Viilaustopic

nevssons
Pyörä:
Derbi X-race, Suzuki Street magic proju
Paikkakunta:
Espoo
Liittynyt:
9.1.2011 21:51
Re: Viilaustopic

ViestiKirjoittanut nevssons » 16.9.2014 21:55

Itse en käyttäisi tuota pyttyä mikäli sattuisin rakentamaan moottoria puuvillakäsinein tarkoituksena rikkoa ennätyksiä.

Hyvä se on. Viimeistelyä vähän ja kiinni vaan.
Oikeudet kirjoitus- ja asiavirheisiin pidetään. Mitään sanomaani ei tule eikä voi käyttää minua vastaan. En vastaa viestin sisällön aiheuttamista fyysisistä tai henkisistä vaivoista - Putkea väsäämässä?
.Juho
Pyörä:
Suzuki TS250R '97
Liittynyt:
1.3.2013 12:50
Re: Viilaustopic

ViestiKirjoittanut .Juho » 16.9.2014 22:08

Ok, kiitos! :) Toivottavasti nyt pääsee eteenpäin ilman vastaavia vastoinkäymisiä..

@Ledinauha - Näyttäis siltä, että kaikki 43mm iskulla olevat kampurat ovat 90mm kiertokangella.
Ledinauha Moderaattori
Pyörä:
Aprilia RS 125cc '06              Cagiva Mito MK I 125cc '93          Cagiva Mito EVO2 125cc '05          Derbi Senda 70cc '09                                     Solifer SFR 72cc '11
Paikkakunta:
Kouvola
Liittynyt:
23.4.2013 19:13
Re: Viilaustopic

ViestiKirjoittanut Ledinauha » 16.9.2014 22:31

Sanoisin tuon olevan vielä ajokuntoinen. M-rengas ei varmaankaan vaan hirveän hyvää tykkää. Multakin on pari kertaa lähtenyt terä pienelle kävelylle pytyn pinnalle (samalle kohdalle vieläpä kun tuo sun...), mutta ei onneksi ole saanut aikaan kuin pieniä naarmuja.

Alareuna omastani viimeistelty, yläreuna vielä säätöä vailla:

Kuva

Kuva
.Juho
Pyörä:
Suzuki TS250R '97
Liittynyt:
1.3.2013 12:50
Re: Viilaustopic

ViestiKirjoittanut .Juho » 18.9.2014 21:46

Lopullinen suunnitelma Airsalille
Kuva
Huom: Portmapin suunnitelmat tehty vakio aukkojen "päälle."
Sylinteri on jo aika lähellä tuota suunnitelmaa, paitsi huuhteluaukkojen osalta.


Sylinteri:
-Pakoaukko 196° / 117% leveä (mitattuna portmapista ja tuo leveys on kyllä "hieman" liikaa.. ehkä 102-105% voisi olla huomattavasti parempi)
-Pää -ja apuhuuhtelut 132°, sekä leveyttä enemmän. Tilaa on aika reilusti viilata, mutta jätän kuitenkin viilausvaraa sitten siltä varalta, että suuntaus kusee.
-Boostport 130,2°, ehkä viilaan lisää leveyttä, mutta tuskin.

Kansi:
-0,65mm squish-välys
-Irroitettava palotila?? .. palotilaan on kuitenkin jokatapauksessa pakko koskea sorvilla, mutta ennen sorvaamista otan mittoja ylös (mm. "squish band", palotilan tilavuus..).
-O-rengasurien syventäminen??
Ledinauha Moderaattori
Pyörä:
Aprilia RS 125cc '06              Cagiva Mito MK I 125cc '93          Cagiva Mito EVO2 125cc '05          Derbi Senda 70cc '09                                     Solifer SFR 72cc '11
Paikkakunta:
Kouvola
Liittynyt:
23.4.2013 19:13
Re: Viilaustopic

ViestiKirjoittanut Ledinauha » 18.9.2014 22:01

Itseasiassa täällä Mototissahan oli se yksi projekti, missä oli melko rankasti modailtu Airsal voimanlähteenä. TooByAaksen "Rässiin tehoa!" topicista löytyy infoa, pari vuotta vanha keskustelu tosin mutta taitaapi kyseinen henkilö vielä foorumilla vaikuttaa (viimeksi tänäaamuna käynyt). Taisi olla custom kampura valmisteilla kun tuo proju lopahti ilmeisesti inspiraation puutteeseen.

Oliko sulla siis tuossa 125km/h setissä vielä vakio kansikin? Luulin että täytyisi pikkasen muokkailla, mutta näköjään pelittää ihan ok vakionakin. Multa löytyy yksi ylimääräinen (kevyesti männästä itseensä ottanut) D50B0 Airsalin kansi, voi olla että joutuu sorviin jos jostain saan sorvin/sorvaajan käsiini.
.Juho
Pyörä:
Suzuki TS250R '97
Liittynyt:
1.3.2013 12:50
Re: Viilaustopic

ViestiKirjoittanut .Juho » 18.9.2014 22:15

Just olin aikeissa muokata tota viestiä.. mut sellainenkin idea tuli mieleen, että vaihtaisin Athenan tasakattomännän ja tekisin sitten palotilan sille sopivaksi. :idea:
Tietenkin pitäisi olla tiedossa männäntapin reiän sijainti, männänrengas uran "tapin" paikka (jottei männänrengas "avaudu" esim. huuhtelukanavaan).

Ei ollut täysin vakio kansi.. squish-välys 0,75mm, muuten vakio.
Ihme kyllä tuo squish-välys vaikutti yllättävän positiivisesti tehoihin ja puristuksiin.

Ja jottei nyt ihan kaikki ajattele, että "jumakauta Airsalista saa tykin helposti" tms., niin ei se 100-110km/h jälkeen enään mitenkään niin nopeasti kiihdy, että saa siinä jonkun aikaa vinguttaa, ennen kuin n. 14krpm saavutetaan 6. vaihteella, 12/46 välityksillä ja hyvin mielenkiintoisella ajoasennolla. :D
Tosin 0-100km/h taittui 8,2 sekkaan.. (keskiarvo 5 vedon jälkeen, jotka kännykkä suostui tallentamaan :roll: ).

Laittaisitko YV:llä kuvaa tosta D50B0 kannesta? Ja vähän mittoja, mm. pulttijako/väli .. onks siinä muuten kiinteä palotila?

Ja oon lukenut tämän TooByAaksen topikkia.. erittäin mielenkiintoista luettavaa ja sieltä löytyi laaja valikoima erilaista pohdintaa liittyen 2-t viritykseen. Pakko kehua hänen taitoja sorvin äärellä.. sen verran nättiä jälkeä kun teki! 8)
Ledinauha Moderaattori
Pyörä:
Aprilia RS 125cc '06              Cagiva Mito MK I 125cc '93          Cagiva Mito EVO2 125cc '05          Derbi Senda 70cc '09                                     Solifer SFR 72cc '11
Paikkakunta:
Kouvola
Liittynyt:
23.4.2013 19:13
Re: Viilaustopic

ViestiKirjoittanut Ledinauha » 18.9.2014 22:25

Laitan vaikka tänne pari kuvaa tuosta kannesta. Ja luulisin että on aivan samanlainen kuin EBS50 Airsalinkin kansi, tosin vain eri jaolla. Ei siis ole irroitettavaa palotilaa.

Voisin itseasiassa ottaa kaikennäköistä kuvaa eri kansista ja pytyistä kun sattuu olemaan melkein kaikki irti tällähetkellä. ;)
.Juho
Pyörä:
Suzuki TS250R '97
Liittynyt:
1.3.2013 12:50
Re: Viilaustopic

ViestiKirjoittanut .Juho » 18.9.2014 22:26

Juu käy se noinkin. ;)
Ledinauha Moderaattori
Pyörä:
Aprilia RS 125cc '06              Cagiva Mito MK I 125cc '93          Cagiva Mito EVO2 125cc '05          Derbi Senda 70cc '09                                     Solifer SFR 72cc '11
Paikkakunta:
Kouvola
Liittynyt:
23.4.2013 19:13
Re: Viilaustopic

ViestiKirjoittanut Ledinauha » 18.9.2014 23:34

No nyt on kuvia. Galleriasta voi käydä katselemassa. Hiukan ihmetyttää tuo 50 ja 70cc Am6 Airsalien huuhtelunlähdöt. 50cc versiossa paljon isommat ja huomattavasti parempaa valua, aivan kuin eri tehtaalta. 50cc versio vuosimallia 06 ja 70cc 09. D50B0 pytyt vm. 11 ja 12.

Kuva

Kuva

Kuva

Myös tuon mun D50B0 männän pakohelma näytti olevan joko vakiona lyhyempi kuin AM6-versiossa tai sitten olen unohtanut lyhentäneeni tuota. On ollut mulla uudesta asti... Kevennelty on toki mutta noin isoa palaa en muista napanneeni. M-renkaan katkoskohta ja männäntappi samassa paikassa molemmissa.

Kuva

Kuva


Myös vakiokansien mitat löytyy galleriasta, sekä UM että VM. VM kannesta ei varmuutta, sillä en tiedä mistä tuo on peräisin. Vaikuttaisi kuitenkin EBS50 vakiokannelta?

Ja vielä pakoaukkokuvia: D50B0 viilailtu & melkein vakio (viilailu kesken) + AM6 70cc "käyttisviilattu" ja viilaamaton 50cc josta pinnoite revennyt. Kaikki siis Airsaleja.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
rossipoika
Liittynyt:
11.10.2007 19:46
Re: Viilaustopic

ViestiKirjoittanut rossipoika » 20.9.2014 12:16

Yli 100% pako kuulostaa erikoiselta. Eikös se leveys perinteisesti ole pakoaukon maksimileveys suhteessa sylinterin halkaisijaan? Miten hemmetissä siitä sylinteristä lähtee leveempi kanava, mitä se sylinteri itessään on?

Ilmeisesti väliripa pakoaukossa muuttaa laskukäytännön niin, että kumpikin pakoaukon puoli lasketaan erikseen ja sitten tulos summataan? Ymmärtäisin näin tehtävän kolmiosaisen aukon kohdalla, jossa joka kanava lähtee jokseenkin säteen suuntaisesti pytystä. Taikka jos kaks osasen aukon välisilta olis yläprofiilista katsottuna pisaran tms. mallinen.
.Juho
Pyörä:
Suzuki TS250R '97
Liittynyt:
1.3.2013 12:50
Re: Viilaustopic

ViestiKirjoittanut .Juho » 20.9.2014 13:58

Niimpä.. yhden pakoaukon leveys = 28mm eli tuo kerrotuna 2:lla = 56mm.
Sylinterin halkaisija on 47,6mm.

Suunnilleen samankokoinen pakoaukko löytyy Bidalot 70 RR/Race sylinteristä.
Kuva

Mietin vain, että miten tuosta voi tulla 117%.. vaikka siinä sylinterissä se ei näytä yhtään edes 100% leveältä..

E: Onnistuisko silloin Mostin 46mm kampuran käyttö, jos käyttäisi mäntää, jossa männäntapin reikä on ylempänä vrt. Airsalin mäntään?
Mietin vain, koska silloin se mäntä on alempana = ajoitukset muuttuu miedommiksi.

Nyt jos vain laittaisin ton 46mm iskulla ja 90mm pitkällä kiertokangella varustetun kampuran, ajoitukset muuttuisivat 196°/130,2°--> 210,6°/156,7°.
Laskin porting calculator v. 3.5.7 ohjelmalla, koska en jaksa laskea laskimella kaavoja (ainakaan juuri nyt)..

Jos oletetaan, että toisen männän männäntapin reikä on 3,5mm alempana kuin alkuperäisen, niin silloin ajoitukset muuttuisivat 210,6°/156,7°---> 193,7°/137,1°.

En tiedä menikö nyt täysin metsään tämä mutuilu, mutta jos jokin asia (kaikki?) meni pieleen, voi korjata.. tai oikeastaan pitää korjata. ;)
Ledinauha Moderaattori
Pyörä:
Aprilia RS 125cc '06              Cagiva Mito MK I 125cc '93          Cagiva Mito EVO2 125cc '05          Derbi Senda 70cc '09                                     Solifer SFR 72cc '11
Paikkakunta:
Kouvola
Liittynyt:
23.4.2013 19:13
Re: Viilaustopic

ViestiKirjoittanut Ledinauha » 21.9.2014 0:09

Toki tuo kampuran käyttö onnistuisi, mutta männän metsästys voi olla hankalaa ja pytyn yläpäästä pitäisi ottaa tappien paikkojen erotuksen verran tavaraa pois. Mäntä voi myös tulla liian alhaalle osuen jopa limppuhin, eli helmojakin joutuu ehkä lyhentämään. Ja tosiaan itse pitäisin 135° huuhteluajoitusta vielä käypäisenä, yli sen alkaa olla jo turhan suuri, riippuen tietysti aina käyttötarkoituksesta ja koko koneen luonteesta ja muista komponenteista.

2-osasen pakoa on tosiaan hankala mitata "tarkasti". Yksi- ja kaksiosaisten prossalukemat eivät ole ainakaan omasta mielestäni kauhean verrattavissa olevia, juuri tuon kylkiosan "heiton" takia. Eli aukon kyljethän eivät todellakaan lähde säteen suuntaisesti, vaan lähinnä ne ovat kaiverruksia sylinteriputkessa. Ja muutenkin itse mittaan aina aukon leveyden jännemittana, portmapista saa vain kehämitan.
.Juho
Pyörä:
Suzuki TS250R '97
Liittynyt:
1.3.2013 12:50
Re: Viilaustopic

ViestiKirjoittanut .Juho » 26.9.2014 21:18

Noniin.. nyt on tullut perehdyttyä Airsaliin (47,6mm / EBS050) oikein urakalla.

Eli mm. oman sylinterini todellinen koko on 47,92mm ja erilaisia mäntä vaihtoehtoja on melko hyvin.. mm. Athena 70cc mäntä, Bidalot RF 80cc mäntä, TM 85MX mäntä (odottelen vielä vastausta Puromotorilta, mut A koko = 47,85 tai 47,86mm)..

Ja on mahdollista käyttää 46mm iskuista kampiakselia, jossa 90mm pitkä kiertokanki, kunhan käyttää tasakattoista mäntää.. tai näin sanoo oma piirrustukseni, jossa sylinterin aukot, korkeus, männän mitat, kampiakselin, kiertokangen yms. mitat 1:1 koossa.

Ajoitukset muuttuu hieman.. mäntä jää noin 2mm huuhtelukanavien alapuolelle, kun mäntä on AKK:ssa. YKK:ssa jää 0,5-0,65mm tilaa, ennen kuin mäntä alkaa tulla sylinterin "yli."

Laittelen osia tilaukseen oikein urakalla tossa jouluna / vuoden vaihteessa, niin pääsee rakentelemaan tota melko pitkään suunniteltua moottoria. 8)
Kiinnostais kyllä rakennella erilaisia putkiakin tolle.. saattais hyvällä tuurilla tulla se +20hp takapallolta.. olettaen, että kaasutin ja sytkä on säädöissä.

Myöskin E85:sta voisin kokeilla sitten, kun kelit ovat +10-15C.

PS. Saa tarjota vm. Rabasaan Airsal 70cc pyttyjä! Tarvitsen lisää viilausaihioita.. myöskin D50B0 Airsal 70cc pytyt käy.
Ledinauha Moderaattori
Pyörä:
Aprilia RS 125cc '06              Cagiva Mito MK I 125cc '93          Cagiva Mito EVO2 125cc '05          Derbi Senda 70cc '09                                     Solifer SFR 72cc '11
Paikkakunta:
Kouvola
Liittynyt:
23.4.2013 19:13
Re: Viilaustopic

ViestiKirjoittanut Ledinauha » 26.9.2014 23:36

Kannattaa seurata noita ulkomaalaisia sivustoja, joskus löytyy todella edullisesti noita Airsaleja. 115e on joillain sivuilla normi hintana ainakin D50B0 versioissa.

Miten meinasit tuon D50B0 saada käymään vai meinasitko ihan harjoituksen vuoksi? Mulla on yksi ylimääräinen kilkannut AM6 50cc versio, minkä itse ajattelin halkaista rälläkällä kunhan on ensin viilattu tappiinsa. Pinnoite jo lähtenyt parista kohtaa joten ei merkitystä mitä käy.
.Juho
Pyörä:
Suzuki TS250R '97
Liittynyt:
1.3.2013 12:50
Re: Viilaustopic

ViestiKirjoittanut .Juho » 5.11.2014 22:35

Kuva

Tossa on suunnitelma Airsalille pidemmällä iskulla.

Nopeesti kun laskin, niin tarvitsen 5,2mm korotuspalan sylinterin alle.
TM 85MX männäntappi on 5,5mm ylempänä vrt. Airsalin mäntään.

Kannen palotilan joudun tekemään uusiksi sorvissa. Mäntä menee hieman kannen 'sisälle.'

Kannelle suunnitelmat:
-0,60mm squish-välys
-30% squishband
-14,6:1 puristussuhde (E85)
-Puolipallo muoto palotilalle
-Palotilan o-rengasura syvemmäksi (paksumpi o-rengas sinne)

E98:lle pitää tehdä toinen kansi, jolla on sitten miedompi puristussuhde.

Pitää käydä hoonauttamassa tuo Airsal, ennen kuin sitten pistän läjään.. hoonautuksessa lähtee varmaankin joku 0,001mm (korkeintaan) sitä pinnoitetta?
Tai jotain tällaista olen itse kuullut. :|


Airsal 70cc / EBS050 tarkat mitat [alkuperäiset]:
-Pakoaukko 184,5° | pakokanava ø24mm
-Huuhteluaukot ja boostport 129,9°
-Deck 3,25mm
-Sylinterin halkaisija 47,95mm
-Männänrenkaan paksuus 0,9mm
-Squish-välys 1,40mm

Uudet mitat [46mm isku / 90mm kiertokanki / TM 85MX mäntä]:
-Pakoaukko 196,1° | pakokanava ø30mm
-huuhteluaukot ja boostport 134,1°
-Deck -0,7mm
-Männärenkaan paksuus 1,9mm
-Squish-välys 0,60mm

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista