Vinkkejä käytetyn moposkootterin ostoon

VarmaKrapula
Liittynyt:
11.3.2022 12:51
Vinkkejä käytetyn moposkootterin ostoon

ViestiKirjoittanut VarmaKrapula » 11.3.2022 12:58

En löytänyt ainakaan nopealla haulla mitään yleisluontoista alotusta liittyen vinkkeihin käytetyn mopon/skootterin ostoon, joten päätin nyt luoda oman aloituksen.

Oon siis jo "yli-ikäinen" mies, aikeena hankkia nurkka- ja työmatka-ajoon skootteria. Viimeksi oon mopoon koskenut 15-kesäsenä ja tästä syystä tietämys kaksipyöräisistä on erittäin heikko.
Hakusessa olis 800e budjetilla käytetty vakioskootteri ja kysyisin, että mitä kannattaa ottaa huomioon ennen kuin raha vaihtaa omistajaa. Onko merkkejä, joita kannattaa välttää? Mitä paikanpäällä kannattaa skootterista katsoa läpi?

Mulla ois prioriteetteina varmatoimisuus, polttoainetaloudellisuus ja helppo huolto. Säilytystila penkin alla ois iso plussa.
Mulla on autoista jonkunlaista huolto- ja korjauskokemusta, mutten silti mitään kuntoonlaittoprojektia haluais aloittaa.

Ja viimeinen kysymys. Minkälaista ajopeliä te näillä tiedoilla mulle suosittelisitte?
Vauhtiviivatarra Moderaattori
Liittynyt:
5.2.2003 23:44
Re: Vinkkejä käytetyn moposkootterin ostoon

ViestiKirjoittanut Vauhtiviivatarra » 12.3.2022 22:42

Yleisesti voisi todeta, että mitä tunnetumpi ja yleisempi moposkootteri on kyseessä, sitä paremmin löytyy sekä tietoa että kokemuksia, kuin myöskin varaosatarjontaa. Skootterien osalta tunnettuihin merkkeihin lasketaan esimerkiksi Aprilia, Piaggio/Gilera sekä Yamaha/MBK. Tietyin varauksin myös Peugeot. Kaikissa näissä on omat hyvät ja huonot puolensa, mutta tiivistäen voisi sanoa että tekniikka on perusvarmaa ja tehtaalta lähtiessä laatu kohdillaan, joten erot syntyvät lähinnä käyttäjän huolellisuudesta ja viitseliäisyydestä.

Toisessa ääripäässä ovat erilaiset kiinanihmeet, tunnettu esimerkiksi nimillä Fude, Baotian, Solifer (!) ja ties mitä muita. Näiden tekniikka on muutamassa kohtaa kasattu halvin hinta edellä, joten varsin tuoreidenkin menopelien osalta ongelmia saattaa ilmetä. Tietoa ja osia on kohtuullisen hyvin saatavilla, joten mikäli omistajalta löytyy mielenkiintoa ja viitseliäisyyttä sekä perustyökalut pysyvät kourassa, näistäkin saattaa löytää itselleen oikein toimivan kulkineen kohtuuhintaan. Kiinanihmeiden sielunelämästä ja niiden teknisistä erikoisuuksista voi lukea enemmän täältä.

Asioita mitä itse lähtisin pohtimaan valintaa tehdessä:
  • Miten paljon tietoa mallista löytyy ja onko siitä artikkeli esim. Tietopankissa?
  • Onko merkillä olemassa maahantuoja ja onko heidän kauttaan varaosia edelleen saatavilla?
  • Minkä verran menopelit maksavat uutena ja miten paljon käytettyjä on tarjolla?
Omat mieltymykset tietysti määrittävät sitten sen sopiiko jokin malli omaan käyttöön. Tekniikan osalta miettisin luottaako mieluummin perinteiseen kaasutintoimiseen 2T-moottoriin (yksinkertainen ja helpohko myös korjata), hieman modernimpaan suorasuihkutteiseen 2T-moottoriin (polttoainepihi mutta sisältää kehittyneempää ja kallista elektroniikkaa) vaiko kaasutintoimiseen 4T-moottoriin (matalampi tehontuotto ja enemmän liikkuvia osia). Joka tapauksessa 50cc kokoluokassa moottori on korkeassa rasituksessa, joten säännöllinen huolto ja ahkera ylläpito ovat tarpeen mikäli mielii saavuttaa huolettomia kilometrejä.

Jos hakusessa on nimenomaan moposkootteri, aiheeseen liittyen löytyy erillinen ketju täältä.
Keskustelufoorumin säännöt
Tue sivustoa ja liity VIP-jäseneksi

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista