iskarien säätäminen

juusso
Pyörä:
Yamaha yz 250 -10, cbr 900 -99
Paikkakunta:
mikkeli
Liittynyt:
9.8.2009 20:33
Re: iskarien säätäminen

ViestiKirjoittanut juusso » 24.1.2012 8:08

Mitenkähän tuon oman CR:n keulaa sais nostettua ylös? Edellinen omistaja on tehnyt pyörään "jäärata alustan", taka iskariin oli porattu toinen kiinnitys reikä että oli saatu matalammaksi, sen jo nostin normaaliksi. Mut mitenkä keula? Se on n. 3-5cm madallettu pumpuista. Jossain luki että esijännityksen säädöllä saa säädettyä korkeutta mut tiiä siitä sitten.. Pystyykö sitä keulan esijännitystä säätämään mistä? Voisin ainakin kokeilla että vaikutaako kun tietäisi että mistä passaa pyöritellä ;)
willik
Pyörä:
exc&RR
Paikkakunta:
MLI/Jkl
Liittynyt:
2.1.2004 19:25
Re: iskarien säätäminen

ViestiKirjoittanut willik » 24.1.2012 10:28

juusso kirjoitti:Mitenkähän tuon oman CR:n keulaa sais nostettua ylös? Edellinen omistaja on tehnyt pyörään "jäärata alustan", taka iskariin oli porattu toinen kiinnitys reikä että oli saatu matalammaksi, sen jo nostin normaaliksi. Mut mitenkä keula? Se on n. 3-5cm madallettu pumpuista. Jossain luki että esijännityksen säädöllä saa säädettyä korkeutta mut tiiä siitä sitten.. Pystyykö sitä keulan esijännitystä säätämään mistä? Voisin ainakin kokeilla että vaikutaako kun tietäisi että mistä passaa pyöritellä ;)

Purat iskarin auki, siirrät jousen oikeaan kohtaan(tai ostat oikean mittaisen jousen, kummalla tavalla sit onkaan madallettu) ja vaimennin osan sisältä poistat holkin.
-Gotham Squad-
Acme Motorsport
juusso
Pyörä:
Yamaha yz 250 -10, cbr 900 -99
Paikkakunta:
mikkeli
Liittynyt:
9.8.2009 20:33
Re: iskarien säätäminen

ViestiKirjoittanut juusso » 24.1.2012 21:13

willik kirjoitti:
juusso kirjoitti:Mitenkähän tuon oman CR:n keulaa sais nostettua ylös? Edellinen omistaja on tehnyt pyörään "jäärata alustan", taka iskariin oli porattu toinen kiinnitys reikä että oli saatu matalammaksi, sen jo nostin normaaliksi. Mut mitenkä keula? Se on n. 3-5cm madallettu pumpuista. Jossain luki että esijännityksen säädöllä saa säädettyä korkeutta mut tiiä siitä sitten.. Pystyykö sitä keulan esijännitystä säätämään mistä? Voisin ainakin kokeilla että vaikutaako kun tietäisi että mistä passaa pyöritellä ;)

Purat iskarin auki, siirrät jousen oikeaan kohtaan(tai ostat oikean mittaisen jousen, kummalla tavalla sit onkaan madallettu) ja vaimennin osan sisältä poistat holkin.

Ei oo tullu tollasta usd keulaa purettua, eli miten sen jousen voi siirtää? Ja missä kohti siellä on semmonen holkki minkä voi ottaa pois?
willik
Pyörä:
exc&RR
Paikkakunta:
MLI/Jkl
Liittynyt:
2.1.2004 19:25
Re: iskarien säätäminen

ViestiKirjoittanut willik » 25.1.2012 8:18

Räjäytyskuva on kova sana.

Jouselle on sorvattu cartridgen ulkokuoreen uusi ura mihin jousenpidike/jousilautanen on seger renkaalla oletettavasti kiinnitetty. Tai sitten tehty jousta lyhentämällä. Jompi kumpi.

Holkki on cartridgen sisällä öljytilassa missä mäntä liikkuu. Elikkäs männänvarressa.
-Gotham Squad-
Acme Motorsport
tukzkalakati
Pyörä:
Cagiva mito '07 & Yamaha YZ125 '97
Paikkakunta:
uusikaupunki
Liittynyt:
24.10.2010 19:11
Re: iskarien säätäminen

ViestiKirjoittanut tukzkalakati » 26.2.2012 11:37

Mites tota takaiskarin paluuvaimennusta säädetään?
E: Ja kun keulassa putkien päässä on semmoset paineilmanipat niin paljon niihin kuuluu laittaa painetta vai onko ne vaan ilmausta varten?
wouder
Liittynyt:
18.4.2011 7:04
Re: iskarien säätäminen

ViestiKirjoittanut wouder » 28.2.2012 16:30

eli tarkotus ois löytää crf 250 vm.07 iskarien vakioasetukset. onko suunnilleen näin
etupää:
puristusvaimennus 8clik auki
paluuvaimennus 9clik auki

takapää
nopea puristusvaimennus 1,5kierrosta auki
hidas puristusvaimennus 9clik auki
paluuvaimennus 8clik auki
SimplemÄÄn
Pyörä:
701 SM, FC 450, TE 300
Paikkakunta:
Nurmijärvi
Liittynyt:
26.10.2008 21:27
Re: iskarien säätäminen

ViestiKirjoittanut SimplemÄÄn » 28.2.2012 17:42

Oikein meni.
Tuossa manuaali josset kyseistä omista:

http://www.ahm-ownerlink.com/assets/OWN ... RF250r.pdf
wouder
Liittynyt:
18.4.2011 7:04
Re: iskarien säätäminen

ViestiKirjoittanut wouder » 28.2.2012 18:05

SimplemÄÄn kirjoitti:Oikein meni.
Tuossa manuaali josset kyseistä omista:

http://www.ahm-ownerlink.com/assets/OWN ... RF250r.pdf


no hyvä täyty vaan varmistaa.. pitää nuista lähteä liikenteeseen..
Bream
Pyörä:
KTM 250SX-F ´07
Liittynyt:
14.9.2010 16:13
Re: iskarien säätäminen

ViestiKirjoittanut Bream » 29.2.2012 0:09

Muutatteko muuten iskareiden asetuksia näin jos talvella ajatte. Nastarenkaathan painaa jonkun verran enemmän ja tulee lisää ns. unsprung weightiä. Joka tunnetusti vaikuttaa taas iskareiden herkkyyteen ja toimintaan.
everton
Liittynyt:
2.10.2003 21:16
Re: iskarien säätäminen

ViestiKirjoittanut everton » 29.2.2012 13:35

Mikset vaan sano jousittamaton massa :)
Bream
Pyörä:
KTM 250SX-F ´07
Liittynyt:
14.9.2010 16:13
Re: iskarien säätäminen

ViestiKirjoittanut Bream » 29.2.2012 18:44

Ajattelimpa vain pitää termin selkeenä, jotta sitä ei sekoiteta mihinkään toiseen asiaan. Iskareista ei paljon ole kokemusta, kun niitä ei juurikaan aikaisemman lajini kilpakalussa ollut. Ja pääosan tiedosta mitä olen saanut iskareista, niiden säätämisestä yms. on englanninkielisistä lähteistä. So? Do you need any other reasons?

Kokemusta vaan kehiin, teettekö jotain vakiomuutoksia raskaampien renkaiden laittamisen jälkeen?
Yam66
Liittynyt:
19.1.2012 21:09
Re: iskarien säätäminen

ViestiKirjoittanut Yam66 » 29.2.2012 20:38

Ei oo ihmeempää kokemusta. Mutta tuntuu että ajan talvella pyörää enemmän eturenkaalla joten otan paluuvaimmennusta vähän pois keulasta, että tarjoisi paremmin pitoa tasaisissa mutkissa.
Anssi_L
Pyörä:
450 SX-F 2013
Paikkakunta:
Helsinki
Liittynyt:
4.8.2005 14:27
Re: iskarien säätäminen

ViestiKirjoittanut Anssi_L » 1.3.2012 14:17

Itse olen vaan talvella kääntänyt kaikki naksut auki, radatkin kun ovat vähän eri kuosissa (ei isoja patteja). Nastarenkaat painavat niin tolkuttomasti että kun ne jousittamattomuuden lisäksi ovat vielä pyörivää massaa niin pyörän käytös muuttuu tosi paljon, varsinkin kovemmassa vauhdissa ja hypyissä.
tatu41
Liittynyt:
5.3.2011 11:45
Re: iskarien säätäminen

ViestiKirjoittanut tatu41 » 4.3.2012 21:26

mites tota noitten iskunvaimentimien säätämisen pariin. osaan itse vaihtaa jouset öljyt stefat sun muut. mutta en tiedä oikein kuinka jäykät noi mun jouset on. veikkaisen että alkuperäiset.
kyseinen pyörä siis ktm exc 250cc 2006. ajelen suurimmaksi osaksi pellolla ja metsäpoluilla enduroa. painan noin 70kiloa elikkä mitkä jouset olisi mun painoselle hyvät.??? tykkään ajaa vähän pehmeemmällä alustalla myös kesällä että talvella... aattelin ensin että vaihdan vaan öljyt keulaan ku niitäki oli muutamaa eri laista ni kokeilisin sitä löysinpää niistä. mutta jos ei auta ni jouset seuraavaks vaihtoon. eteen että taakse. nopeasti neuvoja että sais jouset vaihdettua ennen kesää :D

KIITOS JO ETUKÄTEEN!!!!!!!!!!!
tatu41
Liittynyt:
5.3.2011 11:45
Re: iskarien säätäminen

ViestiKirjoittanut tatu41 » 4.3.2012 21:36

ja vielä lisään senverran ylempään kysymykseen että kun noita jousia on niin paljon esim 4,4ja 4,0 etujousia niin mikä noista on löysin jousi.???