Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

_Sylin_teri_
Pyörä:
KTM 525 exc, Yamaha WR 426cc, Yamaha YZF-R125+WNB Yoshimura, Kymco Agility ruoska, Yamaha DT50 R (EX)
Paikkakunta:
Joensuu
Liittynyt:
25.4.2009 19:32
Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

ViestiKirjoittanut _Sylin_teri_ » 14.1.2012 15:13

Ensin yksi tai kaksi isoa kartiota ja siitä sitten leikkaa, kännä ja hitsaa menetelmällä mutka.

Ja 1,5mm pelti nyt taipuu ilman mankeleita, yhden putkenpätkän vaan otat ja vasaralla naputtelet.
Kakkutukka
Pyörä:
Kawasaki zzr 600
Liittynyt:
15.7.2011 20:31
Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

ViestiKirjoittanut Kakkutukka » 14.1.2012 16:22

_Sylin_teri_ kirjoitti:Ensin yksi tai kaksi isoa kartiota ja siitä sitten leikkaa, kännä ja hitsaa menetelmällä mutka.

Ja 1,5mm pelti nyt taipuu ilman mankeleita, yhden putkenpätkän vaan otat ja vasaralla naputtelet.

No en kyllä itte saa kovinkaan kaunista taittelua aikaan vaikka putkea vasten teenkin... Meinaan aina menee sellaseks rumaks soikioks ja helvetin vaikee oikoo ja menee pillun päreiks...
Kaasari on kuin eukko, yksi sisäänmeno, yksi ulostulo ja kolo jossa luisti lirputtaa edestakas, toimintaa ei kukaan ymmärrä ja kaikki ajattelee vaan yhtä asiaa
Lyhyempiä koiranluita! Jos ei ole varastossa niin tilauksesta lisää!
aktm47
Paikkakunta:
Hamina
Liittynyt:
13.1.2002 3:00
Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

ViestiKirjoittanut aktm47 » 16.1.2012 0:27

Conelayout on aika kova sana kääntyvien kartioiden tasokuvien teossa.
Alkukäyrän tekee riittävän monesta palasta siten, että minkään yksittäisen kartion kulma ei ole liian jyrkkä. Jouhevuus mielessä.
Pellin paksuus max 1mm niin pystyy helposti käsineen taittelemaan.
Aikaahan homma vie reilusti, kuten taiteen tekeminen yleensäkin.
kiroileva_fossiili
Liittynyt:
3.6.2006 23:41
Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

ViestiKirjoittanut kiroileva_fossiili » 23.1.2012 15:12

Onkos kukaan tutustunut tähän ohjelmaan tarkemmin?
http://www.buildandclick.com/html/tuned_pipe_v4.html

En oo saanu ilmatteks ladattua mistään, mutta nyt olis melko halvalla toi. Screenshottien perusteella parempaa blairexhaustiin verrattuna olis ainakin että toi ottaa huomioon pakoaukon muodon ja 1, 2 ja boosti huuhteluitten eriaikaisen avautumisen. En sitten tiiä, mutta jostain sellastakin luin, että ei perustuis blairin kaavoihin vaan modernimpiin, mutta tiiä sitten mitä mainospuheita olivat.

http://www.buildandclick.com/assets/ima ... screen.jpg
http://www.buildandclick.com/assets/images/2.jpg
http://www.buildandclick.com/assets/images/3.jpg
http://www.buildandclick.com/assets/images/4.jpg
http://www.buildandclick.com/assets/images/5.jpg
http://www.buildandclick.com/assets/images/screen4.jpg
http://www.buildandclick.com/assets/images/screen5.jpg
Betaversio
Pyörä:
Tunturimopedi
Paikkakunta:
Somero
Liittynyt:
21.9.2006 9:56
Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

ViestiKirjoittanut Betaversio » 23.1.2012 17:25

Emmä nyt tiedä. :lol:
http://s1260.photobucket.com/albums/ii566/Betaversio/Loput%20kuvat/?action=view&current=pipewizardexpertexhausttuning.jpg
Photobucket galleria
Projektitopikki - Tunturi DX: Muutos 2012
kiroileva_fossiili
Liittynyt:
3.6.2006 23:41
Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

ViestiKirjoittanut kiroileva_fossiili » 23.1.2012 17:42

Joo olishan sitä ton nyt voinut tietty itekin tesmiä. Eipähän tartte rahojansa tuhlata.
rossipoika
Liittynyt:
11.10.2007 19:46
Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

ViestiKirjoittanut rossipoika » 23.1.2012 21:34

Eikös tuossa ohjelmassa oo blairin kaavoihin verrattuna sellanen vissi ero, ettei käyttäjän tarvitse määrittää keskilieriön eikä peräpillin kerrointa, vaan se laskee ne niistä lisänippeleistä mitä sille syötetään? Sehän voi olla mopojonneille varsin hyödyllinen ominaisuus :roll:
Sarvi-Perkele
Liittynyt:
12.12.2004 18:10
Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

ViestiKirjoittanut Sarvi-Perkele » 24.1.2012 22:37

Haluais uskoo että joka jaksaa putken tehdä, jaksaa 3 sekuntia pohtia niiden kertoimien merkitystä...

Haiskahtaa silkalta rahastukselta Blairin kaavojen päälle, tietty voihan se toimiakki.
Offerings to the God of Speed:
----------------------------------------
P+ 75 cc, piston port, 121 km/h (gps).
P+ 75 cc, case reed, "Nuclear Disarmament - Boba Fett -edition", 117 km/h (gps).
Suzuki GSXR1100w, 260 hp @ 0.8 bar.
Nalle Puch
Paikkakunta:
Tunturinkierrättäjän kylä
Liittynyt:
14.2.2002 3:00
Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

ViestiKirjoittanut Nalle Puch » 30.1.2012 0:42

Ymmärsinkö nyt herrain päätelmät oikein (en jaksanut tihrustaa Betan vertailukuvaa, kun ei nyt löytynyt suurennuslasia mistään) että 2 STROKE WIZARD PRO on ottavinaan huomioon huuhteluiden ajoitukset ja pakoaukon muodon, mutta antaa kuitenkin saman tuloksen kuin Blairin peruskaava?
Ehkä viritin, ehkä en. So not, pääasia että mopo kulkee! --- Tehty mikä tehty ja 15 heppaa tuli. ---Vannehopeanuoli & Hevonperse Racing!
Zoneri
Pyörä:
Aina palasina..
Paikkakunta:
Porvoo
Liittynyt:
10.9.2011 18:07
Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

ViestiKirjoittanut Zoneri » 3.2.2012 18:48

Meikän nykyinen peräpilli vakioputkessa on semmoinen 1.5cm paksu. Mitä tapahtuu kun pidän saman mittaisena, mutta paksunnan sitä vaihtamalla noin 2.0-2.5cm putkeen?
Paska mikä paska.
Betaversio
Pyörä:
Tunturimopedi
Paikkakunta:
Somero
Liittynyt:
21.9.2006 9:56
Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

ViestiKirjoittanut Betaversio » 5.2.2012 17:38

Zoner v2 kirjoitti:Meikän nykyinen peräpilli vakioputkessa on semmoinen 1.5cm paksu. Mitä tapahtuu kun pidän saman mittaisena, mutta paksunnan sitä vaihtamalla noin 2.0-2.5cm putkeen?

Todnäk. ei yhtään mitään. Riippuu tosin moposta ja vakioputkesta ja kaikesta. Lähinnä isontaa ääniä.

Sen pillinhän täytyy olla oikean kokoinen, ei liian iso muttei myöskään liian pieni. Liian iso pilli aiheuttaa mm. tehohävikkiä oikean kokoiseen verrattuna. En ala kirjoittelemaan sen enempää, mutta mopojen vakioputkia ei paljon saa paranneltua pelkästään loppupilliä modaamalla. Paljon järkevämpää on antaa vakio-osien olla vakiona ja hankkia/tehdä tehari.

15mm loppupilli ei mopossa kuulosta edes mitenkään pieneltä. Loppupillin koko on karkeasti suoraan verrannollinen tehon kanssa. Esim. Honda NSR:ssä (28hp) on 20mm loppupilli (314mm^2), ja jos sulla vakiomopossa on 3hp, niin sitä vastaava loppupillin koko pitäisi olla jotain 7mm luokkaa sisähalkaisijaltaan... päässälaskuna, ei oo ihan tarkka mut sinnepäin :)
Photobucket galleria
Projektitopikki - Tunturi DX: Muutos 2012
Zoneri
Pyörä:
Aina palasina..
Paikkakunta:
Porvoo
Liittynyt:
10.9.2011 18:07
Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

ViestiKirjoittanut Zoneri » 5.2.2012 17:53

Juu, pidin ihan vakiona tuon putken. En jaksanut alkaa modailemaan.
Paska mikä paska.
Palezu
Liittynyt:
28.4.2011 9:59
Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

ViestiKirjoittanut Palezu » 4.3.2012 1:00

Tietääkö kukaan paljonko semmonen 1mm pelti yleensä maksaa rautakaupoissa? Ja saako niitä ostettua pienempinäkin palasina kerralla kuin semmosena jumalattomana levynä? Pitäs luultavasti alkaa alkukäyrä värkkäämään uusiksi putkeen mutta kun koulusta loppu 1mm pelti nii ei voi sieltä pölliä :D
älä viritä niin se toimii
two smoke four joke
Betaversio
Pyörä:
Tunturimopedi
Paikkakunta:
Somero
Liittynyt:
21.9.2006 9:56
Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

ViestiKirjoittanut Betaversio » 4.3.2012 2:17

Palezu kirjoitti:Tietääkö kukaan paljonko semmonen 1mm pelti yleensä maksaa rautakaupoissa? Ja saako niitä ostettua pienempinäkin palasina kerralla kuin semmosena jumalattomana levynä? Pitäs luultavasti alkaa alkukäyrä värkkäämään uusiksi putkeen mutta kun koulusta loppu 1mm pelti nii ei voi sieltä pölliä :D

Jos semmonen pellinpala mahtuu pajan nurkkaan pölyttymään niin osta pois. Se ei oo kovin nopeasti pilaantuvaa tavaraa. Ite maksoin sellasesta pari neliön pellinpalasta pari kymppiä, mutta en tiedä mikä on oikea hinta. Käy hakeen jostain konepajalta ja kerro mihin tarttet ;)
Photobucket galleria
Projektitopikki - Tunturi DX: Muutos 2012
_mönkey_
Pyörä:
Husqvarna SMS 125 -09, Suzuki Address
Paikkakunta:
Rauma
Liittynyt:
16.11.2006 17:35
Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

ViestiKirjoittanut _mönkey_ » 4.3.2012 23:12

Ei nyt ole DIY- putki mutta ajattelin tämän olevan sopiva paikka kysyä: Kuinka hyvin huomaa pituuserot putkessa? Olisi tuollainen Technigasin Next-R, josta haluaisin hieman siirtää tehoaluetta ylemmäs. Tuossa paisaria ennen on tuollainen keskilieriö tjsp. ja ajattelin sitä lyhentää. Kysymys onkin, minkälaisilla lyhennyksillä saisin tuloksia aikaiseksi? Miltäs kuullostaa ~4cm lyhennys?

Kuvaa vielä putkesta: Kuva
Käykää kurkkaa galleriaa :)

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista