Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

Liittynyt:
27.11.2018 23:03
Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

ViestiKirjoittanut Puuhapete22 » 27.11.2018 23:08

Elikkäs ostin ton pro race 3 70 cc ylä kerra. Pitääkö mun vahvistaa jotain vanhalla kampuralla ajettu vaan joku 100 km. Ja mites toi sisään ajaminen en oikee tajua et voiks joku selittää paremmi
Pyörä:
2xSuzuki Street Magic -98, 3xPappa Tunturi (-64,-72 ja joku 80vm), 2xGilera Stalker 50cc ja 70cc, Tunturi SuperSportin raatoja x3, Yamaha DT SM -06
Paikkakunta:
Vihti
Liittynyt:
30.6.2010 15:41
Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

ViestiKirjoittanut Reetuhai2 » 28.11.2018 1:15

Mitä tossa nopeesti netistä lukasin, ni kyllähän se alkaa olemaan midrace tasoa, eli kytkintä jämäkämmäks, vahvistettu kampura jne. Ei kovin suositeltava päivittäiseen ajoon, lyhyt huoltoväli.

Pinnotettu pytty, eli sisäänajona annetaan käydä vartti tyhjää, ja annetaan jäähtyä kylmäks. Toki eka tankillinen, tai ainaki muutamat ekat kilsat suositeltavaa ottaa vähä rauhallisemmin.

Normi sportti 70cc pytty ku antaa siinä 10-12 paikkeilla potkua, ni tostahan saa jo 19 kaakkiaki ulos.
Vakio mopo/skootteri on aina laiton. Myynnissä 2xvälikelin piikkirenkaita.
Ostetaan vaakakoneeseen sopiva Stage6 Pro, vaihdossa voidaan antaa Yasuni Z.
Pyörä:
Suzuki TS250R '97
Liittynyt:
1.3.2013 12:50
Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

ViestiKirjoittanut .Juho » 28.11.2018 23:35

Sisäänajo käytännössä tarkoittaa männänrenkaan (tai renkaiden) sovitusta sylinteriin.

Se männänrengas vaatii kierroksia, kuormaa.. jotta kuluu sylinteriin sopivaksi.

55cc moottoria käyttäessäni uudella männällä+m-renkaalla alkuun oli tehot kadoksissa kun konetta lämmitti.
Muutaman kevyen täyskaasuvedon (ei vinguteta pitkään täysillä kierroksilla) jälkeen tehot alkoi löytymään taas kun m-rengas oli kulunut sylinteriin sopivaksi.

Lyhyesti siis: Lämmitä moottori, ja aja vaihtelevilla kierroksilla, mut vältä vinguttamista huippukierroksilla alkuun.

Jos nykyinen kiertokangen alapään neulalaakeri on kunnossa, eli ei väljää, niin sillä pärjää jonkun aikaa. Painavampi mäntä ja mahdollisesti lisääntyneet kierrokset rasittaa sitä huomattavasti ja on ihan tuurista kiinni miten pitkää kestää... joko kestää hyvinkin pitkään tai sit ei. Jos tulee väljää tai hajoaa, niin kiertokanki vaihtoon vaan ja sit pärjää pitkään.
Riippuu paljon pääosin putkesta, joka siinä hyvin pitkälti määrittää moottorin toiminta-alueen. Pelkällä sylinterillä ei rajuja tehoja oteta irti - kokonaisuus ratkaisee.

Jopa halpa top performancesin kiertokankisetti toimi moitteettomasti 50/55cc moottorissa.
Oikeastaan lähes jokaisella ajokerralla kierrokset pysyi pääosin 13,000rpm paremmalla puolella, huippukierrosten ollessa 14,500-15,500rpm välillä testailujen aikana... ei mitään ongelmaa, ja noita on käytetty kilpakäytössäkin hyvällä menestyksellä.

Nykyisin 55cc moottorissa YZ85 prox kiertokankisetti.
Vieläkin se ensimmäinen menossa ja konetta vingutetta vaikka kuinka paljon... huippukierrokset parhaimmillaan olleet 16,200rpm.
Ylimitoitettu suorastaan "mopo"käyttöön, mut niinhän tuo on vaan parempi... 18mm alatappi ja isompi alapään neulalaakeri siinä. Alunperin rabasa / am6 on 16mm alatappi, pois lukien vanhemmat am6 alkuperäiset kampiakselit joissa 18mm alatappi.
Pyörä:
[EX] Derbi Senda 90cc 09'
Liittynyt:
26.8.2013 14:57
Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

ViestiKirjoittanut JX  » 29.11.2018 3:20

Toki riippuu ihan kampiakselista että miten se kestää, nuo perus kampiakselien neulalaakerit on mitä on. Itselläkin oli aikoinaan ensimmäisillä seteillä tämmöinen TPR kampiakseli jolla olin ennestään jo 1500 rullannut 50cc:n kanssa ja sen jälkeen laitoin Airsal Alu-Tech 70cc:n ja sen kanssa meni alempi neulalaakeri osiksi ja pytty entiseksi ensimmäisen 2000km kohdalla..
Dopplerin tai BRK:n kampiakseli + Italkitin hopeoitu neulalaakeri männälle, näiden kanssa ei ikinä ollut ongelmaa paljon suurempien tehojen kanssa.
~Feel the speed | Toyota Supra Turbo 94' & [EX] 134km/h Derbi:Galleria
Topic: 90cc Derbi | BRK, Voca Racing, TPR VForce3, TPR PWK 28mm, MVT Digital Direct, Malossi/Most
Liittynyt:
21.7.2018 4:09
Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

ViestiKirjoittanut Allu148 » 6.1.2019 4:25

Kuuluuko 50cc airsalissa olla molemmat männänrenkaat samanlaisia?
Liittynyt:
28.1.2018 23:37
Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

ViestiKirjoittanut IceKuutio » 11.1.2019 17:45

Mikä ois paras 70-80cc sylinteri setti melkeenpä päivittäisee ajoon minkä kestäs vakioalakerta? Ja samaan voi vielä kertoo hyvät läpät ja kaasarin :D
Itellä käyny mieles 75 mvt 21 kaasarilla ja jollakin malossin/barakitin läpillä.
Liittynyt:
15.1.2017 17:27
Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

ViestiKirjoittanut veke02 » 11.1.2019 21:10

Airsalilta saa ainakin suht halvalla 70cc ja 80cc sylinterei.
Itellä oli just 70cc, kunnes lampes termostaatin jumittuessa kiinni ja tehot kärsis vaik hyvin kävi. :roll: Vaihdoin täs 80cc "sport" versioon, ja vakio alakerran kestävyydest on vähän ristiriitast tietoo, mut mul on vaa parituhat ajettu diplerin vahvistamaton minkä pitäis sit kestää.
Ei oo kokemust tost mvt sylkäst mut sehän on "vääntö"sylinteri et pitäis kestää. (Ja kuutioitahan vaa on 2.5 enemmä ku airsalin 70cc)
21mm kaasarii oon itekki päätynyt kompromissina bensankulutuksen ja tehon kaa.
Kytkinjouset pitää luultavasti vaihtaa joka tapaukses ja kampuras ei sais olla yhtää välyst ylös alas.

Eikä vahvistettu kampura paljoo maksa ulkomail ja sen vaihto oo kauheen paha homma jos on vaa työkalut, tilat ja on tarkkana (+ joku kenel on kokemust)
Derbi drd pro 80cc "sport" #gromijää
Liittynyt:
28.1.2018 23:37
Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

ViestiKirjoittanut IceKuutio » 22.1.2019 20:03

veke02 kirjoitti:Airsalilta saa ainakin suht halvalla 70cc ja 80cc sylinterei.
Itellä oli just 70cc, kunnes lampes termostaatin jumittuessa kiinni ja tehot kärsis vaik hyvin kävi. :roll: Vaihdoin täs 80cc "sport" versioon, ja vakio alakerran kestävyydest on vähän ristiriitast tietoo, mut mul on vaa parituhat ajettu diplerin vahvistamaton minkä pitäis sit kestää.
Ei oo kokemust tost mvt sylkäst mut sehän on "vääntö"sylinteri et pitäis kestää. (Ja kuutioitahan vaa on 2.5 enemmä ku airsalin 70cc)
21mm kaasarii oon itekki päätynyt kompromissina bensankulutuksen ja tehon kaa.
Kytkinjouset pitää luultavasti vaihtaa joka tapaukses ja kampuras ei sais olla yhtää välyst ylös alas.

[piilota]Eikä vahvistettu kampura paljoo maksa ulkomail ja sen vaihto oo kauheen paha homma jos on vaa työkalut, tilat ja on tarkkana (+ joku kenel on kokemust)
[/piilota]

Mulla just ois päällisenä mieles toi 75mvt joko 21mm tai 24mm kaasarilla kytkienjousien kans. Ku esim viime kesänä tuli 8000km ajettuu nii ei viittis mitää korkeempi viritteistä sylkkäsarjaa ostaa ku sitte tulee kalliiks :D

plus 75 mvt sopii hyvin um fanticin värimaailmaan
Liittynyt:
3.2.2019 16:20
Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

ViestiKirjoittanut krisuu02 » 3.2.2019 16:25

Mitä veikkaatte toimisko tämmönen setti Derbi senda drd evossa? Vuosimallia 2010.

Airsal ALU 73cc sylinterisarja
MVT S-Race 70-90cc tehopakoputki
Metrakit Pro Race 70cc kampiakseli
Polini Racing kytkinlevysarja (sisältää myös jäykemmät kytkinjouset)
Barikit hiilikuituläppärunko (sisältää myös hiilikuituläpät)
Barikit imukaula 30mm
Dellorto PHBL 25mm bs kaasutin
14-52 välitykset :D
Liittynyt:
15.1.2017 17:27
Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

ViestiKirjoittanut veke02 » 3.2.2019 18:57

Itse vaihtaisin tuosta setistä joko pakoputken matalakiertoisempaan tai sitten sylinterin yläkietoisempaan.
Airsalin 70cc nimittäin on aika matalakiertoinen ja tuo putki taas korkeakiertoinen nopeasti googlattuna.
Derbi drd pro 80cc "sport" #gromijää
Liittynyt:
27.6.2018 17:36
Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

ViestiKirjoittanut motorbikemaniac » 20.2.2019 22:20

Millä sylkällä sais fanaan hyvät tehot ilman et alakertaa tarttee vahvistaa ja soveltuu päivittäiseen ajoon.
(yli 4tkm huoltovälit on plussaa)
Liittynyt:
5.7.2017 11:22
Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

ViestiKirjoittanut vantic » 21.2.2019 15:52

motorbikemaniac kirjoitti:Millä sylkällä sais fanaan hyvät tehot ilman et alakertaa tarttee vahvistaa ja soveltuu päivittäiseen ajoon.
(yli 4tkm huoltovälit on plussaa)

Athena 70cc on hyvä valinta normi käyttöön.
Liittynyt:
27.6.2018 17:36
Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

ViestiKirjoittanut motorbikemaniac » 21.2.2019 18:55

vantic kirjoitti:
motorbikemaniac kirjoitti:Millä sylkällä sais fanaan hyvät tehot ilman et alakertaa tarttee vahvistaa ja soveltuu päivittäiseen ajoon.
(yli 4tkm huoltovälit on plussaa)

Athena 70cc on hyvä valinta normi käyttöön.


Okei kiitos!

Katselin vähän maxiscootin sivuilta sylintereitä ja mietin mietin olisiko Airsal 80cc sport parempi kuin esim. Airsal 70cc sport sillä kannalla että tärkein asia on ettei alakerrssta tarttis laakereita ja kampuraa vaihtaa.
En siis löytänyt mistään tietoa tarvitseeko alakertaa vahvistaa Airsal 80cc sport sylinterille vai ei.
Pyörä:
IR'S Malaguti XSM, Japanin Jawa KX250, Derbi DRD Racing -05 "rotokmossi" ja Baijerilainen wiritys
Paikkakunta:
Kurikka
Liittynyt:
11.10.2007 16:23
Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

ViestiKirjoittanut Malagutisti » 21.2.2019 21:06

Paljonko ajettu?

Sellaista asiaa kuin vahvempi kampiakseli tai vahvemmat laakerit tässä asiayhteydessä ei olemassa.

Kytkinjouset joutuu helposti vaihtamaan jäykempiin.
Liittynyt:
27.6.2018 17:36
Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

ViestiKirjoittanut motorbikemaniac » 22.2.2019 22:56

Malagutisti kirjoitti:Paljonko ajettu?

Sellaista asiaa kuin vahvempi kampiakseli tai vahvemmat laakerit tässä asiayhteydessä ei olemassa.

Kytkinjouset joutuu helposti vaihtamaan jäykempiin.


Ei oo kun 4.5tkm ja ajattelin just pistää kevlar kytkimen maksaa just sen 45e vocalta ja tulee jäykemmät jouset mukaan.

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista