Mikä on vikana?

Derbi luukas
Liittynyt:
26.2.2024 17:43
Re: Mikä on vikana?

ViestiKirjoittanut Derbi luukas » 27.2.2024 13:15

Derbissä ollut hetken aikaa jo sellanen ongelma että, kun ajaa talla pohjassa alamäkeen tai suoraa tietä, niin mopo yhtäkkiä vaan hyytyy ja ei vastaa kaasuun. Vauhti hiljenee melkeen nollaan ja joskus jopa sammuu. Ihan kun ei saisi bensaa yhtäkkiä. Koko mopo on melkeen käyty läpi eikä ole löytynyt mitään. Pystyskö joku auttaas ennen ku myyn koko vehkeen poies.
CpiSM
Liittynyt:
19.12.2023 18:44
Mopo hyytyy isoilla vaihteilla

ViestiKirjoittanut CpiSM » 16.3.2024 22:26

eli mopo rötää vähän ennen piikkiä 1 ja 2 vaihteilla...sitte 5 ja 6 hyytyy jos ei huudata
3 ja 4 toimii ok ja kun vaihdan kutoselle kone pitää noin 2-3 sec ''ulvovaa'' ääntä

cpi sm 17.5 dellorto, racing läpät, enox, rajaton cdi ja 12/62 välit
ta_apriliasx50
Liittynyt:
6.3.2024 8:42
Re: Mikä on vikana?

ViestiKirjoittanut ta_apriliasx50 » 18.3.2024 19:20

Aprilia SX 50 2014. Tehoputki kiinni, 92 pääsuutin, 38 tyhjäkäyntisuutin. Ei käynnisty. Aiemmin kävi kyllä, tyhjäkäyntiä ei oikein pitänyt kuitenkaan. Eli piti vähän kaasutella, jotta kävi - tyhjäkäyntiruuvi ihan tapissa kiinni. Seosruuvia avaamalla tukehtui. Sittemmin hyytyi käynnistä, eikä ole sanonut sittemmin mitään.
Kaasari putsattu, bensan kulku varmistettu, kipinä tarkistettu ja tulppakin uusittu. Mistä vielä voisi vikaa etsiä? Akku melko tyhjä, mutta ei kai se mitään vaikuta käyntiin?

EDIT: latasin akkua yli yön, jonka jälkeen mopo lähti käyntiin kuten aiemminkin. Eli näyttäisi, että akun varaus vaikuttaa jotenkin käynnistymiseen.
ta_apriliasx50
Liittynyt:
6.3.2024 8:42
Re: Mikä on vikana?

ViestiKirjoittanut ta_apriliasx50 » 22.3.2024 20:23

Aiemmin mainittu Aprilia SX ’14 lähtee melko epäluotettavasti käyntiin. TurboKit putki, Gianellin vaimennin. Pääsuutin kokeiltu 88-98, toiminta suurinpiirteiden samanlaista. Kaasari putsattu, ilmansuodatin vaihdettu. Tyhjäkäyntisuutin kokeiltu 34 ja 38.

Tällä hetkellä ei siedä yhtään ryyppyä käynnistyksessä. Kaasua pumppaamalla saattaa ilman ryyppyä lähteäkin. Jos ei, työntämällä kyllä.

Tyhjäkäyntiruuvi ruuvattu kiinni eli suurin tyhjäkäynti, ei silti käy. Ilmaruuvin eri asennot kokeiltu, täysin kiinni (rikkaalla?) toimii, mutta tyhjäkäyntiä ei käy. Auki kun kiertää, tuntuisi tyhjäkäynti toimivan vielä huonommin,

Mistä suuntaa kannattaisi lähteä hakemaan käynnistyvyyttä ja tyhjäkäyntiä tähän? Varsinaista ajoa ja töyskaasua ei olla vielä päästy testaamaan edes.
ta_apriliasx50
Liittynyt:
6.3.2024 8:42
Re: Mikä on vikana?

ViestiKirjoittanut ta_apriliasx50 » 29.3.2024 20:11

Aprilia läksi käymään tyhjäkäyntiä, jopa ilman täyttä tyhjäkäyntiruuvausta, kun vaihdettiin lälläventtiili sekä imukaulan kumi. Jostain syystä kuitenkin tiputtelee jostain kohokammion tiivisteen tienoilta bensaa, kun mopo käy.

Välillähän tässä oli ennemmin ongelma, että tiputtaa hukkaputkesta kun ei käynnissä.

Olisiko tiiviste taas valmis kaiken availun jäljiltä…

Sain tuon sellaišeksi ettei vuoda koskaan, mutta se vaati neulaventtiilin säätöä ylemmäs eli bensapinnan säätöä. Tuolla meni heti sellaiseksi, ettei pysynyt käynnissä kauaa.
pezku7
Liittynyt:
28.1.2023 0:52
Re: Mikä on vikana?

ViestiKirjoittanut pezku7 » 10.4.2024 22:08

Derbi luukas kirjoitti:Derbissä ollut hetken aikaa jo sellanen ongelma että, kun ajaa talla pohjassa alamäkeen tai suoraa tietä, niin mopo yhtäkkiä vaan hyytyy ja ei vastaa kaasuun. Vauhti hiljenee melkeen nollaan ja joskus jopa sammuu. Ihan kun ei saisi bensaa yhtäkkiä. Koko mopo on melkeen käyty läpi eikä ole löytynyt mitään. Pystyskö joku auttaas ennen ku myyn koko vehkeen poies.
Kuulostaa juurikin siltä ettei saisi bensaa tarpeeksi. Ensimmäisenä tarkistaisin että kaasari saa riittävästi bensaa. Bensaa pitäisi tulla 2-3 dl minuutissa neulaventtiilin läpi kohokammioon.
pezku7
Liittynyt:
28.1.2023 0:52
Re: Mikä on vikana?

ViestiKirjoittanut pezku7 » 10.4.2024 22:15

ankka76 kirjoitti:Osaisiko joku auttaa eli minulla skyteam manki 50cc ja siinä kierrokset jää leijaamaan joka viittaisi imuvuotoon. Myöskin kun lähtee ajamaan välillä kierrokset laskee ja kun pysähtyy kierrokset ovat taas tosi korkealla. Entinen omistaja oli ostanut uudrn kaasuttimen sekä imukaulan ja ilmanputsarin vanhan tilalle, joten olisiko hän asentanut nämä jotenkin huonosti? Kiitos jos joku vastaa.
Voit testata imuvuotoa suihkuttamalla bräkkistä mopon ollessa käynnissä alueelle jossa vuoto voisi olla. Kuuntelet kierroksia ja jos on vuotoa niin suihkuttaessa taikka heti sen jälkeen mopon käynti muuttuu. Imuvuoto on todennäköinen jos osat on kerran vaihettu vasta mutta tyhjäkäynti suutin on voinut myös mennä tukkoon.

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista