Vakioputket ja muu pakoputkikeskustelu

Vauhtiviivatarra Moderaattori
Liittynyt:
5.2.2003 23:44
Re: Vakioputket ja muu pakoputkikeskustelu

ViestiKirjoittanut Vauhtiviivatarra » 6.5.2013 0:27

Uskoisin että juuri siitä syystä vakiosuuttimet ovat yleensä sieltä pienehköstä päästä. Sinänsä valmistajia on helppo ymmärtää, aavistuksen liian laiha seos ei kuitenkaan useimmissa nestejäähdytetyissä ja etenkään kuristetuissa mopoissa saa mitään vahinkoa aikaan. Voisin kuvetella että vakiokuosissa olevassa mopossa se katti saattaisi jollain tasolla jopa toimia kun putki ei ole täynnä seosta.
Keskustelufoorumin säännöt
Tue sivustoa ja liity VIP-jäseneksi
Slerpa_
Pyörä:
Supersport, Automaatti pappa ja Suzuki RM 125 -78
Liittynyt:
21.6.2008 20:41
Re: Vakioputket ja muu pakoputkikeskustelu

ViestiKirjoittanut Slerpa_ » 6.5.2013 22:03

Ainakin kesäolosuhteissa se katti jotenkuten voisi toimia. Talviolosuhteissa taas jatkuva ryyppy päällä ajo, tai rikkaammalle kaasarin säätö ilman mitään sen kummempia mittauksia tekee varmasti tosi hallaa katille. Pääseeköhän toi katalysaattori talvipakkasilla edes toiminta lämpötilaan ollenkaan?
Vauhtiviivatarra Moderaattori
Liittynyt:
5.2.2003 23:44
Re: Vakioputket ja muu pakoputkikeskustelu

ViestiKirjoittanut Vauhtiviivatarra » 7.5.2013 0:25

Eiköhän katti toimintalämpötilansa saavuta mikäli kone vain käy riittävän lämpimänä, pakokaasujen lämpötila riittänee kuitenkin alkukäyrän tuntumassa tuomaan sen 250-300 astetta joka vaaditaan katin toimintaan. Sinänsä olisi ihan mielenkiintoista mittailla pakokaasujen lämpötilaa erilaisilla kokoonpanoilla, oma tietoni rajoittuu siihen että putkea tehdessä ei paljoa yli 500 asteen päästä ennenkuin koneen lämpökuorma kasvaa riskialttiin korkeaksi.
Keskustelufoorumin säännöt
Tue sivustoa ja liity VIP-jäseneksi
Sako600
Liittynyt:
30.4.2012 12:02
Re: Vakioputket ja muu pakoputkikeskustelu

ViestiKirjoittanut Sako600 » 9.5.2013 0:27

Missäs ne ohjeet siihen pakoputken ja äänenvaimentimen väliin tehtävän kuristelevyyn oli? Näin jossakin keskustelussa tässä lähiaikoina ne :lol:

Mopo kulkee 60km/h ja pitäsi saada kulkeen vähäsen hiljempaa :D Tekeekö kauheen nuhasen mopon jos laittaa semmosen? :D
Driver7
Pyörä:
Gilera SMT -06, MH Furia 70cc
Paikkakunta:
Kuusankoski
Liittynyt:
24.9.2012 16:09
Re: Vakioputket ja muu pakoputkikeskustelu

ViestiKirjoittanut Driver7 » 9.5.2013 20:44

Änkän välii ei muistaakseni kannata laittaa kuria. Tekee kuulemma kauheen laiskan, mutta ei tiputa niin paljoa nopeutta.
Sako600
Liittynyt:
30.4.2012 12:02
Re: Vakioputket ja muu pakoputkikeskustelu

ViestiKirjoittanut Sako600 » 11.5.2013 19:43

Kyllä itsekkin olen kuullut että tekisi nuhasen, mutta millä tuota on sitten helppo kuristaa ku ei jaksa alkaa kyllä hitsailemaan holkkia takasin alkukäyrään. Ei se tuhottoman lyhyet välitkään oikeen kiinosta..

Aattelin laittaa siihen putken ja änkän väliin sen kuristuksen ja isomman etukiekon että olisi sellanen mukava ajettava, mutta onko se just jos laittaa paisarin jälkeen kurin niin sillä ei oikeen tee mitään. :D
Slerpa_
Pyörä:
Supersport, Automaatti pappa ja Suzuki RM 125 -78
Liittynyt:
21.6.2008 20:41
Re: Vakioputket ja muu pakoputkikeskustelu

ViestiKirjoittanut Slerpa_ » 12.5.2013 0:31

Miksei sitä mopoa voi laittaa täysin vakioksi jollei se 60 enempää saa kulkea? Onko jotain hyötyä ottaa riski kilpien menetyksestä?

Kuitenkin jonkun 55 ja 45 nopeusero ei paljoa missään tunnu.
-MJU-
Pyörä:
Aito Jincheng manki
Paikkakunta:
Nastola
Liittynyt:
31.8.2010 14:37
Re: Vakioputket ja muu pakoputkikeskustelu

ViestiKirjoittanut -MJU- » 12.5.2013 0:34

Tuntuu se 45 ja 60 nopeus ero aika paljon...
Tsekkaa galleria
joltsu
Pyörä:
Peugeot Xps -08, Samurai cross 110cc, Yamaha Jog R -05.
Paikkakunta:
Oulu
Liittynyt:
31.7.2011 20:18
Re: Vakioputket ja muu pakoputkikeskustelu

ViestiKirjoittanut joltsu » 12.5.2013 0:58

Olen jokseenkin samaa mieltä Slerpan kanssa. Tuo nopeusero on oikeasti niin mitätön, ettei sen takia ole kovin kannattavaa ottaa riskiä saada sakot. No miksi sitten oma moponi on hieman viritetty? Ei, tarkoituksena ei ollut päästä hieman lujempaa jotta voi ohittaa vakiomopot. Ei, ei, ei. Tarkoitus oli parantaa kiihtyvyyttä ja pienentään kulutusta ja yleisesti tehdä moposta mukavampi ajettava, ja sehän onnistui. 0-40 kiihdytyksestä lähti yli 10 sekuntia pois ja kulutus laski litralla.

Mutta joo, onhan se tullut huomattua että niin monen mopopojan mopossa se kaasu on ON/OFF mallinen. Joka paikassa ajetaan tuppi nurin ja ohi mennään jos vaan päästään. Vakiomopon perässä "köröttely" tuntuu olevan maailman pahin asia, ohi mennään vaikka risteyksessä kunhan vaan päästään vapauttamaan ne oman mopon valtaisat tehoreverssit ja saadaan viisari nousemaan yli viiteenkymppiin. Hidasteiden yli posautetaan täysiä, eihän sitä nyt voi hidastella. Ei ole oikeasti ihme kun mopojen sallittua nopeutta ei ole nostettu kun niin monesti se ajamisen taso on tällaista, ei voi kuin ihmetellä :roll:
Sako600
Liittynyt:
30.4.2012 12:02
Re: Vakioputket ja muu pakoputkikeskustelu

ViestiKirjoittanut Sako600 » 12.5.2013 1:07

Noh noh nyt tässä lähdetään ihan väärille linjoille :lol:

Siis ei minulla ollut tarkoituksena edes saada mopoa kulkemaan 60 vaan jotain plus 50, mutta lyhkäsimmillä väleillä näköjään jaksoi aikapaljon vääntää enemmän.

Ja jos vakiomopoa miettii ei sellaisella kertakaikkiaan pysty ajamaan kuin jotain kaupunki hurua :lol: kaks päällä mopolla on aika tuskaa jo esim 20km matka ajaa, kun tiedän kokemuksesta.

Haeskelen vain sellasita vääntöä että olisi hieman mukavempi ajaa mopolla verrattuna vakiomopoon.

Ja jos täältä koittaa kysyä jotain niin ei tarvitse porukalla alkaa syyttelemään :lol:
Mopot on muutenkin sellasia vehkeitä ettei tosikaan. Aina ollaan virittämässä ja sitten pelätään poliisia :lol: Mutta kaipa sellanen kuuluu mopoikäisen elämään. Ompa ainakin muisteltavaa aikuisena kun ajelee sellasella hayabusalla ;)
joltsu
Pyörä:
Peugeot Xps -08, Samurai cross 110cc, Yamaha Jog R -05.
Paikkakunta:
Oulu
Liittynyt:
31.7.2011 20:18
Re: Vakioputket ja muu pakoputkikeskustelu

ViestiKirjoittanut joltsu » 12.5.2013 1:54

Joo kieltämättä karkas aiheesta hieman :lol:

Tuo välien lyhentäminen + kuria vähemmäksi on helpoimpia tapoja saada mopo vääntämään ja kiihtymään paremmin ilman huippujen suurempaa nousua. Jos haluaa vielä paremman kiihtyvyyden ja vääntävyyden niin (jos kyseessä on joku uusenska) kannattaa hommata rajoitettu CDI tai jokin muu sähköinen rajoitin ja sitten vaan kurit pois ja sopivia välejä etsimään. Kun kierrokset on jotenkin rajoitettu niin huippujen muuttaminen välien avulla onnistuu helposti ja voi olla varma, että se nopeus myös pysyy sallituissa rajoissa.
etelänvetelä
Pyörä:
samurai 150
Liittynyt:
2.1.2011 22:07
Re: Vakioputket ja muu pakoputkikeskustelu

ViestiKirjoittanut etelänvetelä » 19.5.2013 0:39

kestääkö 2t mopon pakoputken tiivisteenä siis paisari-äänenvaimentimen liitoksessa auton vesiletku?
Raebaum
Pyörä:
Orion RX50 '09, Kawasaki KX85
Liittynyt:
21.2.2013 12:24
Re: Vakioputket ja muu pakoputkikeskustelu

ViestiKirjoittanut Raebaum » 19.5.2013 1:11

Vahvasti epäilen.. :lol:
Kun ajan, en ota. Kun otan, otan koko ajan.
-MJU-
Pyörä:
Aito Jincheng manki
Paikkakunta:
Nastola
Liittynyt:
31.8.2010 14:37
Re: Vakioputket ja muu pakoputkikeskustelu

ViestiKirjoittanut -MJU- » 19.5.2013 22:14

Kestää. Mulla oli ainakin metran änkän ja välipillin välissä ja sitten leovincen paisarin ja välipillin liitoskohassa eikä se siinä mikskään menny.
Tsekkaa galleria
Slerpa_
Pyörä:
Supersport, Automaatti pappa ja Suzuki RM 125 -78
Liittynyt:
21.6.2008 20:41
Re: Vakioputket ja muu pakoputkikeskustelu

ViestiKirjoittanut Slerpa_ » 19.5.2013 23:08

Eikö sitä voi kiristää klemmarilla ja laittaa sitä pakoputkitahnaa väliin?

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista