Tee se itse

No1
Liittynyt:
16.12.2011 23:27
Re: Tee se itse

ViestiKirjoittanut No1 » 2.1.2014 22:12

Niimpä se turpoo aikas paljon, ja tässäkin lukee että tuotto jopa 65litraa eli eiköhän se purkillinen riitä hyvin..
.Juho
Pyörä:
Suzuki TS250R '97
Liittynyt:
1.3.2013 12:50
Re: Tee se itse

ViestiKirjoittanut .Juho » 6.1.2014 19:49

ai, no siinä tapauksessa ei ole mitään ongelmaa. :D
oletin jostain syystä, et toi uretaani ei pahemmin turpoais....

saan takahäkin valmiiksi hyvällä tuurilla tän viikon viikonloppuna. vähän epäilyttää ton vahvuus rasituksessa, vaikka nytkin tuntuu olevan tarpeeksi vahvaa et pystyy jopa istumaan sen päällä (ilman että taipui alaspäin).
_rieska_
Liittynyt:
13.4.2010 22:07
Re: Tee se itse

ViestiKirjoittanut _rieska_ » 6.1.2014 23:06

Muista testata sitä uretaania ensin hyvin pienelle alueelle, esim. sanomalehden päällä että tajuat miten se käyttäytyy ja kuinka helvetisti se sotkee jos siihen menee koskemaan!
Kakkutukka
Pyörä:
Kawasaki zzr 600
Liittynyt:
15.7.2011 20:31
Re: Tee se itse

ViestiKirjoittanut Kakkutukka » 7.1.2014 15:51

Jep. Raksapuuhis tullu tuo urtsku sen verran tutuks että sotkeentuu että semmoset sottavaatteet päälle mitkä oikeesti saa sotkeutua, ja tilakin saa olla suojattu. Ei lähe haalareista ihan naps vain pois kun jämähtää :)

Tämmöstä tee-se-itse hommaa oon ite tehny eli derbeihin koiranluita. Kaiffarille tein yhen ja päätin et sama se on perkele tehä pien erä :D 9kpl myyntiä varten atm.
Osat poltettu tietokoneohjatulla hd-plasmalla, kuulemma 30tuhannen asteen liekki :D Holkit on taasen koneistettu. Vähän karvalakkimallia vielä nää mut mukavat oli tehä.

Kuva
yks opettaja oli ihan muna huurussa että mikä markkinarako, sama opettaja piti yrittäjyysoppia meille :D
Kaasari on kuin eukko, yksi sisäänmeno, yksi ulostulo ja kolo jossa luisti lirputtaa edestakas, toimintaa ei kukaan ymmärrä ja kaikki ajattelee vaan yhtä asiaa
Lyhyempiä koiranluita! Jos ei ole varastossa niin tilauksesta lisää!
.Juho
Pyörä:
Suzuki TS250R '97
Liittynyt:
1.3.2013 12:50
Re: Tee se itse

ViestiKirjoittanut .Juho » 12.1.2014 14:29

POISTETTU
Viimeksi muokannut .Juho päivämäärä 14.1.2014 22:20, muokattu yhteensä 1 kerran
.Juho
Pyörä:
Suzuki TS250R '97
Liittynyt:
1.3.2013 12:50
Re: Tee se itse

ViestiKirjoittanut .Juho » 13.1.2014 18:56

POISTETTU
Viimeksi muokannut .Juho päivämäärä 2.2.2014 19:41, muokattu yhteensä 1 kerran
Calleexd
Pyörä:
Derbi DRD Racing Limited 85 -08
Paikkakunta:
Sipoo
Liittynyt:
14.9.2013 22:40
Re: Tee se itse

ViestiKirjoittanut Calleexd » 13.1.2014 19:51

Oisko kellään mitään vinkkiä V-Facen laittamisessa Derbiin, ei tuo digimittaristo oikeen tykkää mahtua sinne taakse. Jotain patenttiratkaisu-pointti-jippo-kahvimukinreunajuttua siihen ois hyvä saada, ettei tarttis mittaria vaihtaa sigmaan tai johonkin kosoon :3 (Muuten voisin kyllä ostaa koson multimittarin mutta lompakko ei oikeen tykkää asiasta :D )
Retroilija
Pyörä:
Pappatunturi, 1999 GSX600F
Paikkakunta:
Pori
Liittynyt:
31.10.2011 9:11
Re: Tee se itse

ViestiKirjoittanut Retroilija » 13.1.2014 21:06

En oo yhtää kyseisen maskin kiinnityksiin tutustunu, mutta koitappas kössii Polisportin ostaneelta kaverilta ne loitonnuspalat ja koittaa jos sopis. :D
.Juho
Pyörä:
Suzuki TS250R '97
Liittynyt:
1.3.2013 12:50
Re: Tee se itse

ViestiKirjoittanut .Juho » 3.2.2014 15:25

kannattaako tuohon tankkiin (pehmeää muovia) tehdä katteille kiinnikkeitä?
esim. jollain vahvalla epoksilla kiinni...? tai muovihitsaamalla? en ainakaan mitään pultteja ala työntämään tankin läpi, koska ei oo mitenkään kiva sitten, kun tankki vuotaa...

eli ehdotuksia? runkoon en ala hitsailemaan mitään, koska:
-kiinnikkeet joutuisivat olemaan melko korkeita
-hitsaaminen vaikeaa, koska joutuisin purkamaan aika paljon moposta tai suojaamaan mm. moottorin, tankin, kaasuttimen.. yms. jottei kipinät lentele sinne.

sitten vielä, oisko mitään parempaa tapaa suojata mopo, kuin elmukelmulla ja teollisuusmuovilla? meinaan, ei oikein tullut mikään kaunotar tosta penkistä, saati täysin sopiva, koska kelmut ja muovit ei kestäneet paikoillaan (nousivat hieman -> lasikuitupenkin alusta menee vituiks).

en jaksa ainakaan lähiaikoina tekemään uutta penkkiä, mut kesällä teen sitte uuden. on nimittäin aika raskas tuo nykyinen vaahtomuovin suuren määrän takia. seuraavasta penkistä tulee kapeampi, kovempi ja huomattavasti kevyempi.

sitten vielä, kannattaisko tehdä kesällä vielä takahäkki uusiksi, mutta tällä kertaa alumiinista? meinaan, olis kevyempää materiaalia -> saman painoinen kuin nykyinen, mutta vahvempi (jos tekee paksummasta neliöputkesta). itse en välttämättä hitsaa, ellen hommaa jotain ac/dc tiggiä (joka on siis hyvin epätodennäköistä), eli käyttäisin ammattilaisella hitsattavana. kallista, mutta varmasti kestävä.

myös takaswingin pidennys olis jossain vaiheessa tehtävä.. eli 50-70mm lisää pituutta nykyiselle swingille. vai kannattaako kokeilla pidentää alumiinista takaswingiä (drd:n linkkuswingi + takajousi)? laittais sisälle jotain neliöputkea (joka mahtuu juuri ja juuri sinne sisälle) ja sen hitsaa/hitsauttaa kiinni ja päälle alumiinilevyä, joka myös hitsataan/hitsautetaan. eiks toi olis aika toimiva idea? luulis ainakin kestävän.

mielipiteitä? ehdotuksia?
Kakkutukka
Pyörä:
Kawasaki zzr 600
Liittynyt:
15.7.2011 20:31
Re: Tee se itse

ViestiKirjoittanut Kakkutukka » 4.2.2014 0:35

Tohon alumiinihommaan että alumiinin kanssa ei kannata hirveesti pelleillä. Kun takahaarukka aika elintärkeänä ja vahvana osana pitäis olla mahd. koskematon, niin sen hitsaus tuo vähän haasteita. Alumiinia suojaa hyvin ohut alumiinioksidikerros, eli ensikertalaisen ei alumiinia kannata lähtee hitsaamaan ilman hyvää perustietoo. Alumiinin kanssa kun pelehtii, niin alumiinioksidikerros on hyvä poistaa, ja sen oksidikerroksen kasvaminen pintaan vie aikaa. Eikä ne olepäiviä eikä viikkoja, vaan kuukausia.
Kannattaa tarkkaan miettiä ja lukee kirjatietoo vaikka ja sen perusteella vähän kahtoo että mitä oot tekemässä.

suosittelisin ennemmin tekemään lujia pulttiliitoksia ja kans takahäkin kanssa kannattaa miettiä, mitä tehdä muutaman kilon tähden, nekin voi karistaa jumppaamalla jos on varaa.
Kaasari on kuin eukko, yksi sisäänmeno, yksi ulostulo ja kolo jossa luisti lirputtaa edestakas, toimintaa ei kukaan ymmärrä ja kaikki ajattelee vaan yhtä asiaa
Lyhyempiä koiranluita! Jos ei ole varastossa niin tilauksesta lisää!
Shape Moderaattori
Paikkakunta:
Oulu
Liittynyt:
9.9.2005 19:54
Re: Tee se itse

ViestiKirjoittanut Shape » 4.2.2014 10:18

Kakkutukka kirjoitti:Alumiinia suojaa hyvin ohut alumiinioksidikerros, eli ensikertalaisen ei alumiinia kannata lähtee hitsaamaan ilman hyvää perustietoo. Alumiinin kanssa kun pelehtii, niin alumiinioksidikerros on hyvä poistaa, ja sen oksidikerroksen kasvaminen pintaan vie aikaa. Eikä ne olepäiviä eikä viikkoja, vaan kuukausia.
Onko tämä alumiinioksidikerroksen hidas kasvaminen tai puuttuminen haitallista, kun painotit sitä niin?
Team JSR Facebookissa
Käytä Tietopankkia ja olet viisaampi || Tue sivuston toimintaa ja hanki VIP-oikeudet!
Retroilija
Pyörä:
Pappatunturi, 1999 GSX600F
Paikkakunta:
Pori
Liittynyt:
31.10.2011 9:11
Re: Tee se itse

ViestiKirjoittanut Retroilija » 4.2.2014 10:43

Kyllästyin epätarkkaan analogipaskaan kiinanmittariin ni vaihdoin Sigmaan. En halunnu laittaa tankoon ni teinpä näin :D
Kuva
Kakkutukka
Pyörä:
Kawasaki zzr 600
Liittynyt:
15.7.2011 20:31
Re: Tee se itse

ViestiKirjoittanut Kakkutukka » 4.2.2014 14:29

Shape, oksidikerros suojaa alumiinia ja kyseinen oksidikerros on yks maailman vahvimpia aineita, jonka sulamispiste on korkee ja näinollen hitsaus vaikeutuu.
Kaasari on kuin eukko, yksi sisäänmeno, yksi ulostulo ja kolo jossa luisti lirputtaa edestakas, toimintaa ei kukaan ymmärrä ja kaikki ajattelee vaan yhtä asiaa
Lyhyempiä koiranluita! Jos ei ole varastossa niin tilauksesta lisää!
.Juho
Pyörä:
Suzuki TS250R '97
Liittynyt:
1.3.2013 12:50
Re: Tee se itse

ViestiKirjoittanut .Juho » 4.2.2014 16:32

olin kyl ajatellut, et itse en hitsaa kuitenkaan (tai ainakaan ilman aiempaa kokemusta) alumiinia.

mut kertokaas sitten kannattaako ylipäänsä mennä koskemaan tuohon alkuperäiseen takahaarukkaan, jos on jo suhteellisen kokenut mig-hitsaaja (eli tulee hyvää kestävää saumaa).

nykyinen takahäkki on mielestäni hämmästyttävän vahva, vaikka en ole vielä vahvistanut sitä. ehkä tällä viikolla hitsaan vahvistukset siihen, eli esim. kiinnityskohtiin 3mm mustaa peltiä ja ylimääräiset reiät hitsaan umpeen ja sitten poraan uudet sekä teen kierteet niihin. sitten vielä hion kaikki liitoskohdat tasasiksi ja hitsaan vielä varmuuden vuoksi kunnollisella migillä vahvat saumat niihin.

tuon pitäisi kestää sitten mm. kaatuminen n. 40km/h vauhdista (en tiedä kestääkö se enään pahempaa kaatumista esim. 60-80km/h vauhdista. epäilen.) ja ympärikeulinta (ennen takahäkkiä osuu takalippa, joka vaimentaa huomattavasti ympärikeulintaa).

mut mitä tulee keveyteen, niin tuo nykyinen takahäkki on (huom: arviolta) n. 1-2kg kevyempi, koska siinä on paljon vähemmän kiinnikkeitä yms.
penkki taas painaa varmaan 3 kertaa alkuperäisen painon verran! :lol:
jouduin laittamaan aika reilusti vaahtomuovia, joka lisäsi sitten painoa sen mukaan.
mut keväällä/kesällä sitten uutta ja parempaa. ja on tässä tullut itsekkin pudotettua omaa painoa melko paljon, et nyt olis mopon vuoro.. :lol:

sitten vielä tuosta takahaarukka asiasta.. eli olisko sitten viisaampaa muokata toisen pyörän takahaarukka siihen? joutuu tekemään ainakin holkit siihen, takajarrun kiinnikkeet.......... =paljon töitä. tosin tuskin sitä työtuntimäärää enää tässä edes huomaa, kun oon käyttänyt varmaan lähemmäs 200h tuohon mopoon. :roll:
ihme kyllä, vieläkään ei kyllästytä.

olis ihan kiva saada tähän vastausta:
kannattaako tuohon tankkiin (pehmeää muovia) tehdä katteille kiinnikkeitä?
Kakkutukka
Pyörä:
Kawasaki zzr 600
Liittynyt:
15.7.2011 20:31
Re: Tee se itse

ViestiKirjoittanut Kakkutukka » 4.2.2014 21:06

Se pelkkä kunnollinen miggi tai maggi ei tee saumaa, vaan käyttäjä ja oikeat arvot, vinkvink. Joo, mopojen häkkien kanssa nyt on vähän niin ja näin, takahäkkiä ei todennäkösesti tarvii vahvistaa. Palkki tai putkirakenne on jo itsessään aika luja, ja kun yleensä mopojen kanssa on vähän paha leikkiä, varmaan jotain lujuusarvoja yms pitää katella jos oikeesti tekis, mut mopon kohalla se nyt on lähinnä niin että kun ympäri keulii niin takahäkki vääntyy kuten oot ehkä lukenu, ei sen pitäs ajosta murtua tai mitään.

Swingin kanssa ehkä järkevämpi on etsiä vastaava swingi joka on pidempi. Hitsaamalla jatkaminen ei kyllä oo kiellettyä, mut pitää huomioida tosiseikat siitä, jotta rakenne kestää. Vähän turhan pessimistinen tää ajatustapa, mut tässä on hyviä pointteja joita kannattaa, ehkä tulevaisuudessa, huomioon. Mopoissa on nykypäivänä niin vähän rasitusta sinänsä, että runko ei joudu juurikaan koville, etenkin kun osa rungoista on piikkiversiota vastaavia. Tottakai kun aletaan tunkemaan jo aivan eri kaliiperin konetta niin sillon rakenne voi vaatia jonkunlaista vahvistusta. Eipä mullakaan oo kuussatasessa kawassa loppujenlopuks niin raskas ja iso runko, se vaan on todennäkösesti suunniteltu niin hyvin että kestää.

Meni kyllä vähän ohi aiheen, mutta laitellaas nyt tässä ohimennen vielä oma vanhempi tee-se-itse homma; tein veljen prätkän jarrulevystä kellon, taustalevyn poltin plasmalla ja maalasin, kellokoneisto otettiin kulahtaneesta kellosta :)
Kuva

Kustannukset: 0e, taustalevyn materiaalit koululta, pultit mutterit ja maalit hyllystä ja kellokoneisto kierrätyskamaa :)
Kaasari on kuin eukko, yksi sisäänmeno, yksi ulostulo ja kolo jossa luisti lirputtaa edestakas, toimintaa ei kukaan ymmärrä ja kaikki ajattelee vaan yhtä asiaa
Lyhyempiä koiranluita! Jos ei ole varastossa niin tilauksesta lisää!

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista