Mopojen purku ja kasaaminen

SuolakurkkuJooseppi
Pyörä:
Olihan noita
Paikkakunta:
Vantaa
Liittynyt:
27.3.2010 22:12
Mopojen purku ja kasaaminen

ViestiKirjoittanut SuolakurkkuJooseppi » 21.11.2010 17:08

Eli keskustelua omista hyviksi todetuista kikoista purku- ja kasaamisvaiheista. Ois kiva kuulla hyviä vinkkejä kun talvella moni pistää pärränsä projektiks.

Itellä rungonmaalautus edessä, joten koko pyörä osiin.

Ja jos mototista löytyy jo saman aiheinen topikki niin lukottakaa tämä vaan:)
valkokilpi YZ projekti
M-65
Pyörä:
Kick Ten Minutes
Paikkakunta:
Kokemäki
Liittynyt:
4.4.2009 21:08

ViestiKirjoittanut M-65 » 22.11.2010 23:24

No, ite oon ainaki hankkinu pulteille ja muulle pikkusälälle oman sellaisen säilytyslokerikon( tällänen siis)
Siihen jokin lappu tai lista mitä siellä on.
Scaleo1
Pyörä:
CBR 600cc F2
Liittynyt:
3.10.2008 22:07

ViestiKirjoittanut Scaleo1 » 23.11.2010 9:46

Kannattaa vaan kerätä kaikki pultit, mutterit ja muut pikkuosat johonkin astiaan. Kasaus aika vittumaista, jos puolet pulteista puuttuu :D
Honda Cbr F2 600cc Klik
Youtube channel Klik
kossusukka Moderaattori
Pyörä:
Suzuki S1 -91, Aprilia RX -00, Yamaha PW80
Paikkakunta:
Jyväskylä
Liittynyt:
13.10.2007 23:34

ViestiKirjoittanut kossusukka » 23.11.2010 16:17

Tapoja on monenlaisia ja todella monet purku/kasausvaiheessa tehdyt erikoisuudet on senverran pieniä, ettei niihin oppimisen jälkeen edes kiinnitä huomiota. Tyyliin vaikka nyt jotain stefaa asennettaessa siihen heitän ihan kevyesti vaselinia ja painan akselin ja pesänsä väliin, liukuu paremmin ja tuo ainakin tunteen siistimmästä asennuksesta.

Perusjutut kannattaa pitää mielessä, juuri tuo M-65:n mainitsema on tärkeä. Eli purettaessa järjestelkää osat ja ruuvit lokeroihin/rasioihin. Yhteen rasiaan nakkaat vaihteiston osat/prikat, toiseen kytkimen hilppeet, kolmanteen kytkinpuolen irtohilppeet jne. Helpottaa pirun paljon kasaamista kun ei tarvitse arvuutella mikä prikka kuuluu minnekkin ja todennäköisesti lopputuloksestakin tulee parempi. Vanhoja rasioita saa esimerkiksi tyhjistä voipurkeista ja hillopurkeista.

Toinen on, että kaikki tehdään oikeilla työkaluilla. Ei missään nimessä koiteta vääntää liian pienellä ruuvimeisselillä ruuvia auki, koska ei jakseta etsiä oikeaa. Tällä tavalla kuluttaa ruuvin kantaa pahasti ja jos se kanta ei vielä silläkertaa nylppäänny, seuraavalla kerralla se voikin pyöristyä ja se jos jokin vituttaa. Sama on hylsyissä, ei millin liian suurta tai sorvaat kannat. Jos ruuvi ei meinaa aueta, irroitusöljy on siihen erittäin hyödyllinen lisäke. Runsaasti irroitusöljyä ja antaa muutamia tunteja vaikuttaa. Tämänjälkeen koittaa avata pultin kunnon työkalulla ja mahdollisimman voimakkaalla mutta nopealla iskulla. Iskumeisseli on erittäin halpa ja hyödyllinen risti-/talttapääruuveja avattessa, jos ne ovat jumissa. Räikällä sen voi tehdä painamalla räikkää ruuviin KOVAA kiinni ja vetämällä räikän varresta, ihan uloimmasta päästä, ihan hitusen taaksepäin ja samantien työntää nopeasti ja kovaa, vähänkuin löisit sitä. Jos koitat hitaasti vääntää sitä kovalla voimalla, voi kanta lähteä pyöristymään rasituksessa, nopea nytkäytys usein saa ruuvit aukeamaan. Erittäin hankalissa tilanteissa (magneton mutteri ja ensiövedon mutteri) kannattaa yrittää lämmittää ruuvia, esim. pienellä siniliekkisellä butaanipolttimella tai kuumailmapuhaltimella, itse suosin ensimmäistä.

Edelliseen lisätäkseni ja oikein korostaen, käyttäkää oikeita ulosvetäjiä. Älä väännä sitä magnetoa irti millään ruuvimeisselillä, sillä ihan oikeasti rikkoo kalliita osia ja työkaluja. Hankkikaa mg-ulosvetäjä ja esim. biltemasta 2-leukainen ulosvetäjä. Niillä purkaa melkein kaiken nätisti.

Oma hyväksi todettu tapani on vaihtaa aina purkamisen yhteydessä kaikki puretut tiivisteet, monet stefat tuntuvat olevan vähän kertakäyttöisiä ja irroituksen yhteydessä niistä voi huulia hajoilla, samoin paperitiivisteet repeilee. Ne satsit kuitenkin on niin halpoja verrattuna työmäärään, että näin teen itse. Stefoja asennellessa pistän ihan kevyen silauksen vaselinia ulkopinnalle ja huulille, uppoaa nätimmin.

Laakereiden asennuksessa pesiinsä myöskin tärkeintä on lämpösovitus, eli pesät toki kuumennetaan mahdollisimman kuumaksi ja laakerit pakastetaan. Tämänjälkeen laakeri hakataan joko sille tehdyllä työkalulla tai sitten isolla hylsyllä pesäänsä. Talttapääruuvimeisseli on erittäin huono idea, koska se lipeää ja seuraavaksi vedät sen kuulakehästä läpi, kokemusta on. Jos laakeri asennetaan ensiksi akseliin, laakeria lämmitetään ja akselia pakastetaan, laakeri lopuksi hakataan putken avulla paikoilleen. Tämä setti sitten pakastetaan vielä uudelleen ja pesä johon se koko höskä hakataan, kuumennetaan. Näin kaikki asettuu ongelmitta.

Kasaus, sekä purkuvaiheessa kannattaa käyttää pulttipyssyä kovaa momenttia vaativiin paikkoihin, tai osiin jotka pyörivät. Kytkinkruunu ja eturatas pyörivät mukana, joten pulttipyssy on pirun näppärä. Samoin ensiövedon rattaan mutteri, sekä magneton mutteri kannattaa jyntätä pulttipyssyllä kiinni, ei kuitenkaan siihen "viimeiseen momenttiin" asti.

Kun hakkaat vaikka kampiakselin irti lohkosta, älä hakkaa suoraan kierteytettyä akselia vaan ruuvaa siihen mutteri päähän! Mutterin kierrät akselin tasalle ja sitten hakkaat. Näin et tuhoa kierteitä osista.

Kierrelukite on kanssa yksi jota kannattaa käyttää. Osat jotka pyörivät lujaa tai joihin kohdistuu kovaa tärinää, kannattaa vetää kierrelukitteella kiinni. MG-mutteri, ensiövedon mutteri, kytkimen mutteri, moottorin kiinnikkeet jne. Nämä pyörivät osat kun kiihtyvät ja hidastuvat todella äkkiä ja suurilla vaihteluilla, ne voi lähteä löystymään, kierrelukite estää sen. Samoin muutenkin kriittiset paikat kannattaa suosiolla lukita sillä, eli jarrusatuloiden kiinnikkeet, t-palojen ruuvit, ainakin eturenkaan akselin mutteri. Kierrelukite on KALLISTA (16e 10ml tuubi), mutta sitä käytetään vain yksi pisara yhteen ruuviin, joten se riittää tolkuttoman pitkään.

Kuumana käyviin kierteisiin ja todennäköisesti ruostuviin käytän itse kuparitahnaa. Pääasiassa pakoputken laipan pultit ja kannen muttereihin. Näin ne eivät ruostu umpeen ja aukeavat myöhemminkin järkevästi, ilman törkeitä irroitusoperaatioita.

Oikea momentti on kanssa tärkeää. Mitään ruuveja ei saa missään tapauksessa jättää liian löysälle, muttei liian kireällekkään. Liika kiristys sanoo "naps", joka voi tuottaa kalliit ja aikaa vievät korjaukset, mutta liian löysällä oleva ruuvikin voi aiheuttaa paljon kustannuksia hajonneiden osien takia. Momenttiavain on erittäin hyödyllinen ja suositeltava, jos näitä tekee paljonkin, mutta satunnaiskorjaajalle turhan kallis työkalu. Sen näppituntuman oppii vain kokemuksella.

Huonokuntoiset asiat myös pitää vaihtaa uusiin. Jos huomaat vaikka kytkimen olevan huonossa kunnossa, laakereiden väljiä tms, älä ihmeessä jätä niitä sisään. Vaihda ne uusiin! Joudut kuitenkin ennemmin tai myöhemmin vaihtamaan ne, myöhemmin tosin saat purkaa jälleen koneen uudestaan ja työmäärä kaksinkertaistuu. Samoin jonkin osan rikkoontuessa, et halua sen rikkovan uusia osia. Jos siis huomaat öljyjen, jäähdytysnesteiden, tulpan, laakereiden, stefojen tai jonkin muun olevan huonossa kunnossa, vaihda ne, ne kyllä maksaa itsensä takaisin.

Loppusanoina voisin sanoa, että tehkää hommat räjäytyskuvien ja ajan kanssa. Jos kiireellä koitat korjata, hosut ja unohtelet asioita, jolloin syntyy tuhoa. Erityisesti kannattaa lukea myös noita huoltamokäsirjoja, tsekkaat ne läpi ennenkuin korjaat mopoa, tiedät ainakin miten ne pitää oikeasti tehdä, josta voit joskus kehitellä omia tapojasi. Ja eräs tärkeä pointti, käyttäkää laatuosia! Älä osta sitä ihan kaikista halvinta paskaa, ellet erityisesti halua korjata vehkeitäsi myöhemmin uudelleen. Ne edelleenkin maksaa itsensä takaisin pitemmällä kestävyydellä. Voit usein vaihtaa halpoja osia, tai harvoin kalliimpia.

Tässä näitä omia vähän isompia pääpointteja korjausoperaatioissa mitä itse teen, niitä pienempiä en osaa edes tähänhätään ajatella, koska ne vain tulee tehtyä niin. Jos jotkin irroitan johonkin tiettyyn erilaiseen tyyliin tms, ei niitä osaa oikein edes listata. Boldasin kaikista oleellisemmat, toivottavasti joku aloitteleva moponkorjaaja saa tästä edes jotain hyödyllisiä vinkkejä.
Yksi oleellinen meinasi unohtua, ÄLÄ arvaa, vaan kysy täältä foorumilta! Kyllä täältä neuvoja löytyy huoltoihin, jos sinulla on vähänkin epävarmuutta jostain niin kannattaa kysyä. ;)
Kuvia tallielämästä | Suzuki PV Service Manual | Kokoelma moottoritekniikkaa | Mopoikä kokoikä, väliin mahtuu vain Alfa Romeoita
Kapetin
Pyörä:
Gilera RCR -07
Paikkakunta:
Salo
Liittynyt:
9.4.2010 19:38

ViestiKirjoittanut Kapetin » 23.11.2010 17:44

Tostahan vois tehdä tietopankkiin oman artikkelin. Sen verran hyvää tekstiä tossa oli! :)
Jiiii
Liittynyt:
5.5.2010 19:17

ViestiKirjoittanut Jiiii » 23.11.2010 18:52

Kapetin kirjoitti:Tostahan vois tehdä tietopankkiin oman artikkelin. Sen verran hyvää tekstiä tossa oli! :)

Kannatan!
kossusukka Moderaattori
Pyörä:
Suzuki S1 -91, Aprilia RX -00, Yamaha PW80
Paikkakunta:
Jyväskylä
Liittynyt:
13.10.2007 23:34

ViestiKirjoittanut kossusukka » 23.11.2010 19:27

Voi tuon joku innokas vääntää tietopankkiin, voin sen itsekkin sinne lisäillä jokupäivä jos aikaa on. ;)
Hyvä että selostukset kelpaa ja tuo neuvoja edes joillekkin! :)
Kuvia tallielämästä | Suzuki PV Service Manual | Kokoelma moottoritekniikkaa | Mopoikä kokoikä, väliin mahtuu vain Alfa Romeoita
bomber112
Liittynyt:
2.10.2009 22:13

ViestiKirjoittanut bomber112 » 26.11.2010 22:09

jos alan purkaa ihan kunnol et pyörä ihan osiin niin yleensä otan kuva moposta ja rupean purkamaan ja kaikki mutterit sun muut omiin astioihin ja aina jos otan jotain irti mis on laakerit ni katon laakereittein kunnon samal ja rasvaan ne. ja jos jokin ei irtoa niin väkisin ei kannata repiä irti :D
M-65
Pyörä:
Kick Ten Minutes
Paikkakunta:
Kokemäki
Liittynyt:
4.4.2009 21:08

ViestiKirjoittanut M-65 » 27.11.2010 20:17

Kapetin kirjoitti:Tostahan vois tehdä tietopankkiin oman artikkelin. Sen verran hyvää tekstiä tossa oli! :)

Tuli heti mieleen kans! Kannatan myös 8o
Pasikiainen
Pyörä:
-03 Mito, -89 Honda Monkey Rothmans
Paikkakunta:
Hyvinkää
Liittynyt:
2.11.2008 0:42

ViestiKirjoittanut Pasikiainen » 27.11.2010 21:10

En tiedä lukiko tuossa jo, mutta jos vaikka vaihteistoa purkaa niin minä pistän nuo rattaat oikeaan järjestykseen. Eli otan yksi kerrallaan ne rattaat pois sieltä, enkä sekota keskenään.
http://www.motot.net/talli/ajoneuvot/id28951/ Ostakaa!!!
SuolakurkkuJooseppi
Pyörä:
Olihan noita
Paikkakunta:
Vantaa
Liittynyt:
27.3.2010 22:12

ViestiKirjoittanut SuolakurkkuJooseppi » 11.12.2010 19:14

Nyt on sitte mopo osissa, mutta rullaavana

Eli kaikki muut irti paitsi runko, keula, swingi, takaiskari ja pyörät
valkokilpi YZ projekti
prod16
Pyörä:
Aprilia SR Ditech -03
Paikkakunta:
Vaasa
Liittynyt:
14.9.2009 15:27

ViestiKirjoittanut prod16 » 12.12.2010 0:32

älkää heittäkö kaikkia muttereita samaan laatikkoon siinä toivossa että luulee muistavansa ne vielä kuukauden päästä, jälkeenpäin vitutus äärimmäisen suuri ! :paha:
SuolakurkkuJooseppi
Pyörä:
Olihan noita
Paikkakunta:
Vantaa
Liittynyt:
27.3.2010 22:12

ViestiKirjoittanut SuolakurkkuJooseppi » 13.12.2010 22:52

prod16 kirjoitti:älkää heittäkö kaikkia muttereita samaan laatikkoon siinä toivossa että luulee muistavansa ne vielä kuukauden päästä, jälkeenpäin vitutus äärimmäisen suuri ! :paha:


Ite vedän semmosella taktiikalla jos jostai pultista en oo varma, nii kokeilen vaa pisimmästä ja jos menee nii se sit kii. Kaikki maholliset pultit ku purin nii koitin jättää tiettyyn osaan kiinni, esim jätin koneen pultit koneen pulttien reijille, mittariston pultit mittaristoon. Tolla taktiikalla pääsee pitkälle.
valkokilpi YZ projekti
Scaleo1
Pyörä:
CBR 600cc F2
Liittynyt:
3.10.2008 22:07

ViestiKirjoittanut Scaleo1 » 14.12.2010 1:16

Osta paljon minikrip (vai mite se kirjotetaa) pusseja ja laita yhteen esim lohkon mutterit ja kirjoita pussiin (lohko) yms. Tuolleen kun laittaa kaikki renkaan mutterit/pultit, rungon mutterit/pultit niin helppoa muistaa kasatessa mikä tulee mihinkin.

Jos itse alkaisin nyt purkamaan mopoa, niin tekisin juuri noin. En tehnyt ja nyt ei tietoakaan missä kaikki pikkuosat on :D
Honda Cbr F2 600cc Klik
Youtube channel Klik
_niklas]
Pyörä:
Gilera SMT 2010
Liittynyt:
12.4.2010 18:38

ViestiKirjoittanut _niklas] » 30.12.2010 0:05

Miten paljon luulette että tollasesta Gilera SMTstä pitää purkaa, että saa takajousen vaihettua?

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista