Onko moposi levinnyt kesken matkan?

Monestiko moposi on hajonnut matkalla?

1461 49%
742 25%
422 14%
135 5%
214 7%
Ääniä yhteensä : 2974
Yzä
Pyörä:
r6
Liittynyt:
17.12.2007 18:57

ViestiKirjoittanut Yzä » 15.12.2008 20:41

Hubaloooo kirjoitti:
jkoljo kirjoitti:Minkäs teet kun mopossa on variaattori.. Vähän pakostakin joutuu välillä moottorijarruttamaan vähäsen. :itku:


Eikös se ole niin, että kun lämäset takajarrun päälle niin kierrokset vähenee? Etujarrullakin, mutta sitä ei parane kovin rajusti käytellä. Itellä on skootteri ja hyvin on pystynyt välttämään moottori jarrutuksen. Heti, kun en anna kaasua niin takajarru päälle.
eiks skodeis oo sillei, että kun et anna kaasua niin kytkin menee samantien pohjaan? vai mites se menee?

zuidaaja kirjoitti:Voi huhhuh, onko kukaan oikeesti kuullu että _mopo_ olis leipassu moottorijarrutuksen takia jos muuten on säädöt kunnossa?
moottorijarrutus vaurioittaa konetta ihan mukavasti ja on täälläki päi dt:eet kestäny omistajallaa muutama tuhat kilsa ja poks. liekkö moottorijarrutus syynä? epäilen suuresti.
Skipidiveinau
Zuidaaja
Liittynyt:
22.2.2008 19:39

ViestiKirjoittanut Zuidaaja » 15.12.2008 20:47

mbk_92 kirjoitti:moottorijarrutus vaurioittaa konetta ihan mukavasti ja on täälläki päi dt:eet kestäny omistajallaa muutama tuhat kilsa ja poks. liekkö moottorijarrutus syynä? epäilen suuresti.

On kyllä omistajassa vikaa jos pari tuhatta kilsaa kestää pytty :D

e: elikkä ei välttämättä tajua mitä virkaa 2t-öljyillä on ym. Täälläkin päin yks heppu oli tankannu mopoonsa diisseliä kun katteli että "toi on paljo halvempaa taian laittaa sitä tankkiin" :)
Tropikki
Pyörä:
BMW 520i 2010 Talvella: Goodyear UltraGrip Ice+ Kesällä: Bridgestone Turanza ER300 / Ecopia
Liittynyt:
2.6.2008 12:50

ViestiKirjoittanut Tropikki » 16.12.2008 0:11

mbk_92 kirjoitti:
Hubaloooo kirjoitti:
jkoljo kirjoitti:Minkäs teet kun mopossa on variaattori.. Vähän pakostakin joutuu välillä moottorijarruttamaan vähäsen. :itku:


Eikös se ole niin, että kun lämäset takajarrun päälle niin kierrokset vähenee? Etujarrullakin, mutta sitä ei parane kovin rajusti käytellä. Itellä on skootteri ja hyvin on pystynyt välttämään moottori jarrutuksen. Heti, kun en anna kaasua niin takajarru päälle.
eiks skodeis oo sillei, että kun et anna kaasua niin kytkin menee samantien pohjaan? vai mites se menee?

Skodessa on automaatti kytkin jossa on jouset, jotka ovat tietyn kireiset mitä kireämmät jouset sitä suuremmalla kierroksella kytkin irrottuu ja skode liikkuu.
Eli jos sulla kytkin menee skodes päälle 4000rpm niin pyörä liikkuu vasta kun on se 4000rpm ja sitten kun rpm laskee siihen 4000rpm niin pyörä vapautuu ja moottori jarrutusta ei synny. Mutta kaasun pois otto ei lopeta moottorijarrutusta.
jakezi
Pyörä:
Ei olee
Paikkakunta:
Heinola
Liittynyt:
25.5.2008 21:40

ViestiKirjoittanut jakezi » 16.12.2008 0:50

zuidaaja kirjoitti:Voi huhhuh, onko kukaan oikeesti kuullu että _mopo_ olis leipassu moottorijarrutuksen takia jos muuten on säädöt kunnossa?

Ajattele nyt, vaikka kun kiekot on esim. 7k, ja sit heittää kaasun pois niin vois sanoa, että se käy sen jälkeen tyhjäkäynnin voitelu määrällä. Mut voithan sä lähtee kokeilee, johonki alamäkee kuinka kauan kestää ennekuin laukee.
Myydään kaikkea Aerox/Nitro osaa. Tarkempia kyselyitä voi lähettää YV:llä.
anttitus__
Liittynyt:
29.10.2008 14:15

ViestiKirjoittanut anttitus__ » 16.12.2008 15:43

jake93 kirjoitti:
zuidaaja kirjoitti:Voi huhhuh, onko kukaan oikeesti kuullu että _mopo_ olis leipassu moottorijarrutuksen takia jos muuten on säädöt kunnossa?

Ajattele nyt, vaikka kun kiekot on esim. 7k, ja sit heittää kaasun pois niin vois sanoa, että se käy sen jälkeen tyhjäkäynnin voitelu määrällä. Mut voithan sä lähtee kokeilee, johonki alamäkee kuinka kauan kestää ennekuin laukee.


joo oon jaken kans täysin samaa mieltä. itekki oon kuullu ja kokenu että näin voi käydä. 8)
Kiiiski
Pyörä:
bobber
Paikkakunta:
Helsinki
Liittynyt:
24.9.2007 22:53

ViestiKirjoittanut Kiiiski » 18.12.2008 16:14

zuidaaja kirjoitti:
mbk_92 kirjoitti:moottorijarrutus vaurioittaa konetta ihan mukavasti ja on täälläki päi dt:eet kestäny omistajallaa muutama tuhat kilsa ja poks. liekkö moottorijarrutus syynä? epäilen suuresti.

On kyllä omistajassa vikaa jos pari tuhatta kilsaa kestää pytty :D

e: elikkä ei välttämättä tajua mitä virkaa 2t-öljyillä on ym. Täälläkin päin yks heppu oli tankannu mopoonsa diisseliä kun katteli että "toi on paljo halvempaa taian laittaa sitä tankkiin" :)


2t ei todellakaan kestä moottorijarrua, kisaenska levii viel äkäcmi ku mopo
Pappis79
Pyörä:
-tön
Paikkakunta:
Äänekoski
Liittynyt:
22.8.2008 16:24

ViestiKirjoittanut Pappis79 » 18.12.2008 18:27

Tämä moottorijarrutuskin on vähän kaksipiippuinen juttu...
Jos nyt vaikka risteykseen olet tulossa jotain alle 20km/h ja pienillä kierroksilla, niin voi ihan huoletta jarruttaa moottorilla, eli vaihde päällä kaasu pois. Ei ole mitään haittaa.
Asia erikseen on se, jos uruttaa kuin mielenköyhä mahdollisimman pitkään ja sitten kaasu kiinni kun kierroksia on 10k. Kuuma pytty, voitelun määrä putoaa murto-osaan, NAPS! Sitten keräillään männänrenkaita kampikammiosta...

Nämä ovat tietysti vain ääriesimerkkejä, mutta mielestäni omiaan tekemään asian selväksi.

Toinen hyvä konsti saada kone leipomaan on paikallaan huudattaminen, mitä kylmempänä, sen parempi. Oikein sydäntä särkee nähdä jonkun polkaisevan moponsa käyntiin ja sitten samantien armotonta huudatusta rajoitinta vasten. Kuuleman mukaan jotkut lämmittävät moponsa ennen ajoa tällä tavalla, luulisin että siihen on parempiakin konsteja...
Import
Liittynyt:
29.8.2006 17:25

ViestiKirjoittanut Import » 18.12.2008 22:05

Ei toi lämpimänä paikallahuudatus (ylikierrokset siis) kyllä mitään riko 2-tahdissa, lyhentää vain huoltovälejä. Sama se on onko sulla vauhtia vai ei kun pyörä ottaa korkeat kierrokset.
Pappis79
Pyörä:
-tön
Paikkakunta:
Äänekoski
Liittynyt:
22.8.2008 16:24

ViestiKirjoittanut Pappis79 » 19.12.2008 0:17

Import kirjoitti:Sama se on onko sulla vauhtia vai ei kun pyörä ottaa korkeat kierrokset.


Tähän haluaisin kuulla perustelut. Lainaan tähän pätkän Sarvi-Perkeleen kirjoittamaa tekstiä:
Sarvi-Perkele kirjoitti:Aika paha rasitus moottorille on tyhjiltään huudattaminen. Kavereille pitää näyttää miten "herkkä" kone on, tai miten hienosti kone vetää kierroksia, ja sitten ulvotetaan moottoria paikallaan ilman kuormaa, kiihtyvyyskuormat maksimissa, painekuormat minimissä, eli mekaaniset kiihtyvyyskuormat suurimmillaan..
Rautaisannos asiaa..
Kun moottorilla on kuormaa, eli vaikkapa kiihdytyksessä, mekaaninen rasitus vähenee. Tokihan huudattaminen ei lämpimänä ole niin vahingollista kuin kylmänä, mutta suositeltavaa se ei ole, oli se kone sitten minkä lämpöinen hyvänsä.
JayEll Moderaattori
Pyörä:
ZX12R -03, GSX 500cc R4, Honda NSR
Paikkakunta:
Turku
Liittynyt:
31.3.2004 20:48

ViestiKirjoittanut JayEll » 19.12.2008 8:57

Pappis79 kirjoitti:
Import kirjoitti:Sama se on onko sulla vauhtia vai ei kun pyörä ottaa korkeat kierrokset.

Tähän haluaisin kuulla perustelut. Lainaan tähän pätkän Sarvi-Perkeleen kirjoittamaa tekstiä:

Rautaisannos asiaa..
Kun moottorilla on kuormaa, eli vaikkapa kiihdytyksessä, mekaaninen rasitus vähenee. Tokihan huudattaminen ei lämpimänä ole niin vahingollista kuin kylmänä, mutta suositeltavaa se ei ole, oli se kone sitten minkä lämpöinen hyvänsä.


Puhut paljon ja hyvää asiaa! En ymmärrä oikein tuota ajatusmaailmaa, että mopoa täytyy kierrättää paikallaan aina sinne tappiin asti? Niinkun tuossa sanoitkin, niin rasitus on paikallaan kaikkein suurinta, kun koneeseen ei kohdistu mtn kuormaa.. Itsellä on monesti törmännyt juuri tähän, että mopoilija heti käyntiin saatuaan alkaa huudattaa..
Viime kesänä esim. kaverin kanssa oltiin paikallisen kaupan pihalla parkissa (hornet, Z750S) ja siinä n. 10m päässä oli jonkunnäköinen mopoporukka juomassa muumilimppaa.. Sittenkun lähtivät, niin aaarmoton huudatus päälle heti ja aina joku vilkuili meitä kohti, miten äärettömän paljon heitä ihailimme :D
Itelle teki kipeää, kun derbin kisakireetä mottia kierrätettiin väkisin tappiin asti.. Koneen äänestä huomasi, että oli kylmä.. Semmosen röpötyksen saattelemana ne kierrokset siinä nousi.. tyhmää.. niin tyhmää...
~ Käyttömopojen kirjo: Z750S -> ZX12R -> ZZR1200 -> GSX1400 ~
~ Muut lelut: GSX500 -83, NSR125 -01 ~
Import
Liittynyt:
29.8.2006 17:25

ViestiKirjoittanut Import » 19.12.2008 10:40

Siis että jos mopolla ajetaan ylilyhyillä välityksillä (kuten tavallista) kutosella (tai millä vaan) tappikierroksilla, niin kuluttaako se vähemmän konetta kuin jos samalla nopeudella konetta kierrätetään paikallaan?
JayEll Moderaattori
Pyörä:
ZX12R -03, GSX 500cc R4, Honda NSR
Paikkakunta:
Turku
Liittynyt:
31.3.2004 20:48

ViestiKirjoittanut JayEll » 19.12.2008 10:47

No.. Toi esimerkki ny oli vähän kärjistetty, mut kyllä koe tykkää enemmän siitä, että sillä on myös jtn vastusta niille kierroksille..
~ Käyttömopojen kirjo: Z750S -> ZX12R -> ZZR1200 -> GSX1400 ~
~ Muut lelut: GSX500 -83, NSR125 -01 ~
Import
Liittynyt:
29.8.2006 17:25

ViestiKirjoittanut Import » 19.12.2008 11:28

Joo no, kärjistin ehkä vähän, mutta alunperinkin tarkoitin tilannetta jossa on samat kierrokset molemmissa tapauksissa ja oikeassahan te olette. Tuolla alkuperäisellä 2-tahtiviittauksella tarkoitin että turha pelätä koneen tuhoutuvan ensimmäisistä ylikierroksista, toisin kuin nelareissa on mahdollista.
Häntsy
Pyörä:
Husqvarna WR 125 -09
Paikkakunta:
Tampere
Liittynyt:
4.9.2008 18:50

ViestiKirjoittanut Häntsy » 22.12.2008 20:20

Pari kertaa on mopo kyrvähtäny tielle mut nekin olivat ihan omaa tyhmyyttäni kun en ollut kiristänyt ketjuja niin ne napsahti poikki ja takarenkaan laakerit olivat jotenkin maagisesti hajonneet tai toinen niistä :s En sit tiedä et kun olin pessyt mopoa nii sinne laakereihin olisi mennyt vettä ja huuhdellut laakerirasvat pois...?
---
Pyörä:
Aprilia rx 50
Paikkakunta:
Kiuruvesi
Liittynyt:
16.4.2008 21:32

ViestiKirjoittanut --- » 30.12.2008 17:25

Kesällä leipo räksä kiinni mutta kyllä sillä vielä ajettiin n.1km keskustaan vauhti oli jotaiin täysin huikeaa :D n.5km/h ja armottomat savut.. sen jälkeen katottiin mäntään niin se oli murentunu parista kulmasta sen jälkeen pytty poraukseen ja uus mäntä ja kovaa ajua :D

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista