Boostbottle mopoon

Import
Liittynyt:
29.8.2006 17:25

ViestiKirjoittanut Import » 5.10.2007 11:34

Aramid kirjoitti:Käytännössä vie 10-15% vähemmän bensaa, jos suunniteltu oikein. Boost bottle nimittäin estää tuplarikastumisen, jossa seos tulee läppien sulkeuduttua takaisin kaasuttimelle, mistä se ottaa lisää bensaa mukaansa. Boost bottle lisää myös osakaasulla tulevaa vääntöä.


Riippuuhan tuo että minkälaiset läpät / kierrokset. Ohuset läpät pienellä aukiolokulmalla ja keskikierroksilla, nii ei taida tuplarikastella. ;)
Toki jotku rajottimettomat peltiläpät ja kiertää 15k nii varmasti puhaltaa takaisin.

Niillä kierroksilla, millä ei tuplarikastumista tapahdu, boost-bottle lisää bensan kulutusta (kuten sanoit että osakaasulla vääntää paremmin), kun seosta saa enemmän sinne kampikammioon.

Korjatkaa jos oon väärässä, mutta hyöty on tietääkseni suurempi pienillä kaasareilla, joka saattaa ahdistaa konetta. Tällöin boost-bottle antaa tarvittavaa lisäkeittoo koneelle.
Ally
Pyörä:
Cbr f 600
Paikkakunta:
SLN
Liittynyt:
24.6.2007 20:02

ViestiKirjoittanut Ally » 5.10.2007 18:37

miten se boost bottle kannattaa sijoittaa vaakaan vai letku alaspäin kaulan ylä puolelle vai onko se ihan sama
älä kysy en tiedä
Aramid
Liittynyt:
23.11.2006 16:56

ViestiKirjoittanut Aramid » 5.10.2007 18:47

Letkun liitos alaspäin ja pullo sylinterin yläpuolella(tärkeä!).
-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42

ViestiKirjoittanut -Zone- » 5.10.2007 19:16

Aramid kirjoitti:Letkun liitos alaspäin ja pullo sylinterin yläpuolella(tärkeä!).

Väittämiin, olisi mukava saada myös (edes jonkinlaiset) perustelut.
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
MänTä Moderaattori
Pyörä:
Jawa 350(-01) SuzukiGT250(-77) YamahaRD350F1(-85)
Liittynyt:
8.10.2001 3:00

ViestiKirjoittanut MänTä » 5.10.2007 20:41

voihan olla semmoinen mahdollisuus että kylmällä koneella ryyppy päällä kerääntyy öljyä sinne puteliin. Käytännössä kyllä taitaa kaikki tehdasasennetut resonanssisäiliöt olla yläpuolella? Sinnehän se lodju mahtuu sitä paitsi parhaiten. Tuskinpa se resonanssikammio parantuneen hengityksen takia syöntiä lisää, vaan sitten kun alkaa toimimaan epätahdissa tarpeeksi ja aiheuttaa ilmavaivoja koneelle. Joku voinee kertoa, että syökö ylätehoja huomattavasti jos mitoitetaan keskikierroksien tehokuoppaan?
^^REISKA^^
Paikkakunta:
Tamela-city
Liittynyt:
5.3.2006 16:04

ViestiKirjoittanut ^^REISKA^^ » 5.10.2007 20:58

Huippukierroksilla kaasuttimen virtaus ei enää riitä imun kiinni ollessa täyttämään resonanssisäiliötä, joten se toimii "passiivisena" yläkierroksilla. Näin luulen jostain lukeneeni, ja yksinkertaistetusti ajateltaessa näin se olisikin.
MänTä Moderaattori
Pyörä:
Jawa 350(-01) SuzukiGT250(-77) YamahaRD350F1(-85)
Liittynyt:
8.10.2001 3:00

ViestiKirjoittanut MänTä » 5.10.2007 21:00

niin joo, eli siellä putelissa on kokoajan alipainetta. Kiitoksia valaisusta.
Tmulen
Pyörä:
exc / cr
Paikkakunta:
kajaani
Liittynyt:
18.3.2006 19:32

ViestiKirjoittanut Tmulen » 5.10.2007 21:49

joo elikkäs voisko joku vähän valaista miten tuota voi laskea oikeen pituuden paksuuden letkulle? jos ois esim. joku vakiopytyllä oleva mopo ja siin vaikka turbokit. ja boost botlena toimis stage 6. olen yrittänyt lakea tuolla taulukkolaskenta kaavalla mikä löytyy tuosta teko-ohjeesta mutta ei ole oikein onnistunut.

http://www.motot.net/wiki/Boost_bottle_teko-ohjeet
MänTä Moderaattori
Pyörä:
Jawa 350(-01) SuzukiGT250(-77) YamahaRD350F1(-85)
Liittynyt:
8.10.2001 3:00

ViestiKirjoittanut MänTä » 5.10.2007 22:05

Siihen kaavaan syötetään ensin kierrosluku jolle apujen pitäisi ajoittua, sitten äänennopeus(suositus about 340m/s) ja letkun sisähalkaisija. Tuosta tulee kokonaistilavuus yhdistelmälle. Lisää alempaan kaavaan sama kierrosluku kuin alussakin, sen jälkeen puolet tai vähemmän(mutta enemmän kuin sylinterin kuutiotilavuus) tilavuutta säiliölle ja kaava laskee letkun pituuden että järjestelmän tilavuus säilyy laskettuna.
Tmulen
Pyörä:
exc / cr
Paikkakunta:
kajaani
Liittynyt:
18.3.2006 19:32

ViestiKirjoittanut Tmulen » 5.10.2007 22:23

:) ei helvetti :) tuli jotain 7170 :) laitoin noihin:


RPM = 7000.00
Hose Length (cm) = 0.50
Calculated Volume (cc) = 340.00

Volume (cc) = 170.00
Hose Length (cm) = 2.00
Calculated RPM = 7000.00

Volume (cc) = 170.00
RPM = 7000.00
Calculated Hose Length (cm) = 7170.00

onko edes lähellekkään oikein laitettu nuo numerot?
Import
Liittynyt:
29.8.2006 17:25

ViestiKirjoittanut Import » 5.10.2007 23:37

Sun pitäis täyttää muistaakseni 1 jonka tiedot on varmasti oikein nii se laskee loput.
Aramid
Liittynyt:
23.11.2006 16:56

ViestiKirjoittanut Aramid » 6.10.2007 0:10

Itse asiassa en itsekään tiedä miksi sen pitää olla niin, mutta tämä sivu sanoo niin.

Itse laskin cagivan boost bottlen bimotion ohjelmalla. Ihan kätevä ohjelma, suosittelen tutustumaan. Jostain saa ladattua ilmaiseksi, olisiko ollut bimotionin sivuilta.

Vielä kulkee samalla tavalla kuin ennen boost bottlen asennusta, bensan kulutusta en ole seurannut, mutta 5000 kierroksen tehokuoppa hävisi lähes täysin. Vaivaa vielä kylmällä koneella, mutta se ei paljon haittaa.
_Heke26_
Liittynyt:
19.6.2007 19:52

ViestiKirjoittanut _Heke26_ » 7.10.2007 13:12

sain ite laskettua:
RPM =8000,00
Hose Length (cm) = 7,84
Calculated Volume (cc) =149,99

Volume (cc) = 150,00
Hose Length (cm) = 7,84
Calculated RPM = 7999,63

Volume (cc) =150,00
RPM = 7999,63
Calculated Hose Length (cm) = 7,84



Eli jos otan 150ml purkin, tarvitsen 7,84cm pitkän letkun pätkän jonka halkasija on 1cm eli noin tavallista puutarhaletkua, jotta bottle vaikuttaisi 8000 kierroksissa... MUTTA toimiiko tämä boostbotle 4tahti mopoissa???
Betaversio
Pyörä:
Tunturimopedi
Paikkakunta:
Somero
Liittynyt:
21.9.2006 9:56

ViestiKirjoittanut Betaversio » 7.10.2007 13:49

Eipä taida toimia :S
Photobucket galleria
Projektitopikki - Tunturi DX: Muutos 2012
_Heke26_
Liittynyt:
19.6.2007 19:52

ViestiKirjoittanut _Heke26_ » 7.10.2007 15:17

juuh vähän kun jakso tutkiskella asiaa enemmän niin huomas et ei käy nelariin... vähän harmi ku olis ollu helppo ja halpa viri...

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista