Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

jt-87
Pyörä:
Suzukeja:S1, PV, DS80
Paikkakunta:
Polvijärvi
Liittynyt:
5.9.2009 21:25
Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

ViestiKirjoittanut jt-87 » 13.12.2011 23:02

Slerpa_ kirjoitti:...montako ihmistä tiedät, ketkä pähkää teharin ostettuaan että miten siitä saisi paremman?


En yhtään, mutta en myöskään tiedä yhtään virittäjää, joka putken ostoa vastaavalla panostamisella olisi itse kasannut putken. Eli ei vieläkään keneltäkään pois laittaa niitä mittoja tänne?

Eli nyt ne perttiperusvirittäjät tekevätkin meidän antamillamme mitoilla putken sen sijaan, että kävisivät sen kaupasta ostamassa, jos siis jaksavat ruveta putkea yleensäkään vääntämään... Onhan se jo eteenpäin, oppii ainakin kädentaitoja :D Pitäs muuten kokeilla tuota Nallen antamaa putkea, vaikka ominaisuudet ehkä vähän kärsivätkin yksiosaisesta diffuserista ja noin pitkästä tasapaksusta alkuosasta(Motaan jos laittaisi) :eek:
Blairexhaust putken profiililla: http://www.mediafire.com/view/?ttd6lvvggt84v75
Myytävänä Pako- ja imulaippoja PV:seen!
juzzy
Pyörä:
ktm exc ja romut
Paikkakunta:
helsinki
Liittynyt:
9.11.2010 19:20
Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

ViestiKirjoittanut juzzy » 14.12.2011 17:31

no viitsiikö joku laittaa hyväksi todettuja arvoja jotta saan suunniteltua putken??? ku jos ite rupeen mittaa ni siit ei tuu mitään :lol: teen putken siks et koulus on seuraavan parin kuukauden ajan teknistä työtä, eikä siellä ole mitään muuta järkevää tekemistä
vaihetaan mustat smotot oransseihin http://www.motot.net/talli/kayttaja/113752
rossipoika
Liittynyt:
11.10.2007 19:46
Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

ViestiKirjoittanut rossipoika » 14.12.2011 21:52

jt-87 kirjoitti:Eli ei vieläkään keneltäkään pois laittaa niitä mittoja tänne?

Jätkäthän pyyhkäsee heti tän foorumin nopeuskilpailussa ohitte ku tänne tarkat mitat kirjotan ;)
Sarvi-Perkele
Liittynyt:
12.12.2004 18:10
Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

ViestiKirjoittanut Sarvi-Perkele » 15.12.2011 9:20

Kyllähän tuo joukkoistaminen ja "wisdom-of-crowd" on hieno juttu, mutta ihan takuuvarmasti se ei toimi Suomen tasolla, eikä erityisesti tämän yhden foorumin tasolla.

Ensinnäkään niitä heppuja jotka asioita miettii sen pidemmälle kuin BlairExhaustiin arvojen syöttäminen randomilla vaatii, on kourallinen. Eli asia ei laajemmassa mittakaavassa kiinnosta ketään.

Toisekseen todellista tietoa ei ole edes olemassa. Nyt suoralta kädeltä en itseni lisäksi tiedä ketään joka noita mopoja olisi penkittänyt. Joku oli vissiin joskus käyttänyt GSFDynoa, mutta sitäkään kukaan ei käytä. Eli vaikka jossakin olisi ylhäällä putkien mittoja, ei ole MITÄÄN tietoa miten ne tosiasiallisesti toimivat. Suusanalliset persdynoarviot ovat kehittäjän kannalta arvoltaan pyöreä nolla.
Ja vaikka (pelkkiä) mitattuja tehokäyriä olisikin, jää siihen vielä vähän helvetisti epävarmuutta: oliko kassu säädöissään, oliko sytkä säädöissään, millä kannella ajettiin, yms.
Ja lisäksi sylkän geometria ja kampikammion muutokset yms pitäisi dokumentoida varsin tarkkaan.

Mielenkiintoista on myös se, että tuossa tekemässäni BlairExhaust excelissä pyysin ihmisiä laittamaan kommentteja putkiensa toiminnasta sähköpostilla jos putkia vaivautuvat tekemään, mutta enpä ole vielä saanut ensimmäistäkään sellaista sähköpostia. Ilmeisesti kukaan ei sitä ole sitten koskaan käyttänyt.
Joskus vuosi sittenhän kirjoitin huomattavasti kehittyneemmän laskurisoftan mopopoikien iloksi, mutta sitten menetin uskoni ihmiseen ja jätin koko paskan julkaisematta. Galleriassa siitä oli screenshotti joskus, ja vissiin joidenkin mielestä sillä tehdyt putket toimivat ihan ok.

Tietysti eihän tuo kummonen homma olis laskea "yleiskäyttöistä" putkea, eli sellaista joka toimis suhteellisen hyvin vaikka sylinterin / kannen speksi ei ihan tarkka oliskaan, mutta olis jollain toleranssilla tietyssä haarukassa. Toisaalta saahan Luhaon aika halvalla kaupasta...
Offerings to the God of Speed:
----------------------------------------
P+ 75 cc, piston port, 121 km/h (gps).
P+ 75 cc, case reed, "Nuclear Disarmament - Boba Fett -edition", 117 km/h (gps).
Suzuki GSXR1100w, 260 hp @ 0.8 bar.
joltsu
Pyörä:
Peugeot Xps -08, Samurai cross 110cc, Yamaha Jog R -05.
Paikkakunta:
Oulu
Liittynyt:
31.7.2011 20:18
Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

ViestiKirjoittanut joltsu » 15.12.2011 17:38

Minusta ainakin ne sylinteristä ja männästä katsottavat tiedot voitaisiin kertoa täällä koneittain. Nopeuttaisi kaikkien hommaa jos voisivat suoraan katsoa vaikka listasta tietopankista eikä tarvisi avata konetta turhaan. Kaverilla leipoi kone sen takia kun avasi ja joutui irroittamaan lukkosokan saadakseen kaikki mitat ja pysyihän se paikallaan n. 200 km tämän jälkeen. Jos nuo tiedot kerrottaisiin alkaisin itsekkin tekemään teharia jos se koulussa sallittaisiin, mutta ei sallita enää, sääli. Veikkaan, että myös useampi tekisi tehareita jos ei tarvisi avata konetta itse vaan voisi suoraan mittailla putkesta sopivat mitat koneeseen kajoamatta. Tiedän,että tulee vastauksiksi, että mittaa itse, mutta haittaako se niitä jotka ovat koneen avanneet ja mitanneet oikeat mitat niin paljon, että ei voi kertoa. Samat mitat se saa joka avaa koneen kun on kysynyt täällä, että mikä on vaikka AM6 pytyn pakokanavan pituus ja saanut vastaukseksi, että mittaa itse. No hän avaa koneen ja mittaa ja käyttää kaksi tuntia siihen, että mittaa pakokanavan pituuden ja muut jutut. Jos hän olisi saanut vastauksen vaikka jostain listasta tuolta tietopankista olisi hän voinut käyttää ne kaksi tuntia jotka hän käytti mittojen saamiseen vaikka putken tekemiseen ilman pelkoa siitä, että on tehnyt jotain väärin ja kone saattaa hajota sen takia. Kaikki olisivat iloisia tällaisesta listasta paitsi tietenkin ne jotka ovat avanneet koneen ja mitanneet mitat itse ja tehneet niin hurjasti vaivaa, että ei voi kertoa kenellekkään vaan sanovat kaikille, että mittaa itse :roll:
Sarvi-Perkele
Liittynyt:
12.12.2004 18:10
Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

ViestiKirjoittanut Sarvi-Perkele » 15.12.2011 18:16

Kyllähän tommonen tietopankki olis varmaan ihan hyvä juttu. Itellä vaan se ongelma ettei kauheesti uskalla välttämättä muiden mittauksiin luottaa. Mutta ehkäpä se joukkovoima karsis sieltä ne räikeimmät virheet pois. Tai sitten ei. Kun tieto olis jo taulukossa, ei kukaan viittis enää sen jälkeen mitata edes varmuuden vuoksi, vaikka kone oliskin auki...

Ja toinen ongelma on että ehkä ihmiset ujostelis sinne tietoja laittaa, jos ne oliskin vaikka vahingossa VÄÄRIN!

Ja kolmas ja pahin ongelma. Jonkun pitäs se tietopankki perustaa, ylläpitää, moderoida, yms, eli jonkun pitäs ihan oikeesti TEHDÄ jotain, joten jos kukaan ei jaksa niitä kanavia mitata, niin tokko sitä kukaan jaksaa sitä tietopankkiakaan perustaa. M.O.T.
Offerings to the God of Speed:
----------------------------------------
P+ 75 cc, piston port, 121 km/h (gps).
P+ 75 cc, case reed, "Nuclear Disarmament - Boba Fett -edition", 117 km/h (gps).
Suzuki GSXR1100w, 260 hp @ 0.8 bar.
jt-87
Pyörä:
Suzukeja:S1, PV, DS80
Paikkakunta:
Polvijärvi
Liittynyt:
5.9.2009 21:25
Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

ViestiKirjoittanut jt-87 » 15.12.2011 20:26

Tietopankkia vain kasaamaan! Jos vaimo suo, voin sitä ruveta kasaamaan. Wikipediaanhan se kannattaa kasata, pitänee opetella sen käyttöä...

Ja vielä tuohon putkien mittojen antamiseen:
Verrataan tyyppiä, joka ostaa putken kaupasta valmiina tyyppiin, joka rakentaa sen itse valmiista mitoista.

Kummassa tapauksessa mielestänne on suurempi vaara uuden oppimiseen?
Teidän virittäjien mielestä kumpikaan tapa ei ole hyvä, vaan ne putken mitat täytyy keksiä/kehittää itse. Silti uskon jälkimmäisen tyypin oppivan edes hiukan enemmän kuin sen, joka ostaa kaupasta kokonaan valmiin putken...
Blairexhaust putken profiililla: http://www.mediafire.com/view/?ttd6lvvggt84v75
Myytävänä Pako- ja imulaippoja PV:seen!
_Sylin_teri_
Pyörä:
KTM 525 exc, Yamaha WR 426cc, Yamaha YZF-R125+WNB Yoshimura, Kymco Agility ruoska, Yamaha DT50 R (EX)
Paikkakunta:
Joensuu
Liittynyt:
25.4.2009 19:32
Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

ViestiKirjoittanut _Sylin_teri_ » 15.12.2011 21:02

Kaikki vain eivät halua/ole aikaa opetella ja mittailla niitä putkia, esimerkiksi jos koulussa pitää tehdä niin aika on hyvin rajattu ja kerran tai kaksi viikossa. Itsekin kokemuksesta tiedän että hermot palaa noiden mittausten ja arvojen heittämisen kanssa.

Tuollainen tietopankki johon kaikki voisivat laittaa hyväksi todettuja mittoja olisi varmasti monelle suuri apu ja säästäisi päänvaivaa ja pienentäisi kynnystä edes aloittamaan putken tekemisen. Tosin jos se olisi täysin avoin muokata niin varmasti muutama pikku rölli laittaa sinne mitä sattuu :s
jt-87
Pyörä:
Suzukeja:S1, PV, DS80
Paikkakunta:
Polvijärvi
Liittynyt:
5.9.2009 21:25
Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

ViestiKirjoittanut jt-87 » 15.12.2011 21:19

Ei muten näköjään wikipediaan kuulu tietopankki -tyyppinen artikkeli, eli tuonne infopuolelle se on vain tehtävä. Siellä se varmemmin on löydettävissä kuin jossakin tiedostojenjakopalvelussa...
Blairexhaust putken profiililla: http://www.mediafire.com/view/?ttd6lvvggt84v75
Myytävänä Pako- ja imulaippoja PV:seen!
Sarvi-Perkele
Liittynyt:
12.12.2004 18:10
Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

ViestiKirjoittanut Sarvi-Perkele » 15.12.2011 22:19

Jos saapi ehdottaa niin siellä kannattas olla ainakin seuraavia juttuja:
-osio putkien mitoille/kuville
-osio eri sylkkien portmapeille.
-osio jossa Mota-simulaatioita joillekin kokoonpanoille, mikä tietysti voi olla kovin epävarmaa koska sen simuloimisenkin voi ryssiä aika helposti.
-edelliseen liittyen, jos joku haluaa jakaa simun konfiguraatio-filuja, sekin olis kovin hienoa
-osio missä vois olla dynotuloksia jos joku on sellaisia ajanut
-pyttyjen virtauspenkityksiä. Noita voisin itsekin ehkä joskus tehdä jos joku vaan rahtaa mulle peräkontillisen pyttyjä mitattavaksi.. :)

Olishan se kivaa, mutta olen kovin kovin skeptinen että tästä syntyy mitään elävää...
Offerings to the God of Speed:
----------------------------------------
P+ 75 cc, piston port, 121 km/h (gps).
P+ 75 cc, case reed, "Nuclear Disarmament - Boba Fett -edition", 117 km/h (gps).
Suzuki GSXR1100w, 260 hp @ 0.8 bar.
jt-87
Pyörä:
Suzukeja:S1, PV, DS80
Paikkakunta:
Polvijärvi
Liittynyt:
5.9.2009 21:25
Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

ViestiKirjoittanut jt-87 » 15.12.2011 22:44

Sarvi-Perkele kirjoitti:...Olishan se kivaa, mutta olen kovin kovin skeptinen että tästä syntyy mitään elävää...

Noh noh, juuri tein tunnukset tuonne motowikiin :D Nyt vain opetella tekemään sivu.
Siitä saattaa tulla aika laaja, jos yhtään kukaan innostuu auttamaan. Varmaan muitakin nimittäin tulee kuin mopoja...

Hyviä vinkkejä muuten nuo mitä ehdotit osioiksi! Muuta tietoa jota siellä tarvitaan joka pytystä:
1. Sopivuus eli mistä laitteesta se on peräisin
2. poraus
3. iskupituus laitteessa johon pytty käy, ajoitusten ja iskutilavuuden laskuun
4. kiertokangen pituus, ajoitusten laskua ajatellen
5. Männän ja sylinterin yläreunan välinen etäisyys yläkuolokohdassa
6. Pako- ja huuhteluaukkojen ylälaidan etäisyys sylinterin ylälaidasta

7. Imuaukon alareunan etäisyys sylinterin ylälaidasta
8. Männänhelman pituus imupuolella

9. Pakokanavan pituus(mitenkäs virallisesti mitataan???)
10. Pakoaukon pinta-ala
11.Onko vielä muuta??


Kun se pytty kerran on irti, portmap kannattaa tehdä. Leikkaa perus tulostuspaperista sylinteriputken korkuisen palan joka sylinterin kehämitan levyinen. Se sitten parilla teipin palalla kiinni pyttyyn ja likaisilla sormilla hinkkaa varovasti aukkojen ääriviivat paperille. paperille kannattaa ehdottomasti kirjoittaa muistiin ylemmästä listasta kaikki muut paitsi 3 ja 4. Aukkojen korkeudet/etäisyydet mitataan paperille pytystä, ei portmapista.

Mitattavan pytyn täytyy luonnollisesti olla viilaamaton/muokkaamaton

Mitenkäs se luokittelu sitten, pytyn vai mopon mukaan? Ehkä se pytyn mukaan kuitenkin on parempi...sieltä linkit mopoon johon käy.

ps. itte otan mitat seuraavista pytyistä: PV:n vakioläpätön ja -läpällinen, power+ molemmilla valuilla, Malossi, -78 rm50, -77 rm80 ja DS80
Blairexhaust putken profiililla: http://www.mediafire.com/view/?ttd6lvvggt84v75
Myytävänä Pako- ja imulaippoja PV:seen!
_Sylin_teri_
Pyörä:
KTM 525 exc, Yamaha WR 426cc, Yamaha YZF-R125+WNB Yoshimura, Kymco Agility ruoska, Yamaha DT50 R (EX)
Paikkakunta:
Joensuu
Liittynyt:
25.4.2009 19:32
Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

ViestiKirjoittanut _Sylin_teri_ » 16.12.2011 11:25

Ja kaikki jotka ilmoittavat sinne mittoja niin, voisivat ilmoittaa myös tehoalueen aika tarkasti ja halutessaan myös sen paljonko mopo kulki, millä vireillä ja säädöillä ;)
Throttle
Pyörä:
Tuntureita
Paikkakunta:
Jossain siellä
Liittynyt:
29.12.2008 16:18
Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

ViestiKirjoittanut Throttle » 16.12.2011 15:42

_Sylin_teri_ kirjoitti:Ja kaikki jotka ilmoittavat sinne mittoja niin, voisivat ilmoittaa myös tehoalueen aika tarkasti ja halutessaan myös sen paljonko mopo kulki, millä vireillä ja säädöillä ;)


Eli jokaikinen mopo Sarwen piinapenkkiinko?
jt-87
Pyörä:
Suzukeja:S1, PV, DS80
Paikkakunta:
Polvijärvi
Liittynyt:
5.9.2009 21:25
Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

ViestiKirjoittanut jt-87 » 16.12.2011 18:12

Mie jo tuonne infopuolelle aloitin sylinterien mittojen kirjaamista, tai lähinnä sopivan pohjan tekoa. Jos jollakulla on mittoja, voi niitä sinne suoraan laittaa. Jos on laiska, riittää kun minulle mitat YV:nä heittää...
Blairexhaust putken profiililla: http://www.mediafire.com/view/?ttd6lvvggt84v75
Myytävänä Pako- ja imulaippoja PV:seen!
Palezu
Liittynyt:
28.4.2011 9:59
Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

ViestiKirjoittanut Palezu » 16.12.2011 23:54

Oonko nyt ihan tyhmä kun en tajua missä se "infopuoli" ja tämä mainitsemasi sylinterimitta pohja on? Itse olen myös innokas kehittämään tätä hommaa ja jakamaan omia kokemuksia putken kehittelystä ja teosta. Tässä muuten video oman putken toiminnasta, innolla menen laittamaan mitat sinne kunhan vain löydän sen, olen niin ylpeä tuosta putkesta :D
älä viritä niin se toimii
two smoke four joke

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista