Tee se itse

Hakalanpoika
Pyörä:
Rieju Mrt '10
Paikkakunta:
Aura
Liittynyt:
10.11.2013 13:13
Re: Tee se itse

ViestiKirjoittanut Hakalanpoika » 12.12.2013 20:05

Kannattaa maalata kerroksissa eli aluksi pohja maali anna kuivua noin 8 min toinen kerros pohja maalia anna kuivua noin 12h jotta se se kovettuu sitten eka kerros väri maalia anna kuivua sen 8 min sen jälkeen vedä maalia noin 3-4 kerrosta aina pienellä aika välillä ja anna kuivua 24h ja sitten lisää lakka jos haluat (suositelen lämpimästi maali kestää paljon kauemmin) mutta älä vedä liian läheltä kappaletta jotta maali ei valu ja motipin maalin on aika hyviä toivottavasti autto ;)
"kyl sitä ny aina vähä voi parantaa"
https://www.youtube.com/user/MTdriving
skyttarijäbis
Liittynyt:
12.12.2013 17:30
Re: Tee se itse

ViestiKirjoittanut skyttarijäbis » 12.12.2013 20:07

Joo ohjeet oli tosi selkeät ja hyvät!
Vielä kysymys tästä motipinista, saako niitä ihan biltemasta vai pitääkö hakea jostakin ihan maalikaupasta? Googlaamalla en saanut melkein yhtään osumaa nettikaupasta josta olisi voinut ostaa motipinin maalia :l
skyttarijäbis
Liittynyt:
12.12.2013 17:30
Re: Tee se itse

ViestiKirjoittanut skyttarijäbis » 12.12.2013 20:10

Oho :D googlailin hakusanalla ''motipin'' vaikka sehän on motip :D Nyt alko jo löytymään.
.Juho
Pyörä:
Suzuki TS250R '97
Liittynyt:
1.3.2013 12:50
Re: Tee se itse

ViestiKirjoittanut .Juho » 13.12.2013 17:29

olisin nyt aikeissa tehdä uuden penkin lasikuidusta derbi sendaani.

eli nyt tarvitsen hieman vinkkejä.

mistä teen muotin ja miten? yks idea miulla oli, et jotain ohutta alumiinilevyä taivuttais haluttuun muotoon ja siihen tekis sitten lasikuidusta penkin. mut en löytänyt oikein mitään tarpeeksi ohutta alumiinilevyä romuttamolta (käyttämätön/uusi turhan kallista).

ja sitten miten teen pehmusteen? liimaan vaahtomuovia ja muokkaan jollain (hiomakone?) sen haluttuun muotoon.

ja montako mattoa (kerrosta) kannattais laittaa tuohon penkkiin, jotta varmasti kestää vähintään yhteensä 150kg. (tietenkin teen uuteen takahäkkiin vahvat kiinnikkeet, jotta ei sen takia hajoaisi).

varmaankin takahäkin hitsaan migillä (jos saan lainaan/ostan hyvän, laadukkaan migin). vai kannattaako mieluummin tigillä? pitäis kestää kuitenkin aika paljon rasitusta. :)
arsori
Pyörä:
KTM EXC300
Paikkakunta:
JKL
Liittynyt:
19.1.2012 0:01
Re: Tee se itse

ViestiKirjoittanut arsori » 13.12.2013 21:48

Tulis äkkiseltään mieleen, että kätevintä on ottaa moposta vanha penkki pois, ja tän vetää rajulla kädellä elmukelmua tjms siihen missä penkki on ollut, myötäillen tietenkin runkoputkia ja kaikkia muita mahollisia esteitä. Eli päällystää koko härpäke jollain kalvolla. ja tosiaan symmetrisyys kannattaa myös muistaa ;)

Sit vaan lähet kuiduttamaan siihen kalvon päälle sitä penkin pohjaa, kerroksia saa olla varmaan aika monta, ettei käy kehnosti.
''We work jobs we hate, so we can get money we don't need, to buy stuff that we don't want, to impress people we don't like''
.Juho
Pyörä:
Suzuki TS250R '97
Liittynyt:
1.3.2013 12:50
Re: Tee se itse

ViestiKirjoittanut .Juho » 13.12.2013 22:51

ainut pikku juttu, jonka unohdin mainita, et oon laittelemassa toisen pärrän katteita tuohon derbiin (suzuki rm-z 250 '07) ja vaatii siis uuden takahäkin ja penkin.

mut koitan hyödyntää tuota siun vinkkiä. kiitos! ;)
burningjawa
Liittynyt:
7.11.2012 22:10
Re: Tee se itse

ViestiKirjoittanut burningjawa » 16.12.2013 21:28

siinä mallia penkin tekemisestä http://www.matkaendurot.net/phpBB3/view ... =8&t=21420
skyttarijäbis
Liittynyt:
12.12.2013 17:30
Re: Tee se itse

ViestiKirjoittanut skyttarijäbis » 17.12.2013 23:03

Nopiaa kysyn että kelpaako tämmönen skyteam monsiin: https://sparewheel.fi/product_info.php/ ... s_id/15090
Luulisin että putsarin kiinnitys on 32mm.
Eli saako tuon vielä kiristettyä siihen kiinni?
Retroilija
Pyörä:
Pappatunturi, 1999 GSX600F
Paikkakunta:
Pori
Liittynyt:
31.10.2011 9:11
Re: Tee se itse

ViestiKirjoittanut Retroilija » 17.12.2013 23:07

Saa kai, mutta 28mm kiinnitys menee paremmin. Itellä sellanen Dellussa jossa myös 32mm kiinnitys, venyy hienosti paikalleen.
skyttarijäbis
Liittynyt:
12.12.2013 17:30
Re: Tee se itse

ViestiKirjoittanut skyttarijäbis » 17.12.2013 23:10

Eli ostampi ennemmin tämmösen: https://sparewheel.fi/product_info.php/products_id/2981
Tuo on jo varmaan tarpeeksi lähellä. Powerfilsua en kuitenkaa meinaa ostaa vaikka niitä sais just sopivalla koolla, koska ovat kuulemma aivan paskoja :D.
sasumeil
Pyörä:
Suzuki PV '97 käyttisproju, Suzuki PV '90 74cc 5v (Tsekkaa proju). ex: 5 kpl fude, 3x Suzuki PV: 83/89/90, Skyteam monkey '08, Jincheng Manki '05
Paikkakunta:
Jyväskylä
Liittynyt:
9.2.2011 18:21
Re: Tee se itse

ViestiKirjoittanut sasumeil » 17.12.2013 23:16

Bilteman fiddyä kehiin. Suapi monta kumia mukana niin saa melkeen kaasuttimeen ku kaasuttimeen
Tsekkaa pv proju!
.Juho
Pyörä:
Suzuki TS250R '97
Liittynyt:
1.3.2013 12:50
Re: Tee se itse

ViestiKirjoittanut .Juho » 1.1.2014 18:43

kertokaas vähän mielipiteitä..
eli kestääkö 2mm pelti/teräs takahäkin ja rungon liitoskohdassa 2 m8 pultilla (per puoli)? vähän vaikeasti selitin, mutta en nyt tähän hätään keksinyt parempaa selitystä.

ja kannattaisko toi penkin pehmuste tehdä esim. laittamalla uretaania/(kovaa)vaahtomuovia, jolla sais karkean muodon ja sitten laittais keskipehmeetä/kovaa vaahtomuovia ja lopuks pehmeetä vaahtomuovia päälle. tietysti joka kerroksessa jotain sprayliimaa tms. sitten vaikka hio sen pehmusteen haluttuun muotoon.
Kakkutukka
Pyörä:
Kawasaki zzr 600
Liittynyt:
15.7.2011 20:31
Re: Tee se itse

ViestiKirjoittanut Kakkutukka » 1.1.2014 23:01

Jos häkkikoron ajattelit tehdä, niin käyttäisin mielummin paksumpaa, n. 4-6mm riittänee, koska 2mm peltiä taivuttelee vielä käsin, kohdistuuhan kuitenkin liitoskohtaan erilaisia voimia, veto ja puristusvoimia, eikä mopon kokoisessakaan kannata pelleillä rungon osien kanssa joten ihan varman päälle kannattaa, eikä käytetä sitä mitä kotona on ettei häkit tipu yms. M8 pultit kestää, jos ei niin 12,8 lujuuden pultit :) Tottakai esim. nylokit/lukkoprikat alle.

Penkkihommaan, ite tekisin uretaanista jumalattoman möykyn, josta tekisin muotin, sitten leikkaisin vaan pätkiä vaahtomuovista, aina parin sentin kerroksia, niin se muoto tulee "automaattisesti", toivottavasti tää kuva selventi mitä ajan takaa (huomatkaa dt;kuskit mikä penkki)

Kuva
Kaasari on kuin eukko, yksi sisäänmeno, yksi ulostulo ja kolo jossa luisti lirputtaa edestakas, toimintaa ei kukaan ymmärrä ja kaikki ajattelee vaan yhtä asiaa
Lyhyempiä koiranluita! Jos ei ole varastossa niin tilauksesta lisää!
.Juho
Pyörä:
Suzuki TS250R '97
Liittynyt:
1.3.2013 12:50
Re: Tee se itse

ViestiKirjoittanut .Juho » 2.1.2014 17:01

en oo häkkikoroa tekemässä, vaan kiinnittämässä uutta takahäkkiä. ;)
jospa mie vaikka tekisin 6mm lattaraudasta vahvistukset liitoskohtiin?

ja tuo uretaani-möykky idea onkin ihan hyvä. tosin uretaanivaahtopurkki (750ml) maksaa päälle 7€/purkki. tohon penkkiin varmaan menee (jos tekee tuommoisen möykyn) 5000-7 500ml uretaanivaahtoa. :roll: (arvio saattaa heittää muutamalla millilitralla).

voisin hyödyntää tota vakiopenkkiä siten, että eka vuoraan sen jollain elmukelmulla ja teippaan pakkausteipillä (ja vaikka ketjuspraytä vielä siihen) ja sitten sivelen siihen hartsikerroksen ja laitan yhteensä 5 mattoa siihen ja annan kuivaa. seuraavana päivänä irroitan sen ja katon miten se sopii tohon uuteen takahäkkiin/katteisiin ja muokkaan sitä mm. leikkelemällä peltisaksilla ja paikkailemalla pakkelilla yms.

sitten kun olen tyytyväinen siihen, laitan tuohon samanlaisen kerroksen jotain elmukelmua ja pakkausteippiä ja laitan kunnon hartsikerroksen ja yhteensä 7-9 mattoa siihen (luulis ainakin kestävän). sitten uretaanivaahtoa -> muotoileen oikeaan muotoon -> vaahtomuovista leikkelen palasia (kuten kakkutukka kertoi) ja jokaisen kerroksen väliin tietenkin jotain sprayliimaa tms. sitten vain päällystämään. :)
arsori
Pyörä:
KTM EXC300
Paikkakunta:
JKL
Liittynyt:
19.1.2012 0:01
Re: Tee se itse

ViestiKirjoittanut arsori » 2.1.2014 21:48

Se uretaani turpoaa aivan saatanasti kun se kuivaa, yks tai kaks purkkia riittää.
''We work jobs we hate, so we can get money we don't need, to buy stuff that we don't want, to impress people we don't like''

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista