Phot-Eco, CGC ja muut rajoittimet

tanyarawr
Liittynyt:
2.8.2013 22:53
Re: Phot-Eco, CGC ja muut rajoittimet

ViestiKirjoittanut tanyarawr » 3.8.2013 1:54

oonko nyt ymmärtäny siis oikeen, että jos mun mopossa olis phot eco, niin aina kun käynnistän mopon, niin se on "vakio" ja menee sen 45 mut sit ku painan sitä nappii niin rajotus menee pois päältä ja ku sammutan mopon ni se menee taas takas vakioks? :D osaisko joku selittää paremmin jos oon iha väärillä jäljillä? :D
varpaat_suussa
Liittynyt:
2.6.2012 12:21
Re: Phot-Eco, CGC ja muut rajoittimet

ViestiKirjoittanut varpaat_suussa » 3.8.2013 2:01

Jep, noin se menee. :)
Ledinauha Moderaattori
Pyörä:
Aprilia RS 125cc '06              Cagiva Mito MK I 125cc '93          Cagiva Mito EVO2 125cc '05          Derbi Senda 70cc '09                                     Solifer SFR 72cc '11
Paikkakunta:
Kouvola
Liittynyt:
23.4.2013 19:13
Re: Phot-Eco, CGC ja muut rajoittimet

ViestiKirjoittanut Ledinauha » 5.8.2013 21:41

Mitenkäs tollanen "älykäs" rajoitin kannattais tehdä?

Arduinoja yms. löytyy pari kappaletta ja jonkun verran kokemusta koodailusta yms. käytöstä. Mopona siis Derbi/Aprilia/Gilera yms. digimittarilla. Näissähän on siis ilmeisesti hall-anturi "mittarinpyörittäjässä" -> saa suoraan signaalin nopeudesta ilman erillisiä johtoja/magneettiviritelmiä. Mielessä kävi myös GPS yms.

Löytyy siis Arduino Mega ja Uno, bluetoothmoduuli (puhelimella rajotin pois/päälle/säädöt), RF-vastaanotin/-lähetin (esim. Mega "kaukosäätimeksi" ja Uno mopoon), 3.4" kosketusnäyttö-LCD tohon Megaan (oli suunnitelmissa nopeusmittari/"ajotietokone") ja muuta mukavaa, näistä pitäis jonkinlainen rajotin saada kehiteltyä.

Itse rajoitus kannattaa varmaan toteuttaa siten että esim. transistorilla pätkii sytkän liipaisua? Toimisko joku PWM-homma?

Mitenkäs ne jkoljon/Shapen rajoittimet toimi/toimii?
sarvinen
Pyörä:
Derbi DRD xtreme 2012
Paikkakunta:
Joensuu
Liittynyt:
15.4.2012 23:37
Re: Phot-Eco, CGC ja muut rajoittimet

ViestiKirjoittanut sarvinen » 6.8.2013 12:38

Joskus meinasin itsekkin tehdä samanmoista vekotinta, mutta homma jäi kun laitoin vakioksi. :P En ole itsekkään asiantuntija, kuhan lätisen.

Varmaanhan kannattaisi lähteä ihan siitä, että katsoo että minkälaista singnaalia sieltä hall anturilta tuleee. Jollain tapaa arduinolla mitata nuo hall anturin pulssit, ja katsoa missä pulssimäärässä täytyy alkaa rajoittaa.

Gpsää tuskin kannattaa harkita, ainakaan tuohon rajoitukseen, lähinnä epätarkkuuden, ja singnaalin odottelun takia.

Rajoituksen tekisin itse ihan releellä, impulssikäämiä maahan. Siellä kuitenkin taitaa useampikin voltti mennä. Eikö se menisi ihan helpoiten siten että jos hall anturilta luetaan tietty luku käsketään alkaa rajoittaa, ja impulssikäämi kytketään maihin tietyksi ajaksi.

Ihan en ymmärtänyt miksi sinun täytyisi laittaa mega kaukosäätimeksi? Eikön rf moduuleita voinut käyttää ihan ilman logiikkaakin? -Ainakin noita voi mitä minulla tuolla lojuu.

Tuohon ajotietokoneeseen mietin vain, eikö olisi helpompaa/halvempaa ostaa käytetty vaikka xcover ja ladata tai tehdä appsi joka näyttää gps nopeuden, ajan, navigoi, ja tekee mitä nyt tarvitsetkin.
http://reissuli.fi
Ledinauha Moderaattori
Pyörä:
Aprilia RS 125cc '06              Cagiva Mito MK I 125cc '93          Cagiva Mito EVO2 125cc '05          Derbi Senda 70cc '09                                     Solifer SFR 72cc '11
Paikkakunta:
Kouvola
Liittynyt:
23.4.2013 19:13
Re: Phot-Eco, CGC ja muut rajoittimet

ViestiKirjoittanut Ledinauha » 6.8.2013 13:23

Joo kattelin tota anturia jo n. kuukaus sitte, näyttäis olevan 4 tai 8 (en nyt muista) "magneettia" tms. navassa, eli 4 tai 8 pulssia / renkaan pyörähdys, tuostahan sen pulssin nopeuden voi sitten laskea renkaan kehän kanssa yms.

Hyvä idea tuo rele, jos siellä siis useampikin voltti kulkee.
Itse ajattelin maadoittaa käämin nopeuden perusteella, laskee siis esim. 45km/h maadoittaa 100µS ja 50km/h 150µS jne.

Mega/Uno systeemi siis langattomaksi rajoittimen "säätimeksi", voisi säädellä rajoituksen "jyrkkyyttä", kierrosaluetta yms, toimiihan tuo kyllä esim. jollain vanhalla puhelimella kunhan jaksaa koodailla appsin.

E: Olikin 16 magneettia, Arduino on nyt koodailtu sytyttämään ledi jos nopeus ylittää 7km/h. Pitää huomenna testailla vaikka 45 ja ettiä joku rele millä sais sitä sytytystä sitten pätkittyä.
Aramid
Liittynyt:
23.11.2006 16:56
Re: Phot-Eco, CGC ja muut rajoittimet

ViestiKirjoittanut Aramid » 7.8.2013 19:27

Ei kannata käyttää mekaanista relettä, sen kytkeminen kestää useita millisekuntteja. Yleensä maksimitaajuus millä sitä pystyy kytkemään on vain muutaman kerran sekunnissa, lisäksi se naksuttaa kytkeytyessään ikävästi. Triacci tai puolijohderele on parempi vaihtoehto, koska niitä pystyy kytkemään paljon nopeammin. Tyristorinkin pitäisi toimia, mutta se maadoittaa vain positiivisen pulssin anturilta.

Tarvitset anturin Arduinoon kytkemiseksi muutaman komponentin muokkaamaan signaalia ja suojaamaan Arduinon sisääntuloa. Googleta esimerkiksi "Hall sensor circuit".
Ledinauha Moderaattori
Pyörä:
Aprilia RS 125cc '06              Cagiva Mito MK I 125cc '93          Cagiva Mito EVO2 125cc '05          Derbi Senda 70cc '09                                     Solifer SFR 72cc '11
Paikkakunta:
Kouvola
Liittynyt:
23.4.2013 19:13
Re: Phot-Eco, CGC ja muut rajoittimet

ViestiKirjoittanut Ledinauha » 7.8.2013 20:22

Testailin ensin yleismittarilla, n. 5v tuli hall-anturilta, tähän laitoin vielä jonkinlaisen alasvetovastuksen että varmasti tulee oikeaa dataa.

Luulen että tuossa "mittarinpyörittäjässä" on jo itsessään joku transistori varmistamassa ettei mittaristolle tule liikaa virtaa jos hall vaikka sekoaa, tai sitten itse hall-sensori on mallia digitaalinen, 1/0 riippuen magneettikentän voimakkuudesta.

Mekaaninen rele ei tosiaankaan tule kysymykseenkään juuri hitauden takia.
Tyristorikin (ehkä GTO?) kävi mielessä, pitänee tilailla ja katsoa miten toimii.
Aramid
Liittynyt:
23.11.2006 16:56
Re: Phot-Eco, CGC ja muut rajoittimet

ViestiKirjoittanut Aramid » 8.8.2013 16:32

Et voi mitata Hall-anturin jännitettä yleismittarilla, koska sieltä ei tule tasajännitettä. Vastus anturilta maahan ei tee yhtään mitään, koska DC-taso on jo hyvin määritelty. Jos anturi on analoginen, eli pelkkä kela, niin jännitteen amplitudi on mitä sattuu, mutta Arduinon sisääntulolla sen pitäisi olla joko 0 tai 5 volttia.

Jos anturi on digitaalinen, niin silloin suora kytkeminen Arduinon sisääntuloon on mahdollista, jos anturi toimii 5 voltin jännitteellä. Itse en kuitenkaan luottaisi anturin antaman jännitteen tarkkuuteen.
Ledinauha Moderaattori
Pyörä:
Aprilia RS 125cc '06              Cagiva Mito MK I 125cc '93          Cagiva Mito EVO2 125cc '05          Derbi Senda 70cc '09                                     Solifer SFR 72cc '11
Paikkakunta:
Kouvola
Liittynyt:
23.4.2013 19:13
Re: Phot-Eco, CGC ja muut rajoittimet

ViestiKirjoittanut Ledinauha » 9.8.2013 0:05

On digitaalinen, sisään menee maadoitus ja 5v, signaalipiuha antaa ulos 5v kun magneettikenttä on tarpeeksi suuri.

Paljonkos normi mopon impulssikäämi tuottaa voltteja, noin arviolta?
Mikäli tietoni ovat oikein niin ulos tulee AC-virtaa ja määrä riippuu moottorin kierrosnopeudesta ja käämin kierrosluvusta? Pitänee huomenna mittailla...
Jammu1234432
Liittynyt:
4.6.2012 23:25
Re: Phot-Eco, CGC ja muut rajoittimet

ViestiKirjoittanut Jammu1234432 » 9.8.2013 0:15

Tuon phot-econ säätämisominaisuuksista vielä, että paljon yksi pykälä enemmän/vähemmän vaikuttaa tuossa kun säätää? Kun kaverilla joku 30e nappirajoitin niin hänellä kun säätää yhen pykälän niin nopeus muuttuu 45 km/h:sta 75km/h:on :D
Tuomas.I
Liittynyt:
19.3.2013 19:25
Re: Phot-Eco, CGC ja muut rajoittimet

ViestiKirjoittanut Tuomas.I » 22.8.2013 21:12

Hankin Phot Econ ja asensin ja laitoin mopon käymään kyllä rajoitti mutta kun painoin nappia... Ei mitään kaukosäätimestä tulee valo ja näin mutta mitään ei tapahdu. Sulakkeen otin pois ja mielestäni siellä on lanka (Paha sanoa kun niin pieni sulake). Mutta ajattelin hakea huomenna uuden ja tässä mietin voiko vika olla jossain muussa?
Eikai tässä ole mitään aktivointi juttua tai vastaavaa?

E: Rosvoliitin kusi. Suosittelen Phot ecoa.
Viimeksi muokannut Tuomas.I päivämäärä 26.8.2013 12:36, muokattu yhteensä 1 kerran
varpaat_suussa
Liittynyt:
2.6.2012 12:21
Re: Phot-Eco, CGC ja muut rajoittimet

ViestiKirjoittanut varpaat_suussa » 26.8.2013 12:28

Mihin ootte piilottanu phot-econ sen ite mötikän? Kaverilla on penkin alla jonkun vaahtomuovijutun alla mutta voiko poliisi vaatia ottamaan penkkiä irti? :s
Tuomas.I
Liittynyt:
19.3.2013 19:25
Re: Phot-Eco, CGC ja muut rajoittimet

ViestiKirjoittanut Tuomas.I » 26.8.2013 12:35

Poliisi voi vaatia ottamaan penkin irti ja ottaakin jos epäilee nappirajoitinta. itsellä Phot-Eco ilmanputsarin kotelossa että Poliisi on hyvä ja alkaa purkamaan takahäkkiä :D PS. Aikaisempaan viestiiini niin vikana oli että rosvoliitin kusi.
varpaat_suussa
Liittynyt:
2.6.2012 12:21
Re: Phot-Eco, CGC ja muut rajoittimet

ViestiKirjoittanut varpaat_suussa » 26.8.2013 12:39

Juu itekin oon aatellu sinne putsarin koteloon sen modata. :D Jouduitko muuten avartamaan sitä reikää että sait sen sinne mahtumaan? :)
Ledinauha Moderaattori
Pyörä:
Aprilia RS 125cc '06              Cagiva Mito MK I 125cc '93          Cagiva Mito EVO2 125cc '05          Derbi Senda 70cc '09                                     Solifer SFR 72cc '11
Paikkakunta:
Kouvola
Liittynyt:
23.4.2013 19:13
Re: Phot-Eco, CGC ja muut rajoittimet

ViestiKirjoittanut Ledinauha » 26.8.2013 22:35

Onko kellään kokemusta että poliisi olisi oikeasti jaksanut tien päällä alkaa purkaa mopoa rajoitinepäilyn vuoksi?

Eiköhän ne normi nappirajoittimen piilotuspaikat jo tiedä ja katsele + kyllä varmaan kokeneet MP:t tietää jo Phot-Econ kaukosäätimestäkin ja pahimmassa tapauksessa pyytää näyttämään avainnippua tms. mihin se nyt onkaan piilotettu.

Itselleni nyt tulossa parin viikon sisään 4-kanavainen kauko-ohjattu releboksi, siihen olisi suunnitelmissa kytkeä mm. ledinauhoja ja rajoitin... ;). Jos olisi sähköstartti ni olisin hommannut jo paljon aikaisemmin, onhan se hienoa startata mopo kaukosäätimellä. :D

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista