Kiinailmiöt

Toni I
Pyörä:
Prototype XC190r
Paikkakunta:
Lohja
Liittynyt:
29.8.2006 12:13

ViestiKirjoittanut Toni I » 9.2.2008 11:50

Saatiin pyörät tullista/huolintayhtiöltä Pe klo:15:30.
Nyt on toinen pyörä kasattu ja menossa ensitestiin.

Pyörä vaikuttaa asialliselta kaikinpuolin, mutta löytyy siitä muutama kiinalainen kikka mm. Etujarruletkussa, etuakselissa ja ilmanputsarissa. Niihin tulee muutoksia jos näitä tuodaan myyntiin asti.

Toinen pyörä melko mielenkiintoinen väritykseltään. Tilasimme mallikappaleen, minkä piti olla väriltään musta runkoinen ja valkoisilla muoveilla. Meille saapui pyörä missä on oranssi runko ja keltaiset muovit ;-P

Pyörästä otetaan parempia kuvia Blogiin alkuviikosta, mutta tuolla löytyy huonolaatuisia maistiaisia :-) -> Patton Lohjalla
Kuva
Tonz^
Pyörä:
Husqvarna WR 250
Paikkakunta:
Seinäjoki
Liittynyt:
5.8.2004 20:45

ViestiKirjoittanut Tonz^ » 9.2.2008 14:22

suht laaduikkailta näyttäis kuitenkin olevan kiinalaisiksi, ainakin kuvien perusteella :)
otappas videota kun ajat tuolla
SMK;-)
Paikkakunta:
Mansester
Liittynyt:
22.9.2005 11:43

ViestiKirjoittanut SMK;-) » 9.2.2008 18:37

Monet yksityiskohdat näyttää kuvissa poikkeuksellisilta, jotain mitä ei löydy Skaissakaan: alumiiniset(?) T-kappaleet, Alumiini(?)swingi, normaalimallinen ilmanputsari???, fiksun olonen takajarrupoljin, kuvista päätellen jarrusatuloiden kellutus kuten japseissa, ilmeisesti aluvanteet.
Etujarruletku on tosiaan vähän...öhöm. Ja niin on tuo äänen"vaimennin"kin.

Pistäppäs nyt ihan itse mitattua teknistä tietoa tuosta:
- puntari takapyörän alle ja sitten etupyörän alle, saat akselipainot ja kuivapainon (tai tankattuna)
- akseliväli?
- istuinkorkeus?
Jahka kerkkit:
- Kärsiikö polttaa lamppuja 60W, että lataa tyhjäkäynnillä? Entäs 80W? 95W?
- onko etuiskarit ihan oikeat iskarit, oikein simmityksetkin, vai kinkkityyliin perinteinen keula, johon on lisätty yhdet putket lisää ulkopuolelle yläpäähän...ulkonäkö rock, mitään muu ei?

Sit lähet tyrkkään tolla kisoihin, kyllä Skainkin arvostus on kovasti noussu kun aina se vaan hörähtää heti käyntiin, aina puksuttaa maaliin asti, mäet ylös (paremmin kuin millä mä ikinä olen ajanu) ja nostaa kaasulla keulan tukille kun käsketään (Extremet on muuttunu nautinnoiks mulle). Pelloilla saa sit muut nauraa kippurassa kun tullaan molemmin puolin sataa suorilla ohi ja kiinakakka näyttää siinä hötäkässä lähinnä pysähtyneen paikalleen...
www.dymatech.tk Enduuroa ;-)
Toni I
Pyörä:
Prototype XC190r
Paikkakunta:
Lohja
Liittynyt:
29.8.2006 12:13

ViestiKirjoittanut Toni I » 9.2.2008 19:31

SMK;-) kirjoitti:Monet yksityiskohdat näyttää kuvissa poikkeuksellisilta, jotain mitä ei löydy Skaissakaan: alumiiniset(?) T-kappaleet, Alumiini(?)swingi, normaalimallinen ilmanputsari???, fiksun olonen takajarrupoljin, kuvista päätellen jarrusatuloiden kellutus kuten japseissa, ilmeisesti aluvanteet.
Etujarruletku on tosiaan vähän...öhöm. Ja niin on tuo äänen"vaimennin"kin.

No nyt on käyty haastavassa kelissä kokeilemassa vehjettä ja ihan positiivinen kuva jäi mieleen. Jousituksen säätöjä saa vielä tosin hakea. Alusta on melko jäykkä. Alusta juuri sellainen kuin tehdas ilmoitti Racing jumps sportshocking :-P. Pyörä oli ajettavuudeltaan kuin pakkasta vedetty japanilainen crossi enskapolulla.
Kuski oli kyllä ihan pihalla 10v. ajotauon jälkeen :-P

Mutta noihin SMK:n kysymyksiin.

- On alumiini t-kappaleet

- On alumiini swingi

- On alumiini stonga

- On aluvanteet, mutta esim. vannelukot puuttuu.

- Takahäkkikin on alumiiniä vaikka on maalattu.

- Vakiona 520 o-rengas ketju. Välitykset melko pienet, ykköstä ei juuri tarvitse.

- Ilmanputsaria pitää tutkia saisiko siihen järkevämmän rakenteen. Se on kiinalaista suunnittelua ;-). Samoin etu-akselin toisen puolen holkitukset ja etujarruletku. Pyörässä on tällähetkellä kiinni omavalmisteinen letku. Nämä muutetaan myyntimalleissa.

- Äänet on kuin isommissakin ;-). Mutta menee todennäköisesti enska äänistä läpi omallakin vaimentajalla. Mitataan kun keretään.

- Jousituksesta (etu/taka) löytyy molemmat naksut. Etupää menee purkuun ensi viikolla jolloin voin antaa lisäinfoa sen sisällöstä.

- Kone oli tehokkaamman oloinen mitä tehdas lupaa. Viemme todennäköisesti jossain vaiheessa toisen noista dynoon jolloin saamme suuntaa-antavat teho/vääntöluvut.

- Muihin kysymyksiin pystyn antamaan vastauksia ensiviikon alussa kun saamme sen komeamman värisen pyörän kasaan :-P

Edit: kikoitusvirheitä
Viimeksi muokannut Toni I päivämäärä 10.2.2008 1:28, muokattu yhteensä 2 kertaa
Trial
Liittynyt:
26.2.2007 11:33

ViestiKirjoittanut Trial » 9.2.2008 23:35

Mielenkiintoiselta näyttää. Minkä tyyppinen Zongshenin kone tuossa on? Kuinka toi alipainekaasari vastaa kaasuun tyhjäkäynnistä?
SMK;-)
Paikkakunta:
Mansester
Liittynyt:
22.9.2005 11:43

ViestiKirjoittanut SMK;-) » 9.2.2008 23:55

Mikä vaan niin alle 8000rpm näyttäis olevan. Noi on jytkympiä alakiekoilla kuin kisakoneet, mutta tehot vaan lopahtaa ennen kuin alkaakaan. On kyllä luultavasti tuokin semmonen kunnon kuminauha ja vääntöjyrä, erinomaiset Suomi-enskaan ;-)

Äänistä läpi menoon en kyllä tolla änkällä usko hetkeekään, nykysääntö 13m/s turha haaveilla, tolla torvella 11m/s'kin hyvä jos toivookaan sormien läpi edes...
www.dymatech.tk Enduuroa ;-)
Janttura
Pyörä:
Zx9r Ninja
Paikkakunta:
Vihti
Liittynyt:
18.10.2006 9:31

ViestiKirjoittanut Janttura » 10.2.2008 0:16

Mitä, alkoko Smk:ta kiinnostamaan... Jospa laitat skyin vaihtoo?? kertokaas mullekki infoa, itteeni kiinnostaa tollanen laite hirveesti kanssa!
Ei riemulla rajaa ku raisulla ajaa....
SMK;-)
Paikkakunta:
Mansester
Liittynyt:
22.9.2005 11:43

ViestiKirjoittanut SMK;-) » 10.2.2008 0:55

Kiinnostaa tietty, mutta on niitä mutkia matkassa. Toi on jo niin kallis, että pitäis sitten olla iskaritkin ja saatavana sopivia jousia. Jousien mittojen pitäisi siis olla sellaiset, että sopii suoraan jostain muusta.

Varaosien saatavuus on myös seikka mistä en tingi. Se voi hyvin olla, että ajan jo ensi kesänä Shercon pikkunelarilla, Scorpan T-Ridellä tai Jampin -06 WR250F:llä. TM250F oli vaihtoehto yks, vaan kas kuinka ollakaan kaupan teko Puron kanssa oli taas sitä samaa. Eli varaosapuoli sanelee ensisijaisesti heti piennysmahdollisuuksien ja projektini sovellettavuuden jälkeen.

Sorsan suhteen varaosien saatavuutta epäilen, menneekö viikko, kuukaus vai kaks. Sherco/Luhtis usko on korkeella, Jampista mulle on luvattu se puoli kuntoon.
Viimeksi muokannut SMK;-) päivämäärä 10.2.2008 12:17, muokattu yhteensä 1 kerran
www.dymatech.tk Enduuroa ;-)
Toni I
Pyörä:
Prototype XC190r
Paikkakunta:
Lohja
Liittynyt:
29.8.2006 12:13

ViestiKirjoittanut Toni I » 10.2.2008 1:18

Trialille-> Kone on ZS172FMM mallia. Vastaa kaasuu ihan hyvin kunhan saa koneen lämpöiseksi. Itsekin mietin samaa ennenkuin saimme vehkeet tontille. Toistaiseksi en menisi sitä vaihtamaan, mutta eihän sillä ole nyt ajettu kuin alle 2h, eli käytökokemukset on melko vähäiset. Testi jatkuu....

SMK:lle-> On todellakin juuri mainitsemasi kaltainen. Eli on kuminauhamainen ja vääntöjyrä alakierroksilla. Venyvältä vaikuttaa vaikka en ole vielä raaskinut sitä loppuun asti huudattaa.

Äänistä en voi toistaiseksi sanoa muuta kuin, että korvakuulolla eivät ole pahat. Mitataan kunhan saadaan joku desipelimittarin hollille.

Tänään mennä pienellä peltopätkälle kokeilemaan pyörää lisää. Eilen oltiin todella kuluneella spoorilla.

BTW:Pyörää ei tehdä kuin yhdellä tehtaalla, mutta myydään kolmella erimerkillä kiinassa.

Lopuksi mietteliäs kuski pyöränsä päällä. Ajovaruste muotia viime vuosituhannelta :-D
Kuva

edit: moottorityyppi oikeaksi
Viimeksi muokannut Toni I päivämäärä 12.2.2008 13:50, muokattu yhteensä 2 kertaa
SMK;-)
Paikkakunta:
Mansester
Liittynyt:
22.9.2005 11:43

ViestiKirjoittanut SMK;-) » 10.2.2008 12:23

Vitsi poijat teillähän on LUNTA! Meillä ei oikein ole, mutta kun kuulin että Kurus olis niin sinne sit pe. Ja kun piti olla pakaksyö niin la kans. Oli sit molempina päivinä just tuommosta samanlaista sohjospooria. No la ties jo et missä kohdin pitää keksiä jotain, pe tuli aika paljon työntöja ja nosteluita, parhaillaan molemmat renkaat ilmassa uran pohjaan 5-10cm sen mukaan kuinka kovasta vauhdista sit pysähty lopulta killumaan etupumpuista ja swingistä. Teillä vissiin suht samaa, ei kovin routaselta ainakaan näytä?

Tossa teidän jamppikopiossa kyllä puhuttelee ton mun silmään tosi hyvän ulkonäön ohella myös noi etupumppujen alapäät, jotka on paremman malliset kuin monissa japseissa. Noista kuvista muuten näkee hyvin kuinka esim. toi emäputken liitoskohta runkoon on kuin suora kopio Jampista.
www.dymatech.tk Enduuroa ;-)
Toni I
Pyörä:
Prototype XC190r
Paikkakunta:
Lohja
Liittynyt:
29.8.2006 12:13

ViestiKirjoittanut Toni I » 10.2.2008 18:54

Nyt kerkesin käydä mittailemassa Pattonia ja samalla otin vertailumittoja tallissa nököttävästä vm.-95 CR250R(2-t).

Molemmissa tankkit täynnä, öljyt koneessa jne..."Märkäpaino". Mittaukset tehty henkilövaalla. Satulan korkeus mitattu pyörä maassa ilman "esijännityskevennystä".

Patton MX230 -08 (4-T)

Etuakseli: 59,6kg
taka-akseli: 61,0kg
Satulan korkeus: n.93cm
akseliväli: n.148cm

Honda CR250R -95 (2-T)

Etuakseli: 55,5kg
taka-akseli: 60,5kg
satulan korkeus: n.95cm (tecnoselin korkeimmalla satulafoamilla)
Akseliväli: n.147,5cm

Tässä kuva toisesta pyörästä ilman tarroja. Melko mielenkiintoinen väritys...:-P (Emme kyllä tilaa enempää tuolla runkovärillä, muutakuin todella kovasta lisähinnasta :-D)

Kuva
Trial
Liittynyt:
26.2.2007 11:33

ViestiKirjoittanut Trial » 10.2.2008 20:24

Ei toi keltainenkaan paha ole tosin runko kyllä saisi olla toisen värinen. Mutta niinhän se on että tilaat mitä tilaat niin tulee mitä tulee.
Itse aikoinaan olin myynyt asiakkaille pyörät punaisina niin tehdas olikin päättänyt vaihtaa värin ilmoittamatta sini/puna/valkoiseksi. Oli siinä ihmettelemistä.
kananen
Pyörä:
Kevarimonkkari,Ktm exc 125
Paikkakunta:
ylöjärvi
Liittynyt:
19.7.2006 17:53

ViestiKirjoittanut kananen » 10.2.2008 23:32

Ois kyllä kiva nähdä luonnossa toi vehje.
SMK;-)
Paikkakunta:
Mansester
Liittynyt:
22.9.2005 11:43

ViestiKirjoittanut SMK;-) » 11.2.2008 0:02

Kiitos Toni.
Harmi että on noin huikeen painonen. Skai painaa orkkiksena 116kg, tankattuna.

Tuo kutistettu Skai painoi 102kg
- omalla änkällään (hiljanen, mutta tehot loppu vielä aikasemmin)
- 18/21" korvattuna 16/19"
- omalla keulallaan
- endurovarusteissa (valokytkin, maski, karjikset, jne.)
Paino nousi 9,7kg kun
- laitoin orkkis 18/21" kanssa saman painoiset 17/19" pyörät
- Jampin WRF:n kammiovaimentimen
- WP:n USD-keulan (mukana vaihtui pakosta Brembon satula)

Oamssani, eli kutistetussa siis n. 4l pienempi tankki kuin vakiona.

Jos tohon sun peliin vaihtais änkän niin tulis vielä lisää painoa. Osaatko yhtään arvella mistä sitä ylipäänsä tohon Pattoniin noin hirveesti kertyy? Onko siellä jotain selkeetä kohtaa mistä pystyisi keventämään kilokaupalla? Voiskos toi takajousi olla yks ylimääränen kilo? Ainakin teräsjousenkin voi tehdä tohonkin aööe 1,5kg mutta muuan laatujousikin painoi 2,5kg.

Sitten kun purat sen keulan, niin jos kiinnostaa, lyö se puntariin T-kappaleineen päivineen. Oon muutaman keulan punninnu ja 10-13,5kg ovat olleet.
www.dymatech.tk Enduuroa ;-)
JMR
Pyörä:
XT
Liittynyt:
7.1.2006 16:39

ViestiKirjoittanut JMR » 11.2.2008 0:42

Mielenkiintoista. Oikein mielenkiintoista.
Mikä äänenvaimentimessa muuten painaa? Senhän voi tehdä vaikka miten ohkaisesta aineesta? Kaveri teki joskus kauan sitten jopa kaljatölkistä. Tulen seuraamaan mielenkiinnolla tätä projektia. Pyörä näyttää hyvin tasapainoiselta kaikin puolin.