iskarien säätäminen

ripekosk
Liittynyt:
25.8.2012 10:37
Re: iskarien säätäminen

ViestiKirjoittanut ripekosk » 10.7.2013 20:53

Mikähän mahtaa olla kun kummankaan etuiskarin sisäänmenovaimennus ei muutu
vaikka miten säätöjä muuttaa iskareitten pohjasta? Pyöränä Husqvarna CR. Iskarit saa jämäkämmiksi ajan kanssa kun ei suorita ilmausta, mutta uskaltaako pyörällä ajaa, jos sielä on jotain häikkää? Öljyjä en ole tarkastanut. Palautusvaimennus säätöruuvit on hajalla, joten sitä ei pysty testaamaan. Iskareihin tuskin koskettu aikoihin.
weeto269
Liittynyt:
5.7.2009 3:09
Re: iskarien säätäminen

ViestiKirjoittanut weeto269 » 10.7.2013 20:57

Vie iskarit huoltoon ja sen jälkeen kannattee ihmetellä asiaa.
8ade8
Pyörä:
Ktm exc 125 -14
Paikkakunta:
Lahti
Liittynyt:
7.5.2009 17:48
Re: iskarien säätäminen

ViestiKirjoittanut 8ade8 » 30.7.2013 0:48

Minkäs painoselle kuskille noi kotarin piikki sx:n vakio jouset tarkotettu?
Painan 55kg. Kannattaako noilla vakio jousilla ajaa vai pitäskö vaihtaa löysempiin?
Mitä nyt on tullut ajeltua radalla niin kyllä ne ainakin pohjaan menevät hyppyreissä.
Parta779
Pyörä:
Mbk mach g midrace 70cc "mäkhi" "Red Devil" ja offroad jogi stage6 alu 50cc.
Paikkakunta:
Kemi
Liittynyt:
2.6.2012 13:55
Re: iskarien säätäminen

ViestiKirjoittanut Parta779 » 30.7.2013 11:04

Eiks niis ole niitä säätöjä, pistä niistä tiukemmalle.
Ja kannattaa huoltaa ne myös.

Ja miks pitäs vaihtaa löysempii jos noiki jo pohjaa.
It Ain't fast without mixed gas!
Hoppa
Liittynyt:
4.12.2009 10:31
Re: iskarien säätäminen

ViestiKirjoittanut Hoppa » 30.8.2013 10:39

Kertooko joku 2013 Kawasaki kx450f jousituksen tehdasasetukset. Käytettynä ostin liikkeestä ja eivät löytäneet manuaalia ostohetkellä. Olisi hyvä tietää perusasetus mistä lähteä ruuvailemaan.
JayDaddy
Pyörä:
YZ450F '17
Paikkakunta:
Aura
Liittynyt:
20.9.2003 13:23
Re: iskarien säätäminen

ViestiKirjoittanut JayDaddy » 30.8.2013 11:12

Hoppa kirjoitti:Kertooko joku 2013 Kawasaki kx450f jousituksen tehdasasetukset. Käytettynä ostin liikkeestä ja eivät löytäneet manuaalia ostohetkellä. Olisi hyvä tietää perusasetus mistä lähteä ruuvailemaan.


Pitääpä varmistaa vielä manuaalista, mutta... numerot "auki kun ensin ruuvattu täysin kiinni"
Keula:
* Comp: 11
* Reb: 9

Takakeppi:
* Hi-comp: 1.5 kierrosta
* Low-comp: 11
* Reb: 20

E: Väärin meni. Nyt korjattu manuskan arvot yläpuolelle.
Stylish as usual @ 2006
@ Twitter
Hoppa
Liittynyt:
4.12.2009 10:31
Re: iskarien säätäminen

ViestiKirjoittanut Hoppa » 30.8.2013 19:37

Jep, kiitoksia vaan kovasti. Ja eikun säätämään...
Jan_ne89
Pyörä:
kx250F -13
Paikkakunta:
Tampere
Liittynyt:
27.8.2004 23:54
Re: iskarien säätäminen

ViestiKirjoittanut Jan_ne89 » 30.8.2013 21:56

säädin tossa ohjauslaakerin stemmiä, kun luulin välyksen olevan siinä kun eturenkaasta veti ja työnsi niin klappas, mutta vika paikallistukin iskareihin. Uskaltaako tolla nyt huomenna mennä ajamaan ollenkaan kun iskarin liukuputkea heiluttaa pyörän suuntasesti eteen ja taakse niin se klappaa ulkoputkessa ? Koko pyörällä ajettu vasta reilu 10h ja iskareita ei ole vielä avattu, mikä sielä nyt jo rikki on ?
Guuna#243
Pyörä:
EXC 250 '14
Liittynyt:
5.1.2009 0:40
Re: iskarien säätäminen

ViestiKirjoittanut Guuna#243 » 30.8.2013 21:58

Jan_ne89 kirjoitti:säädin tossa ohjauslaakerin stemmiä, kun luulin välyksen olevan siinä kun eturenkaasta veti ja työnsi niin klappas, mutta vika paikallistukin iskareihin. Uskaltaako tolla nyt huomenna mennä ajamaan ollenkaan kun iskarin liukuputkea heiluttaa pyörän suuntasesti eteen ja taakse niin se klappaa ulkoputkessa ? Koko pyörällä ajettu vasta reilu 10h ja iskareita ei ole vielä avattu, mikä sielä nyt jo rikki on ?

klapi kuuluu asiaan..
Kiinteistö- ja konehuolto Heinonen
Jan_ne89
Pyörä:
kx250F -13
Paikkakunta:
Tampere
Liittynyt:
27.8.2004 23:54
Re: iskarien säätäminen

ViestiKirjoittanut Jan_ne89 » 30.8.2013 22:09

Guuna#243 kirjoitti:
Jan_ne89 kirjoitti:säädin tossa ohjauslaakerin stemmiä, kun luulin välyksen olevan siinä kun eturenkaasta veti ja työnsi niin klappas, mutta vika paikallistukin iskareihin. Uskaltaako tolla nyt huomenna mennä ajamaan ollenkaan kun iskarin liukuputkea heiluttaa pyörän suuntasesti eteen ja taakse niin se klappaa ulkoputkessa ? Koko pyörällä ajettu vasta reilu 10h ja iskareita ei ole vielä avattu, mikä sielä nyt jo rikki on ?

klapi kuuluu asiaan..
huh, pelastit mun yöunet.. kotarissa ei tollasta muistaakseni ollut, tai sitten en vaan huomannut, joten oon eläny luulossa että klappia ei noissa oo. Noh aina viisastuu..
Minusta toi kawan manuskan ohje ylipäätään on aika pulssittiä, jossa neuvotaan tarkastamaan ohjausllaakerin kireys juurikin tolla metodilla että etupyörä ilmaan ja vemputtaa eteen ja taakse, jolloin välystä ei saisi olla, mutta ainahan sielä se välys on kun se ilmaantuu jo iskareista.
Vähän offtopic mutta avauduimpa nyt..
Jan_ne89
Pyörä:
kx250F -13
Paikkakunta:
Tampere
Liittynyt:
27.8.2004 23:54
Re: iskarien säätäminen

ViestiKirjoittanut Jan_ne89 » 2.9.2013 18:12

Mittailin tossa kawasta takajousen painauman takaa, ja tulos oli 115mm istuen munat melko tankissa. Muistelisin että toi "suositus" on 90-100mm, eli hiukan pitää takajousta kiristää ? Kaikki asetukset on tällä hetkellä tehdasarvoissa.
Kannattaako nyt samalla keulan jousen esijännitystä ruuvata myös kireämmälle kun perääkin, jotta pyörä pysyy balanssissa ? Hypyt lähtee nykysillä asetuksilla todella hallitusti, ainoostaan mutka-ajo tökkii.
Etupamput huollan nyt samalla, ja öljyä hiukan lisään, koska useimmilla radoilla joutuu vielä isoimmat hypyt jättään tasaselle jolloin pohjaa etupää. 10mm Kerrallaan kannattaa varmaan pintaa lähteä nostamaan ? Sitten nostan vielä keulaa T paloissa 5mm,josko se auttais tohon kankeaan mutka-ajoon.
Paljon kysymyksiä, mutta toivottavasti joku jaksaa vastailla harrastelialle !
TeKaMOTO
Pyörä:
Kawasaki KX450F 2013
Paikkakunta:
Hyvinkää
Liittynyt:
13.12.2005 15:16
Re: iskarien säätäminen

ViestiKirjoittanut TeKaMOTO » 3.9.2013 1:26

Melkein voisi harkita pikkusen jäykempiä jousia molempiin päihin tuon kuvauksen perusteella.Toki noista toimenpitestä on varmasti apua, mutta itse veisin iskaripajalle laittoon...tuleehan ainakin kerralla sellaset kun pitää. Vähän saattaa myös vaikuttaa se, etten ole ikinä noita pystynyt enkä jaksanut alkaa räpläämään :roll:

Tuon pumppujen liikuttamisen t-kappaleissa jättäisin ensin tekemättä ja muuttaisin vasta sitten jos keppien säätämisen jälkeen ei tunnu kääntyvän.
TeKaMOTO@Youtube
Jan_ne89
Pyörä:
kx250F -13
Paikkakunta:
Tampere
Liittynyt:
27.8.2004 23:54
Re: iskarien säätäminen

ViestiKirjoittanut Jan_ne89 » 3.9.2013 6:19

jousien vaihto ei käyny mulla mielessä, koska painan itse noin 70kg ja mun painoselle manuskan mukaan noi jouset on suunnilleen tehty. Mutta kiristän nyt alkuun molempia päitä, lisään keulaan öljyä ja mittaan painauman noiden jälkeen ja testailen radalla mitä sanoo.
Ajan samoilla säädöillä pehmeellä ja kovalla radalla ja pehmee tuottaa selvästi enemmän ongelmia ja juurikin mutkissa.
Mutta kiitos sulle !
jot
Liittynyt:
29.9.2006 19:20
Re: iskarien säätäminen

ViestiKirjoittanut jot » 3.9.2013 13:10

Älä vaihda jousia. Pistä taakse lisää esijännitystä niin että race sag on 100-105 ja mittaa free sag sen jälkeen. Jos free sag ei ole haitarissa 20-45mm luultavasti niin on väärä jousi.

Onko etupäässä esijännityksen säätö ulkopuolella? Uskoisin kyllä, että ongelma korjaantuun oikealla race sagilla.
Jan_ne89
Pyörä:
kx250F -13
Paikkakunta:
Tampere
Liittynyt:
27.8.2004 23:54
Re: iskarien säätäminen

ViestiKirjoittanut Jan_ne89 » 3.9.2013 19:41

jo kirjoitti:Älä vaihda jousia. Pistä taakse lisää esijännitystä niin että race sag on 100-105 ja mittaa free sag sen jälkeen. Jos free sag ei ole haitarissa 20-45mm luultavasti niin on väärä jousi.

Onko etupäässä esijännityksen säätö ulkopuolella? Uskoisin kyllä, että ongelma korjaantuun oikealla race sagilla.
säädetään ! Kyllä etupäästä löytyy ulkopuolelta toi esijännityksen säätö, tais olla yli 30 klikkiä säätövaraa.. Mutta joo, mittaan noi sagit kun olen säätäny ja ilmottelen mitä mittoja tuli.