Valoa kansalle joka pimeässä ajelee

Legacy__
Pyörä:
250 exc -12
Paikkakunta:
Kuhmoinen
Liittynyt:
2.10.2008 20:26

ViestiKirjoittanut Legacy__ » 12.3.2011 18:42

No ei perkele, ostaisin toki, muttakun tullu nuo vehkeet jo hommattua ja vähän niinkun vaan umpiota vailla. Mutta jos sen verran viittisit tuosta valaista, että miten oot ton katkasijan hoitannu, käsittääkseni kotarin orkkis katkasijalla, mutta miten? :)
http://www.motot.net/talli/osat/id40984/ KTM osasia!!!
Tommi Toukola
Pyörä:
KTM 200EXC
Liittynyt:
27.1.2011 10:56

ViestiKirjoittanut Tommi Toukola » 13.3.2011 1:04

Joo, Kotarin oma katkaisija hoitaa valojen sytytyksen ja pitkille/lyhyille vaihdon. Aivan samalla tavalla kuin vakionakin. Ei mitään muutosta/lisäystä mopon laitteisiin, pelkkä töpselin kiinnittäminen riittää.
Hepex
Paikkakunta:
Lappeenranta
Liittynyt:
13.9.2008 22:15

ViestiKirjoittanut Hepex » 16.3.2011 23:19

Kuva
Tällasta.. Kyseessä ällanen: http://www.dealextreme.com/p/ssc-p7-2-x ... uded-36018
(kuvassa etujarruletku pienentää valokuviota aika rajusti + valo suunnattu perseelleen, pitää ottaa joskus parempi foto.
Revenge
Liittynyt:
18.6.2009 19:08
Re: Valoa kansalle joka pimeässä ajelee

ViestiKirjoittanut Revenge » 4.6.2011 14:49

Tuossa tuli valot rakenneltua crossin koneeseen ja on yks aika iso ongelma. Meinaa akku ei lataudu.
Pitäisikö tuo latautua ihan vain magneetolta säätimeen ja siitä akkuun tulevalla virralla vai pitäiskö olla joku laturi? Ite olen näissä ihan käsi.
proppu
Pyörä:
HVA WRE
Paikkakunta:
Joensuu
Liittynyt:
2.5.2009 16:17
Re: Valoa kansalle joka pimeässä ajelee

ViestiKirjoittanut proppu » 5.6.2011 18:10

Kai siellä on tasasuuntaaja ennen akkua? Kun se ei lataudu vaihtosähköllä.
Revenge
Liittynyt:
18.6.2009 19:08
Re: Valoa kansalle joka pimeässä ajelee

ViestiKirjoittanut Revenge » 5.6.2011 21:01

Ei oo tasasuuntaajaa. Pitäis varmaan sellasella koittaa.
Tutkin tota asiaa tänää vähä lisää ja huomasin että jännitteensäätäjältä tuleva jännite pienenee kaasua annettaessa. Mistä johtuisi tuo? Jotkut johdot mahdollisesti väärin päin?
Revenge
Liittynyt:
18.6.2009 19:08
Re: Valoa kansalle joka pimeässä ajelee

ViestiKirjoittanut Revenge » 11.6.2011 23:29

Apuja tarvittais taas kerran. Pitäisi käämittää kawasakin valopuola uusiks koska se on paska.
Mutta tuollaiseen on todella vaikea löytää "ohjeita". Löytyy vaikka kuinka käämittämisestä juttua että porukka on sitä itse harrastellut, mutta kukaan ei ole laatinut mitään hyvää perus ohjetta.
Ainoa hyvä ohje on löytynyt kokusanin puolalle mutta ei sitten millään löydy samaan malliin kuin kawassa. Olisi kiva jos joku voisi opastaa vähän yleis asioita tuosta käämittämisestä. Kiitos jo etukäteen.
-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42
Re: Valoa kansalle joka pimeässä ajelee

ViestiKirjoittanut -Zone- » 11.6.2011 23:55

Revenge kirjoitti:Olisi kiva jos joku voisi opastaa vähän yleis asioita tuosta käämittämisestä. Kiitos jo etukäteen.

En muista, kuinka hyvin tuossa Sirkun jutussa oli asiasta, enkä jaksa nyt sitä lukaistakaan. http://www.kolumbus.fi/sivutie/winding.htm Aika täti vaan on.
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
Revenge
Liittynyt:
18.6.2009 19:08
Re: Valoa kansalle joka pimeässä ajelee

ViestiKirjoittanut Revenge » 12.6.2011 18:45

Ton itekki bongasin, mutta oli eri malliselle puolalle. Tohon kun tulee yhteensä noihin kaikkiin se 100-200 kierrosta mutta kawan mallissa tulee yli tuhannen kierrosta ilmeisesti. Vielä tarvitsis siis apuja.
SMK)
Pyörä:
Sherco SE 450i -12 "ADV"
Liittynyt:
19.11.2008 12:13
Re: Valoa kansalle joka pimeässä ajelee

ViestiKirjoittanut SMK) » 15.6.2011 11:05

No eipä ole valokäämitys jos tulee noin paljon kierroksia, että onnee vaan sytkäkäämin tuhoomiseen. Vois oikeesti ottaa terveen maalaisjärjen käteen ennen kun edes suunnittelee käämimistä, kyllä netistä löytyy tietoa esim. resistiivisyys kuparille niin pitäis jo tajuta ettei se hiuksenohut lanka voi olla tehoa syövien kikkareitten syöttöön. Jos taas resistiivisyyskin on termina outo niin valmista ohjetta sille pohjatiedolle ei vaan ole, mut hei, vaivannäöllä ja vähän sähkötekniikkaan tutustumalla pääset pitkälle. Jos viitsit.
BR Pro Service offroad varosat, voitelu, renkaat, alan työt
Sherco endurot
http://www.facebook.com/pages/BR-Pro-Se ... 7755961413
Revenge
Liittynyt:
18.6.2009 19:08
Re: Valoa kansalle joka pimeässä ajelee

ViestiKirjoittanut Revenge » 16.6.2011 2:41

Sen verran tiedän että sytkäkäämiä en tuhonnut. Vanhaan valopuolaan oli pyöritetty 10m 0.6mm lankaa ja tuotti sen 3-4V ja nyt kun tein uusiksi niin laitoin tupla määrän eli 20m 0.4mm lankaa.
Tänään selviääkin sitte toimiiko vai räjähtääkö koko pyörä taivaan tuuliin.
Näitä hommiahan tehdään kasiluokan fyysiikan sähköopin pohjilla joista nyt on muutama vuos, että...
Nyt kun luki lisää noista sähkö asiosta niin tuo on vielä epäselvempi kuin aluksi.

Eli pitäisikö valopuolassa langan olla lyhyempi ja paksumpi vai pitempi ja ohuempi.
Näin olen nyt käsittänyt että paksummalla langalla saadaan enemmän virtaa ja suuremmalla kierros määrällä suurempi jännite?

Et tuo nykyinen käämitys tais mennä iha vituilleen.
Hepex
Paikkakunta:
Lappeenranta
Liittynyt:
13.9.2008 22:15
Re: Valoa kansalle joka pimeässä ajelee

ViestiKirjoittanut Hepex » 16.6.2011 7:46

Mitä paksumpi johdin niin sen pienempi resistanssi (vastus). Ja mitä pidempi johdin, sen enemmän virtahävikkiä.
Revenge
Liittynyt:
18.6.2009 19:08
Re: Valoa kansalle joka pimeässä ajelee

ViestiKirjoittanut Revenge » 6.7.2011 12:22

Vähn kysymyksiä lisää. Sain tuon puolan toimimaan ja tuottaa nyt sen 45W eli riittää hyvin etu- ja takavalolle. Virtahan tulee magneetolta suoraan valoille ja näiden väliin on kytketty rosvolla electrixin 2-johtoinen regu. Mutta ongelma on se että akkua ei voi ladata näin koska jos ottaa siihen virran samasta kuin valoillekkin ja iskee maihin niin menee tietty oikkarii. Eli pitäisikö olla regu jossa on 3 johtoa: esim. Musta maa, keltanen magneettoon ja ruskea josta tulee ulos se +12V? Pikainen vastaus olisi tarpeen.
läppis
Pyörä:
Yamaha yz 125 & GIZ 200cc & Tunturi SuperSport & Aprilia MX
Paikkakunta:
Jokioinen
Liittynyt:
26.8.2007 10:56
Re: Valoa kansalle joka pimeässä ajelee

ViestiKirjoittanut läppis » 24.7.2011 15:50

Ostin Electrex world:in valopuolan 125cc 2005 vuotiseen yamahaan, mutta ongelmana on, että miten yamahan sähköt tuohon valopuolaan liitetään. Valopuolassa on 2 paikkaa johon kolvata johto, mutta yamahalta tulee 4 johtoa. Mikä siis mihin?
TJII
Pyörä:
TM en 250 4t
Paikkakunta:
Pirkanmaa
Liittynyt:
1.12.2010 16:32
Re: Valoa kansalle joka pimeässä ajelee

ViestiKirjoittanut TJII » 25.7.2011 16:07

Tässä olis jollekkin pikku tehtävänä ratkaista nuo projektipyöräni valosähköt. Iski näköjään ihan totaali oikosulku aivoihin, enkä nyt noihin jaksa alkaa enempää perehtyä kun muutakin tekemistä tuon pyörän saattamisessa ajokuntoon vielä on.

Eli jos on mielenkiintoa, niin veteletkö allaolevaan kuvaan sähköjohdot, ja lähetä vaikkapa se fiksattuna sähköpostiini jnstre@hotmail.com.

Virtapäästä tulee siis 2 keltaista johtoa, käytössä on jännitteensäädin, jossa musta ja keltainen johto, etuvalokatkaisijalle pitäisi saada virta samoin kun takavalolle. Onko molempia keltaisia johtoja pakko käyttää? Keulassa valoina 10w ledit, joten luulisin että pienempikin virta riittää.

Kiitos.

Kuva

Uploaded with ImageShack.us
Osien ruiskumaalausta ammattitaidolla. YV!