Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

.Juho
Pyörä:
Suzuki TS250R '97
Liittynyt:
1.3.2013 12:50
Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

ViestiKirjoittanut .Juho » 2.11.2014 22:24

Kumpi kannattaisi ennemmin hommata?
Hpi vai MVT

MVT:stä kuullut vähän huonoa palautetta.. joten sen puolesta melkein voisin kääntyä HPI:n puoleen. Mutta, kertokaa omat mielipiteenne noista.

CDI:ksi tulee myöhemmin sitten Ignitechin valmiste. ;)
Ledinauha Moderaattori
Pyörä:
Aprilia RS 125cc '06              Cagiva Mito MK I 125cc '93          Cagiva Mito EVO2 125cc '05          Derbi Senda 70cc '09                                     Solifer SFR 72cc '11
Paikkakunta:
Kouvola
Liittynyt:
23.4.2013 19:13
Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

ViestiKirjoittanut Ledinauha » 2.11.2014 22:52

Tuo MVT:n ainakin yllättävän halpa ja olisihan siinä kai pieni valopuolakin. HPI taas melko turvallinen valinta, käyttävät ulkomailla ainakin paljon. MVT:n kanssa ehdottomasti Ignitech.

HPI:n kanssa mahdollisuutena olisi myös HPI:n oma TuneBox-järjestelmä (melko kallis tosin).
.Juho
Pyörä:
Suzuki TS250R '97
Liittynyt:
1.3.2013 12:50
Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

ViestiKirjoittanut .Juho » 3.11.2014 17:03

Eli järkevämpi ostos olisi tuo HPI. Ton HPI:n kanssakin siis toimii Ignitechin boksi.. ?

Mut valopuolaa en tarvii, koska valot saa virran sitten akulta.

PS. Mikä muuten täällä Motot.netissä on vikana, kun ei kuvien lataus onnistu?
Ledinauha Moderaattori
Pyörä:
Aprilia RS 125cc '06              Cagiva Mito MK I 125cc '93          Cagiva Mito EVO2 125cc '05          Derbi Senda 70cc '09                                     Solifer SFR 72cc '11
Paikkakunta:
Kouvola
Liittynyt:
23.4.2013 19:13
Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

ViestiKirjoittanut Ledinauha » 3.11.2014 17:31

En nyt suoraan järkevämmäksi voi sanoa, enkä tuon Ignitechin toimivuudesta tiedä kummankaan kanssa, mutta HPI ainakin paljon suositumpi ulkomailla. Suomessa kisasähköt on niin harvassa ettei voi oikein edes vertailla. :lol:

HPI ollut markkinoilla pitkään ja varaosia saa ostettua erikseenkin. CDI-bokseja paria eri mallia ym ym.
.Juho
Pyörä:
Suzuki TS250R '97
Liittynyt:
1.3.2013 12:50
Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

ViestiKirjoittanut .Juho » 3.11.2014 17:58

Ok, no etsin noista kahdesta hieman lisätietoa..

HPI
-vauhtipyörän paino 432g
-portaaton säätö aluslevystä
-muuttuva sytytysennakko

MVT
-vauhtipyörän paino 252,5g
-portaaton säätö "staattorista" (en tiedä onko tuo ihan viralliselta nimitykseltään staattori)
-Valopuola (60w / 12v .. en oo täysin varma, tarkoittaako tuo 60w valoille tulevaa tehoa.. epäilen ettei tarkoita sitä)

Pitää punnita nykyinen magneetto, niin saa jotain osviittaa mahdollisista vaikutuksista, kun tilalle tulee huomattavasti kevyempi magneetto.

Laitan s-postia Ignitechille kyselen heiltä noista CDI boksi asioista.

Ja sellaisen mielenkiintoisen havainnon oon tehnyt, että saksalaisilla ja hollantilaisilla on enemmän noita MVT:n tuotteita käytössä. Ranskalaiset tuntuu enemmän suosivan tota HPI:ta kuin MVT:tä.
L-P
Pyörä:
Yamaha dt 50r 2007
Paikkakunta:
Marttila
Liittynyt:
12.7.2012 20:52
Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

ViestiKirjoittanut L-P » 13.11.2014 14:27

Tietääkö joku, että mitä voltteja moricin staattorin pitäisi antaa?
Reetuhai2
Pyörä:
2xSuzuki Street Magic -98, 3xPappa Tunturi (-64,-72 ja joku 80vm), 2xGilera Stalker 50cc ja 70cc, Tunturi SuperSportin raatoja x3, Yamaha DT SM -06
Paikkakunta:
Vihti
Liittynyt:
30.6.2010 15:41
Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

ViestiKirjoittanut Reetuhai2 » 13.11.2014 15:16

Käsittääkseni moric ja staattori ovat aivan eri osia, joten kumpaahan nyt meinaat.
Vakio mopo/skootteri on aina laiton. Myynnissä 2xvälikelin piikkirenkaita.
Ostetaan vaakakoneeseen sopiva Stage6 Pro, vaihdossa voidaan antaa Yasuni Z.
.Juho
Pyörä:
Suzuki TS250R '97
Liittynyt:
1.3.2013 12:50
Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

ViestiKirjoittanut .Juho » 29.11.2014 15:00

Onks kellään kokemuksia näistä mittareista?

Koso G1 monitoimimittari
tai
Koso lämpömittari

Vai olisiko jotain parempaa lämpömittaria tai mahdollisesti monitoimimittaria, jossa ainakin lämpö -ja kierroslukumittarit? Hintaa mielellään saisi olla alle 80€.

Pääosin kevättä/kesää varten tarvitsen lämpömittaria. Tietää sitten, pitääkö parannella jäähdytystä jollain tavalla. Toki nyt talvellakin lämpömittari olisi hyödyllinen.
Ledinauha Moderaattori
Pyörä:
Aprilia RS 125cc '06              Cagiva Mito MK I 125cc '93          Cagiva Mito EVO2 125cc '05          Derbi Senda 70cc '09                                     Solifer SFR 72cc '11
Paikkakunta:
Kouvola
Liittynyt:
23.4.2013 19:13
Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

ViestiKirjoittanut Ledinauha » 29.11.2014 17:04

Kaverin roksiin asenneltiin tuollainen Koson multimittari. Pelittää ihan ok, lämmöt näkyy oikein jne. Kierroslukumittari hiukan huono, ei aina näytä kierroksia mutta sekin riippuu puolasta/tulpanjohdosta/miten kietoo johdon siihen jne.

Ihan toimiva kapistus siis.
.Juho
Pyörä:
Suzuki TS250R '97
Liittynyt:
1.3.2013 12:50
Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

ViestiKirjoittanut .Juho » 29.11.2014 17:19

OK kiitos vastauksesta! Tuollaisen käyn sitten hakemassa, ellen parempaa löydä samaan hintaan. ;)
detsionpaska
Liittynyt:
3.12.2014 23:18
Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

ViestiKirjoittanut detsionpaska » 3.12.2014 23:38

mitkä sähköt tossa 07 detsis on ku ei löydy mistää?
tientuk3
Pyörä:
Honda CBR 190cc +20hp | ex. Derbi GPR 125 & 70cc Derbi & SYM Jet 50
Paikkakunta:
Vantaa
Liittynyt:
26.10.2014 15:01
Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

ViestiKirjoittanut tientuk3 » 2.1.2015 21:29

Mietin tässä, että oliskohan järkeä kasailla uusi sähkösarja Derbiin? Nykyisessä johdot kärsineet, eristeet sulaneet, liittimet hapettuneet ja esim. vasemman puolen vilkuille vuotaa sähköä.

Lisäksi ajovalojen johdot tuntuvat tekevät aika maukasta häviötä kun ne ovat 0,75 mm² paksua hapettunutta piuhaa ja ajovalona 55/60W H4 :D

Hahmottelin jo tuossa sähkökaaviota, mutta pitänee tehdä uusiksi vielä että saa mittasuhteet oikein. Mikään "pelkkä sytkä toimii" -johtosarja tästä ei tule vaan huolella tehty ja toimintaan tulisi seuraavat laitteet:

-pitkät ja lyhyet ajovalot
-takavalo
-jarruvalot
-vilkut
-mittariston taustavalot (2 kpl, akulta)
-bensavalo
-äänimerkki
-akku
-sytytys
(-ledit)
(-USB-latauspistoke)

Onko muilla kokemuksia ja minkähän verran piuhaa tuohon menisi, 15-20 m? Liittimet varmaan sokeripaloilla?

E: meinasin tehdä 1,5 mm² paksusta johdosta
Ei sole koneremppa eikä mikään jos ei mitään jää yli.
_______________________________________________________
UUSIN VIDEO >> https://youtu.be/A2El0C-lrJg | Ohjeita ym. >> http://mopoilija.weebly.com/
kersti91
Liittynyt:
6.11.2005 13:16
Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

ViestiKirjoittanut kersti91 » 4.1.2015 17:53

tientuk3 kirjoitti:Mietin tässä, että oliskohan järkeä kasailla uusi sähkösarja Derbiin? Nykyisessä johdot kärsineet, eristeet sulaneet, liittimet hapettuneet ja esim...
...kun ne ovat 0,75 mm² paksua hapettunutta piuhaa ja ajovalona 55/60W H4 :D...
...Liittimet varmaan sokeripaloilla?

Ymmärrät varmaan vinkin? Johdon paksuus ihan ok, voi laskea netissä laskurillakin. Osta suoraan jostain pakkaus vedenkestäviä liittimiä tai vähintään kutistesukallisilla abicoilla liitokset ja tinalla kaikki läpi. Eipähän hapetu.

http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/A ... nta-44150/ - huom. 10 kpl pakkaukset

http://projekti-mopo.blogspot.fi/2008/0 ... itnnt.html Meneehän se näinkin.
Tarkista kampiakselin stefa.
kersti91
Liittynyt:
6.11.2005 13:16
Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

ViestiKirjoittanut kersti91 » 4.1.2015 17:55

Pituudet vaikka langalla laskettua, "vedät" langan lähtöpisteestä perille laitteelle. Sulakerasiakaan ei ole pahitteeksi ja mahdollisimman lähelle akkua sulakkeet. Jännitteensäädin ja tasasuuntaaja tuosta listastasi puuttuu vielä.
Tarkista kampiakselin stefa.
tientuk3
Pyörä:
Honda CBR 190cc +20hp | ex. Derbi GPR 125 & 70cc Derbi & SYM Jet 50
Paikkakunta:
Vantaa
Liittynyt:
26.10.2014 15:01
Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

ViestiKirjoittanut tientuk3 » 4.1.2015 19:34

Kiitos vinkeistä.

Eli jännitteensäädin kärähti paskaksi ja uutta odotellessa päätin alkaa jo hommiin. 1,5 mm2 johtoa vedin ja mitat alkup. sähkösarjasta. Ne liittimet mistä täytyi tulla helpolla irroitettavia tein sokeripaloilla ja vielä puuilosta haen kutistesukat päälle. Osan liittimistä hyödynsin orkkissähköistä.

Vanhoja sähköjä en alkanut enää korjaamaan koska niissä oli oikosulkuja, esim. vilkuille vuosi virtaa ja jouduin jo kertaalleen avata ne koska maadoitusjohdot olivat sulaneet keskeltä nippua.
Ei sole koneremppa eikä mikään jos ei mitään jää yli.
_______________________________________________________
UUSIN VIDEO >> https://youtu.be/A2El0C-lrJg | Ohjeita ym. >> http://mopoilija.weebly.com/

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista