Legendat, tappajamopot ja tappivirimopot.

Scorpioni
Pyörä:
Dt 125 R
Paikkakunta:
Tuusula
Liittynyt:
20.3.2008 22:50

ViestiKirjoittanut Scorpioni » 13.4.2009 19:48

Veli-Vihannes kirjoitti:. Luin Vauhdinmaailma-lehdestä jutun 1186cc Suzuki GSXR:stä jonka huoltoväli on 80 sekuntia. Kun kiihdytysajo on suoritettu, vaihdetaan kaikki laakerit sekä koko vaihdelaatikon sisältö.


Ohhoh, harrastushan on halpaa kun mikä =D. Ei taida gsxr:n alakerran remontointi kovin halpaa olla.
Minkäslaisia tehoja tästä gikseristä oltiin sitten revitty irti?
Juba93
Pyörä:
Yamaha DT 08VM enduro project
Paikkakunta:
Lappeenranta
Liittynyt:
26.4.2008 14:29

ViestiKirjoittanut Juba93 » 13.4.2009 20:00

Ilmeisesti ei olu hänellä tarkotus tehhä semmosta tappii viritettyä kuha vaa pärjäis vähäse. vai käsitinkö oikei?
Loncing 125cc kone kaasareineen ja kaikkineen 200€! kaikki toimii ja juuri huollettu! pistä yv jos kiinnosta ;)
Betaversio
Pyörä:
Tunturimopedi
Paikkakunta:
Somero
Liittynyt:
21.9.2006 9:56

ViestiKirjoittanut Betaversio » 14.4.2009 14:59

Juba93 kirjoitti:Ilmeisesti ei olu hänellä tarkotus tehhä semmosta tappii viritettyä kuha vaa pärjäis vähäse. vai käsitinkö oikei?


Mitenkä määritellään "tappiin viritetty"? :roll:
Photobucket galleria
Projektitopikki - Tunturi DX: Muutos 2012
Sarvi-Perkele
Liittynyt:
12.12.2004 18:10

ViestiKirjoittanut Sarvi-Perkele » 14.4.2009 18:00

Määritelmä:
Tappiin viritetty Tietyn lokaalin yhteisön (kylä, kauppala, tms) hurjimman virittäjäkurkon laittelema ajoinstrumentti. Tyypillisesti tuottaa huomattavia määriä savua, melua ja tulta hurjilla kierroslukemilla. Lähempinä teknisinä tuntomerkkeinä pakoajoitus 220+ astetta, kaasuttimen vähimmäiskoko 26 milliä, ja luonnollisesti hurjimman tehon takaa itsetehty putki. Suorituskyky on tyypillisesti tasoa "kulkee se ainaki 120 kmh", mutta kaikkien muiden yliluonnollisten ilmiöiden tapaan myös "tappiin viritetty" ajoinstrumentti saattaa useimmiten tutkijansa naurunalaiseksi; esimerkiksi gps:llä suorituskykyä mitattaessa havaitaan tyypillisesti n. 80 kmh lukuarvoja.
On myös huomattavaa että esim. Keuruulla "tappiin viritetty" ajoinstrumentti voi tuottaa huomattavan erilaisen suorituskyvyn kuin vaikka Kihniöllä tai Punkaharjulla "tappiin viritetty" ajoinstrumentti.

Lähde: Nyky-Suolen sanakirja
Offerings to the God of Speed:
----------------------------------------
P+ 75 cc, piston port, 121 km/h (gps).
P+ 75 cc, case reed, "Nuclear Disarmament - Boba Fett -edition", 117 km/h (gps).
Suzuki GSXR1100w, 260 hp @ 0.8 bar.
Kitaconist
Liittynyt:
14.6.2007 0:27

ViestiKirjoittanut Kitaconist » 14.4.2009 20:33

Oli kyllä todella asiaan liittyvää tekstiä pro-puolen sälleiltä.
Erkka
Paikkakunta:
Suur-Tampere
Liittynyt:
5.12.2001 3:00

ViestiKirjoittanut Erkka » 14.4.2009 20:37

Sarvi-Perkele kirjoitti:Määritelmä:
Tappiin viritetty Tietyn lokaalin yhteisön (kylä, kauppala, tms) hurjimman virittäjäkurkon laittelema ajoinstrumentti. Tyypillisesti tuottaa huomattavia määriä savua, melua ja tulta hurjilla kierroslukemilla. Lähempinä teknisinä tuntomerkkeinä pakoajoitus 220+ astetta, kaasuttimen vähimmäiskoko 26 milliä, ja luonnollisesti hurjimman tehon takaa itsetehty putki. Suorituskyky on tyypillisesti tasoa "kulkee se ainaki 120 kmh", mutta kaikkien muiden yliluonnollisten ilmiöiden tapaan myös "tappiin viritetty" ajoinstrumentti saattaa useimmiten tutkijansa naurunalaiseksi; esimerkiksi gps:llä suorituskykyä mitattaessa havaitaan tyypillisesti n. 80 kmh lukuarvoja.
On myös huomattavaa että esim. Keuruulla "tappiin viritetty" ajoinstrumentti voi tuottaa huomattavan erilaisen suorituskyvyn kuin vaikka Kihniöllä tai Punkaharjulla "tappiin viritetty" ajoinstrumentti.

Lähde: Nyky-Suolen sanakirja

:lol: .

Noinhan se menee. Sillon aikoinaan meilläkin päin oli noita tappiin viritettyjä. Myöskin muunmuassa tehari väljensi pyttyä, kuulemma söi pakoaukon alapuolelle asiallisen kolon, kun on niin vähän paineita. Eräs tappiin viritetty PV meni loppujenlopuksi gps:ään alle satasen. Oli kuulemma säädöissä häikkää.

Noniin, tähän loppuu offtopic mun osalta.
Betaversio
Pyörä:
Tunturimopedi
Paikkakunta:
Somero
Liittynyt:
21.9.2006 9:56

ViestiKirjoittanut Betaversio » 14.4.2009 22:40

Kitaconist kirjoitti:Oli kyllä todella asiaan liittyvää tekstiä pro-puolen sälleiltä.


Toimitus huomauttaa että täällä topikissa saattaa esiintyä sarkasmia ;)
Photobucket galleria
Projektitopikki - Tunturi DX: Muutos 2012
Sarvi-Perkele
Liittynyt:
12.12.2004 18:10

ViestiKirjoittanut Sarvi-Perkele » 15.4.2009 9:16

Toimitus huomattaa myös, että "niin metsä vastaa kuin sinne huutaa". Aika monesti noista "tappiin viritetyistä" puhutaan, joten paremman määritelmän puutteessa se on nyt tuossa yllä annettu.

Edelleen, Suomi on yleisesti ottaen vapaa maa, joten Kitaconist voi halutessaan esittää asiasta oman määritelmänsä...
Offerings to the God of Speed:
----------------------------------------
P+ 75 cc, piston port, 121 km/h (gps).
P+ 75 cc, case reed, "Nuclear Disarmament - Boba Fett -edition", 117 km/h (gps).
Suzuki GSXR1100w, 260 hp @ 0.8 bar.
Braindead
Pyörä:
Tunturi City Puch vm. ??
Paikkakunta:
Raahe
Liittynyt:
8.7.2006 21:31

ViestiKirjoittanut Braindead » 15.4.2009 9:47

Sarvi-Perkele kirjoitti:Toimitus huomattaa myös, että "niin metsä vastaa kuin sinne huutaa". Aika monesti noista "tappiin viritetyistä" puhutaan, joten paremman määritelmän puutteessa se on nyt tuossa yllä annettu.

Edelleen, Suomi on yleisesti ottaen vapaa maa, joten Kitaconist voi halutessaan esittää asiasta oman määritelmänsä...


Voisin heittää vähän päivitystä määritelmääsi. Nykyään kun sigmat sun muut tarkemmat nopeudenmittaus välineet ovat yleistyneet ovat nämä "tappiin viritetyt" mopot vähentyneet aika huomattavasti. Varsinkin nuoriso on alkanut hylkimään näitä essonbaarijutuilta kuulostavia "kulkee ainakin sen 120km/h . Esimerkiksi muistan penskana kun serkkupojalla tällainen "120km/h" mallin pv oli, niin ei se nykypäivän mittapuulla edes kovin tehokas ollut, liekö ois kulkenu jotain 90 pintaan. Silti se oli yks kovimpia jatkeita meidän kylällä ja ehdottamasti "tappi viri" . Nykyään kaverilla on sitten samaan tyyliin rakennettu malossi pv niin hän suoraan myöntää ettei se 90 km/h lujempaa kulje ja että voishan siinä vielä enemmän tehoakin olla. Alkaa tappi virit olemaan katoava kansanperinne... :roll:
Sarvi-Perkele
Liittynyt:
12.12.2004 18:10

ViestiKirjoittanut Sarvi-Perkele » 15.4.2009 12:59

Braindeadilla on tuossa hyvää pohdiskelua. Jatketaanpa hieman samoilla linjoilla.

Ehkäpä tässä nyt on menossa jonkinlainen siirtymäkausi. Meinaan sitä että "ennen wanhaan" tuota virityshommaa rajoitti se, että sen paremmin tietoa kuin välineitäkään ei juuri ollut saatavilla. Nykyään tietoa on valtaisasti tarjolla, ja esim kaikki alan perusteokset saa ladattua jo ilmaiseksi netistä. Tämä on täysin toinen tilanne kuin esimerkiksi silloin kun itse näitä hommia aloittelin.
Lisäksi hitsausvehkeet on melkein joka talossa, paineilmakompuroita ja -laitteita saa jokseenkin pilkkahintaan jos ei ihan huippulaatua halua, ja jopa halvat koneistusvehkeet (jyrsimet, sorvit, yms) alkaa olla joka pojan ulottuvilla.
Toisin sanottuna, nyt meillä PITÄISI olla se tilanne, missä virittäminen on muuttunut olennaisesti helpommaksi. Miksi sitten tuntuu ja väitetään että ne Wanhan Liiton mopot kulki kovempaa? Sitä on vaikea sanoa kulkiko ne kaikki oikeasti niin kauhean kovaa, mutta oli munkin kotikylällä poikasena vähintään puolenkymmentä mopoa jotka kulki mitä luultavimmin "oikeastikin" satkun. Nykyään tuokin raja tuntuu olevan jo pienoinen harvinaisuus.
Ehkäpä tätä heikkoa laatua selittää nykyinen "kaikki-mulle-nyt!" -kulttuuri. On kaikenmaailman pleikat, töllö, netti, yms jotka on kiinnostavia juttuja, ja se koneen virittäminen on (ihan oikeastikin) pirun hankalaa puuhaa. Vaikka kaikki tieto ja kirjallisuus on saatavilla, ei edes sitä Tiittasen perusteosta jakseta lukea huolella läpi, saati että itse alkaisi miettimään asioita oikein huolella.

Noh, sitten näistä tappivireistä. Tämä uusi mittauskalusto (sigma, gps, yms) varmaan tuottaa monille harmaita hiuksia, kun alkaa ne tappivirit vähentyä, mutta niinhän se on aina että tieto lisää tuskaa. Mutta siinä on se hyvä puoli että ehkä osa porukkaa alkaa taas oikeasti miettimään mitä missäkin tapahtuu, ja mikä asia johtuu mistäkin. Tietysti toinen osa porukkaa työntää niitä bolt-on osia kiinni vaihtelevalla menestyksellä, ja riemuitsee 70:n ylityksestä, eikä siinä mitään...
Mutta ehkäpä tämä pienempi ja intomielisempi osa porukkaa vielä oikeasti jaksaa paneutua virityshommiin, ja alkaa tämän uuden tekniikan avulla saada jonkinlaista tulostakin aikaan. Juuri tätähän minä olen peräänkuuluttanut useampaan otteeseen, eli että koitettas ottaa joku järki mukaan noihin hommiin. Ja tämähän kiteytyy tuossa toisessa määritelmässä, jonka annoin joskus kauan sitten pro-virittämisestä:
"PRO-VIRITTÄMINEN on toimintaa, jossa SUUNNITELMALLISILLA ja PERUSTELLUILLA muutoksilla haetaan MITATTAVISSA OLEVAA parantunutta SUORITUSKYKYÄ, joka mitataan VAKIOIDUILLA kokeilla."
Linkki-> viewtopic.php?f=73&t=64811&start=0

No, tämä pohdiskelu ehkä on hieman sivussa mopojen kiihdyskisoista, mutta voisihan tuota kuvitella että ne kärkipään heput joutuu ainakin jossakin muodossaan tuota ylläolevan määritelmän mukaista pro-virittämistä harjoittamaan.
Offerings to the God of Speed:
----------------------------------------
P+ 75 cc, piston port, 121 km/h (gps).
P+ 75 cc, case reed, "Nuclear Disarmament - Boba Fett -edition", 117 km/h (gps).
Suzuki GSXR1100w, 260 hp @ 0.8 bar.
Kitaconist
Liittynyt:
14.6.2007 0:27

ViestiKirjoittanut Kitaconist » 15.4.2009 15:18

Sarvi-Perkele kirjoitti:Toimitus huomattaa myös, että "niin metsä vastaa kuin sinne huutaa". Aika monesti noista "tappiin viritetyistä" puhutaan, joten paremman määritelmän puutteessa se on nyt tuossa yllä annettu.

Edelleen, Suomi on yleisesti ottaen vapaa maa, joten Kitaconist voi halutessaan esittää asiasta oman määritelmänsä...
Miksi rupeaisin määrittelemään teinien keksimiä (tai kuka ikinä tuon onkaan keksinyt) mopoihin liittyviä termejä, kun se ei tämän topikin aiheeseen mitenkään liity? Eikös tuossa topikin nimen kohdalla lue että "Mopojen kiihdytyskisat", eikä "Mopoihin liittyvien termien pohdiskelua, myös syitä siihen että miksi nykyajan laitteilla ja tietotarjonnalla harrastetaan silti amatöörimäistä virittämistä pohditaan. Pro-virittämisen määritelmä löytyy myös täältä -topic"? Toimitus ihmettelee.
KonZa^^ Moderaattori
Pyörä:
Tunturi Rider, Cube Acid Comp 29
Paikkakunta:
Mikkeli&Suur-Kuusaa
Liittynyt:
21.10.2006 19:39

ViestiKirjoittanut KonZa^^ » 15.4.2009 16:34

Mopokisat/kisamopot topic on jo. Ja täällä voi minunmielestäni Nyt jauhaa vähän asian ohitse, säästää sitten muita topicceja. Katsellaan sitten jos tämä menee lukkoon, itse en varmaankaan lukita jos nyt keskustelu pysyy järkevissä raameissa.

Itse olen tasan yhdellä tappivirimopolla ajanut tuossa viime kesänä. Kyseessä siis pevukka joka kulki oikeasti yli satasta (kevyehkösti reilut 110 derbilian digimittariin). Aivan hullu peli, ihan toista kun perus 80ccmalossi22mmmikunigianelli-pörisijät. Omistaja meinasi tappaa tuolla itsensä ja tyttöystävänsä (takarenkaan laakerit meni 80+ vauhissa), niin vaihtoi sitten omistajaa. Nykyisesti mahdollisesti jollain motottilaisella? Oli alunperin jonkun viiskymppisen papan ja kakskymppisen pojan viriaihio, jonka kamu sitten osti valmiiksi viritettynä.

EDIT: joku vois tehdä tästä Legendat, tappajamopot ja tappivirimopot-topicin, ite en osaa uudelleennimetä tätä =S

Tietysti topicin ehdot sais olla tiukat, ettei tehariderbit täytä tätäkin topiccia ja voisin ottaa tämän vaikka omaan suojelukseeni...

EDIT2: Nyt siis keskustelemme "tappajamopoista", näistä legendoista, jotka kulkivat hirveitä nopeuksia verrattuna vastaaviin mopoihin. Topicci on suojeluksessani ja se on 1varotus, jonka jälkeen pääsee maistelemaan banaania kahdeksi viikoksi. Tarkoituksena siis vähentää yleisen puolen pro-viri topicin täyttymistä legendoista, sekä kerätä tänne juttua ei-kisamopoista (katurässeistä), jotka ovat asteen muita edellä.

Kiitos!
Juba93
Pyörä:
Yamaha DT 08VM enduro project
Paikkakunta:
Lappeenranta
Liittynyt:
26.4.2008 14:29

ViestiKirjoittanut Juba93 » 15.4.2009 19:51

Isä-Ukko kehu mite heidän aikanaa viilailtii tunturi tigeriä (iha perus air siihe aikaa) Kaiken maaliman koneellisia virityksiä hyö siihe tekivät ei kuulemma kaikka muista mut isompaa pytyyä,isompaa kaasaria kans matalaks ja jotai pientä. Ukko teki koulussa tehoputken siihe ja jotai muutaki pientä osaa (ei opettaja kuulemma oikee tykänny :lol: ) noh siihe sitte tekivät jollai tavalla viidennen vaihteen (onko ees mahollista?) ja välityksiä laittelivat. kulki kuulemma aika hyvi. Nytte se kauhistelee mite siihe aikaa hyö uskaltivat ajaa semmosilla ku ajettavuus on nolla ja muutenki ei tiet missä parhaassa kunnossa. Mut oli kuulemma aikas äkäne peli mikänyt siihe aikaa oli sitte se äkäne. Nykysinhä ei näitä uudempia oikee viitti viritellä (paitsi nelarikoneita) nää 2-t pärrät on nii helppo saada kulkemaa saman mitä sillo enne kulki hirmu viilauksilla ja rakentelemisilla. Itte en oikee näihi kakstahti pärinöiden virittämisee oo perehtyny sen enempää mitä nyt tietää miten mikäki toimii ja miten saataisiin lisää tehoja ja kulkua ,mutta ei vaa kehtaa ruveta tekemää ku kulkee jo nytteki sen verra et sa isot sakot ja kerkee iha hyvi autojen mukana taajamassakin. Mutta virittäkää työ kellä on hyvä aihio ja aikaa ja välineitä tehä nii saadaa tännekki uus legenda
Loncing 125cc kone kaasareineen ja kaikkineen 200€! kaikki toimii ja juuri huollettu! pistä yv jos kiinnosta ;)
Braindead
Pyörä:
Tunturi City Puch vm. ??
Paikkakunta:
Raahe
Liittynyt:
8.7.2006 21:31

ViestiKirjoittanut Braindead » 15.4.2009 21:47

Sarvi-Perkele kirjoitti: Tämä on täysin toinen tilanne kuin esimerkiksi silloin kun itse näitä hommia aloittelin.


Itselleni on myös suurimpana idolina tässä mopojen laitossa toiminut muutama vanhan koulukunnan kaveri jotka ovat aloittaneet virittelynsä omassa nuoruudessaan ja menestystä on tullut. Toinen on aloittanut Puchin ja toinen Tomoksen avulla ja siirtä jatkaneet myös automaailmaan. Molemmat kaverit ovat nykymittapuullakin erittäin osaavia kavereita joille sana bolt-on on tuntematon. Yleisimmin samaiset isännät ovat kertoneet viilatuista 50cc pannuista juuri näitä tappiviri-tarinoita. Saatiin viime vuoden puolella tästä näytettäkin, nimittäin toinen jäppisistä todisti pirraustaitojaan, tuplasi 35km/h vauhdin vanhasta tuhnusta breikistä omalla putkipatentilla, pirralla, 14mm moottorisahan kaasuttimella ja tietysti kantta laskemalla. Näppärä peli OLI otti jengaa vähän turhan paljon ja vetäs kampuran solmuun. Toisen kaverin kans taas viritettiin galleriani Aqua kulkemaan 87.1 km/h sigmalla mitattuna. Itse kyseisen menopelin sain kulkemaan 74.4 km/h prikulleen samoilla osilla. Noh kaverin isäntä kävi sitten koe ajeluttaa mopoa ja meinas että ei kierrä kunnolla, vaikka kaikkien muiden mielestä. Hänen mielestään ei. Ei muutakun magneeton koppa auki. Säädettiin sytkää lisää ennakkoon huomattavasti ja samalla hän tutkasi johdot jotka olivat osasta kohtaa puhki joten ei tarvinnut ihmetellä miksei kiertänyt niin korkealle. Tämän jälkeen mopo kulki edellämainitun 87.1 km/h verran kalibroimallani sigmalla. Ohjeitten mukaan kalibroitu eli pitäisi näyttää oikein. Noh tälläkin huvilla paskanen loppu, vetoakselin laakeri sano ittensä irti seuraavalla viikolla... :lol: Näistä hepuista johtuen ei ole paljoa tarvinnut motottilaisia "Nyt ois tällänen ihme vika ja mistä johtuu?" kysymyksillä.
Kitaconist
Liittynyt:
14.6.2007 0:27

ViestiKirjoittanut Kitaconist » 15.4.2009 23:20

Nuo tonniset PeeVeet ja Mankit on kovia vehkeitä. Tossumopo prätkän koneella, voiko parempaa pyörää olla? :)

Kuvahaulla löyty tuosta legendasta pic: http://www.kavereita.net/i/1/34/55/345503.jpg
Videoita tossuräpättimistä yli 500cc: http://www.youtube.com/watch?v=J8Flw2i_qSE ja
http://www.youtube.com/watch?v=bNVgLIb3 ... re=related

Pakko tommonen joskus itekkin rakentaa. Niin hienoja laitteita.

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista