Mopon katsastus, rekisteröinti ja muutoskatsastus

Vauhtiviivatarra Moderaattori
Liittynyt:
5.2.2003 23:44
Re: Mopon katsastus, rekisteröinti ja muutoskatsastus

ViestiKirjoittanut Vauhtiviivatarra » 9.1.2014 19:48

Joona99:vaatimusten mukaan nopeusmittarin tulee olla valaistu. Luonnollisesti konttorilta asiaa kysymällä virkailijat tarkistavat aihetta koskevat säädökset ja antavat tuon vastauksen, mutta yksittäinen katsuri voi päästää sigmalla läpi. Samaten katsastuksen perinpohjaisuus on pitkälti riippuvainen henkilöstä. Periaatteellisesti rekisteröintikatsastuksessa pitäisi tarkastaa mopon vaatimustenmukaisuus varsin perusteellisesti, mutta käytännössä näin ei aina ole.
Keskustelufoorumin säännöt
Tue sivustoa ja liity VIP-jäseneksi
Raisureikä
Liittynyt:
7.1.2014 17:25
Re: Mopon katsastus, rekisteröinti ja muutoskatsastus

ViestiKirjoittanut Raisureikä » 11.1.2014 12:24

Ostin kaverilta 85 vuoden helkama raisun. Mitään papereita ei tehty. Runkonumero tallessa, miten kannattaa nyt alkaa lähestymään rekisteröintiä? Sanoa, että ollut mökillä 10 vuotta, vaiko laittaa tuo että kaverilta ostanut? Voiko raisun rekisteröidä 2 paikkaiseksi jos on tavarateline (toimisi käsisijoina) pitääkö hitsata myös jalkatapit? vai onnistuuko ollenkaan?
Ledinauha Moderaattori
Pyörä:
Aprilia RS 125cc '06              Cagiva Mito MK I 125cc '93          Cagiva Mito EVO2 125cc '05          Derbi Senda 70cc '09                                     Solifer SFR 72cc '11
Paikkakunta:
Kouvola
Liittynyt:
23.4.2013 19:13
Re: Mopon katsastus, rekisteröinti ja muutoskatsastus

ViestiKirjoittanut Ledinauha » 11.1.2014 14:50

Onhan ainakin osa vanhoista Aprilian RX/MX mopoista vain yhdelle rekisteröityjä vaikka jalkatapit löytyy kahdelle ja penkki on iso mutta maahantuoja ei ole kaikki papereita tehnyt "oikein" tms. Eli tuskin voi tuota Raisuakaan kahdelle rekisteröidä.
Raisureikä
Liittynyt:
7.1.2014 17:25
Re: Mopon katsastus, rekisteröinti ja muutoskatsastus

ViestiKirjoittanut Raisureikä » 12.1.2014 13:02

Okei. Miten kannataisi alkaa lähetsytmään tuota rekisteröimistä, että saisi edes yhdelle rekisteröityä kun mitään papereita ei löydy?
Reetuhai2
Pyörä:
2xSuzuki Street Magic -98, 3xPappa Tunturi (-64,-72 ja joku 80vm), 2xGilera Stalker 50cc ja 70cc, Tunturi SuperSportin raatoja x3, Yamaha DT SM -06
Paikkakunta:
Vihti
Liittynyt:
30.6.2010 15:41
Re: Mopon katsastus, rekisteröinti ja muutoskatsastus

ViestiKirjoittanut Reetuhai2 » 12.1.2014 15:14

Ota runkonumero mukaan ja mee konttorille kysyy löytyykö siittä vehkeest jotain tietoo, kauan jos on ollu poissa kilvistä ni todennäköstä ettei löydy. Sitte jos ostat sen joltain, ni teet luovarit, tai jos oli oma peli ni teet vaan omistushistoriaselvityksen kuuden vuoden ajalta, laitat vehkeen kuntoo ja meet rekisteröintikatsastukseen. Jos vielä mietityttää joku asia ni kysele samalla konttorilta, siellä ne osaa hyvin neuvoo.
Vakio mopo/skootteri on aina laiton. Myynnissä 2xvälikelin piikkirenkaita.
Ostetaan vaakakoneeseen sopiva Stage6 Pro, vaihdossa voidaan antaa Yasuni Z.
.Juho
Pyörä:
Suzuki TS250R '97
Liittynyt:
1.3.2013 12:50
Re: Mopon katsastus, rekisteröinti ja muutoskatsastus

ViestiKirjoittanut .Juho » 12.1.2014 15:22

mites sitten käy, kun nyt on tää miun nykyinen derbi aika paljon muokattu alkuperäisestä, eli mm. takahäkki itsetehty, uudet katteet, itsetehty penkki, uusi takahaarukka, jarrut vaihdettu (jarrusatulat, jarrulevyt, jarruletkut ja etujarrupääsylinteri) yms. yms.

eli jos nyt sattuis lähtemään kilvet, esim. koska kulkee yli 65km/h ja kuutiotilavuus ylittää sallitun 50ccm3, niin saanko enää tota rekisteröityä/muutoskatsastettua noille muutoksille vai joutuuko tuo runko romuttamolle sen jälkeen??

muutokset on todettu kestäväksi, mut en tiedä yhtään, mitä laki tuumaa asiasta..

niin pitkään, kuin kilvet kestää, en aio edes yrittää muutoskatsastaa tota, koska epäilen sen läpi menemistä ja menettäisin siinä kilvet automaattisesti. :roll:
'80 Trial
Pyörä:
1980 Tunturi Trial
Paikkakunta:
Vantaa.
Liittynyt:
17.3.2011 21:36
Re: Mopon katsastus, rekisteröinti ja muutoskatsastus

ViestiKirjoittanut '80 Trial » 12.1.2014 20:05

Raisureikä kirjoitti:Okei. Miten kannataisi alkaa lähetsytmään tuota rekisteröimistä, että saisi edes yhdelle rekisteröityä kun mitään papereita ei löydy?


En ole varma, pitääkö tuossa olla joku todistus, että milloin on lähtenyt tehtaalta. Mä tilasin Tunturiin sellaisen AMA Ry:ltä, mutta heidän kautta ei taida saada sellaista Helkamaan. Mutta jos sulla on runkonumero ja tyyppikilpi tuossa, niin tekaiset vähintään 6 vuoden omistushistorian ja näillä eväillä mä sitä menisin näyttämään konttorille.

Omistushistoriaksi riittää vaikka ruutupaperille kirjoitettuna, että on seissyt ladossa (Jonka sijainnistakaan ei ole varmaan haittaa) vuodesta jotain ja muutaman todistajan allekirjoitukset siihen alle.
"I Step On A Gas And Motor Running Wild - I Can't Imagine For A Better Sound"
Ledinauha Moderaattori
Pyörä:
Aprilia RS 125cc '06              Cagiva Mito MK I 125cc '93          Cagiva Mito EVO2 125cc '05          Derbi Senda 70cc '09                                     Solifer SFR 72cc '11
Paikkakunta:
Kouvola
Liittynyt:
23.4.2013 19:13
Re: Mopon katsastus, rekisteröinti ja muutoskatsastus

ViestiKirjoittanut Ledinauha » 13.1.2014 0:32

juppi98 kirjoitti:mites sitten käy, kun nyt on tää miun nykyinen derbi aika paljon muokattu alkuperäisestä, eli mm. takahäkki itsetehty, uudet katteet, itsetehty penkki, uusi takahaarukka, jarrut vaihdettu (jarrusatulat, jarrulevyt, jarruletkut ja etujarrupääsylinteri) yms. yms.

eli jos nyt sattuis lähtemään kilvet, esim. koska kulkee yli 65km/h ja kuutiotilavuus ylittää sallitun 50ccm3, niin saanko enää tota rekisteröityä/muutoskatsastettua noille muutoksille vai joutuuko tuo runko romuttamolle sen jälkeen??

muutokset on todettu kestäväksi, mut en tiedä yhtään, mitä laki tuumaa asiasta..

niin pitkään, kuin kilvet kestää, en aio edes yrittää muutoskatsastaa tota, koska epäilen sen läpi menemistä ja menettäisin siinä kilvet automaattisesti. :roll:


Itselläni vähän sama homma tuon nakuskopaprojektin kanssa, rungosta lähti muutama kilo pois kaikkea turhaa (ainakin omasta mielestäni näytti turhalta :lol: ).

Itselläni myös samankaltainen taktiikka, ajan kunnes kilvet lähtevät ja sitten vasta katsastamaan. Lakihan sanoo näin:


7 §
Runkomuutokset ja -korjaukset

1. Ajoneuvon rungon rakenteen saa muuttaa, ja korjata hitsaamalla tässä pykälässä säädetyin ehdoin. Rungon saa vaihtaa malliltaan alkuperäisestä poikkeavaan vähintään suurimmalta teknisesti sallitulta massaltaan ja teholtaan samansuuruiseen ajoneuvoon tarkoitettuun. Kevytmetallista tehtyä runkoa saa työstää sen kantavien rakenteiden lujuuteen vaikuttavalta osalta vain ajoneuvon valmistajan ohjeiden mukaisesti.

2. Runkomuutoksissa on käytettävä tarkoitukseen soveltuvia ominaisuuksiltaan alkuperäisen kaltaisia materiaaleja tai kyseiseen ajoneuvoon soveltuvia ruuviliitoksella kiinnitettäviä valmisosia. Hitsattaessa on käytettävä rungon perusaineelle soveltuvia hitsauslisäaineita ja hitsaustapaa. Runkorakenteen sekä kiinnikkeiden ja korvakkeiden liitosten on oltava rakenteeltaan lujia ja huomioitava kasvaneet rasitukset. Hitsaussaumat on varauduttava tarvittaessa esittämään tarkastettaviksi viimeistelemättöminä.

Oman tulkintani mukaan takahäkkisi on laillinen mikäli hitsattu oikein ja kunnolla.


1. Ajoneuvon jarrulaitteiden tienpintaan välittämä jarruvoima ei saa jarrulaitteiden muutosten seurauksena heikentyä. Jarrulevyn halkaisijan pienentäminen on korvattava lisäämällä jarrulaitteen kitkavoimaa tai lisäämällä samalle akselille toinen jarrulevy.

2. Jarrulaitteiden hydraulijärjestelmään liittyvien osien ja jarrupalojen on oltava tehdasvalmisteisia ja ajoneuvoon soveltuvia. L1e-L5e -luokan ajoneuvoon, joka on hyväksytty jarrujen osalta E-säännön 78 mukaisesti, saa vaihtaa myös kyseiseen ajoneuvotyyppiin E-säännön 90 mukaisesti hyväksytyt jarrupalat.

3. Jarrulaite voidaan vaihtaa vähintään valmistajan ilmoittamalta suurimmalta teknisesti sallitulta massaltaan ja teholtaan samansuuruiseen ajoneuvoon tarkoitettuun jarrulaitteeseen tai jarrulaitteeseen, jonka suorituskyvystä on annettu vähintään 13 §:n mukainen selvitys.

Eli jos jarrut on tehokkaammasta tai about samanlaisesta vekottimesta otetut niin pitäisi olla lailliset.
.Juho
Pyörä:
Suzuki TS250R '97
Liittynyt:
1.3.2013 12:50
Re: Mopon katsastus, rekisteröinti ja muutoskatsastus

ViestiKirjoittanut .Juho » 13.1.2014 19:10

no hyvä et toi on laillista .. tietenkin jos siis hyvät ja kestävät hitsaussaumat.

harmi vaa, ku tuppaa tulemaan noita ongelmia niin harvinaisen paljon ton kanssa, ni ei tahdo onnistua mikään. saa nähdä onko joku päivä derbi-kokko pihalla vai peräti pian kiitämässä tuolla liikenteen seassa.. 8)
Eli jos jarrut on tehokkaammasta tai about samanlaisesta vekottimesta otetut niin pitäisi olla lailliset.

tällä hetkellä vakiojarrut, mutta löytyis tosta 2-mäntäinen Ajp:n satula (peräisin DRD:stä/Aprilia SX 50), jonka asennan tohon, kunhan vaa jaksan tehdä sen adapterin siihen.
teemuu88
Pyörä:
EX: KTM EXC 125 & HSQ SM 125
Paikkakunta:
Hamina
Liittynyt:
22.6.2012 1:03
Mopon katsastus, rekisteröinti ja muutoskatsastus

ViestiKirjoittanut teemuu88 » 15.1.2014 0:23

Aika vaikeeksi se kyllä tulee. Halvempi varmaan hommata ihan oikee kotari?
MP16 kuvat:

http://dnkmedia.kuvat.fi/kuvat/Tapahtumat/MP16+/
Retroilija
Pyörä:
Pappatunturi, 1999 GSX600F
Paikkakunta:
Pori
Liittynyt:
31.10.2011 9:11
Re: Mopon katsastus, rekisteröinti ja muutoskatsastus

ViestiKirjoittanut Retroilija » 15.1.2014 0:43

Jotkut tekee ennemmin persoonallisen perseenliikuttimen.
.Juho
Pyörä:
Suzuki TS250R '97
Liittynyt:
1.3.2013 12:50
Re: Mopon katsastus, rekisteröinti ja muutoskatsastus

ViestiKirjoittanut .Juho » 15.1.2014 15:54

Trgg| kirjoitti:Aika vaikeeksi se kyllä tulee. Halvempi varmaan hommata ihan oikee kotari?

kotari?? oon liimannut tohon suzuki rm-z crossin katteet.. :lol:
mut en oikein usko et niin paljoa kuiteskaan tulee maksamaan. hyvällä tuurilla en joudu katsastamaan tota ollenkaan, vaikka vetääkin paljon huomiota sini-valkoisilta autoilta. :D ei nimittäin äänet ole mitkään kovinkaan hiljaiset, kun kierrokset nousee yli 7000.

Retroilija on muuten ihan oikeassa.

saa nähdä minkälaisia ongelmia tulee ton myynnissä sitten, mutta se onkin eri asia sitten.
tezarii
Pyörä:
Yamaha Tzr 50 -06, Masai db 50 -08
Paikkakunta:
Pori
Liittynyt:
18.5.2013 12:22
Re: Mopon katsastus, rekisteröinti ja muutoskatsastus

ViestiKirjoittanut tezarii » 8.2.2014 15:51

Soitin katsastuskonttorille, niin siellä sanottiin että vilkut ovat pakolliset vuosimallista -07 eteenpäin. Tämän voisi lisätä aloituspostaukseen ;)
sasumeil
Pyörä:
Suzuki PV '97 käyttisproju, Suzuki PV '90 74cc 5v (Tsekkaa proju). ex: 5 kpl fude, 3x Suzuki PV: 83/89/90, Skyteam monkey '08, Jincheng Manki '05
Paikkakunta:
Jyväskylä
Liittynyt:
9.2.2011 18:21
Re: Mopon katsastus, rekisteröinti ja muutoskatsastus

ViestiKirjoittanut sasumeil » 8.2.2014 18:42

Ei ne silti vaan oo vaikka ne niin sanoo. Tässä(kin) topicissa on linkattu monta kertaa se lakipykälä siitä, ettei ne ole pakolliset mopoissa. Sen tulostaa ja konttorille jos pitää katsastaa.
Tsekkaa pv proju!
ZungaII
Pyörä:
Cagiva Husqvarna racing Wxe
Paikkakunta:
espoo
Liittynyt:
18.6.2013 0:39
Re: Mopon katsastus, rekisteröinti ja muutoskatsastus

ViestiKirjoittanut ZungaII » 15.2.2014 13:19

onkohan jalka pakollinen katsastukseen ja mist ne katsastuksen hemot tunnistaa vakioputken ku ei oo semmost saatavilla ja e hyväksytty arrow kiinni ja kyseessä ch

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista