pecu_83 kirjoitti:Tälle kerrotaan jännitteeksi 9-20V: http://www.dealextreme.com/p/fandyfire- ... 8650-92125
Ja tälle 3,2-8,4V: http://www.dealextreme.com/p/fandyfire- ... 8650-91136
Molemmissa on tuo sama 3x Cree XM-L T6 lediä. Onko tuossa 9-20V ledit kytketty sarjaan ja tuossa 3-8V rinnan, vai mikä tuon jännite-eron tekee? Tuota 9-20V 3 ledin päätä saa myös irrallaan, mikä voisi olla näihin touhuihin aika houkutteleva vaihtoehto, mutta toisaalta koko lamppu ei paljon enempää maksa, ja siinä tulisi vedenpitävä runko ja jäähdytyskin mukana.
Irtopää: http://www.dealextreme.com/p/t6-3-led-l ... 22v-100483
Tuota voisi varmaan ajaa pyörän virroilla suoraan?
edit: Noissa monessa käyttäjäarviossa pahoitellaan kuinka lamput kuumenee kovin, jopa siihen pisteeseen ettei pysy päällä kuin muutaman minuutin kerrallaan. Onkohan tämä ongelma Suomessa? Ajettaessa pimeällä on täällä yleensä myös kylmä (lue:talvi). Vai olisiko millainen homma tehdä lisäjäähdytys?
Käyttöjännite riippuu myös pitkälti siitä millainen ledien ohjauspiiri lampussa on.
Dealexremen lampussa tuo jäähdytysiili ja sen sisuskalut on silmämääräisesti erinäköisiä kuin http://www.huuto.net/kohteet/4299-super ... /190827267 lampussa ja http://www.taskulamput.fi/tuote/valaisi ... e_1600_lm/ lampussa. Jäähdytysrivat ovat delaexremen lampussa ainakin pienemmät joten voisi kuvitella että lamppu kuumenee jo sen takia enemmän käytössä. Jos lamppu kuumenee liikaa se lyhentää ledien käyttöikää merkittävästi.
Myös valokuvio näyttää olevan ihan erilainen kuvien perusteella. Dealextremen heijastin tekee kuvaan kirkkaan hotspotin ja jättää reunille vain vähän hajavaloa joka ei liene crossi hommissa varmaan hyväasia. Huutonetin lampussa valokeila on paljon tasaisempi ilman selvää kirkasta hotspottia ja silti valo kantaa reilun 200 metrin päähän.
Oma huutonetistä tilaamani lamppu kuumenee jäähdytyssiilin kohdalta eniten. Huoneenlämmöössä lamppu kuumenee ehkä noin 40-50 asteeseen jäähdytyssiilin kohdalta, ei kuitenkaan niin paljoa että näpit palaisi. Ulkoilmassa lämpeneminen on huomattavasti pienempää. Oman lampun kanssa ei ole ollut lämpenemisen kanssa ongelmia vaikka on tullut käytettyy sitä sisällä ja ulkona. Crossi käytössä lämpö ei liene ongelma varsinkin jos teet metallisenkiinnikkeen lampun alkuperäisen rungon kierteisiin sopivaksi jotta lämpö pääsee siirtymään kiinnikkeeseen tehokkaasti ja teet kiinnikkeestä tapees massiivisen jotta se jäähdyttää samalla. Ajoviima jo sinällää viilentää lamppua paljon.