Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

Ledinauha Moderaattori
Pyörä:
Aprilia RS 125cc '06              Cagiva Mito MK I 125cc '93          Cagiva Mito EVO2 125cc '05          Derbi Senda 70cc '09                                     Solifer SFR 72cc '11
Paikkakunta:
Kouvola
Liittynyt:
23.4.2013 19:13
Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

ViestiKirjoittanut Ledinauha » 26.9.2014 23:37

Ei tarvitse muuta, mutta kannattaa tarkastaa liittimet ja johtosarjan ulkopuoliset osat huolella repeämien yms. varalta.
derbinisti
Pyörä:
Husse ja Derbi
Liittynyt:
9.7.2014 21:28
Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

ViestiKirjoittanut derbinisti » 30.9.2014 14:45

En tiedä kuuluuko tämä tänne, vai onko tälle kysymykselle joku oma topic, mutta minkäslaisia lisävaloja muut motottilaiset käyttävät pyörissään? Itse meinasin hommata numerokilven+lisävalon ja haluaisin mieluiten myös semmoisen valon, jolla oikeasti näkeekin jotain.
Nopeus ei tapa, vaan se äkillinen pysähdys.
.Juho
Pyörä:
Suzuki TS250R '97
Liittynyt:
1.3.2013 12:50
Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

ViestiKirjoittanut .Juho » 2.10.2014 21:54

@derbinisti - Kato Wandamotorilta lisävaloja.. se isompi niistä on varmasti todella hyvä!
Itellä oli se pienempi niistä ja kyllä silläkin näki hyvin pimeällä. Laitat mahdollisimman keskellä mopon keulaa, jotta ei kiinnitä poliisien huomiota niin paljoa ja samalla näet itsekkin paremmin. ;)

Sitten oma kysymykseni.. Eli onko näissä ns. "kisasähköissä" ulkoinen triggeri?
Mietin vain, kun silloin ei tarvitse alkaa sorvailemaan holkkia AM6 magnettoa varten, jotta se sopii Rabasaan.

Esim.
MVT Digital Direct Kallis!! :eek:

Tuossaon erillinen sytytyspuola ja sytytysyksikkö.. jos en nyt ihan väärässä ole, niin niissä joissa on ulkoinen triggeri, on nuo erikseen.

Noissa mm. MVT:n sytkissä ei ole uudelleen ohjelmoitavaa CDI:tä, joten sen tilalle tulisi Ignitechin CDI (= säädöt saa huomattavasti tarkemmaksi dynossa, vrt. mekaanisesti säätämällä).
Ledinauha Moderaattori
Pyörä:
Aprilia RS 125cc '06              Cagiva Mito MK I 125cc '93          Cagiva Mito EVO2 125cc '05          Derbi Senda 70cc '09                                     Solifer SFR 72cc '11
Paikkakunta:
Kouvola
Liittynyt:
23.4.2013 19:13
Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

ViestiKirjoittanut Ledinauha » 3.10.2014 0:09

En tiedä kumpi meistä on ymmärtänyt termin "ulkoinen triggeri" väärin, mutta oman käsitykseni mukaan noissa on pakosti ulkoinen liipaisu.

Kun siis vakiostaattorissa (Ducati 85w) tuo liipaisukäämi (kutsutaan myös triggeriksi, koska liipaisu, liipaisin = trigger Lontoon murteella) löytyy tuolta vauhtipöyrän sisäpuolelta, käämien vierestä.

Kuva

Sitten taas esim. niissä DT:n sähköissä joissa on "ulkoinen triggeri", tuo liipaisukäämi sijaitsee vauhtipyörän ulkopuolella. Kuva mankin staattorista, mutta vauhtiksen kehä menee siis tuohon käämien ja liipaisukäämin väliin.

Kuva

Kaiken järjen mukaan noissa kisasähköissä ei tuonne sisäpuolelle saa tuollaista liipaisukäämiä edes mahtumaan, joten sen täytyy sijaita tuossa ulkoisella kehällä (jossa muuten sijaitsevat myös nuo staattorin käämit). Tämän takia "kisasähköjä" kutsutaan myös nimellä inner rotor (kit), eli sisäroottori eli sisäinen vauhtipyörä, kun taas normisti vauhtipyörä on "ulkoinen" sähköihin nähden.

Ignitechiä näkee käytetettävän tuolla ulkoisella liipaisulla varmaankin yksinkertaisuutensa vuoksi. Sisäinen vakiotriggeri nimittäin ottaa signaalin jokaisesta sen ohittavasta magneetista, joita on tietysti magneetossa/vauhtiksessa useampi kuin yksi (mun testien perusteella vaihtaa napaisuutta 3 krt / kierros). Pienellä testailulla sain jopa nuo magneettien/magneettisuuden napaisuuden vaihtojen asteluvut ylös, eivät siis olleet symmetrisesti ympäri kehää. Tosin nekin luvut hukkuivat johonkin tallin siivouksen yhteydessä. Mutta mun teoriaani "useammista liipaisuista / kierros" tukee myös tämä oskilloskooppikuva 85w Ducatin staattorin vakio liipaisukäämistä:

Kuva

Keltainen teksti meinaa että jännite on väärinpäin, eli oikeasti tulee kyllä plussaa ulos tuon isoimman piikin kohdalla. Muuten näyttäisi perus ac-signaalilta. Myös pulssien lukumäärä ja vahvuus viittaavat mun tutkimustulosten oikeellisuuteen, mutta se pitää vielä jossain vaiheessa varmistaa. On nimittäin tuossa käyttisräxän vauhtiksen sisälle piilotettu nyt hall-sensori ja sieltä saa nyt siis suoraan digitaalista signaalia magneettisuudesta, ei tarvitse muunnella tuota ac-käyrää mitenkään. Jotain custom-sytkäähän tulevaisuudessa pitäisi siihen kait rakentaa... Vakio-triggerillä sain kyllä pyörimään omalla sytkälläni (pari kertaa myös takaperin), mutta sytytti 3 kipinää per kierros ja isommilla kiekoilla ei enää konkat ehtineet mukaan ja/tai ylimääräiset kipinät kusivat homman.

Ja siis jos Ignitechiä varten etsit tuota sytkäratkaisua, niin kyllä tuollainen kisasähköjen staattori ja vauhtis voisi toimia, mutta todennäköisesti tuo triggeri toimii niissä samalla periaatteella kuin tämä Ducatin 85w, johtuen useammasta magneetista jotka tarvitaan taas sopivan sytkävirran tuottamiseen. Hinta-laatusuhteeltaan paras ratkaisu taas olisi oman triggerin rakentaminen, vaikkapa em. hall-sensorista. Tulisi maksamaan n. 1 - 10e riippuen tarvittavista komponenteista. Vauhtikseksi riittää pelkkä magneetti jos pyöriviä massoja haluaa pudottaa.

Tiivistettynä: tarttet siis sytkäsysteemin mikä antaa yhden pulssin / kierros, käytännössä tämä tarkoittaa yhtä magneettia tai tappia minkä liipaisukäämi sitten tunnistaa. Mankin staattorissa tämä on sellainen pieni kohouma vauhtipyörässä (ulkopuolella). Myös joistain kisasähköistä ehkä löytyy oma triggeri-magneettinsa / rautatäppänsä tms.

Tulipas taas tekstiä, toivottavasti auttaa jotain. ;)



E: Niin, pitikin jo aiemmin linkittää että oletkos huomannut tuon Bidalotin allumake-adaptröörin, eli siis tuon erillisen holkin? Scootfastilta sen itse ainakin ekana bongasin. Harmi kun ei ole muuta tietoa sanottu, onko tuo nyt sitten juuri se AM6 -> Derbi adapteri vai joku Bidalotin oma vauhtis -> Derbi tms...
.Juho
Pyörä:
Suzuki TS250R '97
Liittynyt:
1.3.2013 12:50
Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

ViestiKirjoittanut .Juho » 3.10.2014 8:49

Joo oli apua tuosta. :)

Pitää ainakin kokeilla itse rakentaa tuollainen systeemi.. vaikka homma kusis, ei tuu paljoo tappiota (<20e).

Ymmärtääkseni tuo siun linkkaama holkki on juuri Bidalotin vauhtista varten.. en sitte tiedä, miten paljon eroaa am6:sta
derbinisti
Pyörä:
Husse ja Derbi
Liittynyt:
9.7.2014 21:28
Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

ViestiKirjoittanut derbinisti » 18.10.2014 0:10

Tilasin tämmöiset ledit itselleni, joten kysynkin, että miten ne viritetään mopoon kiinni, jos haluan ne toimimaan napista? Onko akun plussasta katkaisijalle, katkaisijalta sulakkeelle ja sulakkeelta ledeille. Ja sitten ledien miinus akun miinukseen suoraan? Ja mistä tiedän minkäkokoisen sulakkeen tarvitsen? Jos siis tarvitsee ylipäätään sulaketta.
Nopeus ei tapa, vaan se äkillinen pysähdys.
Aleksimetsäportti
Pyörä:
Gilera Smt 80cc High end
Liittynyt:
15.9.2013 21:06
Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

ViestiKirjoittanut Aleksimetsäportti » 18.10.2014 1:09

itellä oli samat ledit ja laitat vaikka +johdon takavalon piuhoihin ja siihen samaan johttoon katkasija ja sitten se miinus johto akun miinusnapaan
Katso galleriani!
dattiis
Liittynyt:
29.6.2012 18:39
Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

ViestiKirjoittanut dattiis » 18.10.2014 1:38

Tuota en oo ikinä ymmärtäny miks nuille härpäkkeille virrat otetaan jostain vilkkujen johdoista :DDD miks ei voi vaan ottaa suoraan jännitteensäätimen jälkeen vaikkapa.
Vireboy
Pyörä:
Rieju MRT -11
Paikkakunta:
Nummela
Liittynyt:
19.5.2013 0:34
Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

ViestiKirjoittanut Vireboy » 26.10.2014 17:47

Onko kellään tietoa meneekö dellorton cdi-boksi efin sähköille? Kun toi efin boksi rajottaa porattunakin kierroksia 12k rpm kohalla, enkä jaksais koko sähköi vaihtaa :)
Ledinauha Moderaattori
Pyörä:
Aprilia RS 125cc '06              Cagiva Mito MK I 125cc '93          Cagiva Mito EVO2 125cc '05          Derbi Senda 70cc '09                                     Solifer SFR 72cc '11
Paikkakunta:
Kouvola
Liittynyt:
23.4.2013 19:13
Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

ViestiKirjoittanut Ledinauha » 26.10.2014 19:21

Ootko varma että se on CDI joka niitä kierroksia rajoittaa? Harva mopo muutenkaan kiertää sen 12000rpm ajossa. Kisasemmissa peleissä kone käy vapaalla / ilman kuormaa reilusti rikkaalla ja kiertää vähemmän kuin ajossa. Jää siis rötäämään aivan kuin joku rajoittaisi kierroksia, mutta vasta ajossa kiertääkin yli kyseisen "rajoituksen". Sama ilmiö varmaan perus tehariderbissäkin jos vain on sopivat säädöt.
Palezu
Liittynyt:
28.4.2011 9:59
Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

ViestiKirjoittanut Palezu » 26.10.2014 20:14

Ledinauha kirjoitti: Sisäinen vakiotriggeri nimittäin ottaa signaalin jokaisesta sen ohittavasta magneetista, joita on tietysti magneetossa/vauhtiksessa useampi kuin yksi (mun testien perusteella vaihtaa napaisuutta 3 krt / kierros).


Tämä tuli huomattua itsekin kun yritin yksi ilta viritellä sitä itsetehtyä CDI:tä MBK:hon. Ongelman sai kuitenkin ratkaistua tekemällä liipaisukäämin johdon väliin jonkinmoisen suotimen vastuksesta ja konkasta (Ducatin CDI:n kytkentäkaaviosta ne liipaisujohdon 2,2uF konkka ja 100K vastus). Kerran sain sen jo hyvin käymään mutta sitten tapahtui kuuluisat mystiset ja kipinä katosi ja sitä etsiessä onnistuin sitten hajottamaan cdi:n piirilevyn :D Joskus myöhemmin uudestaan.

Puolijohde-Hall anturi on kyllä ihan hyvä näihin ohjelmoitaviin kipinäviritelmiin. Pitänee joskus koittaa rakennella ultimaattiset kisasähköt missä kipinävirta tulee akusta ja vauhtipyörää ei ole ollenkaan, joku magneetti vain siihen kampiakselin varteen signaalia antamaan. Siinä ois jonneilla ihmettelemistä :D
älä viritä niin se toimii
two smoke four joke
Ledinauha Moderaattori
Pyörä:
Aprilia RS 125cc '06              Cagiva Mito MK I 125cc '93          Cagiva Mito EVO2 125cc '05          Derbi Senda 70cc '09                                     Solifer SFR 72cc '11
Paikkakunta:
Kouvola
Liittynyt:
23.4.2013 19:13
Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

ViestiKirjoittanut Ledinauha » 27.10.2014 1:54

Sama homma ollut täällä suunnitteilla jo pitkään. Pitäisi vain keksiä tapa kiinnittää magneetti pysyvästi kampuraan. Mullapa onkin nimittäin jo tuo "sytkäpuoli" ollut kerran kasassa, 12V akusta kipinään asti. Tuli tosin jo purettua sekin kun tarvitsin komponentteja johonkin muuhun projektiin. Triggeri oli ainoa ongelma, ja ehkä tuo auton öljytäytteinen puola. Hyvin sillä sai soitettuakin jotain biisejä / tv-sarjojen tunnareita kun ajoi Arduinolla puolaa tiettyyn tahtiin. :lol:



Ulkoinen rautatappi / magneetti vauhtiksessa olisi varmaan helppo kohde diy-sytkälle. Tosin kaveri on koittanut mankitype-koneeseen patentoida vaikka mitä: hall-sensori, ir-sensori, "proximity" -metallintunnistinsensori, vakiotriggeri varmaan x100 eri piirin läpi ym. mutta ei oikein ikinä saa kunnollista kanttiaaltoa ulos. Viimeisin versio on kaksi eri vakiotriggeriä, toinen vetää sytkän myöhäiselle niin että rajoittaa tehoa aivan huomaamattomasti. Ei siis pauku tai rätise, on vaan tehoton. Putki alkaa tosin hehkua hetken käyttelyn jälkeen, joten eipä se varmaankaan hyvää tee esim. pakovenalle.

Tilasin yksi päivä muutamia 20V zener-diodeja, kuvittelin päässäni jonkun mahtavan kytkiksen miten sellaisella saisi suodatettua turhat piikit pois noista Ducatin pulsseista mutta unohtuipa nyt taas. Ja tuota CDI:n vakiosuodintakin kokeilin jo, ei vaan oikein ollut sopivia komponentteja kun päästi puolet "vääristä" pulsseista läpi.

Projupuolen barbiin olisi tarkoitus kyllä jotain sähköistäkin viritellä... 8)
Vireboy
Pyörä:
Rieju MRT -11
Paikkakunta:
Nummela
Liittynyt:
19.5.2013 0:34
Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

ViestiKirjoittanut Vireboy » 27.10.2014 14:26

Mikä muu niitä kierroksia sitten voisi rajoittaa?
Kuulostaa samalta kuin cdi-rajoitin ja rajoitus tapahtuu ajossa ja vapaalla. Kaverilla sama ongelma poratulla cdillä. Tuosta 12k rpm en ole ihan varma sen paikkaanpitävyydestä, mutta jostain kuulin että porattunakin efi rajoittaisi kierrokset siihen 12k.
Anyways sopiiko efin boksi dellorton tilalle ja toisinpäin? Liittimet on samanlaiset ainakin. Kaverilla jotain sähkövikaa nii vois sitte mun boksilla koittaa että toimiiko. Ja tällä kaverilla, jolla porattu dellorto, ei rajoitusta esiinny, mikä vahvistaa epäilyäni, että juurikin se efin cdi rajoittaa.
Reetuhai2
Pyörä:
2xSuzuki Street Magic -98, 3xPappa Tunturi (-64,-72 ja joku 80vm), 2xGilera Stalker 50cc ja 70cc, Tunturi SuperSportin raatoja x3, Yamaha DT SM -06
Paikkakunta:
Vihti
Liittynyt:
30.6.2010 15:41
Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

ViestiKirjoittanut Reetuhai2 » 27.10.2014 18:42

Jos siis käsitin oikein että sun kaverilla on Lorton boksi, ni äkkiikös srn kiinni heittää ja kokeilee pelaako se. Todennäköstä on, jos kerta liittimet on samanlaiset molemmissa.
Vakio mopo/skootteri on aina laiton. Myynnissä 2xvälikelin piikkirenkaita.
Ostetaan vaakakoneeseen sopiva Stage6 Pro, vaihdossa voidaan antaa Yasuni Z.
Vireboy
Pyörä:
Rieju MRT -11
Paikkakunta:
Nummela
Liittynyt:
19.5.2013 0:34
Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

ViestiKirjoittanut Vireboy » 28.10.2014 10:34

Juu käsitit oikein. Pohdin vaan ettei kärähdä boksi tai mitää :|

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista