Keskustelua kypäristä

Motoross
Liittynyt:
10.1.2010 14:18

ViestiKirjoittanut Motoross » 8.4.2011 11:50

Handlebar kirjoitti:Ainoa ns. huonopuoli tuossa kypärässä on tuo pikalukko. Osta tuohon hintaan joku kypärä missä on se tupla D-lukko.

Miten toi pikalukko on sitte huonompi? Itsellänikin Airohin kypärässä se, on se kyllä ainaki kätevämpi, mutta entäs turvallisuus..?
Ihasproblem
Paikkakunta:
Hämeenlinna
Liittynyt:
20.6.2010 11:47

ViestiKirjoittanut Ihasproblem » 8.4.2011 11:56

Pikalukko kuluu, kuten tupla-D-lukkokin, mutta pikalukosta ei tiedä, koska se on huonossa kunnossa. Lukon kestävyyttä voi testata laittamalla sen kiinni ja koittaen riuhtaista sen auki. Jos lukko ei aukea se voi periaatteessa olla vielä hyvässä kunnossa, mutta kolaritilanteessa, jossa voimat ovat suuremmat lukko saattaa aueta.

Tupla-D-lukon huonokuntoisuuden näkee nopeasti ja helposti, jos remmi on rispaantunut -> remmi vaihtoon ja itse lukko ei oikein voi hajota. Tietenkin jos pikalukon kanssa remmi on huonossa kunnossa pitää se silloin vaihtaa.
Mopo oli ja mopo meni :(
Mainow
Liittynyt:
31.3.2007 21:55

ViestiKirjoittanut Mainow » 8.4.2011 13:52

Ihasproblem kirjoitti:Yksinkertaisesti rakenne heikkenee. Kokeile spray-maalata styroksia, se syöpyy. Samoin käy kypärälle, mutta sitä ei vain näe.

Spraymaali ei pääse styroksille järin helposti, jos kuori on ehjä.

Ihasproblem kirjoitti:En kerro asioita markkinoidakseni kalliimpia kypäriä, mutta minusta joillakin on vakavia väärinkäsityksiä kypärien suhteen, jotka pitää korjata. Itse näen parhaaksi korjata näitä väärinkäsityksiä täällä foorumilla, jota melko monet lukevat.

Alkuun kannattaa katsoa omat lähteet ja korjata omat väärinkäsitykset. Pintajännitystä ei nimittäin ole kiinteissä aineissa.[/quote]


Ihasproblem kirjoitti:Toiseksi. KAIKISSA kypärissä KUITU- ja MUOVIKYPÄRISSÄ on pintajännitys. Se tehdään kaikkiin kypäriin samasta syystä. "Terävät iskut" jakautuvat suuremmalle alueelle, esim: Terävät esineet eivät läpäise kypärää niin helposti.

Kyse ei siis ole pintajännityksestä vaan paineen jakautumisesta isommalle pinta-alalle. Selväähän on se, että kun rakennetta heikennetään se halkeaa iskun ottaessaan eikä jaa enään seuraavan iskun voimaa tasaisesti. Reikiä poraamalla taas on selvää se, että paine ei jakaudu niin tasaisesti, koska pinta-ala on pienempi.

Ihasproblem kirjoitti:PS: Tutustuppa hieman kemian/fysiikan faktoihin ja vakioihin ennen kuin väitä, että pintajännitystä ei ole kiinteillä aineilla. Itse en osaa määrittää pintajännitystä fysiikan ja kemian lakien mukaan, mutta sen tiedän, että kypäriin tehdään ns. "keinotekoinen pintajännitys", joka toimii samalla tavalla kuin veden suhteen.

Onko muovinkypärän pintajännitys silloin kunnossa, kun hyönteinen pysyy sen päällä uppoamatta?
Protip: Kun haluatte kokeilla onko kypärässänne pintajännitystä, asettakaa hyönteinen sen päälle. Hyönteisen upotessa kuoren läpi tiedätte pintajännityksen menneen.
Ihasproblem
Paikkakunta:
Hämeenlinna
Liittynyt:
20.6.2010 11:47

ViestiKirjoittanut Ihasproblem » 8.4.2011 14:15

Siksi miksi kärpänen ei uppoa kypärän läpi liittyy fysiikkaan. Kyseessä on tukivoima, joka myös estää, että emme itse putoa lattian läpi. Jos et halua uskoa minua, en siitä hermostu, koitan vain selventää asioita. Ja tuo "kärpäs-testisi" aiheutti minulle ihan huutonaurut, onhan tuo nimittäin jo melkoista saivartelua. :lol: Mutta kuten sanoin tukivoima on syynä siihen.

Kyse ei siis ole pintajännityksestä vaan paineen jakautumisesta isommalle pinta-alalle. Selväähän on se, että kun rakennetta heikennetään se halkeaa iskun ottaessaan eikä jaa enään seuraavan iskun voimaa tasaisesti. Reikiä poraamalla taas on selvää se, että paine ei jakaudu niin tasaisesti, koska pinta-ala on pienempi.


Mutta mistä johtuu paineen jakautuminen? Mikä "levittää" iskun suuremmalle alueelle, jos pinnassa ei ole minkään näköistä jännitystä? Kerro minulle, haluan tietää mikä se on jos se ei ole pintajännitys.

Spraymaali ei pääse styroksille järin helposti, jos kuori on ehjä.


Pystytkö todentamaan tämän? Oletko kokeillut? Spray-maalin partikkelit ovat niin pieniä, että ne pääsevät läpi, ennemmin tai myöhemmin. Ajattele asiaa näin, vesi menee läpi seulasta. Kiintämpi aine kuten jauho menee myös läpi, mutta ei yhtä helposti.

Kuten sanoin en osaa itse todistaa pintajännityksen olemassaoloa kiinteissä aineissa, mutta haluaisin kuulla miksi pintajännitystä ei voida tehdä kypärään? Jälleen kerran en tiedä rakennustapaa, mutta tiedän, että pintajännitys voidaan tehdä, ainakin keinotekoisesti. Se miksi tätä pitäisi kutsua en tiedä.

Niin ja tuosta rakenteen heikkenemisestä. Jos nyt saivarrellaan niin kypärän rakenteen heikkenemiseen tarvitaan melko suuria voimia, jotakuinkin kypärän tarvitsee muuttaa muotoaan, tällöin RAKENNE on heikentynyt. Mutta tuolla kypärän heikkenemisellä tarkoitetaan, että kypärän pinta on menettänyt jännityksen, eikä se enää kykene tasoittamaan terävää impaktia.

E: Kyllä olet oikeassa, pintajännitys on nesteen pinnan ominaisuus (kiitos wikipedia). Mutta silti vastaava jännite voidaan rakentaa kiinteään aineeseen. Ihmettelen vain mitä koitat todistaa? Kypärän turvallisuuden kolaroinnin jälkeen? Nimittäin ihan heppoisin perustein en itse lähtisi väittämään, että kypärä on turvallinen kolhimisen jälkeenkin.
Mopo oli ja mopo meni :(
AGK
Pyörä:
Derbi Senda Xtreme & Tiger.
Paikkakunta:
Jossain pohjoisessa.
Liittynyt:
1.9.2010 11:11

ViestiKirjoittanut AGK » 8.4.2011 15:02

Ihasproblem kirjoitti:
Mutta jos poraat kypärääsi reikiä ja pudotat sen paljon matalammalta kuin kerrostalon katolta se hajoaa silti.


Itseasiassa ajattelin näin: Ilman maalausta/rei'än tms. porausta, kypärä kestää sen vaikka 10 metrin pudotuksen, luulisin.. Mutta jos poraat sen rei'än/maalaat whatever, mikä rikkoo sen ihmeellisen "Kalvon", mistä olette jauhaneet jo kohta jumalauta kaks sivua.. Niin olettaisin, että kypärä myös särkyy sitten helpommin.

Mutta tästä tämän sivun keskustelusta.. En ole mikään fyysikko, joten I'm done. Saatte jatkaa tätä keskustelua ilman minua. :lol:
Köyhiä eivät ole ne joilla on vähän, vaan ne jotka haluavat aina lisää.
Ihasproblem
Paikkakunta:
Hämeenlinna
Liittynyt:
20.6.2010 11:47

ViestiKirjoittanut Ihasproblem » 8.4.2011 15:10

Kyseessä ei ole mikään ihmeellinen kalvo vaan se jännite, jännite purkautuu jos pinta ei ole yhtenäinen.
Jos olisit ottanut koko quoten mukaan sanoin siinä lopussa juuri, että korjaa jos käsitin väärin.

Mutta miksi kaikki suhtautuvat asiaan kun minä tulisin todistelemaan jumalan olemassaoloa? Edelleen jos, ette minua usko niin tutkikaa hieman faktoja. Kyseessä ei siis ole myytti vaan kypärät vain valmistetaan nykyään niin. Welcome to new millenium!
Mopo oli ja mopo meni :(
Mainow
Liittynyt:
31.3.2007 21:55

ViestiKirjoittanut Mainow » 8.4.2011 15:16

Vaikuttaa siltä, että haluat todistaa Jumalaa todeksi.
Puhutaan varmasti samasta asiasta: paineen jakautumisesta kypärän kuoressa.
Näin on:
- Ehjä ja yhteinäinen kuori jakaa paineen isommalle alueelle
- Heikentynyt kuori saattaa haljeta törmäyksessä
- Rikkinäinen kuori ei jaa painetta yhtä tasaisesti ympäri kypärää kuin ehjä

Kuitenkaan ei ole olemassa pintajännitystä vaikka sitä sillä nimellä kutsutaan. Atomien liike on se, mikä sen paineen sinne jakaa, jos siis kyseessä on yhteinäinen kappale.
Yrskä_
Pyörä:
Derbi GPR 125 Racing, Tunturi City, Tunturi Start
Paikkakunta:
Muutama metri alle Rovaniemen
Liittynyt:
23.1.2011 0:32

ViestiKirjoittanut Yrskä_ » 8.4.2011 15:31

Voi kristus mitä juttua. Kypärässä ei ole pintajäänitystä mutta siinä on jännitystä. Jännitys purkautuu iskun voimasta kun atomit irtoilee toisistaan joten kypärä heikkenee. Nuin simppeli asia jonka voi päätellä peruskoulun kemialla ja olen myös katsonut discoveryltä dokumentin aiheeseen liittyen.
Ihasproblem
Paikkakunta:
Hämeenlinna
Liittynyt:
20.6.2010 11:47

ViestiKirjoittanut Ihasproblem » 8.4.2011 15:55

Selvä olen käyttänyt väärää termiä, pahoittelen, käsittääkseni pitäisi käyttää termiä pintaenergia.
Olen myöntänyt, että pintajännitys on vain nesteellä tutkittuani asiaa.

Mutta teoriasihan mukaan kypärälle ei kävisi kolarissa oikein mitään? Käyttäisitkö itse kerran kolaroitua kypärää? Jos atomit kerran liikkuvat kypärän pinnassa tarvitaan energiaa, tässä tapauksessa liike-energiaa, mutta minne se liike-energia sitten katoaisi? Ilmaan? Ei, energia etsii kypärästä heikoimman kohdan ja purkautuu siitä, todennäköisesti rikkoen kypärän. Ja tässä on pintaenergian "juju", kun pinta on vielä ehjä se jakaa iskun tasaisesti koko kypärän alalle rikkomatta mitään kohtaa kypärästä, tämä siis ensimmäisen kolhun aikana. Kun kypärän rakenne on taas heikentynyt purkautuu energia heikentyneestä kohdasta vaurioittaen kypärää ja todennäköisesti myös päätä, ja tämä vasta toisessa impaktissa.

Kerro siis. Jos tunnet fysiikan lakeja niin eikös se energia noin tee? Eli käyttäisitkö itse semmoista kypärää, josta törmäysenergian kohdistuessa murtuisi pinta?

Anteeksi vain, mutta väitteesi kuulostavat vain hieman siltä, että et itse viitisi ostaa kypärää vaikka se olisi heikentynyt, en yritä olla loukkaava.

PS: En yritä todistaa jumalan olemassaoloa, olen vain saattanyt käyttää väärää termiä, joka viittaa 80-luvun kypäriin, pahoitteluni.

Voi kristus mitä juttua. Kypärässä ei ole pintajäänitystä mutta siinä on jännitystä. Jännitys purkautuu iskun voimasta kun atomit irtoilee toisistaan joten kypärä heikkenee. Nuin simppeli asia jonka voi päätellä peruskoulun kemialla ja olen myös katsonut discoveryltä dokumentin aiheeseen liittyen.


Tätä juuri ajoin takaa viimeisillä kommenteillani ;).
Mopo oli ja mopo meni :(
saulibee
Pyörä:
Yamaha Aerox -03, Peugeot XPS Supermotard -05, Blata Minimoto
Paikkakunta:
Kuusankoski
Liittynyt:
24.10.2009 20:14

ViestiKirjoittanut saulibee » 8.4.2011 20:04

Mun 80e maksanu kypärä ainaki suojas hyvin, ku ajoin jotain 50-60km/h auton perää. Se oli pudonnu monta kertaa ja siinä oli naarmuja ja olin joskus kaatunu sillee että pää osu maahan.
Yrskä_
Pyörä:
Derbi GPR 125 Racing, Tunturi City, Tunturi Start
Paikkakunta:
Muutama metri alle Rovaniemen
Liittynyt:
23.1.2011 0:32

ViestiKirjoittanut Yrskä_ » 10.4.2011 13:09

Spörde kirjoitti:Mun 80e maksanu kypärä ainaki suojas hyvin, ku ajoin jotain 50-60km/h auton perää. Se oli pudonnu monta kertaa ja siinä oli naarmuja ja olin joskus kaatunu sillee että pää osu maahan.

Suojaahan se mutta se on paljon heikompi ku ilman kolhimisia.
minivvv
Liittynyt:
13.8.2009 20:31

ViestiKirjoittanut minivvv » 11.4.2011 14:07

Tänään about parin tunnin päästä ostamaan kypärää, kertokaa äkkiä mikä olis hyvä kypärä? (Kajaanissa oleskelen.) Maxissa näyttäis olevan Airohin kypäriä mutta en oikein tykkää siitä tupla-D lukko systeemistä, kertokkee! :)
Kupsukki
Pyörä:
KTM EXC 400 -04
Paikkakunta:
Kajaani
Liittynyt:
20.7.2009 11:45

ViestiKirjoittanut Kupsukki » 11.4.2011 14:25

Se tupla-d on vaan turvallisin lukitus-systeemi... Ja on niitä kypäriä muuaallakin kuin Kodintukussa, tsekkaa Laatukone.
radon-
Pyörä:
110cc Monkey
Paikkakunta:
Kajaani
Liittynyt:
23.7.2010 19:47

ViestiKirjoittanut radon- » 11.4.2011 14:30

JuhoK^ kirjoitti:Tänään about parin tunnin päästä ostamaan kypärää, kertokaa äkkiä mikä olis hyvä kypärä? (Kajaanissa oleskelen.) Maxissa näyttäis olevan Airohin kypäriä mutta en oikein tykkää siitä tupla-D lukko systeemistä, kertokkee! :)


Ostat sen pinkin avokypärän mikä maxissa on, varmaan paras kaikista eikä hinnallakaa ollu pilattu, oisko ollu jotain 29,90€ tms
Poliisien varalta: Kansallinen lainsäädäntö
minivvv
Liittynyt:
13.8.2009 20:31

ViestiKirjoittanut minivvv » 11.4.2011 14:55

evottaja7 kirjoitti:
JuhoK^ kirjoitti:Tänään about parin tunnin päästä ostamaan kypärää, kertokaa äkkiä mikä olis hyvä kypärä? (Kajaanissa oleskelen.) Maxissa näyttäis olevan Airohin kypäriä mutta en oikein tykkää siitä tupla-D lukko systeemistä, kertokkee! :)


Ostat sen pinkin avokypärän mikä maxissa on, varmaan paras kaikista eikä hinnallakaa ollu pilattu, oisko ollu jotain 29,90€ tms

Joo iliman muuta ko kerra kattelin nii saatana miten komee. :roll:
juu pitäähä siel laatukoneel käydä kattelemassa, maxissaki o nii saakelin ylihintasta paskaa jotku :D

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista