Viritetyn mopon haitat

Mikä näistä haittaa eniten?

160 5%
1203 37%
762 23%
165 5%
167 5%
35 1%
162 5%
52 2%
95 3%
258 8%
205 6%
Ääniä yhteensä : 3264
pommikone
Pyörä:
Kameliderbi, KTM GS, Peugeot SV
Paikkakunta:
E-Tampere
Liittynyt:
11.5.2006 15:16

ViestiKirjoittanut pommikone » 11.7.2010 23:05

Yllä olevaan keskusteluun combo breakerina, olen teini iässä luulen olevani kuolematon ja mopo kulkee 102. Ei turhaa ressiä. Ja kyllä on itselläni enemmän ku tarpeeks kokemusta kolareista että ei oo siitä kiinni, ei oo aina iha vähällä selvinny.

Ja itse pidän viri mopon suurimpana haittana amispatentteja, ja muutenkin viritetystä koneesta aiheutuvia vikoja mopolle. Tietysti huollot ja viri osien asennuksen jälkeinen säätäminen kuuluu asiaan ja on mielenkiintoista mutta joskus 70cc Derbi aikoina tuli sellanen olo että eikö tällä vois välillä ajaakkin.
Kameliderbillä voittoon!
http://www.motot.net/galleria/showphoto ... /cat/52832

Saa tarjota Peugeotin skoottereihin viriosia ja KTM GS 125 osia!
Dexter__35
Pyörä:
Kymco super 8 4T -08, Victory Hammer 1731 cc
Paikkakunta:
Mikkeli
Liittynyt:
22.2.2008 22:43

ViestiKirjoittanut Dexter__35 » 20.7.2010 22:57

edellisen sivun keskusteluun niin kyllähän nää uudemmat mopot on niille tehoille ja nopeuksille rakennettu mitä ne kurittomana on. en usko et esim. aprilia tekee mitään mopon jarruja tai runkoja jollekki 45kmh rajotuksille ku keski-euroopassa ei oo mitään 45 nopeuden sääntöjä mopoissa. tai ei ainekaan sveitsissä tai italiassa.
Kiitos anteeks ja näkemiin!
Slerpa_
Pyörä:
Supersport, Automaatti pappa ja Suzuki RM 125 -78
Liittynyt:
21.6.2008 20:41

ViestiKirjoittanut Slerpa_ » 20.7.2010 23:50

On niissä. Joka EU maassa on 45km/h, sveitsi voi olla poikkeus kun ei ole EU maa, mutta toinen juttu sitten onkin, että miten niitä valvotaan.
juvee_
Pyörä:
Suzuki Sv 650-S & Honda Monkey Orkkis & Suzuki GT 125 -75 Ikuisuusrojekti
Paikkakunta:
Kuopio & Heinävesi
Liittynyt:
27.3.2009 17:50

ViestiKirjoittanut juvee_ » 21.7.2010 0:03

ainakin sveitsissä on vähä eri tavalla nuo mopot ja moottoripyörät luokiteltu, siellä on ne luokat jotenki nii että eka saa ajaa 50cc:tä ja ne on jotai lusuja polkumopoja :lol: ja seuraava luokka on 50cc myös mutta ne saa kulkee jo iha kunnolla, uusenduroita ja skoottereita. en tiiä onko jossai muissa maissa tolla tavalla..
Specs: M.A. Ported Cylinder & Modified Head, Wiseco Piston, Ktm Exhaust, V-Force 3 Reed Valve System, 34 Dellorto VHSB Carburettor, Cr 125 Inlet Manifold, Pro-air Filter = Going to kill husses:DD
UsD DeZZi härpäke ---> http://www.motot.net/galleria/ajoneuvo1533/ kahtokkee ja ihmetelkee !
Slerpa_
Pyörä:
Supersport, Automaatti pappa ja Suzuki RM 125 -78
Liittynyt:
21.6.2008 20:41

ViestiKirjoittanut Slerpa_ » 21.7.2010 0:04

Tuskin, koska sveitsi ei ole EU maa, ja siellä tuo mopohommakin on järjestetty järkevämmin kuin täällä.
Dexter__35
Pyörä:
Kymco super 8 4T -08, Victory Hammer 1731 cc
Paikkakunta:
Mikkeli
Liittynyt:
22.2.2008 22:43

ViestiKirjoittanut Dexter__35 » 21.7.2010 11:52

joo. italiastaki tiiän sen verta ku oon siellä käyny ja mopot kulki autojen vierellä isommillaki nopeuksilla autojen vierellä nii ei ainekaa poliisit mitää sanonu
Kiitos anteeks ja näkemiin!
topi-
Pyörä:
DRD racing & yamaha DT 125X
Liittynyt:
1.4.2008 20:11

ViestiKirjoittanut topi- » 21.7.2010 12:12

juvee_ kirjoitti:ainakin sveitsissä on vähä eri tavalla nuo mopot ja moottoripyörät luokiteltu, siellä on ne luokat jotenki nii että eka saa ajaa 50cc:tä ja ne on jotai lusuja polkumopoja :lol: ja seuraava luokka on 50cc myös mutta ne saa kulkee jo iha kunnolla, uusenduroita ja skoottereita. en tiiä onko jossai muissa maissa tolla tavalla..

saksassaki on jotenki tällä tavalla :)
madk
Pyörä:
ktm exc 125,kawasaki kx250f,kawasaki kx85,honda monkey,suzuki pv,honda cbr,yamaha tzr 80
Paikkakunta:
espoo
Liittynyt:
27.4.2010 14:48

ViestiKirjoittanut madk » 21.7.2010 12:22

kun oli viri mopo niin haitat oli:1 Bensan kulutus 2 verot, 3 sakot, 4 kortti pois.
Mut oon nykyään sitä mieltä että 45 on ihan sopiva rajoitus kun tuntuu että useimillekki se on jo liikaa :D ainakin täällä päin mopoilijat meinaa ajaa jalankulkijoiden päältä menee ohi vasemmalta puolelta koukkaa auton eteen huoletta ja vetää joka paikas täysii :itku: sit toi korttikoekkin on sellanen että ei sillä oikeesti katota osaako vai eikö.
HeGee`
Pyörä:
Aprilia RS -05, Yamaha Neos -04
Paikkakunta:
Pori
Liittynyt:
13.9.2008 16:37

ViestiKirjoittanut HeGee` » 21.7.2010 17:32

madk kirjoitti:menee ohi vasemmalta puolelta

eikös vasemmalta ohiteta vai ymmärsinkö väärin?
M: Aprilia RS -05 http://www.motot.net/talli/ajoneuvot/ap ... 5/id14797/

I'm An Orange, That's A Key, There's An Emo Clown On TV.
Slerpa_
Pyörä:
Supersport, Automaatti pappa ja Suzuki RM 125 -78
Liittynyt:
21.6.2008 20:41

ViestiKirjoittanut Slerpa_ » 21.7.2010 17:33

The drivers license category for mopeds across the E.U. now is the AM driver's license. This license is for scooters and mopeds with no more than 50 cc (3.1 cu in), and a maximum speed of 45 km/h (28 mph). E.U. member countries that have not fully implemented the E.U. directive that refers to the moped and other drivers license categories must do so in the next few years, 2013 at the latest. Many member states have already done so.

The "E.U. moped", scooter, moped, or any other type of vehicle that fits into this category, two, three or four wheels, a maximum speed of 45 km/h (28 mph) and obligatory license plate as proof of insurance. Many E.U. countries only require special insurer issued plates, not state issued plates
Tommosta wikipedia sanoo Euroopan unionista.

German law has two categories for mopeds. The first and slower category is the so called Mofa, with a maximum design speed of no more than 25 km/h (16 mph) and only the driver is allowed on the bike, no passenger. Minimum age is 15 and no license is required, but a written test has to be completed.

The second category is the Moped, with a maximum design speed of 45 km/h (28 mph), mimimum age is 16, a drivers license is required, one passenger is allowed if the moped or scooter is certified for a passenger. Both types need an insurer issued license plate, which is much smaller than regular state issued plates, which have to be renewed every 12 months, changing the color of the plates every year. Since a 16-year-old can now drive a 125 cc (7.6 cu in) (80 km/h (50 mph)) bike, and scooters in the "moped" category allow for transporting a passenger comfortably, mopeds, since they have less power, appeal, and space, have almost disappeared as a result of the new E.U. laws. Most teens that don't have the money for the costly A1 driver's license (1st step towards the full motorcycle license), which allows them to drive a 125 cc (7.6 cu in) (80 km/h (50 mph)) scooter or motorcycle, go for the less expensive AM driver's license, which allows them to drive a moped or scooter with a maximum speed of 45 km/h (28 mph), but less than 1% chose a moped over a scooter based bike. Modern scooter design and amenities have effectively changed how teens chose their first set of wheels in Germany.
ja tommosta Saksasta.
Virheilmoitus
Paikkakunta:
Mikkeli
Liittynyt:
19.3.2008 21:16

ViestiKirjoittanut Virheilmoitus » 22.7.2010 20:39

:lol: Aijaa että autoko pysähtyy hitaammin kun mopo jarrutuksessa. Päivän naurut vaihteeks 8)
420
Slerpa_
Pyörä:
Supersport, Automaatti pappa ja Suzuki RM 125 -78
Liittynyt:
21.6.2008 20:41

ViestiKirjoittanut Slerpa_ » 22.7.2010 22:17

Virheilmoitus kirjoitti::lol: Aijaa että autoko pysähtyy hitaammin kun mopo jarrutuksessa. Päivän naurut vaihteeks 8)

Niinhän se tekee, mitä nyt omia kokemuksia on ford sierrasta, ja jostain isosta perheautosta.
Ilotikku
Pyörä:
Husq WR -09
Liittynyt:
7.4.2010 16:04

ViestiKirjoittanut Ilotikku » 22.7.2010 23:01

madk kirjoitti:kun oli viri mopo niin haitat oli:1 Bensan kulutus 2 verot, 3 sakot, 4 kortti pois.
Mut oon nykyään sitä mieltä että 45 on ihan sopiva rajoitus kun tuntuu että useimillekki se on jo liikaa :D ainakin täällä päin mopoilijat meinaa ajaa jalankulkijoiden päältä menee ohi vasemmalta puolelta koukkaa auton eteen huoletta ja vetää joka paikas täysii :itku: sit toi korttikoekkin on sellanen että ei sillä oikeesti katota osaako vai eikö.


Öö..? Sinäkö sitten ohitat oikealta puolelta?
Slerpa_
Pyörä:
Supersport, Automaatti pappa ja Suzuki RM 125 -78
Liittynyt:
21.6.2008 20:41

ViestiKirjoittanut Slerpa_ » 22.7.2010 23:12

Tuo pisti omaankin silmääni. Olisikohan se inssiajo mopokokrttiin kenties tarpeellinen? :lol:
Lape
Pyörä:
Kawasaki Z 750 '08
Paikkakunta:
Vanda
Liittynyt:
24.7.2006 16:47

ViestiKirjoittanut Lape » 22.7.2010 23:24

Slerpa_ kirjoitti:
Virheilmoitus kirjoitti::lol: Aijaa että autoko pysähtyy hitaammin kun mopo jarrutuksessa. Päivän naurut vaihteeks 8)

Niinhän se tekee, mitä nyt omia kokemuksia on ford sierrasta, ja jostain isosta perheautosta.


En jaksa itse enää vääntää tästä joten lainaan HeeboR1:sen aika tyhjentävän selonteon prätkäpuolen topikista "Poliisien pysätyskeinot (piikkimattoa?)" sivulta 8. Tehkää siitä omat johtopäätelmänne.. Itse en kuitenkaan vieläkään pureksimatta niele sitä väitettä että MOPO pysähtyy nopeammin kuin normiauto jossa on jarrut kunnossa, se on täyttä paskapuhetta.

Lukekaa tämä ajatuksella, ja keskustelun jatko löytyy edellämainitusta osoitteesta jos joku haluaa mennä lukemaan.

HeeboR1 kirjoitti:
Tume34 kirjoitti:Jep, huonosti selitetty, mutta lähinnä ajoin takaa että jos pyörän ja auton välimatka on oletetaan 100km/h vauhdissa 30-50m, niin ei ole vaikea arvata kumpi, pyörä vai auto, pysähtyy nopeammin. Autolla on aika moninkertainen massa pyörään nähden, ja jos auto ja pyörä molemmat liikkuu 1,5-2sec (reaktioaika jolloin autoilija on havainnut pyörän jarruvalon syttyvän), niin auto liikkuu jo reaktioaikana reilu 50m.


Tume ja Madhenri. Tehdäänkö seuraava testi. Tulette millä tahansa valitsemallanne moottoripyörällä vaikkapa Alastaron moottoriradalle esim. tulevana sunnuntaina. Ajetaan rinnakkain nopeudella 100 km/h. Minä ajan Renault Megane Grand Scenicillä (taatusti iso, ei urheilullinen auto) Te ajakaa omilla pyörillänne.

Viivan kohdalta täysjarrutus. Jos pysähdytte minua nopeammin, niin tarjoan korin olutta. Voitte juoda sen missä haluatte.

Seuraavaksi siirrymme harjoituksessa (oletuksella, että voititte minut) yleisessä liikenteessä olevalle tielle jossa saattaa olla vähän hiekkaa, ehkä jossain kohti öljyä, pikipaikkoja jne. Tehdään sama testi. Nyt tulee viisi pulloa Koskenkorvaa jos saatte pyöränne nopeammin pysähtymään.

Itse olen ajanut moottoripyörällä 19 vuotta. Radalla ajan n. 60 päivää vuodesta. Olen harjoitellut pyörälläni (R1 vm. 2004, renkaina kilparenkaat) tehokasta jarrutusta vuosikaudet (en tietenkään aina tuolla pyörällä). Olen suorittanut mm. Liikenneturvan ennakoivan ajon kouluttajakurssin (mp). En ole vielä päässyt samaan jarrutusmatkaan pyörälläni kuin autollani.

Tavallisen henkilöauton pysähtyminen optimaalissa oloissa on autosta nyt vähän riippuen nopeudesta 100 km/h n. 38-45 m
Pyörällä se on erittäin taitavan kuskin tekemänä vastaavissa olosuhteissa luokkaa 36-38 m.

Tämä siis optimaalisissa olosuhteissa ja huippukuljettajan tekemänä.

Voimme jättää nuo paperilla asioiden pohtimiset ihan omaan arvoonsa ja testata käytännössä. Empiria on empiriaa, teoria on teoriaa.

Sunnuntaina kokeilemme myös kumpi kulkee radalla kovempaa auto vai moottoripyörä. Radalle voi tulla halutessaan vaikka Ferrari Enzolla.

http://www.mp-foorumi.com/gallery/pictu ... ba7f83.jpg

Jos pistetään radalle 20.000 euron autolla ja moottoripyörällä kuljettaja, joka on ajanut kummallakin laitteella 6 kk käymättä koskaan radalla, niin aivan varmasti yli 95 % kuljettajista ajaa autolla nopeammin kierroksen. Moottoripyörän hallinta on paljon, paljon vaikeampaa kuin auton.

Jos olette eri mieltä, niin tulkaa ja kokeilkaa. Sittenpähän näette mitä eroa on käytännöllä ja teorialla. Täällä voi teoretisoida, sunnuntaina tilaisuus siis kokeilla. Kysymys kuuluu: Onko teistä kokeilemaan?

Valitettava fakta on se, että moottoripyörä kyllä kiihtyy katuliikenteessä henkilöautoa nopeammin, mutta valtaosassa tapauksia auto pysähtyy huomattavasti pyörää nopeammin, piste. On vaan niin paljon helpompi seisoa jarrupolkimen päällä kuin annostella kahdesta jarrusta optimaalisesti oikein niin ettei etunen lähde alta tai pyörä mene etukautta yli jne jne.

Odotan teitä radalla, tervetuloa. Kokeilun voi halutessaan tehdä myös huomenna Ahvenistolla. Olen siellä klo 08.00-18.00. Tervetuloa sinnekin.
Viimeksi muokannut Lape päivämäärä 22.7.2010 23:32, muokattu yhteensä 1 kerran

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista