnuntai kuskina en huomannut eroa. Pakkasta oli enimmillään -16astetta eikä mitään moitittavaa toiminnassa. Paremmat kuskit varmaan olisi eron huomanneet? Kokeilin myös tietoisesti jättää hiukan ilmaa öljyn joukkoon eikä sekään mikään katastrofi ollut, hiukan huomasin pientä tyhjää kepin yläpäässä eli pitkänä ollessa. Tämäkin ilmeni vasta kun ajokertoja oli takana useampia. Mikäli itse huoltaa on touhu aika huoletonta ja testiä kiva tehdä. Toki pro ukoilta ja naisilta tulee sitten se vimpanpäälle oleva iskari ja sehän on tietty parempi kuin itsetehty. Luonnollisesti. Kaasun paineilla meinasin ruveta seuraavaksi testailemaan josko sillä sais jotain havaittavaa muutosta aikaan. Vai pitäsiköhän käyttää vaihteeksi omat iskarini jollain ammattilaisella, josko eroat tulisi sitten esiin? Kun on jonkin aikaa itse turannut on voinut tottua huonoihin ja toisella teettäminen saattaisi avata silmät omaan järjettömyyteen.
rescue73
Pyörä:
Rmz250k9, Gasgas TXT270, Ltr450k6
Paikkakunta:
Kokkola
Liittynyt:
28.5.2012 21:58
Re: iskarien säätäminen

ViestiKirjoittanut rescue73 » 7.11.2013 16:20

rescue73 kirjoitti:Moi, RMZ aiheen alle kirjoittamani kysely jousista, ajatellen talvista spooriajoa ja enskailua muutenkin taisi tulla väärään paikkaan. Eli 73kg rossiossi (kamat päällä n.+10kg=83-84kg) haluaisi tietää millaisia jousia pitäisi vaihdella 2009 vuoden pikkunelariin vakioiden tilalle? (etu 44 taka 54) :nolo:

KIITOS :)


Suzukilla ei ilmeisesti pysty ajamaan enskaa, ainakaan talvella :roll:
weeto269
Liittynyt:
5.7.2009 3:09
Re: iskarien säätäminen

ViestiKirjoittanut weeto269 » 25.11.2013 20:47

Kyselisin joltaki iskari gurulta näitä hommia. Eli sähköpostia tai soittoa menemään. Esim Silvanin petteri ku on suzuki miehiä nii varmasti tulee järkeviä vastauksia.

Mut ite omaan kysymykseen. Mitähän kannattais lähtee säätää/korjaan kuskissa, kun jarrutuksissa etu rengas tahtooo alkaan pompottelee sivuttai?
rescue73
Pyörä:
Rmz250k9, Gasgas TXT270, Ltr450k6
Paikkakunta:
Kokkola
Liittynyt:
28.5.2012 21:58
Re: iskarien säätäminen

ViestiKirjoittanut rescue73 » 25.11.2013 21:21

weeto269 kirjoitti:Kyselisin joltaki iskari gurulta näitä hommia. Eli sähköpostia tai soittoa menemään. Esim Silvanin petteri ku on suzuki miehiä nii varmasti tulee järkeviä vastauksia.

Mut ite omaan kysymykseen. Mitähän kannattais lähtee säätää/korjaan kuskissa, kun jarrutuksissa etu rengas tahtooo alkaan pompottelee sivuttai?


Moi, kyselylläni hain infoa millaisia muutoksia porukka olisi ominpäin tehnyt ja kuinka "vähillä" muutoksilla=euroilla pärjänneet. Tieto millaiset jouset pitäis olla, oli jo kysellessäni tilattukin ja tieto tuli Gustafsson racingistä itse Petteriltä myös Moto Racing Companystä vinkkejä asiaan. Keulan simmejä muutin Offroadpron keskusteluista lukemillani Oittisen Jukan vinkeillä ja nyt keula syö kivikot/juurakot hienosti. ;)
>tekemieni muutosten jälkeen ymmärrän että endurotouhukin voi olla hauskaa :lol:
8ade8
Pyörä:
Ktm exc 125 -14
Paikkakunta:
Lahti
Liittynyt:
7.5.2009 17:48
Re: iskarien säätäminen

ViestiKirjoittanut 8ade8 » 25.12.2013 22:54

Kuinka paljon öljyä kannattaa varata ktm sx125 -12 pyörän etuiskareiden öljynvaihtoon? Riittääkö litra?
JiiPee1305
Pyörä:
Honda crf250r '11
Liittynyt:
24.7.2012 22:16
Re: iskarien säätäminen

ViestiKirjoittanut JiiPee1305 » 28.12.2013 12:43

8ade8 kirjoitti:Kuinka paljon öljyä kannattaa varata ktm sx125 -12 pyörän etuiskareiden öljynvaihtoon? Riittääkö litra?


Muistelen jotta pahimoilleen ei riitä litran purkki, olipahan tavallinen tai 2-kammiokeula niin öljyä menee noin 6desiä per pumppu.
FMF
Liittynyt:
3.10.2007 15:53
Re: iskarien säätäminen

ViestiKirjoittanut FMF » 28.12.2013 17:40

Mistä löytyy lähimpänä Vantaata oleva iskarivelho?
sklitva
Pyörä:
Honda CR 250 2007
Paikkakunta:
Seinäjoki
Liittynyt:
6.7.2009 17:01
Re: iskarien säätäminen

ViestiKirjoittanut sklitva » 3.1.2014 10:25

Tere
onkos kukaan kokeillut laittaa eri jäykkyydellä olevia jousia etuiskarin eri putkiin?Onko ehdoton NO NO temppu vai voiko semmosta viritelmää kokeilla?Mietin josko talveksi koittais vähän löysentää etujousia,ei raaskisi kuitenkaa uutta paria löysempiä jousia ostaa,kun tallissa olis pari superlöysää vieteriä joista sais toisen nykyisen jousen kans toivotun "laskennallisen" jäykkyyden
((0.4kg/mm+0.47kg/mm)/2 ~0.44kg/mm) vs. nykyinen setuppi (0.47*2)/2=0.47kg/mm .

Alamäkipyöräilyssä on ihan yleistä laittaa keulaputkiin eri jäykkyiset jouset sopivan jäykkyyden saavuttamiseksi,mutta kuinkas kurapyörissä mahtaa asian laita olla..
"Jos asiat oikein huonosti menee,joutuu vittuun koulukotiin tai kadotukseen"

http://www.motot.net/galleria/kuva200614/

http://www.youtube.com/user/MrPilipsi/videos
mikulov
Pyörä:
KTM SX-F 450 -14, TM 450 -05
Paikkakunta:
Kausala
Liittynyt:
30.4.2010 15:31
Re: iskarien säätäminen

ViestiKirjoittanut mikulov » 3.1.2014 14:29

Ihan yleinen käytäntö, nou problem, paljon suurempi rasitus kolmiopaloihin ym. kohdistuu esim. Marzocchi keuloissa joissa toinen putki vaimentaa sisään ja toinen ulospäin.
8ade8
Pyörä:
Ktm exc 125 -14
Paikkakunta:
Lahti
Liittynyt:
7.5.2009 17:48
Re: iskarien säätäminen

ViestiKirjoittanut 8ade8 » 4.1.2014 16:40

Millasta öljypinnan korkeutta ootte käyttäny kotarin kaksikammio keulassa? Neuvoja miten sen saa kohdilleen?
Ohjekirjassa lukee:
360ml oil capacity fork leg without cartridge.
Tuuppaanko mä sit ton verran siihen ulompaan putkeen ja sillä selvä?
Siihen sisempään putkeen en kajonnut. :)
2-strokepower
Pyörä:
PV -99, Husse WRE -05
Liittynyt:
30.10.2010 13:23
Re: iskarien säätäminen

ViestiKirjoittanut 2-strokepower » 2.3.2014 14:31

Kun halutaan takaiskarin esijännitys jäykemmäks niin kumpaan suuntaan niitä renkaita säädetään?