Läheltä piti -tilanteet

Tepitin Eläkeläinen
Pyörä:
Honda Monkey -91
Paikkakunta:
Heinola
Liittynyt:
18.4.2008 15:03

ViestiKirjoittanut Tepitin » 4.8.2009 1:42

Juuri tuollaisten tapausten takia yleensä tykkään ajaa yksin, tai ainakin semmoisten kanssa joiden tiedän osaavan ajaa.
On muuten jonkun kerran tullut vähän läheltä piti -tilanteita, kun yhdellä kaverilla ei toimi jarruvalo. Olen kyllä opetellut ajamaan vähän sillä tavalla "viistosti", etten ainakaan perään aja, kun tuli alkuun pari kertaa jarrutettua vähän äkäsemmin, kun kvaeri päättikin vetää vähän nopeamman jarrutuksen.
Kennolle tallentuneet
echo
Liittynyt:
12.11.2006 19:17

ViestiKirjoittanut echo » 4.8.2009 1:46

khor kirjoitti:
Motorsport24 kirjoitti:Kun etujarrua ei suositella muutenkaan käyttämään paljoa, sitä pitää käyttää vain hätätilanteissa.


Asfaltilla jarrutus; 90% etujarrulla ja 10% takajarrulla, soralla/muulla huonolla päällysteellä lukemat päinvastoin. Tietenki tienpinta huomioon ottaen. TässäKIN asiassa näköjään mopokorttiuudistuksessa olis hyötyä. ;)


Takajarruhan on lähinnä katsastusvaruste katupeleissä, jarruttaminen tapahtuu etujarrulla
toden tota huomaa että monilta mopoilijoilta sitä kokemusta puuttuu
Motorsport24
Pyörä:
Keeway f-act focus 07
Liittynyt:
4.2.2009 9:03

ViestiKirjoittanut Motorsport24 » 4.8.2009 1:47

khor kirjoitti:
Motorsport24 kirjoitti:Kun etujarrua ei suositella muutenkaan käyttämään paljoa, sitä pitää käyttää vain hätätilanteissa.


Asfaltilla jarrutus; 90% etujarrulla ja 10% takajarrulla, soralla/muulla huonolla päällysteellä lukemat päinvastoin. Tietenki tienpinta huomioon ottaen. TässäKIN asiassa näköjään mopokorttiuudistuksessa olis hyötyä. ;)




Jaa jaa, sitä aina sitten on sanottu, jotta sitä juuri ei saisi käyttää liikaa. Muutenkaan en luota koko jarruun, kun sitä kun painaa tuolla asfaltilla, niin nykäisee nätisti uudelleen kaasuttaessa. On se kyllä ihme, jotta moni on kertonut sen olevan haitallista käyttää paljon, jopa ohjekirjassani se mainitaan. Toki nopein keino pysähtyä, mutta silti takajarru muutenkin ottaa nyt niin hyvin, jotta enimmäkseen sitä olen käyttänyt. Ja viellä mainittakoon sellaista, jotta tuolla "hätätapauksilla" tarkoitin siis sitä, jotta ei yhtenään sitä pitäisi käyttää.


Echo: Kyllä löytyy kokemusta etujarrulla jarruttamisesta paljonkin ja pystyssä olen tähänkin asti pysynyt, mutta jotenkin sitäkin käytän harkiten, jos ei ole mitään äkkijarrutusta tarkoitus tehdä.
Motorsport24
Pyörä:
Keeway f-act focus 07
Liittynyt:
4.2.2009 9:03

ViestiKirjoittanut Motorsport24 » 4.8.2009 1:53

Tepitin kirjoitti:Juuri tuollaisten tapausten takia yleensä tykkään ajaa yksin, tai ainakin semmoisten kanssa joiden tiedän osaavan ajaa.
On muuten jonkun kerran tullut vähän läheltä piti -tilanteita, kun yhdellä kaverilla ei toimi jarruvalo. Olen kyllä opetellut ajamaan vähän sillä tavalla "viistosti", etten ainakaan perään aja, kun tuli alkuun pari kertaa jarrutettua vähän äkäsemmin, kun kvaeri päättikin vetää vähän nopeamman jarrutuksen.




Saisi kyllä laitella jarruvalon kuntoon, kun nytkin nuo katuvalotkaan pala täällä melkein missään ja pilkkopimeää on, niin sen jarruvalon olisi melko hyvä toimia. Eihän sitä takaa tuleva auto muuten tiedä, jotta jarruttaako kyseinen mopoilija vai ei.
Darb
Liittynyt:
11.4.2006 20:49

ViestiKirjoittanut Darb » 4.8.2009 15:19

Motorsport24 kirjoitti:Jaa jaa, sitä aina sitten on sanottu, jotta sitä juuri ei saisi käyttää liikaa. Muutenkaan en luota koko jarruun, kun sitä kun painaa tuolla asfaltilla, niin nykäisee nätisti uudelleen kaasuttaessa. On se kyllä ihme, jotta moni on kertonut sen olevan haitallista käyttää paljon, jopa ohjekirjassani se mainitaan. Toki nopein keino pysähtyä, mutta silti takajarru muutenkin ottaa nyt niin hyvin, jotta enimmäkseen sitä olen käyttänyt. Ja viellä mainittakoon sellaista, jotta tuolla "hätätapauksilla" tarkoitin siis sitä, jotta ei yhtenään sitä pitäisi käyttää.


Echo: Kyllä löytyy kokemusta etujarrulla jarruttamisesta paljonkin ja pystyssä olen tähänkin asti pysynyt, mutta jotenkin sitäkin käytän harkiten, jos ei ole mitään äkkijarrutusta tarkoitus tehdä.

Ei se pyörä vaan sillä takajarrulla pysähdy. Pelkästään jo kevarin käsittelykokeeseen ku joutuu harjottelee ja kokeilee takajarrul samaan pysähtyyn tarpeeks nopeesti niin eihän siitä tule mitään.
Tepitin Eläkeläinen
Pyörä:
Honda Monkey -91
Paikkakunta:
Heinola
Liittynyt:
18.4.2008 15:03

ViestiKirjoittanut Tepitin » 4.8.2009 23:23

Molempi parempi. Itse yleensä hidastan pelkällä takajarrulla esim. mutkaan, mutta risteyksiin ja muualle sitten molempia. Riippuen kyllä päivästä. Joskus tulee käytettyä aina molempia jarruja.
Kennolle tallentuneet
salez
Pyörä:
exc125
Paikkakunta:
Kerava
Liittynyt:
4.6.2007 21:54

ViestiKirjoittanut salez » 5.8.2009 2:24

Nää kaks mopoilijoitten kukkahattutätiä pitää tätä topiccia aika hallussa :D
Ihmetellee joka päivä ko muut äkkijarruttaa, ohittelee yms.. Se kuuluu liikenteeseen, kaikki ei aja täydellisesti. Pitäkää ne turvat tukossa ja sen sijaan opetelkaa vaikka se jännä ja maaginen ennakoiminen.
Tepitin Eläkeläinen
Pyörä:
Honda Monkey -91
Paikkakunta:
Heinola
Liittynyt:
18.4.2008 15:03

ViestiKirjoittanut Tepitin » 5.8.2009 2:42

salez kirjoitti:Nää kaks mopoilijoitten kukkahattutätiä pitää tätä topiccia aika hallussa :D
Ihmetellee joka päivä ko muut äkkijarruttaa, ohittelee yms.. Se kuuluu liikenteeseen, kaikki ei aja täydellisesti. Pitäkää ne turvat tukossa ja sen sijaan opetelkaa vaikka se jännä ja maaginen ennakoiminen.

Ei minua ainakaan ohittelu niinkään haittaa, vaan yleinen lesoilu ja näyttäminen mopojen keskuudessa. Joku ajaa 40km/h alueella 45-50km/h, jonkun on porukasta aina pakko päästä sinne ensimmäiseksi.
Jos kaikki osaisivat ne perusjutut, autotkin varmasti tykkäisivät niistä mopoista paljon enemmän, kun ei tarvitsisi mopon ajamista tarkkailla joka sekunnin murto-osa, että milloin se kääntyy ilman vilkkuja tai lähtee tuosta rajoitusten mukaan ajavasta autosta ohi. Nämäkin sitten onneksi taitavat tulla siihen mopokorttiin ensi vuonna.
Anteeksi nyt vaan jos on vaikuttanut kukkaululta, joskus tulee kärjistettyä tekstiä vähän ulos. :)
Kennolle tallentuneet
prodriue
Pyörä:
Coming to summer ´11
Paikkakunta:
Nivala
Liittynyt:
16.9.2006 12:51

ViestiKirjoittanut prodriue » 5.8.2009 12:13

Parit läheltä piti -tilanteet on kyllä koettu. Yleensä jarruvalottomien mopopoikien kanssa, mutta myös joskus autoilijoidenkin törttöillessä. Kerrankin eräs mies ajoi kolmion takaa eteen satasen alueella. Annettiin miehelle vähän palautusta kavereiden kanssa seuraavalla huolto-asemalla. Ja tuohon jarrujuttuun vielä että kyllä se etujarru on enemmän käytössä kuin taka. Huomaa joskus että oikea jalka roikkuu jarrupolkimen alla, mutta skodella kun vielä ajeli niin silloin kyllä tuli käytettyä takajarrukin samassa suhteessa etujarruun.
peesukarhu
Liittynyt:
6.8.2009 0:08
Läheltä piti -tilanteet

ViestiKirjoittanut peesukarhu » 6.8.2009 0:12

Motorsport24 kirjoitti:
khor kirjoitti:
Motorsport24 kirjoitti:Kun etujarrua ei suositella muutenkaan käyttämään paljoa, sitä pitää käyttää vain hätätilanteissa.


Asfaltilla jarrutus; 90% etujarrulla ja 10% takajarrulla, soralla/muulla huonolla päällysteellä lukemat päinvastoin. Tietenki tienpinta huomioon ottaen. TässäKIN asiassa näköjään mopokorttiuudistuksessa olis hyötyä. ;)




Jaa jaa, sitä aina sitten on sanottu, jotta sitä juuri ei saisi käyttää liikaa. Muutenkaan en luota koko jarruun, kun sitä kun painaa tuolla asfaltilla, niin nykäisee nätisti uudelleen kaasuttaessa. On se kyllä ihme, jotta moni on kertonut sen olevan haitallista käyttää paljon, jopa ohjekirjassani se mainitaan. Toki nopein keino pysähtyä, mutta silti takajarru muutenkin ottaa nyt niin hyvin, jotta enimmäkseen sitä olen käyttänyt. Ja viellä mainittakoon sellaista, jotta tuolla "hätätapauksilla" tarkoitin siis sitä, jotta ei yhtenään sitä pitäisi käyttää.


Echo: Kyllä löytyy kokemusta etujarrulla jarruttamisesta paljonkin ja pystyssä olen tähänkin asti pysynyt, mutta jotenkin sitäkin käytän harkiten, jos ei ole mitään äkkijarrutusta tarkoitus tehdä.


koitappa mun xr saada pysähtyy takajarrulla nopeesti nii petyt. asfalttiteillä pelkkä etujarru yleensä ja soralla vähän etujarrua ja paljon takajarrua, siellä se yleensä puree vähän paremmin.
peesukarhu
Liittynyt:
6.8.2009 0:08

ViestiKirjoittanut peesukarhu » 6.8.2009 10:33

paitsi että mun takajarrulla satasesta pysähtyminen ois nii toivotonta että :) etujarru kunniaan
Scarce
Pyörä:
Yamaha Aerox
Paikkakunta:
Helsinki
Liittynyt:
10.6.2008 18:23

ViestiKirjoittanut Scarce » 6.8.2009 12:55

1. Pitkätukkanen harrikkakuski ajeli rennosti kolmion takaa suoraan eteen, jarrut pohjaan, poikittain siihen keskelle tietä ja äijältä "VITTU MITÄ TEET?"

2. Vuos sit tuli Volvo kaupan pihasta, parkkeeratun pakun takaa keskelle tietä poikittain eteen, jarrut pohjaan kolarin välttämiseks, asfaltilla hiekkasoraa, skoba alta, muutamat kierrokset tuli pyörittyä maassa ja matkan jatko..
Tepitin Eläkeläinen
Pyörä:
Honda Monkey -91
Paikkakunta:
Heinola
Liittynyt:
18.4.2008 15:03

ViestiKirjoittanut Tepitin » 7.8.2009 23:39

Kevari-Dt tuli väärällä kaistalla vastaan. Ajelin ~55km/h sellaiseen todella loivaan mutkaan, kun siellä kaistalla onkin sitten Dt. Kevari väisti aika äkäisesti, ja minä kanssa.
Joku mopolauma kömysi puskasta, ja tuo Dt sitten oli päätyny vastaantulevien kaistalle...
Ei voi niin kiire olla ulos sieltä puskasta, että pitää vastaantulevien kaistalle ajaa.
Kennolle tallentuneet
Motorsport24
Pyörä:
Keeway f-act focus 07
Liittynyt:
4.2.2009 9:03

ViestiKirjoittanut Motorsport24 » 8.8.2009 0:02

Haha, mikä järki puskaan on mopolla/mopoilla mennä? ettei olisi taas juoneet mitään, kun perjantaita viettävät? :D
Tepitin Eläkeläinen
Pyörä:
Honda Monkey -91
Paikkakunta:
Heinola
Liittynyt:
18.4.2008 15:03

ViestiKirjoittanut Tepitin » 8.8.2009 1:26

Empä kyllä tiedä. Sellainen viiden läjä kuitenkin mopoja ja piikkejä oli siinä tiellä vähän levällään, ja yksi ajamassa pienen ojan yli.
Veikkaan että olivat tulossa sen ojan toiselta puolelta, kun siellä menee joku pyöräilytien tapainen.
Tai voi olla, että olivat olleet keittoa ottamassa ja yksi oli käynyt puskan kautta. Ja muut jäänet töllistelemään.
Kennolle tallentuneet

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista