E85-polttoaine

Slerpa_
Pyörä:
Supersport, Automaatti pappa ja Suzuki RM 125 -78
Liittynyt:
21.6.2008 20:41
Re: E85-polttoaine

ViestiKirjoittanut Slerpa_ » 23.8.2014 21:28

Mites tuo "ei katukäyttöön" huomatus? Onks teillä mitään ideaa, mistä se voisi johtua, että miksi ei sovellu katukäyttöön? En ole niin paljoa perehtynyt (risiini)öljyihin, joten en itse ymmärrä tuon syytä..
Ne savuttaa ihan pirusti ja haisee erilaiselta mitä perus 2t öljy. Sauhu on myös paksumpaa mitä normi öljyllä ja risiiniöljyä ei voi käyttää talvella. Menee klömppiin tankin pohjalle ja hajottaa koneen kun ei ole öljyä tai tukkii suodattimet ja kaasarin. Olisko ollu +5 se ihan alin minimi minkä alle ei saisi lämpötila mennä. Risiiniöljy menee helposti tankin pohjalle kun ei sekotu yhtä hyvin mitä noi perusöljyt, eli aina ennen ajoa kannattaa kunnolla huljuttaa mopoa.

Ei siitä kukaan kuitenkaan valittamaan tule. Itekkin olen polttanut noita vanhoja krossarin ja mikroauton öljyjä olen poltellut mopossa pois. Kisanen haju vaan tulee ja karstaa :lol:
.Juho
Pyörä:
Suzuki TS250R '97
Liittynyt:
1.3.2013 12:50
Re: E85-polttoaine

ViestiKirjoittanut .Juho » 24.8.2014 13:25

Ok, kiitos kun kerroit!

E85:lla on huonompi käynnistyvyys kylmillä keleillä (johtunee myöskin kaasuttimen säädöistä, mutta silti olen todennut sen kylmäkäynnistyksen huonommaksi kuin E98:lla).. enkä muutenkaan kärsi ajaa kyykkypyörällä alle 10C keleillä. ;)

Saa nähdä, miten kovasti puskee savua. E85:lla on myöskin se oma haju, joten varmasti haisee aika mielenkiintoiselta sitten 2-tahtisessakin. :D

Mut 3% seokset on varmaankin hyvät, kun on korkeakierroksinen 2-tahtinen ja käytetään E85:sta.
Slerpa_
Pyörä:
Supersport, Automaatti pappa ja Suzuki RM 125 -78
Liittynyt:
21.6.2008 20:41
Re: E85-polttoaine

ViestiKirjoittanut Slerpa_ » 24.8.2014 14:30

Shellin öljypurkissa suositellaan jopa viittä prosenttia joka on sinällään ymmärrettävää kun toi öljy on tarkotettu niihin oikeasti kisasiin moottoreihin tai sellasiin missä on jäähdytys tosi epämäärästä (kuten ilmajäähykrossarit). Käytin tota öljyä tossa Supersportissa kun ajoin maastossa kovaa eikä kone jäähtynyt ja sai kisaset hajut :lol:

Ite käytin muistaakseni kolmea prosenttia sekotuksena.
Hagsu
Pyörä:
Ktm EXC 500 -12 "SMR" EX KTM EXC 125 Sixdays -12 EX Yamaha DT "Wnb KTM" EX KTM SX 65
Paikkakunta:
Salo
Liittynyt:
26.5.2013 19:37
Re: E85-polttoaine

ViestiKirjoittanut Hagsu » 25.8.2014 21:30

Mistähän tuo johtuu kun kaverin pärrässä on E85 käytössä ja haisee aivan liimalta? :lol:
Ex pärrät: Yamaha PW 50, KTM SX 65 -02, Yamaha DT -07
"Kortti 5.3.2015"
Slerpa_
Pyörä:
Supersport, Automaatti pappa ja Suzuki RM 125 -78
Liittynyt:
21.6.2008 20:41
Re: E85-polttoaine

ViestiKirjoittanut Slerpa_ » 29.8.2014 20:51

Jos liima on alkoholi ohenteista?
tomi88
Pyörä:
Derbi Senda Black Edition 04
Liittynyt:
22.2.2014 16:55
Re: E85-polttoaine

ViestiKirjoittanut tomi88 » 26.9.2014 13:40

Hei te jotka ootte ajanu 2-tahdeilla E85:lla! pystyttekö mittaamaan miten muuttuu pakolämmöt? Ostin DT:n nyt että voin testailla miten se hönkii viinalla. homman nimi olis nyt se että jos pakolämmöissä on suuri ero niin putki mee sit vaihtoon. blair exhaust 2 mukaan mitat muuttuu aika rankasti jo kohtuu pienilläkin eroilla. Putken valmistuksen ulkoistan varmaan juresille
tomi88
Pyörä:
Derbi Senda Black Edition 04
Liittynyt:
22.2.2014 16:55
Re: E85-polttoaine

ViestiKirjoittanut tomi88 » 28.9.2014 17:29

nyt testasin e85 ja shell advance ultra täys-synteettistä. ei sekotu :( ravistin ja jätin puoleks tunniks paikalleen niin öljyt oli pohjalla.
mitkä öljyt on sekottunut? pitänee koittaa tuorevoitelulla
.Juho
Pyörä:
Suzuki TS250R '97
Liittynyt:
1.3.2013 12:50
Re: E85-polttoaine

ViestiKirjoittanut .Juho » 28.9.2014 18:37

http://www.epc.shell.com/Docs/GPCDOC_Local_TDS_United_Kingdom_Shell_Advance_Racing_M_30_(en-GB)_TDS.pdf

Eli Shell Advance Racing M30 2-tahtiöljy. Tuo on nimenomaan tarkoitettu käytettäväksi alkoholin/E85:sen kanssa. ;)
Reetuhai2
Pyörä:
2xSuzuki Street Magic -98, 3xPappa Tunturi (-64,-72 ja joku 80vm), 2xGilera Stalker 50cc ja 70cc, Tunturi SuperSportin raatoja x3, Yamaha DT SM -06
Paikkakunta:
Vihti
Liittynyt:
30.6.2010 15:41
Re: E85-polttoaine

ViestiKirjoittanut Reetuhai2 » 28.9.2014 19:32

Ainakin 2T Bike pitäs liueta.
Vakio mopo/skootteri on aina laiton. Myynnissä 2xvälikelin piikkirenkaita.
Ostetaan vaakakoneeseen sopiva Stage6 Pro, vaihdossa voidaan antaa Yasuni Z.
tomi88
Pyörä:
Derbi Senda Black Edition 04
Liittynyt:
22.2.2014 16:55
Re: E85-polttoaine

ViestiKirjoittanut tomi88 » 28.9.2014 19:55

J11 kirjoitti:http://www.epc.shell.com/Docs/GPCDOC_Local_TDS_United_Kingdom_Shell_Advance_Racing_M_30_(en-GB)_TDS.pdf

Eli Shell Advance Racing M30 2-tahtiöljy. Tuo on nimenomaan tarkoitettu käytettäväksi alkoholin/E85:sen kanssa. ;)

Saa näköjään IKH:lta 8) Kävi mielessä että paljonkohan ryyppy rikastaa seosta? että saattaisiko 2t toimia ihan niinkin helposti että viinaa tankkiin ja ryyppy päälle?
Ledinauha Moderaattori
Pyörä:
Aprilia RS 125cc '06              Cagiva Mito MK I 125cc '93          Cagiva Mito EVO2 125cc '05          Derbi Senda 70cc '09                                     Solifer SFR 72cc '11
Paikkakunta:
Kouvola
Liittynyt:
23.4.2013 19:13
Re: E85-polttoaine

ViestiKirjoittanut Ledinauha » 28.9.2014 20:20

Ei kannata alkaa tuollaisiin patentteihin. Säädöt kohdalleen suuttimilla. Ryyppyä joutuu kuitenkin varsinkin E85 kanssa käyttämään, huonomman kylmäkäynnistyvyyden vuoksi.
Slerpa_
Pyörä:
Supersport, Automaatti pappa ja Suzuki RM 125 -78
Liittynyt:
21.6.2008 20:41
Re: E85-polttoaine

ViestiKirjoittanut Slerpa_ » 28.9.2014 21:58

nyt testasin e85 ja shell advance ultra täys-synteettistä. ei sekotu :( ravistin ja jätin puoleks tunniks paikalleen niin öljyt oli pohjalla.
Totanoin, en asiasta ole ihan varma, mutta eikö öljyt tee bensakinkanssa näin? Ainakin jos mopo seisoo kauemmin, oon huomannut että täytyy sekotella ennen kun laittaa käyntiin, muuten tulee sauhua ja paljon kun öljyt on pohjalla.

Ihan mielenkiinosta, voisitko testata saman bensalla?

Kävi mielessä että paljonkohan ryyppy rikastaa seosta? että saattaisiko 2t toimia ihan niinkin helposti että viinaa tankkiin ja ryyppy päälle?
No ei toimi. Kannattaa ajaa bensalla jollei sitä suutinta jaksa vaihtaa. Kuitenkin se tarkaksi rakennettu pääsuutinpiiri antaa paljon tarkemmin sen seoksen mitä joku rikastuspiiri, minkä tarkkuudella ei ole mitään väliä.
.Juho
Pyörä:
Suzuki TS250R '97
Liittynyt:
1.3.2013 12:50
Re: E85-polttoaine

ViestiKirjoittanut .Juho » 28.9.2014 22:14

Jep ei tosiaan kannata lähteä minkään ryypyn kanssa pelleilyyn..

Laita alkuun 25-35% isompi pääsuutin, neulan sokkaa pykälä tai toinen alemmas, sekä mahdollisesti vielä 2,5-5 numeroa isompi tyhjäkäyntisuutin.

Sitten alat säätämään joko laihemmalle tai rikkaammalle kaasutinta eri osa-alueilta, riippuen mitä se moottori vaatii. ;)

Mielenkiinnolla odottelen, että millaisia eroja huomaat mopon toiminnassa. Voisin itsekkin melkein kokeilla tota E85:sta Derbissä, tosin nyt vain ulkolämpötila rajoittaa sen käyttöä. Toi Shell Advance Racing M30 vaatii vähintään +5C lämpötilan, jotta se sekoittuu alkoholiin.. tai jokin tällainen muistikuva miulle on jäänyt.

E85:lla lähtee myöskin todella huonosti käyntiin alle 10-15C keleillä (kun moottori on kylmä) vrt. E98. Toki kaasuttimen säädöt vaikuttavat siihen kylmäkäynnistykseen, kuten myöskin kaasuttimen ryypyn rakenne (ryyppysuutin vai läppä).
Slerpa_
Pyörä:
Supersport, Automaatti pappa ja Suzuki RM 125 -78
Liittynyt:
21.6.2008 20:41
Re: E85-polttoaine

ViestiKirjoittanut Slerpa_ » 28.9.2014 22:16

Toi Shell Advance Racing M30 vaatii vähintään +5C lämpötilan, jotta se sekoittuu alkoholiin.. tai jokin tällainen muistikuva miulle on jäänyt.
Tai sitten se on risiinipohjasta jollon sitä ei saa käyttää ollenkaan alle +5 asteen kun menee kiinteeksi.
Ledinauha Moderaattori
Pyörä:
Aprilia RS 125cc '06              Cagiva Mito MK I 125cc '93          Cagiva Mito EVO2 125cc '05          Derbi Senda 70cc '09                                     Solifer SFR 72cc '11
Paikkakunta:
Kouvola
Liittynyt:
23.4.2013 19:13
Re: E85-polttoaine

ViestiKirjoittanut Ledinauha » 29.9.2014 0:13

Youtubessa muistan hämärästi nähneeni videon erilaisista öljyistä kylmissä olosuhteissa. Risiinipohjaiset tulivat purkista ulos köntteinä, joten tämä voisi hyvinkin olla syynä. Eikös tässä triidissä joku jo kerran testannut noita eri öljyjä, joku moottorikelkkateboili (Teboil 2t-snow) taisi toimia?

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista