Männät

J_I
Liittynyt:
1.2.2011 22:34

ViestiKirjoittanut J_I » 1.2.2011 23:08

Kyselisin tässä muiden mielipidettä siitä, että minkälainen on männän sanotaan noin "normaali" vaihtoväli, jos puhutaan nyt 250 kuutioisesta 2-tahti koneesta? Tietenkin se riippuu malleista, mutta jos nyt ihan yleisesti ottaen vaan......
MotoX
Pyörä:
Suzuki RM 250 '06
Liittynyt:
20.2.2002 3:00

ViestiKirjoittanut MotoX » 1.2.2011 23:22

Jos et hirveästi huudata niin kyllä se varmaan 100h hyvin kestää. Jos vähän reippaammin huudatat niin ehkä se perus 50h.
^^jünther^^
Liittynyt:
16.4.2006 20:24

ViestiKirjoittanut ^^jünther^^ » 21.2.2011 15:15

En kyllä paljoa yli 50H yhellä männällä ajelis, Cr:llä aikonaan sen melkeen 70H ajoin ja ei se miltään kauheen hyvältä enää näyttäny ja eihän sellanen enää paljoa tarvi ku huono tuuri sattuu ja lähtee helma kävelemään , niinkun kaverin Rm:lle kävi :D Kyllä se kannattaa ajoissa vaihtaa ni halvemmalla pääsee
MotoX
Pyörä:
Suzuki RM 250 '06
Liittynyt:
20.2.2002 3:00

ViestiKirjoittanut MotoX » 21.2.2011 18:52

Varmaan crossikäytössä kannattaa vaihtaa korkeintaan 50h välein, mutta kokemusta on että kyllä se mäntä aloittelijalla ainakin sen 100h kestää kunhan vaa ajaa kunnon öljyillä ja puhtaalla ilmanputsarilla. Mutta onhan se parempi vaihtaa varmuuden vuoksi ajoissa ettei mene homma kalliiksi.
<Gilera>
Pyörä:
Gilera RCR -07, Suzuki RM 250
Liittynyt:
23.11.2009 17:16

ViestiKirjoittanut <Gilera> » 12.3.2011 1:08

250 rm -88
Eli vien ton sylinterin pinnoitukseen ja tarttis tietää millanen mäntä kannattas/ptäs laittaa kyseiseen pyörään.
Osaako joku sanoa millainen mäntä tuohon kyseiseen pyörään menisi kun eihän sinne saanut ihan mitä tahansa mäntää laittaa tai männänrenkaita kun siinä on sehän pinnoitetaan sillä nicasil pinnoitteella?
Jepuz
Pyörä:
Aprilia SMXV450 VDB replica, Aprilia MXV450
Paikkakunta:
Tuusula
Liittynyt:
10.7.2005 23:40

ViestiKirjoittanut Jepuz » 6.4.2011 21:09

Männänvaihto odottais piikkisessä yammun -04:ssa.
Männästä löytyy merkinnät: ART 5NY00 L 1 (käsittääkseni OEM-mäntä tuotekoodin perusteella)
Sylinteristä: 30718 402 5XE00 124cc Y-1
Sylinterin kannesta G2 5UN 3F 30

Ohjekirjassa kerrotaan, että männästä ja sylinteristä pitäis löytyä A/B/C/D merkinnät.
Ja sen perusteella laittaa mäntä vastaamaan sylinterin koodia, tyyliin A/A, B/B, C/C, D/D.
Missähän nää koodit mahtais sijaita (ei löydy ohjekirjan osottamalta paikalta), kun en löydä kun yllämainitut merkinnät..
Eniten mua häiritsee noiden kirjainten puute?! Pitäiskö välysten mittaus suorittaa rakotulkilla männän ja sylinterin kanssa? Ja jos joku selventäis tän mittaustoimituksen vielä ihan rautalangasta väännettynä.

Heräs ajatusleikki jos toi numero vastaiskin kirjainta, tyyliin A=1,B=2,C=3,D=4?
Ja tällöin A-koon mäntä olisi oikea valinta. Koitin soitella pariin firmaan tossa iltapäivällä, mut oli niin kiireistä ettei neuvoja herunut. Huomenna soitan aamupäivällä uusiks..

Koitin männät/huolto&korjaus/yz topicit selailla läpi, mut ei mitään yleishyödyllistä "varmaa/selkeetä faktaa" jäänyt käteen.
Jos joku osais valaista, niin kiitos siitä.
Sladissa sisään, paareilla ulos.. #210 Allrightin miittien kotisivu!
Kervine
Liittynyt:
3.9.2002 8:59

ViestiKirjoittanut Kervine » 6.4.2011 21:16

Onko männänlaessa mitään merkintää? Jostain kohtaa sylinteristä se kirjain löytyy. Ei ole valettu jälki vaan meistillä lyöty.
Jepuz
Pyörä:
Aprilia SMXV450 VDB replica, Aprilia MXV450
Paikkakunta:
Tuusula
Liittynyt:
10.7.2005 23:40

ViestiKirjoittanut Jepuz » 6.4.2011 21:22

Kervine kirjoitti:Onko männänlaessa mitään merkintää? Jostain kohtaa sylinteristä se kirjain löytyy. Ei ole valettu jälki vaan meistillä lyöty.


Nuoli on ainut merkintä männänlaella. Noi koodit oli kaikki mitä löyty, ja nekin löyty sieltä sisäpuolelta. Ei ollu ees pahasti karstoittunu se päällinen, liotinaineella pesin puhtaaksi. Se meistillä löyty jälki sit sylinteristä on ilmeisesti jonnekin kadonnu entisen omistajan aikoihin? Kun ei tosiaan ainakaan ohjekirjan osoittamasta paikasta löydy.. eikä kyllä mistään muualtakaan..
E: Ja tosiaan ohjekirja kertoi männänlaen kirjaimen paikaksi, ja sylinterissä sylinteriseinämän, hieman tuon numerosarjan yläpuolelta.
Sladissa sisään, paareilla ulos.. #210 Allrightin miittien kotisivu!
SMK)
Pyörä:
Sherco SE 450i -12 "ADV"
Liittynyt:
19.11.2008 12:13

ViestiKirjoittanut SMK) » 6.4.2011 23:24

Vakiokooltahan tuo näyttää vrt. tuotekoodi vrt. vaikka toi räjäytyskuvalinkki stickeissä. Kato nyt kummiskin että siinä pytyssä on enää edes selkee hoonausjäki näkyvissä ennen kuin tilaat mäntää, uudelleenhoonaus = 1 satku jos haluat leikkiä.
BR Pro Service offroad varosat, voitelu, renkaat, alan työt
Sherco endurot
http://www.facebook.com/pages/BR-Pro-Se ... 7755961413
Jepuz
Pyörä:
Aprilia SMXV450 VDB replica, Aprilia MXV450
Paikkakunta:
Tuusula
Liittynyt:
10.7.2005 23:40

ViestiKirjoittanut Jepuz » 6.4.2011 23:34

Juu tuotekoodia vertailinkin, ja tulin siihen tulokseen että tota ART:n "vakiomäntää" ei saa kun yhtä kokoa. Mut mikäs tää koko ois sitten noista A/B/C/D? Jos se ois loogisesti ajateltuna A, niin mitäs jos sylinteri oiskin kokoa B/C/D? Jäi toi ajatus pyörii mielessä, kun ohjekirjassa lukee "NOTE: When you purchase a cylinder, you cannot designate its size. Choose the piston that matches the above chart."
Ja sylintereitä on taulukon mukaan koot A/B/C/D.

E: Sain pienen puhelinpallottelun jälkeen jammulta osaavan tyypin kiinni. Sano ettei ois ihme, jos 7vuodessa sylinterin merkintä ois kadonnut. Suositteli, että laitan B-männän (se on kuulemma yleisin).
Sladissa sisään, paareilla ulos.. #210 Allrightin miittien kotisivu!
shadowknight
Pyörä:
Yamaha Yz426F -01, Yamaha Yz250 -03
Paikkakunta:
Nivala
Liittynyt:
27.10.2006 16:31

ViestiKirjoittanut shadowknight » 11.4.2011 13:22

Selvis, että minun 2T jammussa on kova kromi pytty, nii noihinhan ei tietääkseni mikä tahansa mäntä passaa. Mitä mäntää minun pitäisi ostaa kromi pyttyyn?
Revenge
Liittynyt:
18.6.2009 19:08

ViestiKirjoittanut Revenge » 11.4.2011 16:17

Apua tarvittais tietämättömälle. Kattelin pakoaukosta oman KX:n mäntää ja siinä oli pieniä "naarmuja".
Mäntä oli jokapaikasta kuin uuden näköinen puhtaideltaan ja noita "naarmuja" ei tuntenu ainakaa kynnellä kun koitti. Tuolla "pitäis" olla ajettu 2h. Eli voiko tuo 2h pitää ihan paikkaansa? Ettei ole leiponut tai muuten kulunut enemmän? Jos noi naarmut olis voinu tulla tankista irtoavasta ruosteesta joka on päässyt suodattimen läpi? Ja onko leiponeella männällä raskaampi pyörittää konetta esim käsin polkimesta?
shadowknight
Pyörä:
Yamaha Yz426F -01, Yamaha Yz250 -03
Paikkakunta:
Nivala
Liittynyt:
27.10.2006 16:31

ViestiKirjoittanut shadowknight » 11.4.2011 17:50

Oletko ostanut Kawasi käytettynä, ja entinen omistaja sanoo, että on ajettu 2 tuntii? Jos kone on leiponut kiinni, ei se liiku mihinkään sen jälkeen. Avaa suosiolla pytty, ja katso mäntää. Ei ole iso homma.
Revenge
Liittynyt:
18.6.2009 19:08

ViestiKirjoittanut Revenge » 11.4.2011 18:50

Kai se pitää availla. Leiponu sen ei ainakaan luulis olevan kun hyvin pyörii.
Kuinkas tärkeet nuo oikeat momentit on? Momenttiväännintä kun en omista.
disme
Pyörä:
Yamaha YZ 250F -10
Paikkakunta:
Kuhmoinen
Liittynyt:
14.10.2008 20:43

ViestiKirjoittanut disme » 16.4.2011 1:51

Itse olen tehnyt tusinan koneremppaa ja varmaan kymmenkertaisesti männänvaihtoja ilman momenttiavainta, ja mitään ei ole sen takia kertaakaan hajonnut. Jos on vähänkään järkeä päässä, niin kaksitahtisen kanssa pärjää ihan hyvin ilmankin.