Kaasuttimet

VacuumCleaner
Pyörä:
mh furia max
Liittynyt:
24.6.2012 17:59
Re: Kaasuttimet

ViestiKirjoittanut VacuumCleaner » 12.6.2014 19:15

mitkä kaikki suuttimet menee 24 pwk n kopio kaasarii ?:D

e. ja mistähä löytäisin tolle kaasarille hyvän imukaulan jossa olis se nippa mihi sais boost botlen , kone on am6
Ledinauha Moderaattori
Pyörä:
Aprilia RS 125cc '06              Cagiva Mito MK I 125cc '93          Cagiva Mito EVO2 125cc '05          Derbi Senda 70cc '09                                     Solifer SFR 72cc '11
Paikkakunta:
Kouvola
Liittynyt:
23.4.2013 19:13
Re: Kaasuttimet

ViestiKirjoittanut Ledinauha » 12.6.2014 22:02

Joko normaalit PWK:n suuttimet tai sitten jos on oikein kiinalainen kopio voi olla että 4-6mm kierteellä olevat pyöreät "kinkkisuuttimet" (muistuttavat Dellorton suuttimia , mutta eivät kuitenkaan samoja, eri kierre).
hopper91
Pyörä:
raiskattu gilera ja luotto hopper
Liittynyt:
31.12.2013 17:15
Re: Kaasuttimet

ViestiKirjoittanut hopper91 » 19.6.2014 0:21

Miten tuo kaasarin bensapinta tarkalleen ottaen säädetään ku pitäs derbin kaasaria PHVA 17.5 saada säädettyä. Tai jos joku tietäs derbin kaasarin kohon oikean korkeuden :)
Ledinauha Moderaattori
Pyörä:
Aprilia RS 125cc '06              Cagiva Mito MK I 125cc '93          Cagiva Mito EVO2 125cc '05          Derbi Senda 70cc '09                                     Solifer SFR 72cc '11
Paikkakunta:
Kouvola
Liittynyt:
23.4.2013 19:13
Re: Kaasuttimet

ViestiKirjoittanut Ledinauha » 20.6.2014 1:27

Mitenkäs "liian pieni" kaasari vaikuttaa koneen käytökseen, ja miten olisi helpoin todeta kaasarin olevan liian pieni. En nyt puhu säädöistä, ne ovat kyllä kohdallaan, mutta tehoa uupuu. Helpoin tapa olisi tietysti kokeilla, mutta kokeilumahiksia ei nyt kauheasti löydy.

AM6 siis kyseessä, viilailtu vakiopytty ja itse tehty putki, 14mm PHVA ja orkkis 20mm imukaula. Kyllähän tuo selvästi isompaa kaasaria huutaa, tehoja tuntuu löytyvän mutta ei oikein jaksa vetää niinkuin pitäisi, mikäli pytty ja putki matchaa yhteen.
Shen0
Pyörä:
Derbi X-race
Paikkakunta:
Kouvola
Liittynyt:
23.7.2009 20:08
Re: Kaasuttimet

ViestiKirjoittanut Shen0 » 23.6.2014 18:42

Pitääkö imukaula vaihtaa kun vakio 14mm kaasari vaihtuu 19mm kaasariin
.Juho
Pyörä:
Suzuki TS250R '97
Liittynyt:
1.3.2013 12:50
Re: Kaasuttimet

ViestiKirjoittanut .Juho » 23.6.2014 18:52

@Ledinauha eiks se liian pieni kaasutin vain vie tehoja korkeammilta kierroksilta?

pienempi kaasutin toimii paremmin pienemmillä kierroksilla --> alavääntöä ja ylävääntöä häviää
kun taas isompi kaasutin toimii paremmin korkeammilla kierroksilla --> ylävääntöä, samalla alavääntöä häviää.

liian pieni kaasutin taas rajoittaa todennäköisesti aika selvästi ylätehoja (ja ehkä jopa kierroksia?). menee vähän mutuiluksi

jossain thumpertalkissa oli joku keskustelu 125-144cc kaasuttimien valinnoista.. joku vanha topikki, mutta löysin sellaisen kun etsin tietoa 144cc kiteistä.

itselläni ainakin oli silloin 14mm kaasuttimen kanssa aika hyvin alavääntöä, kun oli pelkkä viilattu 50cc pytty ja gianelli. sitten kun hommasin 70cc pytyn, jota viilailin myös aika reilusti ja edelleen sama putki, mutta tällä kertaa 28mm kaasutin (pyöreäluistinen) --> ei juuri yhtään alavääntöä, mutta korkeilla kierroksilla vinkuu oikein mukavasti. 8)
Raredzzi
Pyörä:
Aprilia Rs 125
Liittynyt:
27.7.2013 16:03
Re: Kaasuttimet

ViestiKirjoittanut Raredzzi » 23.6.2014 19:05

Terve!

Moponi on Derbi Senda DRD Pro sm, ja vika olisi seuraavanlainen:
Kun painan kaasua niin kaasarin mäntä jää välillä ylös ja joskus palautuu alas niin kuin normaalisti kuuluukin. Ja jos mopon käynnistää niin käy todella "raskaasti" eli röpöttää.
Kiitos jo etukäteen 8)
Ledinauha Moderaattori
Pyörä:
Aprilia RS 125cc '06              Cagiva Mito MK I 125cc '93          Cagiva Mito EVO2 125cc '05          Derbi Senda 70cc '09                                     Solifer SFR 72cc '11
Paikkakunta:
Kouvola
Liittynyt:
23.4.2013 19:13
Re: Kaasuttimet

ViestiKirjoittanut Ledinauha » 23.6.2014 19:21

@J11

Korkeille kiekoille niitä tehoja tässä koitetaan saadakin. ;) Noh, nyt on 19mm PHBG tulossa, katsellaan sitten miten vaikuttaa.

Tuo tehojen "häviäminen" alhaalta johtunee hitaammasta virtausnopeudesta isommassa kaasarissa. 2t kaasarin koonhan pystyy periaatteessa laskemaan suht helposti Naitoh-Nomuran kaavalla:

D = K * sqrt(C*N), missä
D = kaasarin koko
K = vakio, 0.65 - 0.9 (0.85 - 0.9 kisakoneissa / tehoa haettaessa, 0.65 vääntöä)
C = iskutilavuus litroina
N = huipputehon kierrosluku

Eli vaikkapa k = 0.85, 50cc kone ja 11000rpm tehot:
D = 0.85 * sqrt(0.05 * 11000) = ~20mm.

Muuten sama kone, mutta k=0.7 ja huipputehot 7500rpm:
D = 0.7 * sqrt(0.05 * 7500) = ~13.5mm

Eli tuon Naiton-Nomuran kaavan perusteella huipputehon kierrosluvulla ja koneen luonteella on melko suuri merkitys kaasarin kokoon, mutta tuo kaavahan on vain suuntaa antava eikä ikinä paljasta "täydellistä" kokoa.

Leikkaakohan tuo 14mm kaasari kierroskaistaa kuinka rajusti? Nyt saan hädin tuskin kiertämään 12000rpm, vaikka sylkän aukot ja putki riittävät siihen helposti? 187/142° ajoitukset ja putki joku 730-740mm. Blowdown voi toki olla liian alhainen, jolloin kiekkojen rajoittuminen johtuisi sylinteristä. :nörtti:

Tässäpä vielä GSF-dynolla nopeasti otettuna pari vetoa, joista käy hyvin ilmi tuo tehon uupuminen ylhäältä. Huipputehot siinä 9500 - 10000, mutta heti sen jälkeen käyrä lähtee armottomaan alamäkeen.

Kuva
.Juho
Pyörä:
Suzuki TS250R '97
Liittynyt:
1.3.2013 12:50
Re: Kaasuttimet

ViestiKirjoittanut .Juho » 23.6.2014 19:57

kyl tuon käyrän perusteella näyttäis omasta mielestäni aika vahvasti siltä, että siinä rajussa tehojen putoamisessa on syynä liian pieni kaasutin.

toki tuo blowdown voi myös vaikuttaa jonkin verran siinä, mut siitä en itse osaa sanoa juuri yhtään.. itselläni Airsalissa ehkä 196/130 asteet. en muista paljonko huuhtelukanavilla oli asteita, mutta suunnilleen tuon 130 verran.

joku viisaampi vois valaista tässä blowdown asiassa.
Raredzzi
Pyörä:
Aprilia Rs 125
Liittynyt:
27.7.2013 16:03
Re: Kaasuttimet

ViestiKirjoittanut Raredzzi » 23.6.2014 20:08

Terve!

Moponi on Derbi Senda DRD Pro sm, ja vika olisi seuraavanlainen:
Kun painan kaasua niin kaasarin mäntä jää välillä ylös ja joskus palautuu alas niin kuin normaalisti kuuluukin. Ja jos mopon käynnistää niin käy todella "raskaasti" eli röpöttää.
Kiitos jo etukäteen 8)
Aksuuhh
Liittynyt:
6.4.2014 13:39
Re: Kaasuttimet

ViestiKirjoittanut Aksuuhh » 24.6.2014 18:42

(Pahoittelen jos meni väärään keskusteluun, mutta vika liittyy kaasuttimeen)
Moi! Nyt tarvittaisiin nopiaa apua! :lol:
Itse olen juuri ostanut aprilia sx -08, joka torstaina menisi katsastukseen.
Mopo ei jaksa vetää 5,6 vaihteella kierroksia loppuun asti, aivan kun ajaisi puolikaasulla. Mutta mopo jaksaa hyvin ryyppy päällä ilman ongelmia.
Tästä päättelin että voisi auttaa jos seosruuvia kääntäisi, joka auttoikin, mutta ruuvia piti vääntää myötäpäivään, eli kireälle? Eikö sitä pitäisi löyhätä, että saisi enemmän bensaa?
Itseainakin päättelisin että suutin pitäisi vaihtaa, mutta kysymys onkin minkä kokoiseksi? Vakiona 78, tällähetellä 80.
KIIRE!!! Kiitos jo valmiisi vastauksista :)
Reetuhai2
Pyörä:
2xSuzuki Street Magic -98, 3xPappa Tunturi (-64,-72 ja joku 80vm), 2xGilera Stalker 50cc ja 70cc, Tunturi SuperSportin raatoja x3, Yamaha DT SM -06
Paikkakunta:
Vihti
Liittynyt:
30.6.2010 15:41
Re: Kaasuttimet

ViestiKirjoittanut Reetuhai2 » 24.6.2014 18:59

Laitappa vaikka 5 numeroo isompi.
Vakio mopo/skootteri on aina laiton. Myynnissä 2xvälikelin piikkirenkaita.
Ostetaan vaakakoneeseen sopiva Stage6 Pro, vaihdossa voidaan antaa Yasuni Z.
Aleksimetsäportti
Pyörä:
Gilera Smt 80cc High end
Liittynyt:
15.9.2013 21:06
Re: Kaasuttimet

ViestiKirjoittanut Aleksimetsäportti » 28.6.2014 22:44

mitä pitäis säätää kun vakioputkella 92 suuttimella toimii sitte enoxin kanssa 98 ja 95 suuttimilla kokeiltu eikä ota kierroksia niin nopeasti kun lähtee ajaa, tuntuu et ois liian iso suutin mut en usko et ois liian iso kun on 95 ja vakioputkella toimii 92 suuttimella, ryypyn kanssa myös kokeiltu niin ei kulje paremmin, eli mitä pitäis koittaa säätää? voiko ilmanputsari olla likanen?
Katso galleriani!
sansaa669
Liittynyt:
19.7.2014 20:32
Re: Kaasuttimet

ViestiKirjoittanut sansaa669 » 19.7.2014 20:39

voiko sähkö ryypyä vaihtaa normaaliin käsi ryyppyyn ilman uuden kaasarin hommausta ????
Retroilija
Pyörä:
Pappatunturi, 1999 GSX600F
Paikkakunta:
Pori
Liittynyt:
31.10.2011 9:11
Re: Kaasuttimet

ViestiKirjoittanut Retroilija » 20.7.2014 0:09

Riippuu moposta ja kaasarista.

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista