Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

124
Pyörä:
On
Liittynyt:
3.12.2009 20:30

ViestiKirjoittanut 124 » 7.8.2010 19:03

Sarvi-Perkele kirjoitti:Jos katsot galleriasta minun putkien kuvia, niin voitko yksikäsitteisesti sanoa mihin alkukäyrä loppuu ja mistä diffuuseri alkaa?!

?? :eek:
Enhän minä nyt tuohon ota/ottanut kantaa viesteissäni. Yritin vain selittää muille ja myös itselleni näitä käsitteitä ja kuten sanoin.
enkä ole välttämättä oikeassa

Olen vain lähiaikoina tutkinut ja miettinyt 2t pakoputken toimintaa, paineaaltojen etenemistä putkessa ja niiden heijastuksia ja olen jopa keksinyt ajattelemisen arvoisia parannuksia 2t-pakoputkistoon. Noin tehojen kannalta. Niitä en kyllä ainakaan vielä paljasta. ;) Voi olla etten ymmärrä käsitteiden päälle. mutta ilman niitäkin on mahdollista muodostaa päässään kuvitelma ja omat ajatuksensa asiasta. Niiden rakenteluun minullakin on jo nyt edellytykset.
Raising elephants is so utterly boring...
Sarvi-Perkele
Liittynyt:
12.12.2004 18:10

ViestiKirjoittanut Sarvi-Perkele » 7.8.2010 19:41

124 kirjoitti:Olen vain lähiaikoina tutkinut ja miettinyt 2t pakoputken toimintaa, paineaaltojen etenemistä putkessa ja niiden heijastuksia ja olen jopa keksinyt ajattelemisen arvoisia parannuksia 2t-pakoputkistoon. Noin tehojen kannalta.


Hyvähän niitä on miettiä, tervetuloa päänsärkyisten kerhoon! Ei oo nyt tarkoitus mitenkään mollata taikka aliarvioida mietteitäsi, mutta saattaa olla että siellä putkessa tapahtuu vielä niin monimutkaisia asioita joita et ole ajatuksissasi edes kosketellut. Esimerkiksi, kun ajattelet putken toimintaa yhdellä tietyllä kierrosluvulla, homma pysyy vielä kasassa, mutta ajatteleppa mitä tapahtuu 2000 rpm siitä alaspäin? Toiseksi voit vaivata itseäsi kaasuvirtauksen ja aaltotoiminnan erolla / yhteyksillä, heijastusten heijastuksilla, ja niiden heijastuksilla, ja niiden heijastuksilla, ja nii... ad infinum!

Sitten toisekseen, sun ajatuksissa tuntuu vielä tässä vaiheessa olevan jotain pientä epäselvyyttä, joten olen taipuvainen epäilemään että olisit keksinyt mitään kovin dramaattisia parannuksia putkeen. Ylipäänsä olen taipuvainen epäilemään ettei ole mahdollista keksiä dramaattisesti parempaa putken yleismuotoa kuin nuo nykyisin käytetyt ketunhännät.
Mutta jos näin on, olen hyvin kiinnostunut keskustelemaan aiheesta! :)
Offerings to the God of Speed:
----------------------------------------
P+ 75 cc, piston port, 121 km/h (gps).
P+ 75 cc, case reed, "Nuclear Disarmament - Boba Fett -edition", 117 km/h (gps).
Suzuki GSXR1100w, 260 hp @ 0.8 bar.
124
Pyörä:
On
Liittynyt:
3.12.2009 20:30

ViestiKirjoittanut 124 » 7.8.2010 19:50

Sarvi-Perkele kirjoitti:
124 kirjoitti:Olen vain lähiaikoina tutkinut ja miettinyt 2t pakoputken toimintaa, paineaaltojen etenemistä putkessa ja niiden heijastuksia ja olen jopa keksinyt ajattelemisen arvoisia parannuksia 2t-pakoputkistoon. Noin tehojen kannalta.


Hyvähän niitä on miettiä, tervetuloa päänsärkyisten kerhoon! Ei oo nyt tarkoitus mitenkään mollata taikka aliarvioida mietteitäsi, mutta saattaa olla että siellä putkessa tapahtuu vielä niin monimutkaisia asioita joita et ole ajatuksissasi edes kosketellut. Esimerkiksi, kun ajattelet putken toimintaa yhdellä tietyllä kierrosluvulla, homma pysyy vielä kasassa, mutta ajatteleppa mitä tapahtuu 2000 rpm siitä alaspäin? Toiseksi voit vaivata itseäsi kaasuvirtauksen ja aaltotoiminnan erolla / yhteyksillä, heijastusten heijastuksilla, ja niiden heijastuksilla, ja niiden heijastuksilla, ja nii... ad infinum!

Sitten toisekseen, sun ajatuksissa tuntuu vielä tässä vaiheessa olevan jotain pientä epäselvyyttä, joten olen taipuvainen epäilemään että olisit keksinyt mitään kovin dramaattisia parannuksia putkeen. Ylipäänsä olen taipuvainen epäilemään ettei ole mahdollista keksiä dramaattisesti parempaa putken yleismuotoa kuin nuo nykyisin käytetyt ketunhännät.
Mutta jos näin on, olen hyvin kiinnostunut keskustelemaan aiheesta! :)

Juu, kyllä tiedän nämä asiat, jotka ei mieltäni ole edes hiponut. Mutta ei tässä vaiheessa ajatellakkaan niitä. Niinhän se menee: "Mitä enemmän tiedän, sitä vähemmän tiedän tietäväni"
Olen vasta mopoiässä, joten on ymmärrettävää etten tietenkään yllä asiaa opiskelleiden tasolle. Tämähän on vasta harrastukseni alku ja asiassa riittää opittavaa niin kauan kun jaksan vain opiskella. Parannukset oikeastaan vaativat täysin uuden putken muodon, joita en vielä paljasta. Tutkin asiaa.

Ja vielä, Ad infinitum, oletan ;)
Raising elephants is so utterly boring...
Sarvi-Perkele
Liittynyt:
12.12.2004 18:10

ViestiKirjoittanut Sarvi-Perkele » 7.8.2010 20:00

124 kirjoitti:Niinhän se menee: "Mitä enemmän tiedän, sitä vähemmän tiedän tietäväni"

No, ainakin sulla on oikee asenne. Koska noin se menee.

124 kirjoitti:Parannukset oikeastaan vaativat täysin uuden putken muodon, joita en vielä paljasta. Tutkin asiaa.

Ok! Tarjoan pillimehut ja Wuoden Pyöreäpää -palkinto on itsestäänselvyys jos homma lähtee pelittämään! Myös testivaiheessa voit halutessasi vapaasti käyttää mun dynoa.

124 kirjoitti:Ja vielä, Ad infinitum, oletan

Mihinpä latinan kielen osaamisemme joutuisikaan ilman Googlea!
Offerings to the God of Speed:
----------------------------------------
P+ 75 cc, piston port, 121 km/h (gps).
P+ 75 cc, case reed, "Nuclear Disarmament - Boba Fett -edition", 117 km/h (gps).
Suzuki GSXR1100w, 260 hp @ 0.8 bar.
124
Pyörä:
On
Liittynyt:
3.12.2009 20:30

ViestiKirjoittanut 124 » 7.8.2010 20:07

Jeps, näillä mennään! ;)
Raising elephants is so utterly boring...
Jokujotamuillaeioo
Pyörä:
Yamaha DT 50R -02
Liittynyt:
8.8.2010 0:06
Apua!

ViestiKirjoittanut Jokujotamuillaeioo » 8.8.2010 0:11

Haluisko joku kertoo miten väsää semmosen pillin, et putken äänet vähän rajoittuisi? :nolo:
Sarvi-Perkele
Liittynyt:
12.12.2004 18:10

ViestiKirjoittanut Sarvi-Perkele » 8.8.2010 11:47

Jokujotamuillaeioo kirjoitti:Haluisko joku kertoo miten väsää semmosen pillin, et putken äänet vähän rajoittuisi? :nolo:


Liekkö tuo ollut juuri eilen kun asiasta kirjoitin:
viewtopic.php?f=15&t=54081&p=3622550#p3622550
Offerings to the God of Speed:
----------------------------------------
P+ 75 cc, piston port, 121 km/h (gps).
P+ 75 cc, case reed, "Nuclear Disarmament - Boba Fett -edition", 117 km/h (gps).
Suzuki GSXR1100w, 260 hp @ 0.8 bar.
tehari derbi
Liittynyt:
26.6.2010 15:15
exhaust culator 2.0b

ViestiKirjoittanut tehari derbi » 8.8.2010 16:51

onko kenelläkään kokemusta kyseisestä ohjelmasta

exhaust culator 2.0b

http://www.google.fi/imgres?imgurl=http ... s%3Disch:1
Slerpa_
Pyörä:
Supersport, Automaatti pappa ja Suzuki RM 125 -78
Liittynyt:
21.6.2008 20:41

ViestiKirjoittanut Slerpa_ » 8.8.2010 17:34

Nyt tuli ongelmaa tuon conelayoutin kanssa. Eli miten mahtaisi saada niin että se tulostaisi vaakasuoraan tuohon paperille. Nykyään se tahtoo tulostaa sen pystysuoraan, niin ettei se kartio mahdu yhdelle paperille, vaan tarvitaan kahta paperia, vaikkakin se mahtuisi paperille vaakasuoraan.

Katoin tuolta print setupista, niin sitä ei voi jostain syystä vaihtaa vaakasuoraksi.
Veli-Vihannes
Pyörä:
Salainen projekti X
Paikkakunta:
Kouvola :(
Liittynyt:
24.4.2007 15:30

ViestiKirjoittanut Veli-Vihannes » 8.8.2010 18:21

Slerpa_ kirjoitti:Nyt tuli ongelmaa tuon conelayoutin kanssa. Eli miten mahtaisi saada niin että se tulostaisi vaakasuoraan tuohon paperille. Nykyään se tahtoo tulostaa sen pystysuoraan, niin ettei se kartio mahdu yhdelle paperille, vaan tarvitaan kahta paperia, vaikkakin se mahtuisi paperille vaakasuoraan.

Katoin tuolta print setupista, niin sitä ei voi jostain syystä vaihtaa vaakasuoraksi.


En vittuile, mutta kai teiltä löytyy yli 10 arkkia tulostuspaperia, sakset ja teippiä sieltä kotoa?
Jeejee
Slerpa_
Pyörä:
Supersport, Automaatti pappa ja Suzuki RM 125 -78
Liittynyt:
21.6.2008 20:41

ViestiKirjoittanut Slerpa_ » 8.8.2010 20:49

Löytyy, mutta olisi vaan mukavampi saada ne yhdelle arkille.

Nyt sain otettua blairexhaustista mitat putkelle, ja pitäisi tässä pian alkaa sitä väsäämään. Ajattelin tehdä alkukäyrän pelkästä suorasta putkesta(kivikautinen ja huono ratkasu), koska tämä eka putki saa toimia myös hitsausharjotuksena tuon migin kanssa, kun en taida olla koskaan semmosella hitsannut. Pelkällä puikolla olen joutunut tuskailemaan.

Tuota kartion kääntöä en oikein täysin tajunnut. Pitääkö jokaisesta kartiosta syötttää sinne erikseen mitat?

Sitten kun siitä saa sen että paljonko sitä putkea pitää kääntää, niin ilmeisesti conelayoutissa pitää niin monta astetta kääntää sitä putkea molemmista päistä, eikä vaan toisesta?
[TEIKKU]
Liittynyt:
28.1.2009 8:55

ViestiKirjoittanut [TEIKKU] » 8.8.2010 21:11

Jokaisen kartion mitat täytyy syöttää. Tai oikeastan näin:
Oletetaan, että olet tekemässä osaa 6.
CONE LAYOT --------------- BLAIRI
Diameter 1----------->D5
Angle 1--------------->D5 kohdalta oikealle mentäessä tulee himmeällä osan kulma niin siihen se
Diameter 2----------->D6
Angle 1---------------->D6 kohdalta oikealle mentäessä tulee hiemmällä osan kulma niin siihen se
Lenght---------------->L6

Näin se meni. Korjatkoon joku asinatuntija jos on huomautettavaa.
Katso myynnissä olevat kohteet!
Slerpa_
Pyörä:
Supersport, Automaatti pappa ja Suzuki RM 125 -78
Liittynyt:
21.6.2008 20:41

ViestiKirjoittanut Slerpa_ » 8.8.2010 23:33

Mutta siis, jos tahtoisin kääntää sitä putkea vaikka 90 astetta? Kun pitäisi saada semmonen perus yläkauttanen putki tehtyä?

En ymmärtänyt tuota kääntötaulukkoa oikein, että miten sitä käytetään.
[TEIKKU]
Liittynyt:
28.1.2009 8:55

ViestiKirjoittanut [TEIKKU] » 9.8.2010 0:15

Oho kato luin vähä hätäsesti. Luulin, että pitääkö jokaisesta kartiosta syöttää mitat cone layottiin. No onpahan tuokin kerrottu jos joku etsii täältä topicista tuota tietoa. :)
Katso myynnissä olevat kohteet!
Jamis
Pyörä:
W123
Paikkakunta:
Vaasa
Liittynyt:
30.10.2008 17:56

ViestiKirjoittanut Jamis » 10.8.2010 13:29

No eikö sen kääntämisen nyt voi tehdä yksikertaisemmallakin tavalla?

Esimerkki: Haluat kääntää putkea esimerkiksi nyt sen 90 astetta. Valitaan taitosten määräksi nyt vaikka kuusi kappaletta. Jaetaan se 90 astetta kuudella palalla, jolloin saadaan asteet, jonka yhden palan pitää kääntyä, tässä tapauksessa 15 astetta. Yhteen palaan siis tulee 15 asteen kulma, ja koska palaan tehdään molempiin päihin viiste, jaetaan tuo 15 astetta kahdella, eli angle-kohtaan naputtelet tässä tapauksessa 7,5 astetta, ja alempaan angle-kohtaan -7,5 astetta.

E: Niin, sittenhän sun pitää laskea putken nousu palojen kesken, jolloin sä saat niistä kartioita etkä vaan suoria pätkiä ;)
E2: Kuinka sisälle pakoputken loppupillin uskaltaa hitsata kiinni jos haluan tehdä sisäänvedetyn pillin? Jotenkin muistelisin että paisarin keskikohdilla olis hyvä, vaan pitääkö paikkaansa?

Uusin pakoputki tuloillaan: http://www.motot.net/galleria/showphoto ... /cat/53122

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista