Sähköviat

NinjaKat
Liittynyt:
7.3.2015 21:07
Re: Sähköviat

ViestiKirjoittanut NinjaKat » 7.3.2015 21:23

Mikähän on Rieju MRX -08 vikana kun ei vilkut toimi. Ennen kuin olin laittanut vilkun sähköjohdot kiinni niin vilkun merkkivalo paloi, mutta nyt kun laitoin vilkun johdot kiinni niin eipä valo enää pala. Olen tarkastanu kaikki johdot, vilkunreleen, katkaisijan ja vilkut, mutta eipä tunnu vikaa löytyvän.
fixman
Pyörä:
Helkama Supermoto2
Liittynyt:
24.5.2014 20:39
Re: Sähköviat

ViestiKirjoittanut fixman » 8.3.2015 3:07

No oliskohan vilkut rikki, jos todellakin olet katsonut kaiken.
NinjaKat
Liittynyt:
7.3.2015 21:07
Re: Sähköviat

ViestiKirjoittanut NinjaKat » 8.3.2015 3:27

Eipä taida olla vilkuissa vika. Pari päivää sitten kävin ostamassa uudet vilkut, joissa on halogenpoltin, sitten vielä testasin vilkut akkulaturilla ja hyvin pelaa.
Jeejeejeejee4
Liittynyt:
27.2.2015 20:33
Re: Sähköviat

ViestiKirjoittanut Jeejeejeejee4 » 8.3.2015 11:39

Motes noota johtoja lähtis liittää dt sokeripalaa? Onko väliä mikä johto mihinkin koloon? KIIRE olen täysin aloittelija.
Vegemon
Liittynyt:
25.6.2012 3:22
Re: Sähköviat

ViestiKirjoittanut Vegemon » 9.3.2015 18:17

Kertokaahan, että mistä vois johtua semmonen että takavalo ei pala mopossa ollenkaan, mutta jos takavalon kytkee suoraan akkuun se kyllä toimii.

Mittarilla mitattuna takavalolle tulee 12v staattorilta jännitteensäätäjän jälkeen, maadoitusta olen kokeillut monesta eri paikasta eikä silti edes välähdä.
derbinisti
Pyörä:
Husse ja Derbi
Liittynyt:
9.7.2014 21:28
Re: Sähköviat

ViestiKirjoittanut derbinisti » 10.3.2015 0:39

Mistä kannattaa lähteä etsimään vikaa, kun etuvalon lyhyiden johto savuaa kun on kytkettynä? On siis kytketty polttimoon "karvaperseellä", eli pyöritetty piuhat kantaan kiinni? Polttimo H4.

Toinen kysymys: minkä kokoiset abiko lattaliittimet sopivat H4 kantaan? Meinasin, että kytkisi etuvalon "hieman" paremmin.
Nopeus ei tapa, vaan se äkillinen pysähdys.
Retroilija
Pyörä:
Pappatunturi, 1999 GSX600F
Paikkakunta:
Pori
Liittynyt:
31.10.2011 9:11
Re: Sähköviat

ViestiKirjoittanut Retroilija » 10.3.2015 8:28

Ne normit keskikokoset käy. Maksaahan ihan oikea kanta johtoineen kuitenkin sen 3,50 niin kannattaako...
fixman
Pyörä:
Helkama Supermoto2
Liittynyt:
24.5.2014 20:39
Re: Sähköviat

ViestiKirjoittanut fixman » 10.3.2015 16:52

Vedät uudet piuhat kokonaan, jos valokin saa johdon savuamaan. Helkkari, että jotain mopoa oon tutkinu, niin raivostuttavia viritelmiä tehdään niihin. Lampulle laitat oikean johtokannan, eikä mitään idioottivirityksiä.
tientuk3
Pyörä:
Honda CBR 190cc +20hp | ex. Derbi GPR 125 & 70cc Derbi & SYM Jet 50
Paikkakunta:
Vantaa
Liittynyt:
26.10.2014 15:01
Re: Sähköviat

ViestiKirjoittanut tientuk3 » 10.3.2015 23:01

Täältäkin ääni uuden johtosarjan rakentamiselle. Jos johdot käryää ja valot on kytketty ilman (edes!) abikoja, kannattaa nakata piuhasarja roskiin ja vetää uudet.

Derbiin tein johdot ja paluuta entiseen ei ole :D johtosarjaan sisältäen valot, jarruvalot, vilkut, bensavalo, töötti ym. meni piuhaa n. 20 metrin edestä.
Ei sole koneremppa eikä mikään jos ei mitään jää yli.
_______________________________________________________
UUSIN VIDEO >> https://youtu.be/A2El0C-lrJg | Ohjeita ym. >> http://mopoilija.weebly.com/
Cheesus
Pyörä:
derbi 70cc
Liittynyt:
30.3.2014 18:32
Re: Sähköviat

ViestiKirjoittanut Cheesus » 12.3.2015 19:48

Mites dööpissä tuo etujarruvalo toimii? Mistä mihin se on edes kytketty? Jos jollain olis viel simppeliä sähkökaaviota vain valoille ja sytytykselle, niin ois jees. Joskus liikkunu tääl sellane jonka joku oli tussilla piirtänyt, ja oli hyvä :D
Retroilija
Pyörä:
Pappatunturi, 1999 GSX600F
Paikkakunta:
Pori
Liittynyt:
31.10.2011 9:11
Re: Sähköviat

ViestiKirjoittanut Retroilija » 12.3.2015 21:43

Akulta tulee +12V samalla johdolla molempiin kytkimiin. Jarruvalo maadoittaa runkoon. Kytkimien toiset johdot kytketään yhdellä johdolla jarruvalon plussaan. Tällainen laitos oikeastaan kyseessä, 9001 hours in MS Paint. :lol:
Kuva
Cheesus
Pyörä:
derbi 70cc
Liittynyt:
30.3.2014 18:32
Re: Sähköviat

ViestiKirjoittanut Cheesus » 12.3.2015 21:55

Et tiedäkkään kuinka kiitollinen olen taidoteoksestasi! :lol:
fixman
Pyörä:
Helkama Supermoto2
Liittynyt:
24.5.2014 20:39
Re: Sähköviat

ViestiKirjoittanut fixman » 12.3.2015 22:56

tientuk3 kirjoitti:Täältäkin ääni uuden johtosarjan rakentamiselle. Jos johdot käryää ja valot on kytketty ilman (edes!) abikoja, kannattaa nakata piuhasarja roskiin ja vetää uudet.

Derbiin tein johdot ja paluuta entiseen ei ole :D johtosarjaan sisältäen valot, jarruvalot, vilkut, bensavalo, töötti ym. meni piuhaa n. 20 metrin edestä.


Näin on. Muutaman kerran ihmetelty vanhoja mopoja, joissa ei tuntunut mikään valo valaisevan yhtään ja jännitteet alhaalla, vaikka pitäisi tulla reilusti ampeereja. Syy on ollut usein sama; alimitoitetut johdot on korroosio syönyt ja kaikki liittimet ruostepaskassa.

Muutama vinkki johtosarjan tekoon:
1) Käytä oikean paksuista johtoa. Esim. 10A --> 1.5mm2;; 16A --> 2.5mm2
Liian ohut johto aiheuttaa liian suuren resistanssin, johto kuluttaa ns. itsensä lämmittämiseen sähköä. Voltit tippuu helposti valokannallakin 11V:tiin, jos lamppu palaa ja väärää piuhaa. Ohut halpa piuha on vielä herkkä korroosiolle.
2) Liitosten teko. Käytä laadukkaita liittimiä, ja purista liittimet kunnolla johtoon. Tärkeimpänä, suojaa johtoliitokset kutitesukalla äläkä sähköteipillä! Abico-liitin ja siihen yhdistetty kuparikaapeli ovat yllättävän herkkiä hapettumaan ja aiheuttamaan sähkövikoja. Mieluiten kannattaa vielä tinata puristuksen jälkeen kuparikaapeli ja abico-liitin yhteen, laadukas lyijytina oikein tinattuna estää kuparin ja abico-liittimen pellin reagoinnin keskenään ja sähköinen kontakti pysyy hyvänä.
3) Jos 2 sähkökaapelia yhdistetään ja ne eivät perjaatteessa tarvitse liitosta irroitukseen, tinaa suosiolla johdot yhteen ja suojaa kutissukalla. Erilaiset "easy" johdonjatkapuristusliitokset ovat syvältä ja aiheuttavat hapettumaa ja korroosiota.
4) Jos teet johtosarjan, tee kunnolla, että kestää seuraavat 200 vuotta. Jos et halua tehdä kunnolla, elä tee ollenkaan, turhaa vaiva ja ajankulua. Muistutuksena, eihän rakennuksiinkaan vaihdeta sähköjohtoja uusiin kuin about yli 50v välein.
derbinisti
Pyörä:
Husse ja Derbi
Liittynyt:
9.7.2014 21:28
Re: Sähköviat

ViestiKirjoittanut derbinisti » 14.3.2015 0:50

Joo suunnitelmassa on nyt tuo koko johtosarjan itse rakentaminen. Saisi hieman yksinkertaistettua sähköjä. Mistä tuota johtoa ja liittimiä saisi kohtuulliseen hintaan ihan kilotavarana? Olen siis ihan vasta-alkaja näissä sähköhommissa, että katsotaan nyt mitä saan aikaiseksi.
Nopeus ei tapa, vaan se äkillinen pysähdys.
Retroilija
Pyörä:
Pappatunturi, 1999 GSX600F
Paikkakunta:
Pori
Liittynyt:
31.10.2011 9:11
Re: Sähköviat

ViestiKirjoittanut Retroilija » 14.3.2015 1:19

Motonetistä nyt ainakin saa melko edullisesti ja helposti. Sähköliikkeistä varmasti saa halvemmalla, mutta itte olen Motarista ostanu aina abikoita, johtoa ja liittimiä. Jos haluut ihan perusteellisesti tehdä liittimet sun muut niin arvioisin about 50e kokonaishinnaksi, sokeripalavirityksillä kympin kaks halvemmin.
Toki sokeripalat on sitten tulevaisuudessa 10x vittumaisemmat kytkeä sähköhommien yhteydessä kun ei tiedä minne mikäkin johto menee, joten kunnon liittimet kannattaa vetää. Lisää muuten piruuttas pari liitintä joihin tulee virtalukon kautta virta, novat erittäin hyviä olla tulevia lisälaitteita varten. :D

PS: Vanhasta johtosarjastahan voi surutta ryöstää littimiä! Noin olen itsekin tehnyt starttireleen bypassin, automaattiryypyn testerin ynnä muuta.

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista