Läheltä piti -tilanteet

radon-
Pyörä:
110cc Monkey
Paikkakunta:
Kajaani
Liittynyt:
23.7.2010 19:47
Re: Läheltä piti -tilanteet

ViestiKirjoittanut radon- » 16.11.2011 15:11

Tapra kirjoitti:Ja toinen mikä pistää vituttamaan on se, että vaikka ajat oikeassa reunassa mopolla niin tietenkin auton pitää vetää niin läheltä ohi että jalka hipoo auton sivua.


Itse olen ratkaissut ongelman ajamalla kaistan keskellä, ei oo autoja enää ylämäissäkään ohi tullut, vaikka vakiollakin ajelin jonkun verran. Saa minun puolesta vituttaa autoilijoita, jonkun kerran on itteekin vähän turhan läheltä ajanut niin eipä aja enää, jos on niin kiire niin kiertäköön jalkakäytävältä tai vastaantulevien kaistalta sitten.
Poliisien varalta: Kansallinen lainsäädäntö
Vauhtiviivatarra Moderaattori
Liittynyt:
5.2.2003 23:44
Re: Läheltä piti -tilanteet

ViestiKirjoittanut Vauhtiviivatarra » 16.11.2011 23:56

Uskoisin useimpien autoilijoiden haluavan mopoista ohi sen vuoksi että kaksitahtimoottorin ominaistuoksu ei ole useimpien mieleen, vaikka kuinka moottorimiehiä olisivat. Jos haluaa antaa fiksun kuvan itsestään, sopivan paikan tullen siirtyy kaistan reunaan ja näyttää vaikka kädellä ohitusmerkkiä mikäli takana tuleva osoittaa ohittamishaluja. Turhan läheltä ohittaminen on paitsi ärsyttävää myöskin vaarallista, mutta meitä on moneen junaan. Kaksipyöräisellä liikuttaessa on ikävä kyllä aina heikommassa asemassa, joten muiden tekemien virheiden ennakointi on tärkeää sisäistää osaksi ajotapaa.
Keskustelufoorumin säännöt
Tue sivustoa ja liity VIP-jäseneksi
RRial
Pyörä:
Aprilia RX -03
Paikkakunta:
Jyväskylä
Liittynyt:
22.3.2011 17:50
Re: Läheltä piti -tilanteet

ViestiKirjoittanut RRial » 17.11.2011 0:24

No itse ainakin ajan surutta melko keskellä kaistaa sillä esimerkiksi kaupunkialueella en edes näe siinä järkeä että joku lähtisi ohittelemaan. Eihän sen kakstahdin tuoksu ja ääni mitään enkelten kusta korvissa ja nenässä ole mutta joskus täytyy kunnioittaa myös muita tienkäyttäjiä sen verran että muutaman kilometrin siinä takana kestää ajaa. Ja loppujenlopuksi, eipähän ole minun ongelmani jos kakstahti haisee ajakoot muuta reittiä, jos ajan 40 alueella 40 niin ei pitäisi olla mitään tarvetta ajaa ohi sama koskee 60 aluetta. Jos niin paljon häiritsee niin ajakoot ohi mutta minä en tien reunaan väistä, ohittakoot kunnon paikassa niin ei mun tarvitse laskea pikkukiviä pientareella. Anteeksi itsekkyyteni :)
radon-
Pyörä:
110cc Monkey
Paikkakunta:
Kajaani
Liittynyt:
23.7.2010 19:47
Re: Läheltä piti -tilanteet

ViestiKirjoittanut radon- » 17.11.2011 0:34

Komppaan edellistä.

Ja sitten tietenkin on nämä ääliöt joiden nyt pitää vaan päästä moposta ohi (kevarit), kulki se sitten 50 tai 150, mopojen takana ei vaan suostuta ajamaan vaikka ajaisi 80@50, ja kiilataan edelle vaikka mitään varsinaista tarvetta sille ei olisi jälleen kerran aiheuttaen vaaratilanteita joskus jopa muillekin kuin mopoilijalle.

Mutta onneksi taitaa jollain osalla autoilijoista olla jonkunnäköistä sietokykyä mopoja kohtaan, eivät niin herkästi tule 60 alueellakaan ohi kun ajan kurittomalla, mutta ymmärtäähän sen, että jos vakiomopo ajaa ylämäkeen 35km/h@50 kauhea savupilvi perässään niin luultavasti itsekin ajaisin ohi jos vaan pystyy kiertämään sen tarpeeksi kaukaa.
Poliisien varalta: Kansallinen lainsäädäntö
RRial
Pyörä:
Aprilia RX -03
Paikkakunta:
Jyväskylä
Liittynyt:
22.3.2011 17:50
Re: Läheltä piti -tilanteet

ViestiKirjoittanut RRial » 17.11.2011 0:50

Ja jos mopo ei nopeusrajoitusten takia pysy liikenteen mukana, niin sehän on ihan ymmärrettävää että sillon voi ohittaa mutta en edelleenkään sitä ojaan kiilaamista ymmärrä. Ei se oo keneltäkään pois vaikka hetken joutuiskin ajelemaan hiljempaa että pääsee sitten nätisti ohittamaan.

Pakko vielä sanoa että jos on vaikkapa 80km/h alue niin sillon kyl nöyrryn ajamaan reunassa et sitten autoilijat pääsee nätimmin ohi niin tulee liikenteestä sujuvampaa mutta en kyllä 60 alueella pientareelle mene en suostu :D
Vauhtiviivatarra Moderaattori
Liittynyt:
5.2.2003 23:44
Re: Läheltä piti -tilanteet

ViestiKirjoittanut Vauhtiviivatarra » 17.11.2011 1:00

Kukin tyylillään, mopolla pitäisi ihan jo lainsäädännön puolesta ajella pientareella. Kannattaa tietysti pohtia onko ristiriitaista vaatia muilta kohteliaisuutta ja huomioon ottamista, jos itse ei halua osoittaa samanlaisia ominaisuuksia.
Keskustelufoorumin säännöt
Tue sivustoa ja liity VIP-jäseneksi
RRial
Pyörä:
Aprilia RX -03
Paikkakunta:
Jyväskylä
Liittynyt:
22.3.2011 17:50
Re: Läheltä piti -tilanteet

ViestiKirjoittanut RRial » 17.11.2011 17:37

Onhan se ristiriitaista, mutta iso osa autoilijoista ei kunnioita niin en minäkään :) Ja kyllä vaikka lain mukaan pitäisi ajaa pientareella mun mielestä se oma turvallisuus on kuitenki tärkeämpi. Kaikenlisäks jos ajaa pientareella ja pitäisi vaikka päästä kääntymään vasemmalle ja autoja menee ohi ties missä risteysalueilla ja muualla niin ei siitä pääse ikinä kääntymään joten olen ite ratkaissut ongelman näin.
janneeee
Liittynyt:
2.10.2011 14:40
Re: Läheltä piti -tilanteet

ViestiKirjoittanut janneeee » 17.11.2011 23:17

Tänään meinasi ajaa joku tyyppi pakulla kylkeen, vaikka oli minun etuajo-oikeus.

Eli homma meni näin: lähdin koulusta ja siitä ajoin vähän matkaa meillepäin, ja tuli risteys, missä oli mulla kolmio ja edestä tulevilla kolmio. Sivuilta tuli "iso tie", eli sellanen tie missä on 60 rajoitus, joka tunnetaan täälläpäin moottoritienä :lol: .

Itse olin menossa siinä suoraan ja edestä päin oli kyseinen paku kääntymässä minusta katsottuna oikealle, eli siinähän on pakun väistettävä. Kun autoja ei tullut mistään suunnasta, lähdin kaasuttamaan risteyksen yli ja siinä risteyksen puolivälissä se paku yhtäkkiä lähti kääntymään mun eteen! siinä vaiheessa sain aika tyylikkään väistöliikkeen suorittaa, ja tööttäsin siinä pakun vieressä kunnolla :seko: Kuski siinä vaan kattos mua ihan aivan kuin olisin itse ajanut väärin. Oli muuten eka kerta kun tajusin käyttää tööttiä oikeassa tilanteessa :D

Ei muuten ollut eka kerta kun saa tehdä tollasia väistöliikkeen kun ne autoilijat ei tajua, että mopoilla on samat säännöt keskustassa.
Turze
Pyörä:
Derbi X-Race Sm 50 2007 & Kawasaki Kx 85 2004
Liittynyt:
23.5.2010 14:33
Re: Läheltä piti -tilanteet

ViestiKirjoittanut Turze » 17.11.2011 23:25

^Itsellä käynyt täysin sama tilanne, mutta ei ollut paku vaan taksi :| .
AGK
Pyörä:
Derbi Senda Xtreme & Tiger.
Paikkakunta:
Jossain pohjoisessa.
Liittynyt:
1.9.2010 11:11
Re: Läheltä piti -tilanteet

ViestiKirjoittanut AGK » 17.11.2011 23:41

Noh, on sitä meinattu postiautonkin kylkeen hurauttaa, kun tuli kolmion takaa eteen.. Sillon Tezzarin hyvät jarrut pelasti, meinaa ei ollu montakymmentä senttiä siitä kyljestä eturenkaasee mittaa. :lol:
Köyhiä eivät ole ne joilla on vähän, vaan ne jotka haluavat aina lisää.
CemBalo
Pyörä:
Piaggio NRG Power DD
Liittynyt:
22.12.2010 0:25
Re: Läheltä piti -tilanteet

ViestiKirjoittanut CemBalo » 18.11.2011 8:46

Jes, mullakin tuli pakettiauto kolmion takaa eteen. Ite olin kääntymässä isolta tieltä vasemmalle ja olin ryhmittäytynyt kääntymiskaistalle siinä ja odottelin vastaantulevaa liikennettä loppumaan. Liikenne taukosi ja mä lähin liikkeelle, niin eikös tämä arjen sankari päätä lähteä sieltä tieltä, minne oon kääntymässä, ja ajaa suoraan eteen. Sieltä sivutieltä tuleville siis kolmio. Onneks olin hereillä eikä ollu paljoa vauhtia.
Myynnissä Piaggio NRG Power DD -10!
RRial
Pyörä:
Aprilia RX -03
Paikkakunta:
Jyväskylä
Liittynyt:
22.3.2011 17:50
Re: Läheltä piti -tilanteet

ViestiKirjoittanut RRial » 18.11.2011 11:38

Äsken menin kauppaan ja ajoin parkkiksella semmosen auton takana ja se ajo ruutuun ja yhtäkkiä hirveellä vauhdilla alko peruuttamaan, ei ollu ku ehkä 10cm päässä ettei törmänny mun takarenkaaseen ja se laitto jarrut lukkoon hirvee KOOSSHHH kuulu vaa ja sit vasta tajusin et hui olipa lähellä.. Tää äijä aatteli peruuttaa sit sinne taakse ruutuun.. Ois voinu vähän kattella mut onneks ei käyny mitään :)
korker0
Pyörä:
Yamaha Aerox , Yamaha DT50X -08 (ex)
Paikkakunta:
Oulu
Liittynyt:
2.11.2011 16:27
Re: Läheltä piti -tilanteet

ViestiKirjoittanut korker0 » 18.11.2011 23:57

Joo, tossa pari päivää sitten olin ajelemassa mopolla hieman. Ilmankorttia, mutta silti osaan nää liikennesäännöt. Olin ajamassa pitkää suoraa, siellä tulee sitten risteys josta voin jatkaa suoraa ( johon olin menossa). Olin noin. 15 metrin päässä risteyksestä , niin eiköhän sieltä joku naiskuski bemarilla lähe tietenki sitte ristetyksestä ajamaa samaan suuntaan ku minä. Oli noin metrin matka että oisin tykittäny 46 kmh nopeutta kohti auton perää. Vauhtia oli sen just ja just 70 kmh ku tulin sinne. Alkaa ärsyttää nää autoilijat ku luulee et mopo tulee nii hitaata et voi vaa lähtä risteyksestä ajamaa.
Yamaha, kaiken Ä ja Ö.
Mömmis
Pyörä:
Peugeot Xp Street Evo 3 09', MBK X-Limit 98'
Paikkakunta:
Tampere
Liittynyt:
3.4.2011 15:43
Re: Läheltä piti -tilanteet

ViestiKirjoittanut Mömmis » 19.11.2011 0:10

Hommaaha kortti ja sitten vasta liikenteeseen, jos vaikka käykin hassusti. :roll:
Kattokaa bikers asiaa! http://www.adressit.com/stop_police_crime
Käykää kaikki tsekkaan projua!
Käy tsekkaa Pösöä, Limittiä ja Ex-Barbia!!!!
Shape Moderaattori
Paikkakunta:
Oulu
Liittynyt:
9.9.2005 19:54
Re: Läheltä piti -tilanteet

ViestiKirjoittanut Shape » 19.11.2011 0:12

No liikenteessä luottamus perustuu oletukselle. Oletuksena on, että mopo kulkee 45km/h ja näin autoilijakin olettaa. Jos posotat 70km/h menemään, niin homma ei silloin pelaa ja itseä siinä saa täysin syyttää. Ilmeisesti liikenteen kultaiset säännöt eivät ole läheskään hallussa..
Team JSR Facebookissa
Käytä Tietopankkia ja olet viisaampi || Tue sivuston toimintaa ja hanki VIP-oikeudet!

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista