Valoa kansalle joka pimeässä ajelee

Fleshgear
Pyörä:
Rm & Exc
Paikkakunta:
Nokia
Liittynyt:
25.11.2003 13:41

ViestiKirjoittanut Fleshgear » 17.11.2005 12:08

Jep. En tajua kyllä itekkään enää, toi oli jotain selvitystä 'parin' jälkeen joten olkoot hauskuuttamassa =)
Juuei siisjoo.
SMK;-)
Paikkakunta:
Mansester
Liittynyt:
22.9.2005 11:43

ViestiKirjoittanut SMK;-) » 17.11.2005 13:50

No niin.
Siellä keskellä (yleensä näin päin) on siis roottori ja ulkokehällä kiinteästi käämitys. Roottorissa olevat kestomagneetit aiheuttavat magneettivuon ja kun roottori pyörii, magneettivuo muuttuu koko ajan. Muuttuva magneettivuo taas indusoi johtimeen virran, ja kun sitä johdinta on piiiitkä pätkä ja ilmarako pieni niin saadaan havaittavaa sähköteakin ulos. Kunhan ne johdon päät on yhdistetty jonkun kuorman kautta toisiinsa.
Tämä saatu vaihtosähkö käy suoraan valojen polttamiseen, ei se hehkulamppu tai halogeeni tosiaankaan tiedä miten päin se virta siellä langassa (vastuksessa) läpi kulkee. Mutta, jos sen virtapään tuotto onkin enemmän kuin mitä valot kuluttavat, nousee jännite ja valot sanoo poks. Sen vuoksi tarvitaan myös jännitteensäädin, joka oikosulkee ylimääräisen sähköenergian runkoon, pitäen näin jännitteen esim. maks 15V:ssa.
Akun lataamiseen se vaihtosähkö ei käy, jolloin se pitää tasasuunnata. Yhdellä diodilla saadaan puoliaaltotasasuunnattua tasavirtaa/jännitettä, eli puolet ajasta energia menee hukkaan. Neljällä diodilla saadaan täysaaltotasasuunnattua tasasähkö ja liittämällä rinnalle vielä konkka, saadaa ulostulojännitekin pysymään paremmin vakiona. Näiden kaikkien perään voi sitten kytkeä akun. Ja diodin ylihän jännitehäviö on aina 0.6V, eli täysaaltotasasuunnatussa järjestelmässä jännitehäviö tasasuuntaksessa on 1.2V, virrasta riippumatta.
Tasasuuntaajaa ja jännitteensäädin tulee valita sen mukaan kuinka suuri on virtapään antama teho, itselläni on 150W säädin ja 25A kestävä tasasuuntaaja.
www.dymatech.tk Enduuroa ;-)
jarno2
Paikkakunta:
Utajärvi
Liittynyt:
23.9.2003 21:56

ViestiKirjoittanut jarno2 » 20.11.2005 18:55

mulla on tuossa jammussa 6v valosysteemi niin sillä ei paljo näe kun se on semmonen että valo on kirkas vaan sillon ku on kaasu aika lailla pohjassa. onko ihan normaalia tuommonen. pitäs saaha paremmat valot hommattua tuohon. tekeeköhän niillä 12 voltin käämityksillä mitään mitä on myynnissä? vai pitäsköhän tuohon rueta kehittelemään akkua.
SMK;-)
Paikkakunta:
Mansester
Liittynyt:
22.9.2005 11:43

ViestiKirjoittanut SMK;-) » 20.11.2005 19:33

Lues toi edellinen läpi ensin!
Ei taida watit riittää...
www.dymatech.tk Enduuroa ;-)
s304
Liittynyt:
5.5.2005 18:52

ViestiKirjoittanut s304 » 20.11.2005 23:57

Ei kuitenkaa tule paljoa ajeltua niin ajattelin käyttää tuota YZF:n(10Ah) akkua sen verran mitä pimeällä tulee ajettua. Minne olette laitelleet akun crossissa? Tuollainen 10Ah akku on kuitenkin aika iso, koittaisiko sitten saada penkin alle putsarikoteloon, mitään kiinnikkeitä ei jaksaisi hitsata.
Mitenkäs kun joku puhui että repussa pitänyt, itseäni lähinnä arvelutti että jos vetää huolella nurin niin voi tulla akkuhapot niskaan, tietenkin voisi kehittää jonkun hyvän kotelon akulle.
Fleshgear
Pyörä:
Rm & Exc
Paikkakunta:
Nokia
Liittynyt:
25.11.2003 13:41

ViestiKirjoittanut Fleshgear » 21.11.2005 0:48

Hyytelö-akku, niin ei hapot haittaa. Paras paikka on suojassa putsarikotelon sisällä, omaan kotkaan sai vaivattomasti sovitettua, kun löytyi kaks sopivaa kiinnitysreikää ja sopiva kolo. Reikäraudalla kiinnitys ja pehmusteet väliin ettei hierrä akkua. Toinen hyvä paikka on etupumppujen valissä, maskin takana.
Juuei siisjoo.
s304
Liittynyt:
5.5.2005 18:52

ViestiKirjoittanut s304 » 24.11.2005 22:42

Vielä vähä tyhmiä kyselen....

Tällä hetkellä sellainen maski jossa 2* 35w halogeenit. Kun niissä on itsessään heijastin niin olisiko sitten esim H4 55w tehokkaampi koska yleensä sellaisissa maskeissa on iso erillinen heijastin. Etää onko järkeä hommata hommata parempaa maskia?
Ja olisiko sitten järkevämpää pitää 2*35w, vai yksi 75w halogeeni.
Kokeilin mahduttaa akkua putsarikoteloon, ja ei sovi mitenkään putsari paikallaan. Voisiko asian ratkaista silleen että virittäisi vaahtomuovin palasen siihen imuilman oton eteen, vai kuinka tärkeä on olla juuri se alkuperäinen puolipallon muotoinen putsari? Pelottaa vaan mennä kokeilemaan ettei vaan mene seos liian laihalle ja leikkaa tjsp.
Vedin jo johdot maskilta taakse ja laitoin kytkimen tappokytkimen viereen, ja tänään kokeilin akku repussa niin ihan hyvät valot oli, mutta tuo akku repussa on aika vaivalloinen ja mieluiten kehittäisi kyllä akulle mopoon jonkun kiinteän paikan.
SMK;-)
Paikkakunta:
Mansester
Liittynyt:
22.9.2005 11:43

ViestiKirjoittanut SMK;-) » 24.11.2005 23:42

Älä nyt vaan kotkaa mitään sen putsarin kanssa! Osta pienempi akku sitten, tai vaikka 2: toinen maskin taa ja toinen sinne putsarikoteloon.
Hyvistä spoteista tulee hyvin valoa, H4:n kanssa tarviit hyvän umpion niin päihittää spotit, koska keila ei ole pallomainen.
www.dymatech.tk Enduuroa ;-)
Horna
Liittynyt:
27.8.2005 14:30

ViestiKirjoittanut Horna » 25.11.2005 1:06

Ajattelin itekkin laittaa pyörään endurovalot kiinni kun valovehkeet pyörän mukana tuli.. Mutta millä sen valokäämille tulevan roottorin saa kiinni? Ilmeisesti jonkinlainen putkimutteri on ainoo mahdollisuus? Muutamasta rautakaupasta oon sellasia katellu mutta eipä oo sopivaa silmään osunu, joten mistähän sellasta kannattas kysellä? Vai onko olemassa joku muukin keino kiinnitykseen?
SMK;-)
Paikkakunta:
Mansester
Liittynyt:
22.9.2005 11:43

ViestiKirjoittanut SMK;-) » 25.11.2005 2:22

Eli sulla on "lisä"vauhtipyörä, isompi koppa ja siinä käämitys ulkokehällä? Onko Kokousan'n sähköt? Käy nimittäin sama ulosvetäjä Kawiin (-02 125cc), Temmeihin ja Kotareihin...luultavasti siis temmin pulttikin.
JOS ne virtavehkeet on Brandt'ltä, niin sieltä saa pultinkin, ellei, niin valmistajalta. Kato se kierre kierretulkilla niin voin kattoo omastani kanssa, verrataan jos temmin "mutteri" vaikka kävis...tai sit teetät sorvarilla korvaavan.
www.dymatech.tk Enduuroa ;-)
fLeX
Paikkakunta:
haukipudas
Liittynyt:
7.8.2005 2:13

ViestiKirjoittanut fLeX » 29.11.2005 0:10

laittakaa 12voltin porakoneen akku
penkin alle ja emc:ltä maski ja akulta
piuhat siihen ja ku akku loppuu nii lataa vaa
porakonee laturilla. ja on helppoa
Keijo-crossi
Liittynyt:
17.10.2004 15:59

ViestiKirjoittanut Keijo-crossi » 29.11.2005 0:40

Niin tai ostaa jostai 12 dynamon ja laittaa takarenkaaseen kiinni ja piuhat maskilamppuun.
suomursu
Liittynyt:
2.12.2004 0:51

ViestiKirjoittanut suomursu » 29.11.2005 1:07

No mikäs siinä ellei kunto kestä ajaa kuin puoli tuntia kerrallaan!
Mopolla metsään ja työntämällä takasin!
FrisCo
Pyörä:
Yamaha ja Suzuki
Paikkakunta:
Anjalankoski
Liittynyt:
3.10.2005 13:53
asdf

ViestiKirjoittanut FrisCo » 24.7.2006 10:32

laitoin taakse fiatin kylkivilkut ja nyt ne vilkkuu molemmat yhtäaikaa. on kokeiltu johtoja vaihtaa ties miten ja sitten kun otti etuvilkusta polttimon pois niin alko toimia. mitä pitäs tehä et sais toimii?
1080
Liittynyt:
1.8.2004 18:51
Re: asdf

ViestiKirjoittanut 1080 » 24.7.2006 12:06

FrisCo kirjoitti:laitoin taakse fiatin kylkivilkut ja nyt ne vilkkuu molemmat yhtäaikaa. on kokeiltu johtoja vaihtaa ties miten ja sitten kun otti etuvilkusta polttimon pois niin alko toimia. mitä pitäs tehä et sais toimii?

Mopo puolelle.