Sarvi-Perkele kirjoitti:
Kyllähän sinne jotain saa, mutta siitä putkesta tulee aikamoinen "harjanvarsi", eli hyvin pitkä ja hyvin ohut. Mutta kun tekee suhteellisen pitkän putken matala-aukkoiseen pyttyyn, ja käyttää vielä korkeapuristeista kantta, niin bensankulutuksen pitäisi asettua sinne tasolle 1 l / 100 km, joka on varsin kohtuullista. Eikös nämä uudet mopot vie vakiona jotain 3,5 l / 100 km, joka on täysin järjetöntä...
Miksi ohut?
Toki tuo blairin taulukkosi lähtee vetämään ihan omaa settiään, vaikka keskihalk kertoimella 3.25, joka normaali mitoitetulla putkella antaa melko kovan ja kapean piikin / tehoalueen.
Jollain 6500rpm mitoitetulla putkella taas todella laajan, koska toi laskuri ei laske / välitä niistä kartiokulmista.
Tuossa melkein pää syy miksi itse suosin bellin kaavaa..
Aikanaan limitillä testasin 3l kuristettuna, 4 kurittomana ja alle 4.5 ei päästy ikinä millään teharilla (tk/ metra) ja tuli testattu kaikki 7000 - 11500rpm mitoituista omatekoisissa..
P..M kirjoitti:Jos haluaa tehdä putken jolla mopo ei kulje yli 65km/h niin voiko noita blairissa olevia raja arvoja ylittää, vai meneekö putken toiminta perseelleen?
Putkihan toimii ihan hyvin, mutta se moottori toimii kuitenkin niin kuten sen kanavat antaa toimia.
itsellä 7000rpm mitoitettu derbi x-race putki
myynnissä! kiinnostuneet katsokaa ilmoitus! piikki potkaisee 4000rpm ja vetää sinne 7500 saakka, kuitenkin 8000rpm tuo rabasan pako ja huuhtelut toimivat parhaiten joten se antaa vielä toisen kevyen "piikin" siihen perään ja tästä syystä tuo jenkaa vielä sinne vajaaseen 10krpm ja tuo menee silti +70km/h.. eli joku electroninen rajoitus noille "turhille" kierroksille on melkeinpä pakollinen ainakin uusien mopojen kohdalla.