Tietämätön käyttäjä, kysy kysymyksesi täällä (tekniikka)

juupi123
Liittynyt:
3.6.2013 21:17
Re: Tietämätön käyttäjä, kysy kysymyksesi täällä (tekniikka)

ViestiKirjoittanut juupi123 » 29.8.2013 23:22

En ole varma liittyykö tekniikkaan mutta kuitenkin:

Mikä on perimmäinen syy siihen, että mopo käynnistäminen on vaikeaa kylmänä?
Retroilija
Pyörä:
Pappatunturi, 1999 GSX600F
Paikkakunta:
Pori
Liittynyt:
31.10.2011 9:11
Re: Tietämätön käyttäjä, kysy kysymyksesi täällä (tekniikka)

ViestiKirjoittanut Retroilija » 30.8.2013 0:19

Noh, putsaat eka kaasarin ja sit isompaa suutinta jossei toimi.
Vauhtiviivatarra Moderaattori
Liittynyt:
5.2.2003 23:44
Re: Tietämätön käyttäjä, kysy kysymyksesi täällä (tekniikka)

ViestiKirjoittanut Vauhtiviivatarra » 30.8.2013 20:05

Liittyy mitä suurimmassa määrin tekniikkaan eli aivan oikea topic kysymykselle.

En tiedä tarkoititko tuota yleisesti ottaen vai onko kylmäkäynnistys jossain tietyssä mopossasi ongelmallista. Perimmäinen syy huonoon kylmäkäynnistyvyyteen mopojen tapauksessa johtuu useastakin tekijästä. Moottori ei ole käyntilämmin, jolloin sen välykset ja käyntivastukset ovat lämmintä konetta suuremmat. Polttoaine on etenkin pakkasella viilempää, jolloin se ei kaasuunnu yhtä helposti. Toisaalta kylmyyttä hohkaava sylinteri jäähdyttää seosta entisestään ja vaikeuttaa palamistapahtuman syntymistä. Näitä seikkoja kompensoidaan lisäämällä polttoaineen määrää käynnistyksen yhteydessä ryypyllä eli rikastimella, tai vähentämällä ilman määrää seoksessa kuristimella.

Ilman tiheys on riippuvainen lämpötilasta, lämpötilan laskiessa ilman tiheys kasvaa jolloin samassa tilavuudessa on enemmän ilmamolekyylejä ja niiden mukana happea. Toisin sanoen lämpötilan laskiessa seos laihenee. Tämän takia talveksi on syytä vaihtaa ainakin kaasarin pääsuutin hieman isompaan.
Keskustelufoorumin säännöt
Tue sivustoa ja liity VIP-jäseneksi
rassi123
Liittynyt:
17.7.2012 3:19
Re: Tietämätön käyttäjä, kysy kysymyksesi täällä (tekniikka)

ViestiKirjoittanut rassi123 » 30.8.2013 22:02

miten männän saisi pois sylinteristä kun se on siellä jumissa? on koitettu lyödä puupalikalla ja vasaralla mutta ei pahemmin liikkunut vaikka siellä oli crc välissä.
Tembelo
Liittynyt:
23.8.2013 22:50
Re: Tietämätön käyttäjä, kysy kysymyksesi täällä (tekniikka)

ViestiKirjoittanut Tembelo » 31.8.2013 20:47

Mikä mahto tulla riejuun kun tänään ajelin niin yhtäkkiä vain booas ja sammu, sitten laitoin aivaimen siihen asentoon missä valot ei toimi niin silloin lähti työntämällä käyntiin ja pääsin noin4 kilometriä ja taas teki saman mutta ei enää käynnistynyt. Tarviis vinkkejä nopeesti et mistä rupeis vikaa etsimään.
Juunish
Pyörä:
Yamaha DT -05 ruoska, Yamaha Aerox -06 (midrace-projekti)
Paikkakunta:
Vantaa
Liittynyt:
15.8.2011 17:21
Re: Tietämätön käyttäjä, kysy kysymyksesi täällä (tekniikka)

ViestiKirjoittanut Juunish » 31.8.2013 23:03

Tuntuuko puristuksia kun poljet mopoa käyntiin? Hyvin todennäkösesti leikannu.
Midrace Aerox projekti
h31n0la
Pyörä:
Peugeot Vivacity vm. 2005
Liittynyt:
24.4.2013 18:33
Re: Tietämätön käyttäjä, kysy kysymyksesi täällä (tekniikka)

ViestiKirjoittanut h31n0la » 31.8.2013 23:30

En tiedä liittyykö tähän topicciin mut nyt kuitenkii.
Peugeot vivacity -05 alakerta rempassa vaihetaan kampiakseli, laakerit, pytty hoonataan ja uus mäntä. Eli kysysin miten ajan sisään ajon ja voinko ajaa sen teharilla koska ei ole vakioputkea. (ehkä) Ja miten tossa onko 2 petilaakeri vai 1 ku ei toista sattunu silmään? Kiitos vastaajille jo etukäteen:)
Tembelo
Liittynyt:
23.8.2013 22:50
Re: Tietämätön käyttäjä, kysy kysymyksesi täällä (tekniikka)

ViestiKirjoittanut Tembelo » 31.8.2013 23:50

Puristukset on samanlaiset kuin ennenkin. Itse mietin että voisiko olla joku sähkövika, kun lähti käymään silloin kun siirsin avaimen siihen asentoon jossa valot ei toimi
Vauhtiviivatarra Moderaattori
Liittynyt:
5.2.2003 23:44
Re: Tietämätön käyttäjä, kysy kysymyksesi täällä (tekniikka)

ViestiKirjoittanut Vauhtiviivatarra » 31.8.2013 23:52

h31n0la: moposkoottereille on oma alueensa, siellä varmasti tunnetaan Vivacityn kone hieman paremmin. Sisäänajoon liittyen kannattaa lukea tietopankin artikkeli.
Keskustelufoorumin säännöt
Tue sivustoa ja liity VIP-jäseneksi
Tembelo
Liittynyt:
23.8.2013 22:50
Re: Tietämätön käyttäjä, kysy kysymyksesi täällä (tekniikka)

ViestiKirjoittanut Tembelo » 1.9.2013 11:31

Onko kukaan tietonen tuosta viasta? Mopohan on rieju mrx 07
rassi123
Liittynyt:
17.7.2012 3:19
Re: Tietämätön käyttäjä, kysy kysymyksesi täällä (tekniikka)

ViestiKirjoittanut rassi123 » 1.9.2013 19:48

mistähän toi nakutus mahtaa kuulua, kun ennen kun avasin koneen niin sitä ei kuulunut. tarkotan siis tollasta pientä sivuääntä.
VacuumCleaner
Pyörä:
mh furia max
Liittynyt:
24.6.2012 17:59
Re: Tietämätön käyttäjä, kysy kysymyksesi täällä (tekniikka)

ViestiKirjoittanut VacuumCleaner » 2.9.2013 21:35

aattelin kysästä tällästä ku kytkimen kans ollu ongelmia, eli mopo oli tos "huoltopukilla" ja pistin käyntii kytkimen pohjaa ykkösen pesää ja takarengas alko pyörii ilmassa vaikka en ees päästäny kytkintä ?
Zuppox
Pyörä:
Peugeot Jet Force 06. EX Rieju Spike 09, EX Rieju MRT 11
Paikkakunta:
Aura
Liittynyt:
25.4.2012 19:21
Re: Tietämätön käyttäjä, kysy kysymyksesi täällä (tekniikka)

ViestiKirjoittanut Zuppox » 2.9.2013 21:41

Joo mulla on tehny molemmat Riejut samaa. Pitäisi olla ihan normaalia.
arsori
Pyörä:
KTM EXC300
Paikkakunta:
JKL
Liittynyt:
19.1.2012 0:01
Re: Tietämätön käyttäjä, kysy kysymyksesi täällä (tekniikka)

ViestiKirjoittanut arsori » 2.9.2013 22:33

Se on täysin normaalia, varsinkin kylmällä koneella, koska vaihteistoöljy on paksumpaa kylmänä, eikä kytkin välttämättä irroita silloin kunnolla. Pyörä pitäisi kuitenkin pystyä pysäyttämään kohtuu helposti vaihteen ollessa kytkettynä ja kytkin pohjassa

esim takajarrua painamalla, kättä tai sormia sinne pyörään ei kannata kuitenkaan tunkea :nörtti:
''We work jobs we hate, so we can get money we don't need, to buy stuff that we don't want, to impress people we don't like''
Seppoman
Liittynyt:
28.10.2009 20:19
Re: Tietämätön käyttäjä, kysy kysymyksesi täällä (tekniikka)

ViestiKirjoittanut Seppoman » 4.9.2013 10:29

Sekottelin vähäsen e85 2t derbin tankkiin ja vääntö ainaski parani, ilmeisesti käyny rikkaalla. Mitä oireita puolestaan tulee jos laitan enemmän e85 sekaan ja alkaa käymään laihalla? Nyt ainakin tulee aika paljon valkosta vesihöyryä kylmällä kelillä ja moottori kuumenee vähemmän kuin normaalilla bensalla. Pitäskö säikähtää vasta kun kierrokset alkaa leijumaan tms?

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista