E85-polttoaine

.Juho
Pyörä:
Suzuki TS250R '97
Liittynyt:
1.3.2013 12:50
Re: E85-polttoaine

ViestiKirjoittanut .Juho » 16.11.2014 0:26

Klotz Super TechniPlate

Eiks tuo "pour point" meinaa just sitä, kun se öljy jähmettyy tms.? -9F = n. -22C

Tuota ajattelin tilata 3L, niin päristelee jonku aikaa sitte E85:lla.. kulutus varmaa 20 litraa satasella :lol:
Ledinauha Moderaattori
Pyörä:
Aprilia RS 125cc '06              Cagiva Mito MK I 125cc '93          Cagiva Mito EVO2 125cc '05          Derbi Senda 70cc '09                                     Solifer SFR 72cc '11
Paikkakunta:
Kouvola
Liittynyt:
23.4.2013 19:13
Re: E85-polttoaine

ViestiKirjoittanut Ledinauha » 16.11.2014 3:00

Kyllähän tuo öljy varmaan pelaa mutta mites itse etanoli? Etanolin leimahduspiste kun on +13°C, bensiinin taas -46°C.
Shape Moderaattori
Paikkakunta:
Oulu
Liittynyt:
9.9.2005 19:54
Re: E85-polttoaine

ViestiKirjoittanut Shape » 16.11.2014 10:32

E85:sen leimahduspiste on noin nollan tuntumassa normaalissa ilmanpaineessa. Toki neste kyllä syttyy myös alemmassa lämpötilassa, kuten linkkaamassasi Wikipedia-artikkelissa mainittiin.

Nesteet saattavat syttyä myös leimahduspisteensä alapuolella olevissa lämpötiloissa, jos ne ovat erittäin hienojakoisessa sumumaisessa muodossa tai ovat koostuneet eri jakeista kuten öljytuotteet.
Team JSR Facebookissa
Käytä Tietopankkia ja olet viisaampi || Tue sivuston toimintaa ja hanki VIP-oikeudet!
.Juho
Pyörä:
Suzuki TS250R '97
Liittynyt:
1.3.2013 12:50
Re: E85-polttoaine

ViestiKirjoittanut .Juho » 16.11.2014 12:47

Joo eli kokeilemaan vaa. :D
Mut varmaa plussa keleillä, kun on aika mielenkiintoista vetää +20hp Derbillä smotoilla lumella.. :lol:

Pitää laittaa tilaukseen nyt. 3,78L maksaa 52,13€. Hobbypeople
Litrahinnaks jää n. 13€.
Ledinauha Moderaattori
Pyörä:
Aprilia RS 125cc '06              Cagiva Mito MK I 125cc '93          Cagiva Mito EVO2 125cc '05          Derbi Senda 70cc '09                                     Solifer SFR 72cc '11
Paikkakunta:
Kouvola
Liittynyt:
23.4.2013 19:13
Re: E85-polttoaine

ViestiKirjoittanut Ledinauha » 16.11.2014 13:17

Löysin itekkin ton Hobbypeoplen tuotesivun, ei edes kallista mikäli oikeasti pelittää ja on hyvälaatuista eikä mitään 2t-mixiä.

E85-ajeluiden taloudellinen kannattavuus varmaan hiukan tipahtanut nyt kun bensa halpeni taas ja itse E85-hintahan on ollut aivan pienoisessa nousussa koko olemassaolonsa ajan. Ei taida alle eurolla löytyä enää mistään, 1.06e/l halvin näkemäni. Tosin eipä tätä varmaan kukaan ihan vain taloudellisista syistä käytä, enemmänkin kokeilunhalu varmaan kyseessä. :lol:

Hommaa Derbiin välikelin piikit. ;)
.Juho
Pyörä:
Suzuki TS250R '97
Liittynyt:
1.3.2013 12:50
Re: E85-polttoaine

ViestiKirjoittanut .Juho » 16.11.2014 14:56

Jep ja tehon takia tässä tapauksessa siirryn käyttämään E85:sta. ;)
Kulutus nousee nykyisestä 15l --> +20l suurella todennäköisyydellä. :lol:
Ei oikein säästöä näe missään.

Toivottavasti saan toimimaan täydellisesti tolla E85:lla näillä nolla keleillä.. voisin sitte käydä penkittämässä E85:lla parin viikon päästä. Samalla näkee vähän mitä oma työnjälki on saanut aikaan tehoalueeseen yms.

Isoin pääsuutin minkä löysin PWK kaasariin, on 195. Saatan joutua poraamaan sopivan kokoisen suuttimen.

Löytyy kyl enskat, mut takarengas iha loppu (en tiiä mistä johtuu.. :D ). Pitää ettiä jostai halvat välikelin piikit käytettynä jos tää nykyinen rahatilanne sallii sen. Lompakko keveni iha kiitettävästi tohon tekniikkaan. :lol:
Löytyy kyl ylimääräiset renkaat, joista voisin tehdä pulttirenkaat. Tai sitte keväällä poltan pois.
tientuk3
Pyörä:
Honda CBR 190cc +20hp | ex. Derbi GPR 125 & 70cc Derbi & SYM Jet 50
Paikkakunta:
Vantaa
Liittynyt:
26.10.2014 15:01
Re: E85-polttoaine

ViestiKirjoittanut tientuk3 » 10.3.2015 0:05

Herätellääs tätäkin topikkia talviunilta... :D

Suunnitelmissa kevään mittaan olisi totutella Derbi viinaan eli syöttää sille jatkossa RE85 -polttoainetta. Tämän teen puhtaasti kokeilunhalusta ja tietysti alhaisemman hinnan takia. Kävin tänään hakemassa litran näytteen ja ainakin hinta oli huomattavan alhainen, 0,94€/litra. Haju on omituinen; ei varsinaisesti viinan eikä bensiinin, eikä todellakaan kovin vahva. Väri on aavistuksen vaaleanpunainen.

Nyt olisi tarkoitus löytää tarkoitukseen sopiva öljy. Rahatilanteen takia en ala törsäämään 25€ esteripohjaiseen öljyyn vaan kokeilen tuttua 2T Bikea, jonka oli todettu aiemmin tässä topikissa sekoittuvan etanoliin ainakin kohtuullisesti.

Jos öljy edes jotenkin saadaan sekoittumaan, asia OK eikä ole mikään varsinainen ongelma ravistella mopedia ennen liikkeellelähtöä. Kylmemmissä oloissa käynnistys hoituu esimerkiksi nyt tukittuna olevaan alipainenippaan liitetyllä ruiskulla, jolla voin syöttää millilitran tai pari normibensaa suoraan kaasuttimen kurkkuun. Muut asiat, kuten nostettu puristussuhde ja mahdollisuus säätää sytytystä ovat tietysti kunnossa, joten mielenkiintoista nähdä miten käy!

Postailen tänne edistymistä :D
Ei sole koneremppa eikä mikään jos ei mitään jää yli.
_______________________________________________________
UUSIN VIDEO >> https://youtu.be/A2El0C-lrJg | Ohjeita ym. >> http://mopoilija.weebly.com/
.Juho
Pyörä:
Suzuki TS250R '97
Liittynyt:
1.3.2013 12:50
Re: E85-polttoaine

ViestiKirjoittanut .Juho » 11.3.2015 17:47

tietysti alhaisemman hinnan takia.

Tulee saman hintaiseksi tai jopa kalliimmaksi ajaa E85:lla, kuin E98:lla..
Johtuen suuremmasta kulutuksesta, sekä kalliimmasta öljystä jos verrataan jotain 2t mixiä ja klotz super techniplatea.

Rahatilanteen takia en ala törsäämään 25€ esteripohjaiseen öljyyn vaan kokeilen tuttua 2T Bikea

Lue aikaisemmat viestit, niin selviää aika nopeasti ettei alkoholiin sekoittuva öljy ole yli 20€ hintaista..

Muut asiat, kuten nostettu puristussuhde ja mahdollisuus säätää sytytystä ovat tietysti kunnossa

Ihan mielenkiinnosta kysyn.. mikä on nykyinen korjattu puristussuhde?
Ja aiemmankin puristussuhteen voisit kertoa.
nevssons
Pyörä:
Derbi X-race, Suzuki Street magic proju
Paikkakunta:
Espoo
Liittynyt:
9.1.2011 21:51
Re: E85-polttoaine

ViestiKirjoittanut nevssons » 11.3.2015 19:21

Miksi te hyvät ihmiset olette kaikki tuorevoitelun käytöstä poistaneet :)

85 volttinen ei tosiaan eurolta/kilowattitunti juurikaan ysikasista eroa joten hyötysuhdetta pitää nostaa jos säästaa haluaa. Käytännössähän tämä tapahtuu niiden ruttujen nostolla.

Tehoa sen sijaan saattaa saada lisää ihan jäähdyttävän vaikutuksen johdosta.

Kovin jos on karstainen kone konvertoitavana niin kannattaa harkita puhdistusta. Tenu pesee moottoria ja se voi olla jopa huono juttu jos karstat lähtee yhtäkkiä notkistumaan.
Oikeudet kirjoitus- ja asiavirheisiin pidetään. Mitään sanomaani ei tule eikä voi käyttää minua vastaan. En vastaa viestin sisällön aiheuttamista fyysisistä tai henkisistä vaivoista - Putkea väsäämässä?
.Juho
Pyörä:
Suzuki TS250R '97
Liittynyt:
1.3.2013 12:50
Re: E85-polttoaine

ViestiKirjoittanut .Juho » 11.3.2015 20:51

Mie en voi käyttää tuorevoitelua, koska kaasuttimessa ei ole paikkaa sille.
Enkä ala sätöstelemään imukaulaa..tai tekemään uutta imukaulaa tuorevoitelunipan kanssa.

Muutenkin tuon oman mopedin konetila on tarpeeksi ahdas.. semmonen letku/sähköjohtoviidakko.

Tehoa sen sijaan saattaa saada lisää ihan jäähdyttävän vaikutuksen johdosta.

Periaatteessa voisi tehot (huipputeho) jopa pudota samalla puristussuhteella (jos jo tällä hetkellä matala). Esim. 7,6:1 korjattu ps.

Koska etanoli palaa viileämpänä -> pakokaasu on silloin viileämpää (yllätys), joka vaikuttaa paisarin toimintaan (pakokaasujen virtausnopeus putoaa).

Ja korostan sanaa "periaatteessa."

Tosin sitten tehdään asiasta monimutkaisempi:
Enemmän tehoa saadaan pienemmällä moottorin käyntilämpötilalla - usein tehdään kompromissi tehon ja kulumisen suhteen..

Oon lukenut ja kuullut paljon "optimaalisesta käyntilämpötilasta".. se vaihtelee paljon, riippuen lähteestä.
Useimmat sanovat, että n. 60 .. 65°C mitattuna jäähdytysnesteestä.

Ajon aikana moottorin lämpötila vaihtelee paljon, riippuen tietenkin jäähdytystavasta (ilma/vesi).
Dynossa lämpötilaa säätelee iso tuuletin (tai tuulettimet).
tientuk3
Pyörä:
Honda CBR 190cc +20hp | ex. Derbi GPR 125 & 70cc Derbi & SYM Jet 50
Paikkakunta:
Vantaa
Liittynyt:
26.10.2014 15:01
Re: E85-polttoaine

ViestiKirjoittanut tientuk3 » 12.3.2015 21:47

Lue aikaisemmat viestit, niin selviää aika nopeasti ettei alkoholiin sekoittuva öljy ole yli 20€ hintaista..


Jos tarkoitit tuolla aikaisempaa viestiäsi, jossa olit löytänyt 13€/litra maksavaa öljyä, niin sinähän piti ostaa 4 litran astia kerrallaan jos oikein ymmärsin. Mikäli tarkoitit aiempaa testiä 2T Mixin ja 2T Biken sekoittumisesta viinaan, niin niistä lisää myöhemmin tässä viestissä :D

Kovin jos on karstainen kone konvertoitavana niin kannattaa harkita puhdistusta. Tenu pesee moottoria ja se voi olla jopa huono juttu jos karstat lähtee yhtäkkiä notkistumaan.


Lohkot on juuri avattu sekä osat vaihteistoa myöten pesty, eli eipä taida tämä muodostua ongelmaksi.

Ihan mielenkiinnosta kysyn.. mikä on nykyinen korjattu puristussuhde?
Ja aiemmankin puristussuhteen voisit kertoa.


Korjaamattomaksi puristussuhteeksi tälle mopolle on Derbi antanut arvon 13:1. Korjattua puristussuhdetta en ole vielä mitannut, ja siinä myös ongelmaksi tulee se, että mäntä on kupumainen joka noin pienissä mitoissa vaikuttaa tuloksiin osaltaan. Toistaiseksi tilanne on kuitenkin se, että palotila on vakiomuotoinen ja squishvälys noin 0,75 mm.
Kuva

Sitten mennäänkin öljyihin! Testini tulokset olivat hiukan erilaisia kuin aiempien perusteella oletin. Ainakaan äkkiseltään 2T Bike ei tuntunut E85:een sekoittuvan ollenkaan, ja seosta vispatessa arviolta puolet lopulta liukeni lopun hajotessa pisaroiksi pohjalle. Tämä testi jatkuu vielä.

Testiksi kokeilin myös sekoittaa 2T Bikea bensiiniin, ja sen jälkeen laittaa joukkoon E85. Lopullisessa testissä oli noin 20% 98 bensaa, 80% E85 ja noin 5% öljyt. Litkusta tuli läpinäkymättömän valkoista, mutta öljy tuntui bensan ansiosta sekoittuvan. Myös 2T Mix sekoittui tällä tavalla!
Kuva

Testit jatkuu viikonloppuna ;)
Ei sole koneremppa eikä mikään jos ei mitään jää yli.
_______________________________________________________
UUSIN VIDEO >> https://youtu.be/A2El0C-lrJg | Ohjeita ym. >> http://mopoilija.weebly.com/
.Juho
Pyörä:
Suzuki TS250R '97
Liittynyt:
1.3.2013 12:50
Re: E85-polttoaine

ViestiKirjoittanut .Juho » 12.3.2015 22:08

jossa olit löytänyt 13€/litra maksavaa öljyä, niin sinähän piti ostaa 4 litran astia kerrallaan jos oikein ymmärsin.

Klotz Supertechniplatea tarkoitin, joo.

Sitä saa ~litran purkissa, sekä ~4 litran purkissa ostettua.
Ainakin Hobbypeople myy sitä.

Muitakin alkoholiin sekoittuvia öljyjä on.. Google auttaa.

Korjattua puristussuhdetta en ole vielä mitannut

http://www.torqsoft.net/compression-ratio.html
__

Pytty ja kansi kiinni lohkoihin, mäntä @YKK ja palotila tulpanreiästä täyteen öljyä.
Ei se sen vaikeampaa ole. Ja tietenkin siis mittaat sen öljymäärän.

squishvälys noin 0,75 mm

Digitaalinen työntömitta olis kova sana. Perustönärikin toimii hyvin..
tientuk3
Pyörä:
Honda CBR 190cc +20hp | ex. Derbi GPR 125 & 70cc Derbi & SYM Jet 50
Paikkakunta:
Vantaa
Liittynyt:
26.10.2014 15:01
Re: E85-polttoaine

ViestiKirjoittanut tientuk3 » 15.3.2015 21:25

Päivää taloon.

Tosiaan, Derbi lähti käyntiin E85:lla kun pikaisesti tuli tiputettua kone runkoon ja koitettua. Tyhmänä pidin kuitenkin bensasäädöt kaasarissa ja niinhän siinä kävi että vuotavan kannen kanssa 10 min käyttö riitti siihen että pakopuoli otti lämpöä... :D

Kuva

Hätä ei kuitenkaan ole tämän näköinen. Kovin syviä naarmuja ei ehtinyt tulla (kuva dramatisoi) ja mäntäkin oli virheetön, joten hoonasin vain pytyn kauttaaltaan P600 paperilla ja CRC:llä. Tällä viikolla hakemaan oikea kannentiiviste massan sijaan, 30% isommat suuttimet ja kone tulille.

Öljyongelma ratkesi ostamalla nöyrästi Klotz Super Techniplatea, jota löytyi projektointitallin (lue: mummola :D) läheltä Espoosta, Hobby People -nimisestä liikkeestä. Tiedustelin litran pullojen saatavuutta, mutta eivät kuulema pidä varastossa kun menekkiä ei ole. Gallonan (3,78l) vaihtoehdoista heillä oli kuitenkin tarjota yksi kannu, josta oli pari desiä otettu pois ja sen takia suostuivat alentamaan hintaa 53€ -> 30€. Litrahinnaksi jäi siis vaivaiset ~8,5€ 8o

Kuva

RE85 -polttoaineesta sellainen huomio, että (ainakaan kyseinen) öljy ei sekoitu siihen samalla tavalla kuin bensaan, vaan osa tippuu aluksi pohjalle ja vaatii hiukan ravistelua. Itse aion varmuuden vuoksi tankatessa ottaa viimeiset 0,5 litraa limupulloon tms. ja sekoittaa öljyt ensin siihen määrään ja vasta sitten tankkiin.

Käyntivideota tulossa toivon mukaan tällä viikolla :D
Ei sole koneremppa eikä mikään jos ei mitään jää yli.
_______________________________________________________
UUSIN VIDEO >> https://youtu.be/A2El0C-lrJg | Ohjeita ym. >> http://mopoilija.weebly.com/
tientuk3
Pyörä:
Honda CBR 190cc +20hp | ex. Derbi GPR 125 & 70cc Derbi & SYM Jet 50
Paikkakunta:
Vantaa
Liittynyt:
26.10.2014 15:01
Re: E85-polttoaine

ViestiKirjoittanut tientuk3 » 18.3.2015 0:05


Siinä käyntivideoo nyt.

Kuva

Edistystä havaittavissa.
Ei sole koneremppa eikä mikään jos ei mitään jää yli.
_______________________________________________________
UUSIN VIDEO >> https://youtu.be/A2El0C-lrJg | Ohjeita ym. >> http://mopoilija.weebly.com/
hese1996
Pyörä:
Mikilon 250 M96 Turbo
Paikkakunta:
Kiuruvesi
Liittynyt:
20.6.2011 19:38
Re: E85-polttoaine

ViestiKirjoittanut hese1996 » 28.3.2015 20:36

paljokohan isommat suuttimet pitäisi olla kun tätä E85 alkaa käyttämään :roll: alkuperäinen pääsuutin on 125 ja laitoin -> 200 silti käy laihalla , säädin neulan niin ylös kun sain ja tk-suuttimeks 62 paikalle 100 , ryyppy päällä pyörii kyllä mutta savua tulee minkä kerkiäää.. ei haise kyllä millekkään :lol: vai onko mahdollista , että pitää laskettu kans laittaa paikoilleen ennenkuin tätä voi mitenkään saada pelittämään :s ja täytyykö tulppaa vaihtaa lämpimämpään ? kiitoksia jo etukäteen vastauksista :D

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista