Onko laillista

Ihasproblem
Paikkakunta:
Hämeenlinna
Liittynyt:
20.6.2010 11:47
Re: Onko laillista

ViestiKirjoittanut Ihasproblem » 3.5.2011 15:10

Siis tuossa tilanteessahan et itse saa sakkoja vaan ne menevät vanhemmille. Suorituskielto tosin tulee voimaan eli kortti siirtyy. Miettikää nyt järjen kanssa kysymyksiänne... Oikeasti! Siis tuohan tarkottaisi sitä, että alle 15 vuotiaana saa vaikka ryöstää pankin, varastaa auton jne. Ja olla silti aivan lain ulottumattomissa ja elellä sitten normaalisti täytettyään 15 vuotta.

Olenko ainoa, jonka mielestä lainsäädännössä olisi tuolloin melkoinen porsaanreikä? :roll:
Mopo oli ja mopo meni :(
jjerE__
Pyörä:
Yamaha Aerox -04
Paikkakunta:
Lappeenranta
Liittynyt:
26.9.2009 21:34
Re: Onko laillista

ViestiKirjoittanut jjerE__ » 3.5.2011 15:15

Itse en ainakaan usko että alle 15-vuotiaana jos ajat ilman korttia ja jäät kiinni, niin ettei siitä seuraisi kortin siirtymistä. Sama kuin ajat 15-vuotiaana ja jäät kiinni piikillä ajamisesta/ mopolla ylinopeutta yms.
Kaverilta ainakin oli siirtynyt kun jäi kiinni kortitta ajosta 14-vuotiaana :nörtti:
Viimeksi muokannut jjerE__ päivämäärä 3.5.2011 16:24, muokattu yhteensä 1 kerran
Ihasproblem
Paikkakunta:
Hämeenlinna
Liittynyt:
20.6.2010 11:47
Re: Onko laillista

ViestiKirjoittanut Ihasproblem » 3.5.2011 15:23

Mutta tuossahan juuri todistit, että siitä seuraa suorituskieltoa. Kyllä kevarilla ajo ilman korttia (eli omistaen mopokortin) on rinnastettava rike. Sen rangaistus on nimenomaan suorituskielto, joka on käsittääksen 12kk, pituudesta en mene takuuseen. Mutta mopolla ylinopeutta ajaminen ei ole sama asia, se on rike erikseen ja samoin mopolla, joka kulkee yli 65km/h on eri rike tai ainakin sen rangaistukset ovat erilaiset.
Mopo oli ja mopo meni :(
AGK
Pyörä:
Derbi Senda Xtreme & Tiger.
Paikkakunta:
Jossain pohjoisessa.
Liittynyt:
1.9.2010 11:11
Re: Onko laillista

ViestiKirjoittanut AGK » 3.5.2011 15:41

No voi nyt luoja.. Jos on mopokortti, ON YLI 15 VUOTIAS?

Ja vanhemmillehan menee käsittääkseni kaikki maksettava huollettavasta -Eli tästä alle 15 vuotiaan rikkeistä..

Mutta myös monet ovat saaneet suorituskieltoa 14 vuotiaana kortitta ajosta, mutta sen saa ANOA POIS?
Monet luulevat, ettei, mutta sen saa mielestäni.

Olen jutellut käyttäjän Tepitin kanssa asiasta, ja hän on kanssani samalla kannalla, että se suorituskielto ei ole lain"Suojaama" alle 15 vuotiaalla, eli sen saa anoa pois, vähintään lyhyemmäksi, piste.
Köyhiä eivät ole ne joilla on vähän, vaan ne jotka haluavat aina lisää.
jjerE__
Pyörä:
Yamaha Aerox -04
Paikkakunta:
Lappeenranta
Liittynyt:
26.9.2009 21:34
Re: Onko laillista

ViestiKirjoittanut jjerE__ » 3.5.2011 15:57

Ihasproblem kirjoitti:Mutta tuossahan juuri todistit, että siitä seuraa suorituskieltoa. Kyllä kevarilla ajo ilman korttia (eli omistaen mopokortin) on rinnastettava rike. Sen rangaistus on nimenomaan suorituskielto, joka on käsittääksen 12kk, pituudesta en mene takuuseen. Mutta mopolla ylinopeutta ajaminen ei ole sama asia, se on rike erikseen ja samoin mopolla, joka kulkee yli 65km/h on eri rike tai ainakin sen rangaistukset ovat erilaiset.

No kaverillani oli siirtynyt kevarikortin hankinta koska oli ajanut nimenomaan ylinopeutta poliiseja karkuun. :nörtti:

Anonyme kirjoitti:Mutta myös monet ovat saaneet suorituskieltoa 14 vuotiaana kortitta ajosta, mutta sen saa ANOA POIS?
Monet luulevat, ettei, mutta sen saa mielestäni.

Olen jutellut käyttäjän Tepitin kanssa asiasta, ja hän on kanssani samalla kannalla, että se suorituskielto ei ole lain"Suojaama" alle 15 vuotiaalla, eli sen saa anoa pois, vähintään lyhyemmäksi, piste.

Lakipykäliä tms. todisteita olisi myös kiva nähdä, ''mielestäni'' pohjalta asia ei selviä :roll:
Ihasproblem
Paikkakunta:
Hämeenlinna
Liittynyt:
20.6.2010 11:47
Re: Onko laillista

ViestiKirjoittanut Ihasproblem » 3.5.2011 16:11

Poliisia karkuun ajaminen ja ylinopeus ovat eri asiat? Toine on hieman vakavampi rikos.

Kuuntele nyt omia puheitasi, ei pahalla, väität siis, että alle 15v on lain ulottumattomissa ja hän voi tehdä motä lystää? Mietippäs uudelleen. Alle 15v:lla ei ole rikorekisteriä eikä hän maksa sakkojaan itse, MUTTA hänelle VOIDAAN määrätä suorituskieltoa. Eihän se vain toimisi mitenkään, että alle 15v on täysin lakipykälien ulkopuolella.

Olen samaa mieltä Anonymen kanssa, mutta lakikirja en ala selaamaan, jos sinä et usko rationaalista perustelua...
Mopo oli ja mopo meni :(
jjerE__
Pyörä:
Yamaha Aerox -04
Paikkakunta:
Lappeenranta
Liittynyt:
26.9.2009 21:34
Re: Onko laillista

ViestiKirjoittanut jjerE__ » 3.5.2011 16:24

Ihasproblem kirjoitti:Poliisia karkuun ajaminen ja ylinopeus ovat eri asiat? Toine on hieman vakavampi rikos.

Kuuntele nyt omia puheitasi, ei pahalla, väität siis, että alle 15v on lain ulottumattomissa ja hän voi tehdä motä lystää? Mietippäs uudelleen. Alle 15v:lla ei ole rikorekisteriä eikä hän maksa sakkojaan itse, MUTTA hänelle VOIDAAN määrätä suorituskieltoa. Eihän se vain toimisi mitenkään, että alle 15v on täysin lakipykälien ulkopuolella.

Olen samaa mieltä Anonymen kanssa, mutta lakikirja en ala selaamaan, jos sinä et usko rationaalista perustelua...

jjerE__ kirjoitti:No kaverillani oli siirtynyt kevarikortin hankinta koska oli ajanut nimenomaan ylinopeutta poliiseja karkuun. :nörtti:

Saanen kysyä että missä vaiheessa olen väittänyt että alle 15-vuotias on lain ulottumattomissa?
Ja tuohon Anonymen väitteeseen, kyllä se oudolta kuullostaa joten olisi kiva saada joku kunnollinen todiste. Vaikka sitten puhelu poliisille/sille joka päättää näistä asioista. :roll:
Janiih
Pyörä:
Derbi DRD PRO R -06
Paikkakunta:
Espoo
Liittynyt:
17.9.2009 20:46
Re: Onko laillista

ViestiKirjoittanut Janiih » 3.5.2011 16:27

Ihasproblem kirjoitti:Poliisia karkuun ajaminen ja ylinopeus ovat eri asiat? Toine on hieman vakavampi rikos.

Kuuntele nyt omia puheitasi, ei pahalla, väität siis, että alle 15v on lain ulottumattomissa ja hän voi tehdä motä lystää? Mietippäs uudelleen. Alle 15v:lla ei ole rikorekisteriä eikä hän maksa sakkojaan itse, MUTTA hänelle VOIDAAN määrätä suorituskieltoa. Eihän se vain toimisi mitenkään, että alle 15v on täysin lakipykälien ulkopuolella.

Olen samaa mieltä Anonymen kanssa, mutta lakikirja en ala selaamaan, jos sinä et usko rationaalista perustelua...


Oletko ikinä kuullut siitä, että alle 15-vuotias ei ole rikosoikeudellisessa vastuussa, joten suorituskieltoa ei periaatteessa pitäisi tulla. Enkä kyllä tiedäkkään yhtäkään tapausta missä sitä alle 15-vuotiaalle olisi tullut
Ostetaan jännitesäädin jossa mukana vilkkurele Derbi DRD PRO:hon! Jos löytyy niin pistä YV
AGK
Pyörä:
Derbi Senda Xtreme & Tiger.
Paikkakunta:
Jossain pohjoisessa.
Liittynyt:
1.9.2010 11:11
Re: Onko laillista

ViestiKirjoittanut AGK » 3.5.2011 16:49

Voi luoja, minkä selkkauksen sainkaan aikaan. :lol: Juuri sen lakipykälän MINÄ haluaisin saada selville jjerE_. Nyt en lue noita viestejä, ajatuksen kanssa vähän myöhemmin sitten.
Köyhiä eivät ole ne joilla on vähän, vaan ne jotka haluavat aina lisää.
Ihasproblem
Paikkakunta:
Hämeenlinna
Liittynyt:
20.6.2010 11:47
Re: Onko laillista

ViestiKirjoittanut Ihasproblem » 3.5.2011 17:03

Olen tietoinen, että alle 15 vuotias ei ole rikosoikeudellisesti vastuussa, mutta se ei tarkoita kuin, että rikosrekisteriin ei tule merkintää ja sakkoja ei makseta itse. Suorituskieltoa voidaan langettaa ja se voi tulla käytäntöön kun on 15 vuotias.

Mutta uskokaa nyt, alle 15 kesäinen ei ole lain ulottumattomissa.
Mopo oli ja mopo meni :(
AGK
Pyörä:
Derbi Senda Xtreme & Tiger.
Paikkakunta:
Jossain pohjoisessa.
Liittynyt:
1.9.2010 11:11
Re: Onko laillista

ViestiKirjoittanut AGK » 3.5.2011 17:08

Ihasproblem kirjoitti:Poliisia karkuun ajaminen ja ylinopeus ovat eri asiat? Toine on hieman vakavampi rikos.

Kuuntele nyt omia puheitasi, ei pahalla, väität siis, että alle 15v on lain ulottumattomissa ja hän voi tehdä motä lystää? Mietippäs uudelleen. Alle 15v:lla ei ole rikorekisteriä eikä hän maksa sakkojaan itse, MUTTA hänelle VOIDAAN määrätä suorituskieltoa. Eihän se vain toimisi mitenkään, että alle 15v on täysin lakipykälien ulkopuolella.

Olen samaa mieltä Anonymen kanssa, mutta lakikirja en ala selaamaan, jos sinä et usko rationaalista perustelua...


Perkele tässä joutu itse sitten näitä nytten selkkaamaan. Eli.. Lähden tästä selaamaan Finlexiä.

Nakkaan koko lakipykälän koskien tuota lain ulottumattomissa olevaa hommaa, piste.

Janiih kirjoitti:Oletko ikinä kuullut siitä, että alle 15-vuotias ei ole rikosoikeudellisessa vastuussa, joten suorituskieltoa ei periaatteessa pitäisi tulla. Enkä kyllä tiedäkkään yhtäkään tapausta missä sitä alle 15-vuotiaalle olisi tullut


Ja vaikka olisi tullut, juuri tuohon minusta voisi vedota, että sen saisi anottua pois.


jjerE__ kirjoitti:Ja tuohon Anonymen väitteeseen, kyllä se oudolta kuullostaa joten olisi kiva saada joku kunnollinen todiste. Vaikka sitten puhelu poliisille/sille joka päättää näistä asioista. :roll:


Voisin jopa soittaakkin poliisille tuosta asiasta.. Jos vain kehtais.. :lol:


EDIT!: 4 § (13.6.2003/515)
Vastuuikäraja ja syyntakeisuus

Rangaistusvastuun edellytyksenä on, että tekijä on teon hetkellä täyttänyt viisitoista vuotta ja on syyntakeinen.

Tekijä on syyntakeeton, jos hän ei tekohetkellä kykene mielisairauden, syvän vajaamielisyyden taikka vakavan mielenterveyden tai tajunnan häiriön vuoksi ymmärtämään tekonsa tosiasiallista luonnetta tai oikeudenvastaisuutta taikka hänen kykynsä säädellä käyttäytymistään on sellaisesta syystä ratkaisevasti heikentynyt (syyntakeettomuus).

Jollei tekijä ole 2 momentin mukaan syyntakeeton, mutta hänen kykynsä ymmärtää tekonsa tosiasiallinen luonne tai oikeudenvastaisuus taikka säädellä käyttäytymistään on mielisairauden, vajaamielisyyden taikka mielenterveyden tai tajunnan häiriön vuoksi tekohetkellä merkittävästi alentunut (alentunut syyntakeisuus), on rangaistusta määrättäessä otettava huomioon, mitä 6 luvun 8 §:n 3 ja 4 momentissa säädetään.

Päihtymystä tai muuta tilapäistä tajunnan häiriötä, johon tekijä on saattanut itsensä, ei oteta syyntakeisuusarvioinnissa huomioon, ellei siihen ole erityisen painavia syitä.

Jos tuomioistuin jättää rikoksesta syytetyn hänen mielentilansa vuoksi rangaistukseen tuomitsematta, tuomioistuimen tulee, jollei se ole ilmeisen tarpeetonta, saattaa kysymys hänen hoidon tarpeestaan selvitettäväksi siten kuin mielenterveyslain (1116/1990) 21 §:ssä säädetään.

----
Ja tuossa on se, mitä olen etsinyt.

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1889/18890039001?search%5Btype%5D=pika&search%5Bpika%5D=Rikoslaki 3 Luku, neljäs pykälä.
Köyhiä eivät ole ne joilla on vähän, vaan ne jotka haluavat aina lisää.
Ihasproblem
Paikkakunta:
Hämeenlinna
Liittynyt:
20.6.2010 11:47
Re: Onko laillista

ViestiKirjoittanut Ihasproblem » 3.5.2011 17:23

Oman käsitykseni mukaan alle viisitoistavuotias ei voi saada sakkoja eikä merkintää rikosrekisteriin, mutta eihän se nyt niinkään toimi, että alle 15v jannu voi painaa mopolla menemään ilman korttia saamatta siitä edes nuhteita kun taas jos teet sen 15 vuotiaana niin saat siitä sakot ja suorituskiellon.

Näkeekö kukaan muu epäkohtia tässä? :roll:
Mopo oli ja mopo meni :(
AGK
Pyörä:
Derbi Senda Xtreme & Tiger.
Paikkakunta:
Jossain pohjoisessa.
Liittynyt:
1.9.2010 11:11
Re: Onko laillista

ViestiKirjoittanut AGK » 3.5.2011 17:29

Noin mustavalkoisesti en tuota tarkoittanut ihan, pointti oli se, että alle 15 vuotias voi ajaa kortitta mopolla, jäädä kiinni, saada suorituskielto, MUTTA ANOA SE POIS VEDOTEN TUOHON LAKIIN!
Köyhiä eivät ole ne joilla on vähän, vaan ne jotka haluavat aina lisää.
Reetuhai2
Pyörä:
2xSuzuki Street Magic -98, 3xPappa Tunturi (-64,-72 ja joku 80vm), 2xGilera Stalker 50cc ja 70cc, Tunturi SuperSportin raatoja x3, Yamaha DT SM -06
Paikkakunta:
Vihti
Liittynyt:
30.6.2010 15:41
Re: Onko laillista

ViestiKirjoittanut Reetuhai2 » 3.5.2011 17:49

Ihasproblem kirjoitti:Mutta tuossahan juuri todistit, että siitä seuraa suorituskieltoa. Kyllä kevarilla ajo ilman korttia (eli omistaen mopokortin) on rinnastettava rike. Sen rangaistus on nimenomaan suorituskielto, joka on käsittääksen 12kk, pituudesta en mene takuuseen. Mutta mopolla ylinopeutta ajaminen ei ole sama asia, se on rike erikseen ja samoin mopolla, joka kulkee yli 65km/h on eri rike tai ainakin sen rangaistukset ovat erilaiset.

Täytyy tähän sanoa, että sehän on sama asia ajatko kevarilla ilman korttia, vai mopolla joka kulkee yli 65km/h ilman kevarikorttia, koska jos mopo kulkee yli 65km/h, niin silloinhan se on kevari.

Tietenkin mopon virittämiseen tulee muitaki juttuja kuten rekisteröimättömällä kevytmoottoripyörällä ajo jne. mutta kortitta ajoa se silti on.

Ja alle 15-vuotias voi saada suorituskieltoa, mutta anomisesta en mee sanoo mitään. Onhan sekin mahdollista että anomus ei mee läpi.

Mutta en enää väittele enempää.
Vakio mopo/skootteri on aina laiton. Myynnissä 2xvälikelin piikkirenkaita.
Ostetaan vaakakoneeseen sopiva Stage6 Pro, vaihdossa voidaan antaa Yasuni Z.
Läbä
Pyörä:
EX!! Peugeot Xp Street Evo 3 08/ Cagiva Mito 03 Fighter Proju
Paikkakunta:
Lempäälä/Ideapark
Liittynyt:
22.3.2011 23:08
Re: Onko laillista

ViestiKirjoittanut Läbä » 3.5.2011 19:28

Mitä tapahtuu jos kaveri ajaa mun mopolla yli 65 km/h ja jää kiinni? Kelle tulee sakot ja mistä asioista?
Youtube Kanava Manki Keulaa, TSKM miitti ja muita videoita SUBSCRIBE
Seuraa Fighter Mito Projektia!
Cagiva osaa halvalla! TARJOA!

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista